"klonk" lyd bagfra... (fiat punto)
Fra : Thomas Østerbye

Dato : 30-01-06 07:54

Hejsa,

Jeg har en Fiat Punto 85 ELX årg. 98 med 83000 km. på tælleren.

Den er begyndt at give en "klonk/dunk" lyd omme fra højre baghjul (det lyder
som om det kommer fra den side) Det er kun en gang i mellem og ikke altid
når jeg kører over bump m.m. Det kunne godt lyde som en stingklap der støder
på vejen - men der er ikke stingklapper på bilen

Hvad kan det være? Kan det være trætte støddæmpere eller fjedre? Andre bud?

Mvh. Thomas

Fra : Ped

Dato : 30-01-06 09:12

Thomas Østerbye skrev:
> [...]
> på vejen - men der er ikke stingklapper på bilen
>
> Hvad kan det være? Kan det være trætte støddæmpere eller fjedre? Andre bud?

Der er gode chancer for at det er en gummibøsning i baghjulsophænget der
er gået. Det er vist ret almindeligt for Punto'er. Du kan prøve at løfte
høje bagende op på donkraften, og så tage fat i hjulet og se om du kan
rokke det. Ikke sideværts, som når man checker slør i lejerne, men ved
at tage godt fat i hele hjulet og lægge kræfterne i. Så vidt jeg husker
er sløret i op/nedgående retning. Desværre kan man ikke skifte bøsningen
alene, men må skifte hele bærearmen. Til gengæld koster det ikke en
bondegård. Jeg erindrer ikke længere præcist hvad det kostede, men mener
det var i omegnen af 1500 kr.

M.v.h.

Jens L. Pedersen
'99 Punto 60SX, nu 207.000 km med begge bærearme skiftet

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 30-01-06 11:43

Thomas Østerbye wrote:
> [...]
> på bilen
> Hvad kan det være? Kan det være trætte støddæmpere eller fjedre?

Støddæmper/fjeder er et godt bud, men tjek også evt. stabilisatorbøsninger
samt ophænget af bagbroen/hjulophænget.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : alexbo

Dato : 30-01-06 12:51

"Thomas Østerbye" skrev

> Hvad kan det være? Kan det være trætte støddæmpere eller fjedre? Andre
> bud?

Sandsynligvis svingarmen, stil dig bag bilen og se om hjulet står lodret,
det vil typisk falde indad når svingarmslejerne er defekte.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas Østerbye

Dato : 31-01-06 20:31

Hejsa,

Tak for budene - nu ved jeg hvad jeg skal kigge efter.

Mvh.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-06 20:39

"Thomas Østerbye" <osterbye@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der støder på vejen - men der er ikke stingklapper på bilen
>
> Hvad kan det være? Kan det være trætte støddæmpere eller fjedre? Andre

Æv da jeg læste din overskrift var den første platte kommentar faldt mig ind
"knolk"

Nå men ellers vil jeg gerne tilføje at ved at hæve baghjulene og klodse
bilen GODT op, så kan man i hvert fald høre meget ved at rykke lidt hårdt i
tingene omkring skive/tromle og ophæng evt. med en stang hvor man vrider
lidt i tingene.

--
Tom