Barmskønheds-pionerfilm: "Mrs Henderson pr~
Fra : Bo Warming

Dato : 02-02-06 22:26

En rig britisk kvinde mister sin eneste søn i WW1 og sin mand lige før
WW2 og køber en nedlagt musichall og laver den til stor scenekunst med
bare bryster for soldater og frivol overklasse.
Hun finder blandt sin søns efterladenskaber franske postkort, altså
foto af nøgne kvinder, og føler et kald til at alle mænd skal se den
ægte vare.
Hun (Judy Dench) forelsker sig i instruktøren(Bob Hoskins) og sammen
tvinger de snerpede myndigheder til at gøre det tilladt, at folk får
hvad de vil have.
En meget professionel, smuk, britisk, gammeldags, ukedelig film båret
af aldrende skuespillere, hvis joking relationship slår gnister og
masser af byens bedste bryster med fart og stil.
Når der med talent laves film, der hylder friheden, er det altid
godt - og nøgne kroppe er da naturoplevelse, uanset alder - gratis
glæder bør ikke rationeres.
Moulin Rouge i Paris var et trin mod kunstnerisk porno - denne film om
virkelig hændelser er om en lidt senere frihedskamp.
Filmen har gået over en måned i to af de største indrekøbenhavnske
biografer, men er ikke avantgarde filmkunst og derfor alt for lidt
rost.

" At tie sandhed, er at begrave guld.Danske Ordsprog

" Vi burde tænke, som om enhver kunne se ind i vor inderste
bevidsthed. Lucillius Seneca (B.C. 3-65 A.D)

Klæder er kroppens bedrag. Hans Lohberger

Mændene ser ikke på klæder. Man forelsker sig ikke i en kvinde på
grund af den kjole, hun har på. André Maurois

I mine erotiske fantasier sker der aldrig det, at nogen elsker mig for
mit intellekt. Nora Epron

I legen står mennesket nøgent foran sin gud. Platon

Uden er stort, ja eventyrligt mod til at ville sig selv i guddommelig
nøgenhed, når ingen til virkelig frigjorthed.
Henrik Pontoppidan

Uden begæret keder kvinder mig ubeskriveligt. Camus

Optræde nøgen på scenen? Det synes jeg er usmageligt. Men hvis jeg
var tyve år og havde en fantastisk figur, ville det være kunstnerisk,
smagfuldt, patriotisk og en udviklende religiøs oplevelse.
Shelley Winters