Volvo prøvekørt. Juul!!
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 29-01-06 16:24

Jeg har nu i ca. 2 uger været udstyret med en spritny Volvo.

En FH 12. 2-akslet sættevognstrækker.

420 hk.

Allerførst brillerede den ved at skrige gudsjammerligt i
dørhængslerne, da jeg skulle ind i den.

Så fik jeg øje på revolutionen!

Den har fået et rigtigt retardersystem, men kun i 3 trin. MAN f.eks.
har 10 trin!

Ellers var der ingen ændringer - overhovedet.

Stadig klassens mindste fysiske bolig.

Stadig et køleskab der er så lille at rugbrødet må lægges derind
skivevis.

Hvilepladsen til venstre for er stadig ikke ergonomisk korrekt. Den er
for flad, og der er ikke noget til hinder for at den kunne være mere
opret.

Stadig kabinevarmer med en 8 timers timer, selv om man gerne vil sove
længe.

Der er ingen ende på detaljer der kunne forbedres, og jeg sidder
tilbage med en dyb undren over at Volvo stadig er den mest sælgende
lastbil i Skandinavien.

Det må være gammel vane fra vognmændenes side.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : ena

Dato : 29-01-06 16:44

> [...]
>
> Venlig hilsen
> Folmer
>
>Hej Folmer - hvornår kommer du ned på Farverland og prøver en rigtig

Volvo er faktisk ikke på 1 plads mere - Scania har for første gang overhalet
Volvo i Sverige, MB er stadig størst i EU

MAN er verdens 2`den største lastbilsproducent - kun overgået af MB - såååå
så stor er Volvo heller ikke - og jeg er helt enig med dig - de halter
længere og længere bagud når man sammenligner med konkurenterne

Fra : Niels Bengaard

Dato : 29-01-06 17:45

> [...]
> såååå så stor er Volvo heller ikke - og jeg er helt enig med dig - de
> halter længere og længere bagud når man sammenligner med konkurenterne

Så lige denne på Volvos svenske hjemmeside, de mener selv de er størst i
Sverige. I hvert fald i segmentet 10-16 ton og over 16 ton.
Mercedes er vel primært store fordi de sælger en masse små lastbiler?

Niels

2006-01-03 | Volvo Lastvagnar fortsatt nummer ett i Sverige
Volvo befäster sin ställning som marknadsledare på den svenska marknaden för
tunga lastbilar. I såväl segmentet över 16 ton som i segmentet mellan 10 och
16 ton är man etta i Sverige. Det visar registreringsstatistiken för 2005
som just publicerats. - Vi är fortsatt nummer ett och ökar vår marknadsandel
på ett ökande marknad, säger Ulf Magnusson, chef för Volvo Lastvagnars
affärsregion Norden.

Lastbilsmarknaden i Sverige har utvecklats positivt under 2005. I segmentet
över 16 ton har antalet registrerade bilar ökat från 4360 till 4921 bilar.
- Här har vi befäst vår marknadsledande ställning och har 46,3 procent av
marknaden, säger Ulf Magnusson. Vi behåller också ledningen i segmentet
mellan 10 och 16 ton.
Skälen till de fortsatta framgångarna är flera.
- Vi har ett mycket bra produktprogram, och hade under hösten dessutom en
bra introduktion av våra nya FH- och FM-bilar som kunder och återförsäljare
tagit till sig, säger Ulf Magnusson. Vi har också breddat utbudet av vår
mycket uppskattade I-shiftväxellåda, vilket stimulerat försäljningen
ytterligare.

Fra : ena

Dato : 29-01-06 18:10

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> återförsäljare tagit till sig, säger Ulf Magnusson. Vi har också breddat
> utbudet av vår mycket uppskattade I-shiftväxellåda, vilket stimulerat

Ja og Scania hævder det er dem se her
http://www.privataaffarer.se/bors/showpress.asp?intPressid=58857

Volvo Lastvogne har tabt masivt i det meste af Europa - i DK er det også
gået tilbage, for at gøre ondt værre så er en stadig større del af de Volvo
lastvogne der registreres i DK ikke importerede af Volvo DK men
paralelimporterede - det betyder at Volvo DK`s resultat er endnu værre end
statestikken viser, om det skyldes en bevist satsning fra Volvo kan man ikke
vide - men det er nok en kombination af flere faktorer:

-Temmeligt forældede modeller
-Ingen Euro 5 motorer uden AdBlue
-Højt prisniveau

Fra : Niels Bengaard

Dato : 29-01-06 18:27

> -Temmeligt forældede modeller
> -Ingen Euro 5 motorer uden AdBlue
> -Højt prisniveau

Hva dælen er adblue mere specifikt ud over noget de hælder i tanken?
Jeg holder også med Scania, de kører nemlig med dansk producerede
katalysatorer, eller skal i hvert fald til det på de store modeller.

Niels

Fra : ena

Dato : 29-01-06 18:32

> Hva dælen er adblue mere specifikt ud over noget de hælder i tanken?
> Jeg holder også med Scania, de kører nemlig med dansk producerede
> katalysatorer, eller skal i hvert fald til det på de store modeller.

Adblue er et additiv som tankes i en separat tank og indsprøjtes efter
motoren i en speciel katalysator, for at opfylde EURO 5 normerne skal de
fleste lastbiler køre med Adblue (=større omkostning for vognmanden og mere
besvær) Mercedes og MAN har dog udviklet en højteknologisk motor der kan
klare EURO 5 uden Ad Blue

Fra : Niels Bengaard

Dato : 29-01-06 18:52

> [...]
> mere
> besvær) Mercedes og MAN har dog udviklet en højteknologisk motor der kan

Fandt det lige selv, det er den urea opløsning der skal til for at NOx
fjernelsen i katalysatoren virker.
Jeg er i tvivl om det kan lade sig gøre at komme langt nok ned i NOx uden
urea.

Fandt også lige dette på www.man.dk .

In October 2009 the Euro 5 limit-value stage will come into force.
From 2006 onwards MAN will be offering engines with SCR technology under the
name of MAN AdBlue®, particularly for use in long-haul trucking. The 400 hp
and 440 hp D20 engines will meet Euro 5 exhaust-gas limit values and
supplement EGR and the MAN PM-Kat®, MAN's solution for Euro 4.

To meet the Euro 5 standard, MAN will be introducing its SCR technology with
MAN AdBlue® into series production. This technology optimises the combustion
process with regard to the discharge of particulates. The higher proportion
of oxides of nitrogen is reduced through exhaust aftertreatment.

Niels

begin 666 icon_arrow00.gif
M1TE&.#EA#P`,`)$#`)F9F?C/! ```/___R'Y! $```,`+ `````/``P```(J
LG(\IRYPC@IQ!O#BQ``!AN52<5S7+>'REV*64AAIJ%D,F4QO<SC_\CR@``#L`
`
end

Fra : ena

Dato : 29-01-06 19:11

Fra : Niels Bengaard

Dato : 29-01-06 19:14

Er det ikke mere på grund af udvikling af katalysatoren end motoren?
Katalysatorfabrikanterne kæmper nemlig med at undgå den tilsætning, som alle
synes er besværlig og fordyrrende.

Niels

Fra : ena

Dato : 29-01-06 20:09

> [...]
> Katalysatorfabrikanterne kæmper nemlig med at undgå den tilsætning, som
> alle synes er besværlig og fordyrrende.
>
> Niels
>Udviklingen af D20 motoren fra MAN kostede miliarder - og den skal kunne
>klare Euro 5 og sandsynligvis Euro 6 uden adblue og filter - men med en
>katalysator, Scania kører med meget gamle motortyper uden Common Rail og
>der går forlyderner om at de ikke har råd til at bekoste en udvikling af en
>ny motorgeneration - så de vil købe D20 motoren og sætte egne mærkater på

Mercedes har lavet et lignende projekt og er ved at udvikle en ny
motorgeneration, det vides ikke hvad Volvo vil gøre - men mon ikke de også
er nødt til at udvikle nye typer?

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 29-01-06 22:36

"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Ja de venter, men hvorfor - nok mest fordi de har enorme problemer med at
overholde EURO 5 normen.

MVH Hans

Fra : Henrik B.

Dato : 29-01-06 18:48

> MB er stadig størst i EU

Og ´det forstår man slet ikke. Hos Iveco, MAN og MB skider man højt og flot
på instrumentbordets layout. Man er kolde i møllen over, at man skal sidde
og gætte sig til knappers placering og/eller funktion. Dét er det sgu kun
Scania og Volvo der kan hitte ud af! (Ved ikke med DAF).

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-06 19:13

> Der er ingen ende på detaljer der kunne forbedres, og jeg sidder
> tilbage med en dyb undren over at Volvo stadig er den mest sælgende
> lastbil i Skandinavien.

Tja hvis deres lastbiler er lige så elendige som de busser de laver, så kan
det også undre mig. Mage til rådden komfort i Volvos busser kan vist kun
overgås af militærets kampvogne

--
Tom

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 29-01-06 20:01

On Sun, 29 Jan 2006 19:13:12 +0100, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
>det også undre mig. Mage til rådden komfort i Volvos busser kan vist kun

Hvis det er passagerkomforten du sigter til i en turistbus, så skyder
du på den forkerte.

Langt de fleste turistbusser er bygget på specielle
karosserifabrikker, som regel efter vognmandens anvisninger.

Jo flere siddepladser des større indtjening, men ringere komfort.

Easy as that.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-06 20:57

> [...]
> karosserifabrikker, som regel efter vognmandens anvisninger.
>
> Jo flere siddepladser des større indtjening, men ringere komfort.

Ja de fleste er nok bygget i Åbenrå med et Volvo stel fra Sverige.
Men af alle de mange forskellige busser jeg har kørt i, så er Combus (tidl.
DSB) så ringe at det er en skændsel. Kan være du har ret at vognmanden har
en aktie i det

--
Tom

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 31-01-06 10:16

On Sun, 29 Jan 2006 20:57:14 +0100, "Tom"

> [...]
>DSB) så ringe at det er en skændsel. Kan være du har ret at vognmanden har

Nu kan jeg forstå, at du taler om rutebusser.

Det er en anden sag.

Det er i reglen sådan, at trafikselskabet i den pågældende landsdel
stiller nogle helt konkrete krav i kørselskontrakterne i forbindelse
med udliciteringen af kørslen.

Dem kan hverken vognmændene eller karosserifabrikkerne fravige, hvis
de vil gøre sig forhåbninger om at vinde kørsel.

Jeg kan betro dig, at der er fravalgt mange tyske kvalitetsprodukter i
den branche, til fordel for sidegadeforretninger, der har været mere
villige til at gå på kompromis med kvaliteten.

Et glimragende eksempel er, da der skulle indføres dobbeltdækkerbusser
i Hovedstaden.

Magen til farce skal man lede længe efter.

Iøvrigt tror jeg nok at Aabenraa Karosserifabrik er lukket p.gr.a.
rationaliseringer.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-06 13:53

> On Sun, 29 Jan 2006 20:57:14 +0100, "Tom"
> <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> Iøvrigt tror jeg nok at Aabenraa Karosserifabrik er lukket p.gr.a.
> rationaliseringer.

Jep den er flyttet til Polen

--
Tom

Fra : Propellen

Dato : 29-01-06 19:17

Folmer Rasmussen skrev:
> Jeg har nu i ca. 2 uger været udstyret med en spritny Volvo.

Det må være lækkert at prøve en ordentlig lastvogn...

> En FH 12. 2-akslet sættevognstrækker.
>
> 420 hk.

Du skulle prøve FH16-610 med 2800Nm.. Og chippet med over 3000Nm..
Gugbakken på E45 ved Aalborg med 85+km/t fuld læs

> [...]
> dørhængslerne, da jeg skulle ind i den.
>
> Så fik jeg øje på revolutionen!
>
> Den har fået et rigtigt retardersystem, men kun i 3 trin. MAN f.eks.

Volvo´s VEB (Volvo Engine Brake) plejer ellers at sparke gevaldigt røv.
Hvorfor retarder?

> Ellers var der ingen ændringer - overhovedet.
>
> Stadig klassens mindste fysiske bolig.
>
> Stadig et køleskab der er så lille at rugbrødet må lægges derind
> skivevis.

Hvis det er placeret i sidelågen, så er der sq ikke meget plads...

> Hvilepladsen til venstre for er stadig ikke ergonomisk korrekt. Den er
> for flad, og der er ikke noget til hinder for at den kunne være mere
> opret.

Bruger sjældent mere end 10-12 timer i bilen... Men det har jo
selvfølgelig meget betydning for eksport piloter.

> Stadig kabinevarmer med en 8 timers timer, selv om man gerne vil sove
> længe.

Webasto

> Der er ingen ende på detaljer der kunne forbedres, og jeg sidder
> tilbage med en dyb undren over at Volvo stadig er den mest sælgende
> lastbil i Skandinavien.

Jeg syntes kørekomfort er lækkert.. Men har dog kun kørt FH & Scania 43
Streamliner. Renaul Premium & Magnum er til at lukke op og skide i iflg.
mig.

> Det må være gammel vane fra vognmændenes side.

Yes sir... En vognmand købte 4 spritnye DAF, til samme pris som 3 FH...

--
/Propellen

"Don´t pull low... Unless you are!"

"The sky is not the limit. The ground is"

Fra : Henrik B.

Dato : 29-01-06 19:56

"Propellen" <Not@Valid.Invalid> skrev i en meddelelse

> Volvo´s VEB (Volvo Engine Brake) plejer ellers at sparke gevaldigt røv.
> Hvorfor retarder?

For at få (motor)bremsningen i den rigtige ende - bagude.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 29-01-06 19:58

On Sun, 29 Jan 2006 19:16:51 +0100, Propellen <Not@Valid.Invalid>
wrote:

>Du skulle prøve FH16-610 med 2800Nm.. Og chippet med over 3000Nm..
>Gugbakken på E45 ved Aalborg med 85+km/t fuld læs

>--

Vil du påtage dig opgaven at overbevise min vognmand om, at 610 hk. er
livsnødvendigt, når vi yderst sjældend læsser mere end 12 tons? .o)

>--

>Volvo´s VEB (Volvo Engine Brake) plejer ellers at sparke gevaldigt røv.
>Hvorfor retarder?

>--

Bl.a. fordi den er monteret som en arm under rattet og ikke som VEB'en
aktiveres ved at løfte foden fra speederen. Desuden har du nu
muligheden for at finjustere "overhastigheden" når du kører med
tempostaten aktiveret

>--

>Webasto

>--

Jeg véd ikke hvem der leverer kakkelovnen, men den slukker efter 8
timer. Det er sikkert for at skåne batterierne.

>--

>Jeg syntes kørekomfort er lækkert.. Men har dog kun kørt FH & Scania 43
>Streamliner.

>--

Jamen kørekomforten er upåklagelig, men det er bare ikke nok når der
også er tale om en slags bolig.

>--

> Renaul Premium & Magnum er til at lukke op og skide i iflg.
>mig.

>--

Vi er ikke særligt uenige om dét, bortset fra sprogbrugen.

>--

>Yes sir... En vognmand købte 4 spritnye DAF, til samme pris som 3 FH...

>--

Og det er han ikke snydt med, hvis han da skal bruge 4 biler.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-06 20:20

> Vil du påtage dig opgaven at overbevise min vognmand om, at 610 hk. er
> livsnødvendigt, når vi yderst sjældend læsser mere end 12 tons? .o)

Hvad skal i dog bruge alle de hk til ?

Atkinson L1586 = 112 hk til 35 tons

http://bigfoot1942.weedns.com:6969/torrents/c0cbcb884ce13081e7d8842743274a4c0caf30d4.torrent

spool ca 17 minuter frem

--
Lars G

Fra : Armand

Dato : 29-01-06 23:52

Lars G skrev:
> "Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Og hvorfor er det så lige at jeg ikke kan få det link åbnet ??

--
Armand.
(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Fra : NS

Dato : 30-01-06 00:07

Armand skrev:

> Og hvorfor er det så lige at jeg ikke kan få det link åbnet ??

Fordi det er en torrent. Du skal have f.eks.
Azureus for at download den. Den virker iøvrigt
fint og man tror nærmest det er en parodi når man
ser Jeremy Clarkson første gang :). Det er et
afsnit af TopGear fra først i 90'erne.

NS

Fra : NS

Dato : 29-01-06 20:26

Propellen skrev:

> Du skulle prøve FH16-610 med 2800Nm.. Og chippet med over 3000Nm..
> Gugbakken på E45 ved Aalborg med 85+km/t fuld læs

Hvor stejl er den bakke? Er den lige så stejl som
Funder bakke ved Silkeborg? Den er i hvert fald
stejl. Iøvrigt er Randersvejbakken nede fra Århus
også temmeligt stejl det samme er Ring 2. Der er
mange stejle bakke i Århus, der sætter en tungt
lastet lastbil på prøve :).

NS