Citroen C5 - gear fryser??
Fra : privat@mortenn.dk

Dato : 30-01-06 09:47

Hej,

I løbet af den sidste uge har jeg et par gange oplevet noget
mærkeligt: Min Citroen C5 holder parkeret udenfor, og da jeg om
morgenen skulle afsted, kunne jeg kun bruge 1. og 2. gear. Efter 30-40
meter var alt, som det plejede, og alle gear virkede. Bilen havde holdt
i 1. gear med håndbremsen trukket, og det havde været rigtig koldt om
natten.

I morges havde bilen holdt parkeret i frigear, og nu virkede kun 3. og
4. gear, hvilket er lidt upraktisk. Efter 300-400 meter virkede alle
gear igen.

Når man rører ved gearstangen, kan den kun flyttes frem og tilbage,
og ikke til siderne. Min første tanke var, at det skyldtes frost, men
jeg er ikke længere helt overbevist.

Hvad kan det skyldes? Jeg regner med, at værkstedet må på banen for
at udbedre dette, men det irriterer mig lidt, at jeg ikke har en idé
om, hvad problemet skyldes.

Mvh,

Morten Nielsen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-01-06 09:54

privat@mortenn.dk wrote in news:1138610849.571831.50350
@z14g2000cwz.googlegroups.com:

> [...]
>
> Hvad kan det skyldes? Jeg regner med, at værkstedet må på banen for
> at udbedre dette, men det irriterer mig lidt, at jeg ikke har en idé

Det lyder ganske rigtigt som frost. Skiftemekanikken er AFAIK et lettere
sindrigt system af stænger der går fra gearstangen ud til gearkassen via
nogle kugleled og lign. Hvis der sætter sig fugt i disse led så kan det
meget vel resultere i at du kun kan bevæge den i een retning. Det kan
evt. skyldes at disse led er ved at være slidte eller mangler fedt, så
det kan nok være en god ide at prøve at tage en snak med værkstedet. Hvis
du bruger vold ved skiftet kan du sikkert lave mere skade end godt er

Når motorrummet igen bliver varmt så smelter dette is og du får fuld
kontrol over alle gear igen.

Thomas

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 30-01-06 15:33

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
[SNIP]

> [...]
> meget vel resultere i at du kun kan bevæge den i een retning. Det kan
> evt. skyldes at disse led er ved at være slidte eller mangler fedt

Nogle modeller har to gange kabeltræk i stedet for stænger og kugleled.
Jeg vil tro at disse er endnu mere følsomme over for frost, hvis der er
trængt en smule fugt ind i kabel-strømpen.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : privat@mortenn.dk

Dato : 30-01-06 10:58

Om ikke andet vil det da give mening! Jeg tager lige fat i værkstedet
og hitter ud af noget.

Tak for responsen!

Mvh,

Morten