2 x DVI, 1920 x 1200 og AGP
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-01-06 17:24

Hej,

Er det kun Matrox, som laver AGP-kort med 2 x DVI og mulighed
for en opløsning på 1920 x 1200 på hver udgang på samme tid?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Nikolaj W.

Dato : 04-02-06 14:29

Tror det ikke... dual link er vist først blev standdard på det sidste...
men søg efter kort med dual link i begge dvi porter, så skulle den være der.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-02-06 21:59

Nikolaj W. skrev:

> Tror det ikke... dual link er vist først blev standdard på det
> sidste...

Parhelia, P650 og P750 fra Matrox har ellers været på markedet ret
længe efterhånden. De har ikke Dual Link, men de kan køre 1920 x
1200 på begge udgange på samme tid.

> men søg efter kort med dual link i begge dvi porter, så skulle
> den være der.

Det behøver vel nødvendigvis ikke at være Dual Link for at køre
1920 x 1200? Mit nuværende Asus Radeon X800 Pro har mig bekendt
ikke Dual Link og det trækker pt. en fladskærm i 1920 x 1200.
Det har desværre bare ikke to DVI-udgange.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Esben

Dato : 05-02-06 01:24

> Parhelia, P650 og P750 fra Matrox har ellers været på markedet ret
> længe efterhånden. De har ikke Dual Link, men de kan køre 1920 x
> 1200 på begge udgange på samme tid.

De første p650 mener jeg ikke kunne køre 1920x1200 over DVI officielt - det
var vist først efter en bios-update det blev supporteret.

> Det behøver vel nødvendigvis ikke at være Dual Link for at køre
> 1920 x 1200? Mit nuværende Asus Radeon X800 Pro har mig bekendt
> ikke Dual Link og det trækker pt. en fladskærm i 1920 x 1200.

Single-link DVI kan kun trække op til 1600x1200, hvis det skal holdes
indenfor standarden*. Heldigvis er det dog sådan at en del af signalet er
"tomme" data (blanking), fordi DVI oprindeligt også skulle være kompatibelt
med CRT-skærme med egen DAC (for at elektronkanonen kunne tænde og slukke
mellem hver linie). Ved at skære ned på disse data (typisk en
driverindstilling der hedder "reduced blanking") og/eller ved at reducere
opdateringshastigheden fra de almindelige 60hz, kan man få et single-link
DVI-signal op på 1920x1200.

Det eneste kort med dual-link på begge porte jeg umiddelbart kan finde er
nVidia's FX4500, men det koster så omkring 15k og er kun til PCI-E. Det er
dog ikke utænkeligt at almindelige high end gamerkort med dual single-link
DVI vil kunne vise 1920x1200 på begge porte, men det er som regel
udokumenteret.

* Standarder ændrer sig - Matrox referer til "vesa display monitor timing
standard v1.0, rev.10", som sikkert er nyere end det jeg skriver ovenfor
(som er frit efter hukommelsen).

--
Esben

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-02-06 11:51

Esben skrev:

> De første p650 mener jeg ikke kunne køre 1920x1200 over DVI
> officielt - det var vist først efter en bios-update det blev
> supporteret.

Ok. Det er muligt, at det ikke altid har været sådan med Matrox-
kortene. Mit Parhelia-kort er lånt ud, så jeg har ikke mulighed
for at prøve det af lige nu.

Tak for forklaringen.

--
Hilsen