Siden fin i IE, men underlig i de andre!!
Fra : Heidi B.

Dato : 03-02-06 19:36

Ja jeg sidder og prøve og få min side til at virke i alle browser, men det
giver mig lidt problemer med min overskrift, eftersom den ihvertfald i
Mozilla Firefox er gemt under min boks, mens den i IE stå hvor den skal. Og
jeg fået nogen gode råd med at gøre min overskrift til en eller anden form
for div. men hvis jeg sætte positionen til absolut kan jeg ikke centret
overskriften og sætte jeg den til relativ kan jeg ikke sætte overskriften
hvor jeg vil.
Hvad gør jeg? Siden det drejer sig om er: http://www.c-guns.dk

--
Hilsen
Heidi B.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-02-06 23:04

Heidi B. skrev:

> Ja jeg sidder og prøve og få min side til at virke i alle
> browser, men det giver mig lidt problemer med min overskrift,
> eftersom den ihvertfald i Mozilla Firefox er gemt under min
> boks, mens den i IE stå hvor den skal.

Start med at validere siden. HTML-koden er fin nok, men der er
nogle fejl i css-koden - bl.a. har du mellemrum mellem værdi og
enhed nogle steder.

> div. men hvis jeg sætte positionen til absolut kan jeg ikke
> centret overskriften og sætte jeg den til relativ kan jeg ikke
> sætte overskriften hvor jeg vil.

Der er ingen grund til at bruge positionering bare for at centrere.
Se hvordan det kan gøres her: <http://www.html-faq.dk/2007.asp>.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-02-06 23:27

Heidi B. wrote:
> Ja jeg sidder og prøve og få min side til at virke i alle browser,

Du har lavet den fejl, at din Document Type Declaration (første kodelinje)
sætter browserne i quirks-mode (bagudkompatibel visningsmodel). Derved
opstår der så stor forskel på, hvordan siden vises i forskellige browsere.

Hvis du udskifter første kodelinje med denne:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

.... vil alle browserne vise siden nogenlunde ens. Derfra kan du så begynde
at tilrette din side, så den ser rigtig ud.

Til det videre udviklingsarbejde vil jeg anbefale, at du bruger Firefox som
monitor i stedet for IE. Det plejer at give færre kedelige overraskelser,
når siden efterfølgende betragtes i den anden browser.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Holst

Dato : 03-02-06 23:40

Erik Ginnerskov wrote:

> Til det videre udviklingsarbejde vil jeg anbefale, at du bruger Firefox som
> monitor i stedet for IE. Det plejer at give færre kedelige overraskelser,
> når siden efterfølgende betragtes i den anden browser.

Gør det? Jeg lavede for nylig mit i Firefox 1.5, og da alt var fint og
færdig og jeg var parat til at vise den for andre, kom jeg lige til at
kigge på siden i IE ... og pyha, det skulle jeg ikke have gjort. Så gik
der endnu to dage, førend jeg kunne vise den til andre.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-02-06 00:21

Holst wrote:

> [...]
> kigge på siden i IE ... og pyha, det skulle jeg ikke have gjort. Så
> gik der endnu to dage, førend jeg kunne vise den til andre.

Så havde du nok lavet koden, så IE blev sat i quirks-mode. ;)

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/