/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Mærkeligt. 406 2.2 oileproblem
Fra : Carl


Dato : 01-02-06 17:37

Min 406'er fra 2003 er begyndt at bruge oile - meget oile!

Jeg har fyldt 4 liter på inden for de sidste 4 uger og jeg syntes ikke at
noget virker specielt mistænkeligt ud over selve oileforbruget.

Jeg har parkeret oven på helt hvidt sne og den spilder ikke oile.
Når jeg starter og kører i bilen er udstødningsgassen musegrå som den skal
være.

Det startede da vi fik meget hård frost.

Nogle forslag`?

Carl



 
 
Ukendt (01-02-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-02-06 18:17


"Carl" <news@111.dk> skrev i en meddelelse
news:43e0e354$0$2430$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Min 406'er fra 2003 er begyndt at bruge oile - meget oile!
>
> Jeg har fyldt 4 liter på inden for de sidste 4 uger og jeg syntes ikke at
> noget virker specielt mistænkeligt ud over selve oileforbruget.
>
> Jeg har parkeret oven på helt hvidt sne og den spilder ikke oile.
> Når jeg starter og kører i bilen er udstødningsgassen musegrå som den skal
> være.
>
> Det startede da vi fik meget hård frost.
>
> Nogle forslag`?

ventilstammepakningerne også kaldet paraplyerne. Mange gange kan man ikke se
det i tomgang, men de bagvedkørende kan fint dufte det under hver
acceleration hvor bilen kan lugte som en wartburg.

--
Tom



Carl (01-02-2006)
Kommentar
Fra : Carl


Dato : 01-02-06 18:56


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:43e0ed11$0$84035$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Carl" <news@111.dk> skrev i en meddelelse
> news:43e0e354$0$2430$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Min 406'er fra 2003 er begyndt at bruge oile - meget oile!
> >
> > Jeg har fyldt 4 liter på inden for de sidste 4 uger og jeg syntes ikke
at
> > noget virker specielt mistænkeligt ud over selve oileforbruget.
> >
> > Jeg har parkeret oven på helt hvidt sne og den spilder ikke oile.
> > Når jeg starter og kører i bilen er udstødningsgassen musegrå som den
skal
> > være.
> >
> > Det startede da vi fik meget hård frost.
> >
> > Nogle forslag`?
>
> ventilstammepakningerne også kaldet paraplyerne. Mange gange kan man ikke
se
> det i tomgang, men de bagvedkørende kan fint dufte det under hver
> acceleration hvor bilen kan lugte som en wartburg.
>
> --
Tak Tom.
Jeg søgte lige på "ventilstammepakningerne" og kan se at jeg skal have de
helt store sedler frem

Ved du om det er et typisk problem, på 406 med kun 53.000 km ?

mvh
Carl





Ukendt (01-02-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-02-06 19:04


"Carl" <news@111.dk> skrev i en meddelelse
news:43e0f5ed$0$2412$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:43e0ed11$0$84035$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> "Carl" <news@111.dk> skrev i en meddelelse
>> news:43e0e354$0$2430$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> > Min 406'er fra 2003 er begyndt at bruge oile - meget oile!
>> >
>> > Jeg har fyldt 4 liter på inden for de sidste 4 uger og jeg syntes ikke
> at
>> > noget virker specielt mistænkeligt ud over selve oileforbruget.
>> >
>> > Jeg har parkeret oven på helt hvidt sne og den spilder ikke oile.
>> > Når jeg starter og kører i bilen er udstødningsgassen musegrå som den
> skal
>> > være.
>> >
>> > Det startede da vi fik meget hård frost.
>> >
>> > Nogle forslag`?
>>
>> ventilstammepakningerne også kaldet paraplyerne. Mange gange kan man ikke
> se
>> det i tomgang, men de bagvedkørende kan fint dufte det under hver
>> acceleration hvor bilen kan lugte som en wartburg.
>>
>> --
> Tak Tom.
> Jeg søgte lige på "ventilstammepakningerne" og kan se at jeg skal have de
> helt store sedler frem
>
> Ved du om det er et typisk problem, på 406 med kun 53.000 km ?

Aner det ikke, men det plejer altid at være dem som er årsagen til et stort
olieforbrug...hvis ikke bundkarret da er revnet.
Hvis du har mulighed så få en bekendt til at køre bagefter din bil. Med det
olieforbrug du omtaler så må det dufte ganske fælt ved hver acceleration.
Vil nok sige at 53.000 Km er meget lidt, men det er jo sådan set ligemeget,
fejlen ER der jo.

Men du skal nok op med flere tusinde kr for at få skiftet disse pakninger

Du har vel cheket om ikke der er synlig olie på selve motoren og under?

--
Tom



NS (01-02-2006)
Kommentar
Fra : NS


Dato : 01-02-06 19:18

Tom skrev:
> "Carl" <news@111.dk> skrev i en meddelelse
> news:43e0f5ed$0$2412$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>>"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
>>news:43e0ed11$0$84035$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>>>"Carl" <news@111.dk> skrev i en meddelelse
>>>news:43e0e354$0$2430$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>>
>>>>Min 406'er fra 2003 er begyndt at bruge oile - meget oile!
>>>>
>>>>Jeg har fyldt 4 liter på inden for de sidste 4 uger og jeg syntes ikke
>>
>>at
>>
>>>>noget virker specielt mistænkeligt ud over selve oileforbruget.
>>>>
>>>>Jeg har parkeret oven på helt hvidt sne og den spilder ikke oile.
>>>>Når jeg starter og kører i bilen er udstødningsgassen musegrå som den
>>
>>skal
>>
>>>>være.
>>>>
>>>>Det startede da vi fik meget hård frost.
>>>>
>>>>Nogle forslag`?
>>>
>>>ventilstammepakningerne også kaldet paraplyerne. Mange gange kan man ikke
>>
>>se
>>
>>>det i tomgang, men de bagvedkørende kan fint dufte det under hver
>>>acceleration hvor bilen kan lugte som en wartburg.
>>>
>>>--
>>
>>Tak Tom.
>>Jeg søgte lige på "ventilstammepakningerne" og kan se at jeg skal have de
>>helt store sedler frem
>>
>>Ved du om det er et typisk problem, på 406 med kun 53.000 km ?
>
>
> Aner det ikke, men det plejer altid at være dem som er årsagen til et stort
> olieforbrug...hvis ikke bundkarret da er revnet.
> Hvis du har mulighed så få en bekendt til at køre bagefter din bil. Med det
> olieforbrug du omtaler så må det dufte ganske fælt ved hver acceleration.
> Vil nok sige at 53.000 Km er meget lidt, men det er jo sådan set ligemeget,
> fejlen ER der jo.
>
> Men du skal nok op med flere tusinde kr for at få skiftet disse pakninger
>
> Du har vel cheket om ikke der er synlig olie på selve motoren og under?

Hmmm... hvis krumtapudluftningen er stoppet til så
den eneste vej er gennem den slange der går til
indsugningen så kunne overtrykket vel godt sørger
for, at olien ryger ind gennem indsugningen til
motoren for derefter at blive forbrændt.

NS

Ukendt (01-02-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-02-06 19:21


"NS" <123@123.com> skrev i en meddelelse
news:43e0fb43$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
> Tom skrev:
>> "Carl" <news@111.dk> skrev i en meddelelse
>> news:43e0f5ed$0$2412$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>
>>>"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
>>>news:43e0ed11$0$84035$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>
>>>>"Carl" <news@111.dk> skrev i en meddelelse
>>>>news:43e0e354$0$2430$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>>>
>>>>>Min 406'er fra 2003 er begyndt at bruge oile - meget oile!
>>>>>
>>>>>Jeg har fyldt 4 liter på inden for de sidste 4 uger og jeg syntes ikke
>>>
>>>at
>>>
>>>>>noget virker specielt mistænkeligt ud over selve oileforbruget.
>>>>>
>>>>>Jeg har parkeret oven på helt hvidt sne og den spilder ikke oile.
>>>>>Når jeg starter og kører i bilen er udstødningsgassen musegrå som den
>>>
>>>skal
>>>
>>>>>være.
>>>>>
>>>>>Det startede da vi fik meget hård frost.
>>>>>
>>>>>Nogle forslag`?
>>>>
>>>>ventilstammepakningerne også kaldet paraplyerne. Mange gange kan man
>>>>ikke
>>>
>>>se
>>>
>>>>det i tomgang, men de bagvedkørende kan fint dufte det under hver
>>>>acceleration hvor bilen kan lugte som en wartburg.
>>>>
>>>>--
>>>
>>>Tak Tom.
>>>Jeg søgte lige på "ventilstammepakningerne" og kan se at jeg skal have de
>>>helt store sedler frem
>>>
>>>Ved du om det er et typisk problem, på 406 med kun 53.000 km ?
>>
>>
>> Aner det ikke, men det plejer altid at være dem som er årsagen til et
>> stort olieforbrug...hvis ikke bundkarret da er revnet.
>> Hvis du har mulighed så få en bekendt til at køre bagefter din bil. Med
>> det olieforbrug du omtaler så må det dufte ganske fælt ved hver
>> acceleration.
>> Vil nok sige at 53.000 Km er meget lidt, men det er jo sådan set
>> ligemeget, fejlen ER der jo.
>>
>> Men du skal nok op med flere tusinde kr for at få skiftet disse pakninger
>>
>> Du har vel cheket om ikke der er synlig olie på selve motoren og under?
>
> Hmmm... hvis krumtapudluftningen er stoppet til så

.....så plejer oliepinden at blive pustet ud

--
Tom



ena (01-02-2006)
Kommentar
Fra : ena


Dato : 01-02-06 19:26



>>>
>>> Du har vel cheket om ikke der er synlig olie på selve motoren og under?
>>
>> Hmmm... hvis krumtapudluftningen er stoppet til så
>
> ....så plejer oliepinden at blive pustet ud
>
Nej det sluges af motoren gennem indsugningen - krumtapudluftningen munder
ud i indsugningen.

Netop 406 har været ramt af at krumtapudluftningen frøs - så det er med 99%
sandsynlighed det der er galt - kontakt din forhandler de har et upgrade kit
der løder problemet - men gør det hurtigt overtrykket der dannes i
krumtaphuset kan skade pakninger mv. og så bliver det en dyrere rep.



Carl (01-02-2006)
Kommentar
Fra : Carl


Dato : 01-02-06 20:41


> >>> Du har vel cheket om ikke der er synlig olie på selve motoren og
under?
> >>
> >> Hmmm... hvis krumtapudluftningen er stoppet til så
> >
> > ....så plejer oliepinden at blive pustet ud
> >
> Nej det sluges af motoren gennem indsugningen - krumtapudluftningen munder
> ud i indsugningen.
>
> Netop 406 har været ramt af at krumtapudluftningen frøs - så det er med
99%
> sandsynlighed det der er galt - kontakt din forhandler de har et upgrade
kit
> der løder problemet - men gør det hurtigt overtrykket der dannes i
> krumtaphuset kan skade pakninger mv. og så bliver det en dyrere rep.
>
Hmm. Jeg fik skiftet en del i motoren på Peugoets regning. Det var netop
noget med at oilepinden kunne blive blæst op, under noget bestemte
omstændigheder.
Det er en 4 cyl. 2.2 liters motor.

Så det er måske fordi jeg har skulle vente længe på at få det skiftet at
pakningerne er skadet?

Undskyld, men jeg er mekanisk analfabet

mvh
Carl



Carl (01-02-2006)
Kommentar
Fra : Carl


Dato : 01-02-06 21:00


> Hmm. Jeg fik skiftet en del i motoren på Peugoets regning. Det var netop
> noget med at oilepinden kunne blive blæst op, under noget bestemte
> omstændigheder.
> Det er en 4 cyl. 2.2 liters motor.
>
> Så det er måske fordi jeg har skulle vente længe på at få det skiftet at
> pakningerne er skadet?
>
> Undskyld, men jeg er mekanisk analfabet
>
Jeg fik skiftet følgende da de skulle lave den fejl med oilepinden:

Manifol
Pakning
Prop/Dæksel
Ventil
Oileslange
Oilesenge
Spændebånd
Ledningsnet
Sikringssæt
Strip
Batteri
Batterimellemlæg
Pakning
Spændebånd

Jeg var i en kø for at få lavet det og min bil blev først lavet 6 måneder
efter vi havde fået brevet, da
der ikke var plads før. Kan det have medvirket til at de pakninger er gået
så tidligt?
Ikke at jeg tror at jeg får det betalt på Peugoets regning, men håber på et
nedslag, hvis agumenterne er i orden.

mvh
Carl



Carl (01-02-2006)
Kommentar
Fra : Carl


Dato : 01-02-06 21:17

Her er årsagen til tingene er skiftet:

Årsag: Peugeot Indkaldelse Peugeot indkalder ca. 12.000 biler i Danmark med
1.8L 16V motor (EW7), og med 2.0L 16V (EW10), der er produceret fra 1999 til
november 2002. Modellerne er 206, 307, 406, 806, 807 og Expert, alle med
nævnte motorer. Årsagen er at en høj luftfugtighed kombineret med mange
start/stop og bykørsel, samt meget lave temperaturer, der i ekstreme
tilfælde, kan betyde at motorens afluftnings-system (PVC-systen) fryser til.
Dette kan medføre at motorolien trykkes ud af motoren ved
oliepåfyldningnsdækslet og oliepind. Det samme fænomen blev konstateret for
et par år siden i Peugeot Partner med 1.8L 8V motor, hvor der er gennemført
kampagne på de aktuelle biler, men det har vist sig, at samme fænomen også
kan opstå på ovennævnte modeller. For at sikre kunderne mod en sådan
hændelse, har Peugeot besluttet, at alle omhandlede biler i Skandinavien
skal indkaldes og have monteret et ændret PCV-system - samme system, som er
monteret i bilerne fra fabrikken siden november 2002. Kunderne får direkte
besked fra deres autoriserede Peugeot forhandler, i takt med, at de
nødvendige dele er tilgængelige. Det skal nævnes, at alle forhandlere har
modtaget de første dele, og er i gang, så alle biler kan nå igennem, inden
de danske ejere kører til det Nordlige Skandinavien på skiferie.

mvh
Carl



Ukendt (02-02-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-02-06 07:05


"Carl" <news@111.dk> skrev i en meddelelse

>
> Så det er måske fordi jeg har skulle vente længe på at få det skiftet at
> pakningerne er skadet?
>
Umiddelbart er der ingen sammenhæng, slet ikke når den ikke har blæst olien
ud. For så har alt virket som det skulle, tilbagekaldelsen var kun for at
"lukke" en fejlmulighed af de alvorlige.



Kim Olsen (01-02-2006)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 01-02-06 19:34

> > Hmmm... hvis krumtapudluftningen er stoppet til så
>
> ....så plejer oliepinden at blive pustet ud
>
> --
Yes det har jeg prøvet på en Xantia - hele motorrummet sejlede i olie....
Det blev aldrig rigtigt pænt igen -

Kim Olsen



NS (01-02-2006)
Kommentar
Fra : NS


Dato : 01-02-06 19:55

Kim Olsen skrev:
>>>Hmmm... hvis krumtapudluftningen er stoppet til så
>>
>>....så plejer oliepinden at blive pustet ud
>>
>>--
>
> Yes det har jeg prøvet på en Xantia - hele motorrummet sejlede i olie....
> Det blev aldrig rigtigt pænt igen -
>
> Kim Olsen

Det gælder iøvrigt kun de firecylindrede. De
6-cylindrede er så vidt jeg ved ikke udsat for
problemet.

NS

Jørgen M. Rasmussen (02-02-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 02-02-06 06:04


"Carl" <news@111.dk> skrev i en meddelelse

> Når jeg starter og kører i bilen er udstødningsgassen musegrå som den skal
> være.
>

Det er mistænkeligt på så ny bil, grå/ blå røg plejer at være OLIE :(. Den
burde højest ryge hvidt, kondens, vanddamp, tilnød sort hvis du er et sv...
og sparker til en kold motor, overskuds fuel. jeg er bange for du har et
problem af de dyre :(.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste