En lille historie fra det virkelige liv:
....kommer kørende natten til torsdag af ringvejen rundt om Århus - med en
godt læsset bil, og pedalen presset mod bunden. Ladetryk er der rigeligt
af.¨
Pludseligt lyder der et kæmpe "Whooouusss". Mit blik rettes straks mod
multiinfo-diplayet - men intet! Ingen fejlmeddelelser. Kigger lidt, motoren
kører, gearet fungerer, den er ikke for varm, men hva' er det? Sidder og
vipper med speederen, intet sker, ingen trækkraft. Prøver at holde speederen
i bund. Laaaaangsomt går det fremad, MEGET langsomt. Lytter efter
turbo'en.....jo, den hyler endnu, selvom lyden er blevet en smule dybere.
Ringer hjem, og be'r om en mek'er, ti, at møde mig i Hasselager, hvor jeg er
på vej ud. De 15 km. tager ca. 30 - 35 min. at køre, da den ikke vil over
30 - 40 km/t.
Jeg har på et tidspunkt prøvet noget lignende på en Scania (G124 for de
indviede), hvor indsugningsrøret er udsat for vibrationer, så det til sidst
revner. Det der så sker er, at den blæser ladetrykket ud i Guds fri natur.
Nå, vel ankommet til Hasselager, ankommer en mek'er 5 min. senere - med et
MEGET træt udseende.
Jeg fortæller om min oplevelse med automobilet, hvorefter han går igang med
at fejlsøge. Godt 10 min. senere spørger jeg, hvordan det ser ud. "Skidt"
svarer han, "Jeg kan ikke se noget". Røret fra luftfilter til turbo'en
bliver afmonteret. Han stikker klør fem ind i turboladeren og fisker
en........møtrik ud!!! "Det er akslen der er knækket!". Med andre ord: Den
varme side af turbo'en kører endnu - derfor ka' den stadig hyle. Den kolde
side derimod er knækket af, og har kilet sig helt fast i turbinehuset. Med
andre ord: 372.000 km er sgutte meget for en turbo. Men jeg har hørt at vi
har fået skiftet på 4 - 5 andre biler, og at Volvo er færd med at skifte dem
alle, på FM9'erne, da de åbenbart har en svaghed.
Så m.h.t. Folmer's kritik af Volvo lastbiler, kan jeg tilføje: Dårlige
turbo'er på FM9'erne, Geartronic gear, hvor koblingsfunktionen og skiftet er
som vinden blæser. Og flere skiftede gearkasser. Og parkeres bilen i gear,
f.eks. for weekenden, og den taber al luften, så kan skidtet ikke startes
igen!! Dertil kommer at f.eks. FM9 har forholdvis meget støj i førerhuset -
mere end i den gamle og i Scania'erne.
Og så er kombinationen af Geartronic og TC noget ubrugeligt lort, når vi
snakker vinterkørsel.
--
-----------------------------------
Dyrlægebiler - Det intelligente valg