Svigende standarder
Fra : Be Ka

Dato : 29-01-06 22:34

Jesus, de kristne og kristendommen har gennem årtusinder været (og er) hånet
på *groveste* maner i talmudiske skrifter - jødedommens helligste og
mest authoritative kilde?

Meget få kristne har idag kendskab til disse 'overfald'. Og hvis man har, så
er der intet kan kan gøre ved det.

Modsat risikerer man dom og straf for at ytre noget som kan fortolkes som
anti jødisk, religiøst, historisk eller andet.
Siger, skriver eller tegner man noget der kan fortolkes som nedsættende om
islam, sidder man i samme problem...

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 30-01-06 00:36

Be Ka wrote:
> Jesus, de kristne og kristendommen har gennem årtusinder været (og er) hånet
> på *groveste* maner i talmudiske skrifter - jødedommens helligste og
> mest authoritative kilde?

Kilde til dine påstande?

> Meget få kristne har idag kendskab til disse 'overfald'. Og hvis man har, så
> er der intet kan kan gøre ved det.

Lad os nu se dine kilder før der kan tages stilling til det.

Jesus nævnes faktisk kun i det I kalder "det nye testamente" - altså de
græske skrifter. Han er ikke en historisk person. Du får meget
vanskeligt ved at finde noget direkte om denne jesus i talmudiske skrifter.

Men: mest glædeligt af alt er at hvis du begyndte at studere de skrifter
du ytrer dig imod ville du i det mindste få en begyndende indsigt i hvor
fejlagtig din fordom om jødedommen er.

> [...]
> anti jødisk, religiøst, historisk eller andet.
> Siger, skriver eller tegner man noget der kan fortolkes som nedsættende om

Personligt finder jeg lighedstegnet mellem islam og jødedom lige så
afskyelig som flere kristne ville finde en sammenligning mellem
kristendom og islam. Men da dit ærinde nok ej heller er at finde ny stil
og/eller nye venner, så begynder det jo ganske godt.

Giv os noget mere fornuftigt, hvis du forventer et svar.

Henrik, Dianalund
....Vi er alle Adams børn, og alle holder vi af pandekage
"Tænk som en klog mand, men forklar dig i folkets sprog" (W B Yeats)

Fra : Cyril Malka

Dato : 30-01-06 01:06

God aften Henrik,

In article <43DD5178.8030202@gmx.net>,
Henrik Vestergaard <vestergaard_henr@gmx.net> wrote:

> Kilde til dine påstande?

Héhé, Henrik, forsøger du stadig at snakke med anonym BeKa?

Nu kan du forvente af vedkommende, at han samler en håndfuld skrifter,
som man kan finde på diverse højreekstremistiske sider og giver dig en
håndfuld henvisning.

Det, der ikke vil fortælles dig (fordi vedkommende er en ignorant) er
bl.a. :

- En del af disse anti-kristne skrifter er faktisk indsatte i Talmuden
af de kristne selv. Dette blev gjort for at understøtte det udsagn, at
jødedommen var af det onde og antikristent. De kristne har, som bekendt,
både forbudt og brændt talmuden gennem århundreder, derfor er vi
egentligt stadig i gang med at restaurere det. Det ved vedkommende ikke
(eller nægter det)

- De kristne har rettet en del i Talmud, dér hvor det ikke passede i
deres verdensopfattelse, deriblandt ved at rette det, hvor den jødiske
gudsopfattelse og dyrkelse ikke harmoneret med deres indskrænket syn. Fx
blev der rettet i "hver mand skal have børn", som blev ændret til "hver
jøde skal have børn"... Det fordi det ikke passede med den kristen
forståelse, at man helst skal hellige sig bevægelsen (jf. paulus). Set
med bibelske -- og jødiske -- øjne, så er dette et brud på den første
mitsvah, nemlig den at opfylde jorden. (det ved vedkommende heller ikke
- eller nægter det).

- En Talmuds side indeholder temmelige mange oplysninger, udover
gemmarrahen m.m. også forskellige rabbiners diskussioner og uenigheder,
dette fordi det er ud fra disse diskussioner og uenigheder er der
udkommet en Halakha (en slags "lov" eller "tradition"), altså om hvordan
den eller hint lov skal tolkes og udføres i nyere tid eller i vores
verden. Det ved fjolset jo heller ikke (og vil ikke vide det).

- Der er ingen dogme i den jødiske religion og hermed kan ingen rabbis
ord tages som lov. Det kan tages som inspiration og forståelse, som
vejledning, eller også kan det forkastes. I modsætning til de kristne,
påstår ingen rabbi at "have sandheden" og blot fordi det står skrevet i
Talmud, betyder det ikke at det er noget, der skal følges. Nogle kan,
andre kan lade være og så basta. Men det vi len støvletrampende ignorant
naturligvis ikke vide (og ej heller være i stand til at forstå det).

Mig at se, er du ved at spilde din tid

> [...]
> og/eller nye venner, så begynder det jo ganske godt.
> Giv os noget mere fornuftigt, hvis du forventer et svar.

Skal vi vædde på, at du ikke får noget fornuftigt ud af denne kant?
--
Venligst,

Cyril

Den nye Testamente - Fortæller man dig alt? http://www.nytestamente.org

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 30-01-06 02:27

Cyril Malka wrote:

> Héhé, Henrik, forsøger du stadig at snakke med anonym BeKa?

Anfald af nysgerrighed...

> Nu kan du forvente af vedkommende, at han samler en håndfuld skrifter,
> som man kan finde på diverse højreekstremistiske sider og giver dig en
> håndfuld henvisning.

Stensikkert. Den slags referencer har jeg set før, men det *kunne* være
der kom noget nyt. Hvis vedkommende kun evner at gentage
højreekstremistiske fordomme, så vil det blive en kort debat.

> [...]
> både forbudt og brændt talmuden gennem århundreder, derfor er vi
> egentligt stadig i gang med at restaurere det. Det ved vedkommende ikke

Så var det på tide, at vedkommende lærte det.

Tråden har været fremme før, men dengang erindrer jeg at en anden farede
frem med påstand om, at debatten hørte hjemme i news:dk.livssyn. Så
forsvinder trådene automatisk herindefra.

> [...]
> med bibelske -- og jødiske -- øjne, så er dette et brud på den første
> mitsvah, nemlig den at opfylde jorden. (det ved vedkommende heller ikke

Restaureringen skulle gerne rense sådanne fordomme, og er nemme at
gennemskue. Så længe man holder Loven for øje kan *intet* forvirre. Helt
enig.

> [...]
> den eller hint lov skal tolkes og udføres i nyere tid eller i vores
> verden. Det ved fjolset jo heller ikke (og vil ikke vide det).

Bogen "Introduction au Talmud" er netop glimrende i denne forbindelse.
Endelig er det tilladt at tvivle og stille spørgsmål, og tænke. Ikke
noget med at *skulle* tænke og tro dette eller hint for at være "ægte",
men tværtimod er evnen til at dissekere og spørge sig frem faktisk prist
højt netop fordi det udvikler forståelsen.

> Mig at se, er du ved at spilde din tid

Muligvis. I så fald bliver det kun en kort tråd...

> Skal vi vædde på, at du ikke får noget fornuftigt ud af denne kant?

Nej tak. Synes det er farligt at satse penge på den slags. Som du kan se
i andre tråde, er jeg lidt af en "gnier"...

Henrik, Dianalund
...."En krone sparet (efter skat) er bedre end en krone tjent (før skat)"
...."Tænk som en klog mand, men forklar dig i folkets sprog" (W B Yeats)

Fra : Cyril Malka

Dato : 30-01-06 10:02

Goddag Henrik,

In article <43DD6B4F.8080103@gmx.net>,
> [...]

> men tværtimod er evnen til at dissekere og spørge sig frem faktisk prist
> højt netop fordi det udvikler forståelsen.

Nah... Ægte? Kommende fra den kant? Næppe.

På engelsk er der fx også:
http://www.adl.org/presrele/asus_12/the_talmud.pdf

> Nej tak. Synes det er farligt at satse penge på den slags. Som du kan se
> i andre tråde, er jeg lidt af en "gnier"...

Øv!

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 30-01-06 10:18

Goddag Cyril

Du skrev:
> Nah... Ægte? Kommende fra den kant? Næppe.

Jeg fik nok formuleret mig "kluntet" -- det glædelige ved jødedommen er
at det netop roses at tvivle og stille spørgsmål. Der er ikke - som i
kristne kirker/grupper/foreninger et kriterie om at *skulle* tænke og
tro noget bestemt for at være "ægte"...

> På engelsk er der fx også:
> http://www.adl.org/presrele/asus_12/the_talmud.pdf

Tak. Er gemt på desktoppen. Skal lige have læst dokumentet, før jeg kan
kommentere.

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-01-06 20:49

Henrik Vestergaard skrev i news:43DDD9DF.1080905@gmx.net

[ ... ]
> [...]
> at det netop roses at tvivle og stille spørgsmål. Der er ikke - som i
> kristne kirker/grupper/foreninger et kriterie om at *skulle* tænke og

Ja, her har vi desværre endnu en Malka-løgn og grov forvanskning - men det
er man jo efterhånden så vant til fra den kant!

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://bibeltro.dk + http://ravsted.dk/ + *DebatForum*

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-01-06 20:47

Cyril Malka skrev i news:news-DC6EF0.01062630012006@nnrp11-1.proxad.net

[ ... ]
> - En del af disse anti-kristne skrifter er faktisk indsatte i Talmuden
> af de kristne selv.

Har du uvildige kilder eller er det blot en Malka-løgn som det meste af det
du skriver om kristendommen er det?

Fra : Be Ka

Dato : 30-01-06 19:30

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@gmx.net> wrote in message

> Kilde til dine påstande?

Talmuden

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 30-01-06 19:53

Be Ka wrote:
> "Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@gmx.net> wrote in message
>>
> Talmuden

OK. Cyril havde, desværre, ret. :'-(

Du aner intet om det du udtaler dig om. Kildehenvisning er ikke *kun* at
svare "Talmuden", når enhver sagtens kan gætte at Talmuden er del af
"talmudiske skrifter"

Du kunne udvide din horisont ved at begynde med WikiPedia -
http://en.wikipedia.org/wiki/Talmud og derefter konstatere hvor stort et
lovkompleks, der er tale om.

Indtil du har *lært* mere om det du kritiserer, så er der vist ingen
grund til jeg spilder tiden med at forklare sammenhænge du ikke vil forstå.

Fra : Cyril Malka

Dato : 30-01-06 20:08

In article <43DE607C.6000909@gmx.net>,

> OK. Cyril havde, desværre, ret. :'-(

Jeps ...

Men okay, så har du prøvet det også

Cheer up, mod dumheden kæmper endda guderne forgæves

Fra : Be Ka

Dato : 30-01-06 21:29

Henrik Vestergaard wrote:

> OK. Cyril havde, desværre, ret. :'-(

Nej.

Fra : Britt Malka

Dato : 30-01-06 19:58

On Mon, 30 Jan 2006 19:29:50 +0100, "Be Ka" <yahoo@yahoo.dk> wrote:

>Talmuden

Hvilket bind og hvilken traktat? Du må også gerne finde sidenummeret
frem, hvis du lige gider at hente bindet på dit bibliotek.

Hvad synes du i øvrigt om Rachi-skriften? Spændende, ikke? Hvor synes
du især, at den skiller sig ud fra hebraisk?

Jeg kunne godt tænke mig at drøfte de oldfranske udtryk, som Rachi i
øvrigt bruger ind imellem. Og de to andre sprog, han skriver i, kender
du jo på fingerspidserne.

Super herligt!

Endelig et intelligent og kultiveret individ her i gruppen.
--
Britt Malka

701 Tips&Tricks til computeren og internettet
Kun $25,50 inkl. forsendelse (ca. 160 kroner) for 456 sider!
Køb årets gaveidé her: http://www.lulu.com/malka

Fra : Be Ka

Dato : 30-01-06 21:30

Britt Malka wrote:
> On Mon, 30 Jan 2006 19:29:50 +0100, "Be Ka" <yahoo@yahoo.dk> wrote:
>
> Hvilket bind og hvilken traktat? Du må også gerne finde sidenummeret
> frem, hvis du lige gider at hente bindet på dit bibliotek.

Må jeg gerne det? Tilstået, ikke dårligt forsøg.
Jeg har Soncino på CD (for nu at udslynge noget). Men nu er I jo så
påståelige med
at både Talmuden og andre jødiske skrifter mm der ikke lige underbygger
jeres
behag højst sandsynlig er korrupteret af kristne bastarder, så det duer nok
ikke?

> [...]
>
> Jeg kunne godt tænke mig at drøfte de oldfranske udtryk, som Rachi i
> øvrigt bruger ind imellem. Og de to andre sprog, han skriver i, kender

Jooo, selvfølgelig
> Super herligt!
>
> Endelig et intelligent og kultiveret individ her i gruppen.

iiiiihhh tak.

Du er ikke sådan helt ved siden af yourself, er du ikke, vel?

Tøs!

Fra : Britt Malka

Dato : 30-01-06 22:41

In article <43de83e3$1$38676$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
"Be Ka" <yahoo@yahoo.dk> wrote:

> Må jeg gerne det? Tilstået, ikke dårligt forsøg.
> Jeg har Soncino på CD (for nu at udslynge noget).

Soncino på cd?

Det fylder bestemt også mindre end de mange, tykke bind.

Jamen, udmærket, for jeg har længe godt villet vide noget mere om. Som
du jo ved, i Sandhedrin 16b fortælles der, at små lokale Sandhedriner
kun kan være indsat af den store Sandhedrin. Hvorfor? Cyril har ikke
haft tid at fortælle mig det.

> [...]
> jeres behag højst sandsynlig er korrupteret af kristne bastarder, så det duer nok

Det er nok mere bekvemt for dig at affeje kendsgerninger på den måde. Så
i stedet for at læse og forholde dig til det, vi skriver, så digter du
videre selv og fortsætter med at leve i din drømmeverden.

Helt fint. Jeg skal ikke vække dig.

Andre, og mere åbne og videbegærlige personer, vil naturligvis for
lælngst have bemærket, at vi henviser til eksperter, der har fundet ud
af nogle af de steder i Talmud, der har været forfalsket.

Men der vil da også være mange her i gruppen, der foretrækker at lade
det være Malka-sektens opfindelse. Dem om det

Undskyld, men du glemte at svare på dette superenkle spørgsmål, når du
nu er så velbevandret i Talmud.

Okay, det oldfranske kan være svært for selv rigtige Talmud-kyndige, men
et par udtryk må du da være stødt på.

> iiiiihhh tak.
>
> Du er ikke sådan helt ved siden af yourself, er du ikke, vel?

Undskyld, sætning ikke forstået.