Tankpistoler
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-01-06 15:30

Nu snakker vi diesel, ikk´ ... så kommer vi til det andet bagefter :)

I gamle dage kunne man stikke pistolen i tanken, aktivere pistolen og pudse
bilen mens bilen blev tanket. Det kan man ikke mere.

Hvorfor?

Gælder det samme for benzin? Jeg fik indtrykket af at det fortsatte med at
være sådan for benzin i lang tid efter at det stoppede for diesel?

--
Per, Esbjerg

Fra : Bjarne Haug

Dato : 31-01-06 15:36

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message

> [...]
>
> Gælder det samme for benzin? Jeg fik indtrykket af at det fortsatte med at
> være sådan for benzin i lang tid efter at det stoppede for diesel?

Netop, har også studset over selvsamme, dog synes jeg at bemandede tanke har
større sandsynslighed for at det fungere, men på Jet har jeg ikke oplevet
det. Når det er så koldt som nu er det rart at kunne stikke hænderne i
foret. Jeg kører benzin.

vh
Bjarne Haug
BMW 325i E36

Fra : Peter Larsen

Dato : 31-01-06 16:51

Bjarne Haug wrote:

> oplevet det. Når det er så koldt som nu er det rart at kunne stikke
> hænderne i foret. Jeg kører benzin.

klart du gør det, du betaler jo også nok for fuel så der er plads til hænder
dernede..

--
Regards, Peter Larsen

BMW 320D - E46 (på fredag!)

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 31-01-06 22:29

Den Tue, 31 Jan 2006 16:50:44 +0100, skrev Peter Larsen :

> klart du gør det, du betaler jo også nok for fuel så der er plads til hænder
> dernede..

ROTFL!

Forresten et lille tip her i det kolde vejr, både ved tankstoppet og når
der skal afises:

http://www.sonos.dk/site/commodity/_p/77/

Jeg bruger dem selv i stor stil.

--
Kent Oldhøj

Fra : Armand

Dato : 01-02-06 15:15

Kent Oldhøj skrev:

> Forresten et lille tip her i det kolde vejr, både ved tankstoppet og når
> der skal afises:
>
> http://www.sonos.dk/site/commodity/_p/77/

Sjovt sammenfald: Jeg købte netop igår et par for 30 i Rema1000. Jeg
kender godt til dem selvom det er et stykke tid siden at vi senest havde
sådanne i huset og min tanke var at se om de ville have en virkning i
vindueskarmen en frysende kold morgen.

Rapport følger når vejret bliver til det!

--
Armand.
(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-06 15:37

> [...]
>
> Gælder det samme for benzin? Jeg fik indtrykket af at det fortsatte med at
> være sådan for benzin i lang tid efter at det stoppede for diesel?

Man kan da stadig på nogle tankstationer,jeg har bare aldrig bid mærke i
hvor man stadig kan.

--
Tom

Fra : JS

Dato : 31-01-06 15:40

Per Henneberg Kristensen wrote:
> Nu snakker vi diesel, ikk´ ... så kommer vi til det andet bagefter :)
>
> I gamle dage kunne man stikke pistolen i tanken, aktivere pistolen og
> pudse bilen mens bilen blev tanket. Det kan man ikke mere.

Du kan stadig på mange. Det er primært på de bemandede tanke at de endnu
ikke har fjernet dovendrengen.

Fra : Mureren

Dato : 31-01-06 15:42

> I gamle dage kunne man stikke pistolen i tanken, aktivere pistolen og
> pudse bilen mens bilen blev tanket. Det kan man ikke mere.
>
> Hvorfor?

Sikkerhedshensyn!
Hvis der kom en kunde (eksempelvis på et ubemandet anlæg) og stak en 100-las
eller et dankort i automaten, satte pistolens "lås" til og kørte sin vej, så
ville man have en større forurening OG en brand/eksplosionsfarlig situation.
Det må heller ikke være muligt at den forrige betalende har sat "låsen" til,
hevet pistolen ud af hans tank og placeret den i standeren igen. På den måde
risikerer man at den næste betalende står med en startet pistol _i_
standeren, og igen er det forurening og brand/eksplosionsfarligt.
(den sidste situation er næsten utænkelig på grund af pistolerne indbyggede
mekanik, men det KAN ske)

> Gælder det samme for benzin? Jeg fik indtrykket af at det fortsatte med at
> være sådan for benzin i lang tid efter at det stoppede for diesel?

Ja, det gælder begge brændstoffer.
Tekniske forskrifter for brandfarlige væsker er den bekendtgørelse der
regulerer disse ting.
Faktisk har det været almindeligt at de ovennævnte krav kun gjorde sig
gældende på ubemandede stationer, eller stationer med døgnåbent på en
automat.
De stationer der har butik, og hvor standeren skal frigives fra
benzin-pulten inde i butikken før der kan tankes har været "fritaget" for
disse krav, men det bliver mere og mere almindeligt at myndighederne kræver
låsen fjernet, selv på bemandede anlæg hvor tingene må forventes at være
nogenlunde under opsyn.
(om det så er rimeligt eller ej er ligemeget i denne sammenhæng)

Mvh.
Mureren
(ansat ved et benzin- og olieselskab)

Fra : Thomas H.

Dato : 31-01-06 16:01

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 100-las eller et dankort i automaten, satte pistolens "lås" til og kørte
> sin vej, så ville man have en større forurening OG en

Hvis man virkelig ville det, hvor svært er det så med en pose strips, til en
10'er, eller 20cm ståltråd?

Fra : JS

Dato : 31-01-06 16:18

Thomas H. wrote:
> "Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man virkelig ville det, hvor svært er det så med en pose strips,
> til en 10'er, eller 20cm ståltråd?

Hvem har det i baglommen? Drengestreger sker tit uden forberedelse.

Fra : Leonard

Dato : 31-01-06 17:40

"JS" <js_539@hotmail.com> wrote:

>Hvem har det i baglommen? Drengestreger sker tit uden forberedelse.

Jeg har altid strips og gaffatape i nærheden

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 31-01-06 22:31

Den Tue, 31 Jan 2006 17:39:44 +0100, skrev Leonard :

> Jeg har altid strips og gaffatape i nærheden

Ahhh...du har en fransk bil?

--
Kent Oldhøj

Fra : Uffe Ravn

Dato : 31-01-06 23:01

Kent Oldhøj wrote:

> Ahhh...du har en fransk bil?

*ROFL*
--
Mvh. Uffe Ravn
Med både gaffa og ildslukker i bilen.

Fra : Leonard

Dato : 01-02-06 08:32

Kent Oldhøj <oldhoj@gmail.com> wrote:

>Ahhh...du har en fransk bil?

Nej, aldrig om jeg vil have sådan noget l*rt ...
.... og har endnu tilgode at skulle bruge noget af det på en af mine
tyske biler, men derfor kan jeg jo godt have det med til andre
situationer.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 31-01-06 19:02

> [...]
> være nogenlunde under opsyn.
> (om det så er rimeligt eller ej er ligemeget i denne sammenhæng)

Vi har dovendrengen på 2 ubemandede stationer her i området. Iøvrigt hvis en
tankpistol bliver aktiveret med udløbet opad, vil pistolen slå fra.
Prøv det.

Michael (tankede tidligere 4000 liter diesel om dagen!)

Fra : Mureren

Dato : 31-01-06 21:02

> Vi har dovendrengen på 2 ubemandede stationer her i området. Iøvrigt hvis
> en tankpistol bliver aktiveret med udløbet opad, vil pistolen slå fra.
> Prøv det.

Det er ihvertfald ikke lovligt.
(om den slår fra hvis den vender opad ved jeg ikke)

Mvh.
Mureren

Fra : Uffe Ravn

Dato : 31-01-06 22:41

Michael Kirkegaard wrote:

> Michael (tankede tidligere 4000 liter diesel om dagen!)

Vi kan vist med rimelighed antage, at du ikke selv videreformidlede denne
diselmængde til trækkraft via baghjulene?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-02-06 01:47

Uffe Ravn skrev:
> Vi kan vist med rimelighed antage, at du ikke selv videreformidlede denne
> diselmængde til trækkraft via baghjulene?

Mon ikke han har været tankpasser på en busgarage.

--
MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Uffe Ravn

Dato : 01-02-06 02:24

Finn Guldmann wrote:

> Mon ikke han har været tankpasser på en busgarage.

Hedder det ikke en busvasker idag?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-02-06 04:14

Uffe Ravn skrev:
> Hedder det ikke en busvasker idag?

Det ved jeg ikke, men "Gummidyret" har nok ikke tid til at tanke også.

--
MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 01-02-06 08:38

> Det ved jeg ikke, men "Gummidyret" har nok ikke tid til at tanke også.

Gummidyr?
Hvem kalder du for "Gummidyr"?
Og hvorfor?

Det hedder busvasker eller garagearbejder idag, da tankningen kun er en del
af arbejdet.

Michael (tidligere busvasker)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-02-06 11:05

Michael Kirkegaard skrev:
> [...]
> Og hvorfor?
> Det hedder busvasker eller garagearbejder idag, da tankningen kun er en del

Da jeg havde noget med Århus Sporveje (bare rolig, jeg var ikke ansat
der. ) at gøre var det "Gummidyret" jeg havde med at gøre. Det var
ham der stod for skift af dæk/hjul på busserne.

Og det jeg skulle var at bringe nogle dæk ned til et dækfirma så de
kunne få skåret tværriller. Så busserne kunne stå fast isne og sjap. (Og
det var før dæk kunne købes med sådan noget.)

Og selvom jeg kom der en del gange (med 5-10 dæk af gangen tager det
nogle omgange at forsyne alle busserne) fandt jeg aldrig ud af hvad han
hed. Han var blot "Gummidyret".

--
MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 01-02-06 08:28

> Vi kan vist med rimelighed antage, at du ikke selv videreformidlede denne
> diselmængde til trækkraft via baghjulene?

Næ, mazda'en brugte ikke så meget...
Derimod kørte drengene og pigerne i en flok Volvo'er som var lidt tørstige

Michael

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-01-06 15:51

Per Henneberg Kristensen skriver:

> I gamle dage kunne man stikke pistolen i tanken, aktivere pistolen og pudse
> bilen mens bilen blev tanket. Det kan man ikke mere.

Det kan man da stadig.

Tanker du ved OK ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-01-06 17:09

> Per Henneberg Kristensen skriver:

> Det kan man da stadig.
>
> Tanker du ved OK ?

Primært OK, men også Metax og DK - og de andre lavprisselskaber :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-02-06 06:40

Per Henneberg Kristensen skriver:

> Primært OK, men også Metax og DK - og de andre lavprisselskaber :)

Metax her i byen har stadigt lås, så man kan se på andet.

OK har ikke.

Fra : Henning

Dato : 31-01-06 16:07

On Tue, 31 Jan 2006 15:29:57 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>Nu snakker vi diesel, ikk´ ... så kommer vi til det andet bagefter :)
>
>I gamle dage kunne man stikke pistolen i tanken, aktivere pistolen og pudse
>bilen mens bilen blev tanket. Det kan man ikke mere.

Så tager du såmænd bare dækslet fra tanken og sætter fast under
håndtaget - så kan du både pudse vinduer og næse samtidig!

--
Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-01-06 16:17

Henning skriver:

> Så tager du såmænd bare dækslet fra tanken og sætter fast under
> håndtaget - så kan du både pudse vinduer og næse samtidig!

Nå, du har også lært det.....

Fra : Thomas J.

Dato : 31-01-06 16:20

Den Tue, 31 Jan 2006 16:06:32 +0100 sendte Henning
<nomail@all.invalid> følgende røgsignaler:

>Så tager du såmænd bare dækslet fra tanken og sætter fast under
>håndtaget - så kan du både pudse vinduer og næse samtidig!

I den forbindelse anbefales det ikke at bruge samme stykke papir til
begge formål....

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.800 km)

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 31-01-06 17:22

> [...]
>
> I gamle dage kunne man stikke pistolen i tanken, aktivere pistolen og
> pudse bilen mens bilen blev tanket. Det kan man ikke mere.

Jeg mener at det er forbudt på ubemandede stationer, og tilladt på bemandede
stattioner.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : MGJ

Dato : 31-01-06 17:30

Brug dit tankdæksel, mit passer perfekt og den slår stadig selv fra.

Fra : Leif Neland

Dato : 31-01-06 18:56

> [...]
>
> Gælder det samme for benzin? Jeg fik indtrykket af at det fortsatte
> med at være sådan for benzin i lang tid efter at det stoppede for

Jeg har en lille skruetrækker liggende i handskerummet til at være
"tankpistollåsemekanismebøjleerstatning".

Leif

Fra : JCE

Dato : 31-01-06 20:08

Fra : Holten

Dato : 31-01-06 20:04

> [...]
>
> Gælder det samme for benzin? Jeg fik indtrykket af at det fortsatte med at
> være sådan for benzin i lang tid efter at det stoppede for diesel?

Der mangler blot en split i pistolen.
Hav et lille søm i lommen stik det igennem de 2 huller og pistolen virker
som de gjorde i gl. dage.
Det har virket på alle de stationer jeg har besøgt.

MVH

Holten

Fra : Finn Guldmann

Dato : 31-01-06 20:32

Per Henneberg Kristensen skrev:
> [...]
> Gælder det samme for benzin? Jeg fik indtrykket af at det fortsatte med at
> være sådan for benzin i lang tid efter at det stoppede for diesel?

Og i dag er det omvendt, for nogle.

Kommer man ind på en almindelig tank er det vist ligegyldigt om man
tanker diesel eller benzin, man skal stå og holde på pistolen.

Hvorimod man ikke skal det på de fleste lastbiltanksteder.

Man bliver nu også godt øm i hånden hvis man skal stå og holde pistolen
mens man tanker 8-900 liter.

--
MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Morgan Jones

Dato : 31-01-06 20:45

bensin. Q8. Der virker det.

At jeg så ikke tanker Q8 mere er en helt anden sag.... ;)

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-06 21:00

"Morgan Jones" <morgan@jones.dk> skrev i en meddelelse

> bensin. Q8. Der virker det.
>
> At jeg så ikke tanker Q8 mere er en helt anden sag.... ;)

Næh, de bemandende stationer er næsten altid dyrere end de ubemandede

--
Tom

Fra : Ole Jensen

Dato : 31-01-06 21:16

Per Henneberg Kristensen <phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

> I gamle dage kunne man stikke pistolen i tanken, aktivere pistolen og pudse
> bilen mens bilen blev tanket. Det kan man ikke mere.

På alle de Metax stationer i Aalborg og omegn jeg benytter, kan man da
stadig.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan