Afløb til håndvaske lugter
Fra : henrik@bianca27.dk

Dato : 31-01-06 12:16

Vi har for nylig købt en 70´er villa, men der er milde lugtgener i
badeværelset. Lugten kommer dels fra håndvaskene samt bruseafløb.

På håndvaskene er der ikke en synlig vandlås, men blot en 90 graders
bøjning ind i vægen.

Har forsøgt med afløbsrens i bruseren, det hjalp også periodisk. I
håndvasken har det ikke nogen effrekt - formodentlig fordi der ingen
vandlås er

nogle forslag til permanente løsninger

vh Henrik

Fra : Holst

Dato : 31-01-06 12:50

henrik@bianca27.dk wrote:

> [...]
>
> Har forsøgt med afløbsrens i bruseren, det hjalp også periodisk. I
> håndvasken har det ikke nogen effrekt - formodentlig fordi der ingen

En vandlås ...?

Fra : jones_net

Dato : 31-01-06 13:57

<
[...]

Det er rimeligt let at sætte en vandlås på håndvaskene, dog kommer den til
at gå ca. 10 cm længere ned i bøjningen end nu, og så kan det måske blive et
problem med skabene?

Det er faktisk bare bøjningen som skal skiftes med en vandlås - se billede:
http://www.badogenergi.dk/Files/Billeder/Bad_Energi/Nyheder/B_E_nyheder_juni_2005/Geberit/Geberit_vandlaas.jpg

I dit lokale byggemarked kan du få stumperne, og det er ikke ret dyrt - vil
skyde på et par 100,- per vask...

/J

Fra : henrik@bianca27.dk

Dato : 31-01-06 17:33

> at gå ca. 10 cm længere ned i bøjningen end nu, og så kan det måske blive et
> problem med skabene?

Har ingen underskabe - vaskene hænger frit

> I dit lokale byggemarked kan du få stumperne, og det er ikke ret dyrt - vil
> skyde på et par 100,- per vask...

problemet er vi ikke vil hev en grim plastic vandlås når vaskene
hænger frit

Henrik

Fra : Emil

Dato : 31-01-06 17:54

henrik@bianca27.dk wrote:

>problemet er vi ikke vil hev en grim plastic vandlås når vaskene
>hænger frit

De findes i smukke forkromede udgaver.
Det er en beholder, hvor vaskens afløb ledes ned i bunden af. Et
overløbsrør fører så vandet til kloarken.

Beholderen kan nemt skrues af, når den skal renses.

Jeg havde et lignende problem. Her kom jeg en klorinopløsning (se
brugvejledningen) i afløbet. Det hjalp.

m.v.h. Emil

Fra : Glenn

Dato : 31-01-06 18:25

problemet er vi ikke vil hev en grim plastic vandlås når vaskene
hænger frit

Når der ikke er vandlås under vasken, er det (normalt) fordi at røret går
direkte ned i forgreneren, i risten ved bruseren. Og efter den, sidder
vandlåsen, så det er nok der at problemet er.
Hvis lugten kommer fra røret mellem vask og brusenichen, får du ikke noget
ud af at sætte vandlås på vasken, da røret munder ud i brusenichen, før
vandlåsen. Lugten vil bare komme op af bruseafløbet, i stedet for at komme
fra begge steder.

Jeg vil tro at du skal kikke ned i bruse-risten og se om du kan rense
vandlåsen. Eller se om den skulle være gået i stykker.

Glenn

Fra : Max

Dato : 31-01-06 20:27

Hej

> problemet er vi ikke vil hev en grim plastic vandlås når vaskene
> hænger frit

Du køber bare sådan en skønhed
http://www.lavprisvvs.dk/shop/default.asp?ProductID=836

Mvh Max

Fra : SB

Dato : 31-01-06 23:55

<henrik@bianca27.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

vil
> skyde på et par 100,- per vask...

problemet er vi ikke vil hev en grim plastic vandlås når vaskene

Hvor løber så det vand hen der forsvinder ind i væggen?
ofte løber det i et gulvafløb, og det samme gør det fra bruseren af.

Har du ikke andre afløb i gulvet end det der befinder sig i brusekabinen?

/Søren

Fra : henrik@bianca27.dk

Dato : 02-02-06 00:18

Nej der er kun det ene afløb i badeværelset

henrik

Fra : Finn Christiansen

Dato : 02-02-06 05:29

Nej der er kun det ene afløb i badeværelset

henrik
Dit problem er røret mellem vask og afløbsskålen.
Den ligger sandsyligvis med bagfald noget af vejen.
Tag risten af og sæt en prop i hvor røret kommer ind, fyld så røret med
afløbsrens.
lad det stå fyldt et døgn, og skyld efter med rigeligt varmt vand.
Det vil hjælpe i lang tid, men det er en lappeløsning.
Skal det være rigtig godt er det nødvendigt at brække gulvet op og lave ny
rørføring.

mvh FC
kloakmesteren

Fra : henrik@bianca27.dk