Søges: Filemaker 5 eller lignende OS 9 Fil~
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-01-06 15:25

Jeg kender en som har kørt FileMaker 2 på en OS 9 Mac - nu har hun
anskaffet sig en ny iMac G5 med OS X og en FM 7

Problemet er at hun ikke kan åbne sine gamle FM 2 filer. Hun har
stadigvæk sin OS 9 Mac og kan dermed åbne dem med en senere version, og
igen så åbne dem i OS X.

Hvilken version skal hun have fat i for at lave denne øvelse ?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Villy Erichsen

Dato : 29-01-06 16:58

In article <1h9xmoo.foqmot3e1797N%jesper@gylling.net>, Jesper Haaber
Gylling <jesper@gylling.net> wrote:

> [...]
>
> Problemet er at hun ikke kan åbne sine gamle FM 2 filer. Hun har
> stadigvæk sin OS 9 Mac og kan dermed åbne dem med en senere version, og

Så vil det nok være nemmere og mere sikkert at eksportere filerne fra
FM 2 til tab-separerede tekstfiler - og importere disse til FM 7.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-01-06 20:27

Villy Erichsen <spam@hammel-by.dk> wrote:

> Så vil det nok være nemmere og mere sikkert at eksportere filerne fra
> FM 2 til tab-separerede tekstfiler - og importere disse til FM 7.

Jeg er bestemt ingen ørn til FileMaker, så kan jeg trække på din
assistance, hvis alt går galt ?

Er det ERS skriver det samme som du ? Jeg fatter ikke noget af det.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-06 22:04

Hej Jesper

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Jeg er bestemt ingen ørn til FileMaker, så kan jeg trække på din
> assistance, hvis alt går galt ?

Begge dele er muligt, men mere besværlig med Villys forslag.

> Er det ERS skriver det samme som du ? Jeg fatter ikke noget af det.

Nej, Det, Villy vil, er at de orig. filer åbnes i FMP 2 og eksporteres
som 'tab seperated text'/'tab-separeret tekst'. Det gør, at den
eksporterede tekst kommer til at ligge som data kolonner i formatet
'.txt', der så skal importeres i FMP 7 via 'Import tab seperated text'.

Med en 'tab separeret tekst' er det ikke givet, at alle felter bevares i
samme form og str. som i den originale, så du skal ind og tilrette de
enkelte felter. Det er du sikker på, hvis du lader FMP 7 selv foretage
konvertering, - så forbliver baserne i nøjagtig den samme form som i FMP
2 filerne.

Du bør også lige tænke på, at FMP 2 _ikke_ er fuldt relationel - kun
semi-relationel. Dvs., at hvis data fra FMP 2 eksporteres som
'tab-separeret-tekst', vil importen til FMP 7 blive til en konventionel
'flat base'.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 30-01-06 01:35

On Sun, 29 Jan 2006 16:58:27 +0100, Villy Erichsen wrote:

> Så vil det nok være nemmere og mere sikkert at eksportere filerne fra
> FM 2 til tab-separerede tekstfiler - og importere disse til FM 7.

Så mister man bare layout og formler.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-06 18:55

Hej Jesper

Det er ikke korrekt. Jeg bruger selv stadig min FMP 2 på OS 9.2.2.

Man gør blot følgende. Lægger en henvisning til FMP 7 på skrivebordet
under OS X. Åbner sin mappe med FMP 2 filer og trækker dem enkeltvis
over på FMP 7 symbolet.

FMP 7 vil nu åbne filen med en dialog om, at den er oprettet i en ældre
version af FMP, og om man vil tilføje '.old' til endelsen på den gamle
fil. Det klikker man OK til. Originalfilen vil nu ligge i mappen med
endelsen '.old', mens den konverterede fil også vil blive lagt i samme
mappe med endelsen '.fp7'. - Jeg har selv FMP 7 og har konverteret mange
filer på den måde...

Det kan ikke gøres 'automatisk' (batch converting), da der skal
indlægges en del nye accesskoder i hver enkelt fil. Disse koder er
unikke for hver enkelt fil.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-06 19:00

Hej Jesper

[...]

endelsen '.old', og man vil stadig kunne åbne den i FMP 2 under OS 9.x,

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 30-01-06 01:36

On Sun, 29 Jan 2006 15:25:04 +0100, Jesper Haaber Gylling wrote:

> Hvilken version skal hun have fat i for at lave denne øvelse ?

Upgrading to FileMaker Pro 7
Question

Which versions of FileMaker Pro are eligible to upgrade to FileMaker Pro 7?
Answer

FileMaker Pro 7 will read and convert files created with FileMaker Pro
6, FileMaker Pro 5.5, FileMaker Pro 5.0, FileMaker Pro 4.1, FileMaker
Pro 4.0, and FileMaker Pro 3.0.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-01-06 01:54

Hejsa

Og den klarer altså også FMP 2.x versioner!

MEN - som jeg også svarede Jesper i mit sidste indlæg, så er FMP 2.x
ikke en fuld relationel database, så der vil naturligvis ingen
relationer være i en konverteret basefil.

mvh. Erik Richard

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 30-01-06 09:34

On Mon, 30 Jan 2006 01:53:39 +0100, Erik Richard Sørensen wrote:

> Og den klarer altså også FMP 2.x versioner!

Har du lyst til et gæt på hvor jeg tog infoen fra?

> MEN - som jeg også svarede Jesper i mit sidste indlæg, så er FMP 2.x
> ikke en fuld relationel database, så der vil naturligvis ingen
> relationer være i en konverteret basefil.

Det er der jo heller ikke i den originale fil, så det går nok.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-01-06 13:54

Frank E. N. Stein wrote:

> Har du lyst til et gæt på hvor jeg tog infoen fra?

Jeg går ud fra, det er fra Filemakers hjemmeside. Der stod ihvertfald
noget lign., sidst jeg var dér.

Men jeg mener også at kunne se ud fra dine citater, at du ikke véd,
hvorfor ver. 2.x ikke er nævnt. - Det véd jeg til gengæld som gammel
Filemaker forhandler. Det skete i 1999, hvor man i overgangen til år
2000 gav Filemaker brugerne muligheden for at få en gratis opgradering
til ver. 3.0, da det blev påstået, at ver 2.x ikke var Y2K kompatibel, -
hvilket den i øvrigt fuldt ud er.

Samtidig fjernede man Filemaker 2.x som 'Qualifying Upgrade' med
prisreduktion ved opgradering til nyere versioner. Og samtidig blev al
support af alle ver. tidligere end Filemaker Pro 3.0v1 nedlagt.

> Det er der jo heller ikke i den originale fil, så det går nok.

Næ, men jeg har faktisk mødt folk, der troede, at ver. 2.x også var
relationel. Så kommentaren var blot for at undgå yderligere
'forespørgsler'...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 30-01-06 15:07

On Mon, 30 Jan 2006 13:53:57 +0100, Erik Richard Sørensen wrote:

> Jeg går ud fra, det er fra Filemakers hjemmeside. Der stod ihvertfald
> noget lign., sidst jeg var dér.

Og de uddyber det endda andetsteds og giver en løsning:

Converting FileMaker Pro 1.0 and 2.x Databases
Question
Converting FileMaker Pro 1.0 and 2.x Databases
Answer
APPLICABLE TO
FileMaker Pro 7

FileMaker Pro cannot directly convert databases created within
FileMaker Pro 1.0 or FileMaker Pro 2.x. To use these files with FileMaker
Pro 7, you must convert them using a version of FileMaker Pro from
FileMaker Pro 3.0 through FileMaker Pro 6, and then convert them again
using FileMaker Pro 7.

Previous versions of FileMaker Pro for Windows can convert only 2.x
files. If you need to convert a 1.x file, convert the file on a Mac OS
computer using a version of FileMaker Pro from FileMaker Pro 3.0 through
FileMaker Pro 6.

If you don't have a previous FileMaker Pro application with which to
do the conversion, you can download a trial version of FileMaker Pro 6
from one of the following links:

Mac 8.x-9.x: http://fmdl.filemaker.com/TBUB/fm/6/Mac/fm_60v1_mac_trial.sit.bin
Mac OS X: http://fmdl.filemaker.com/TBUB/fm/6/MacOSX/fm_60v1_osx_trial.sit
Windows: http://fmdl.filemaker.com/TBUB/fm/6/Win/fm_60v1_win_trial.zip

> [...]
> prisreduktion ved opgradering til nyere versioner. Og samtidig blev al
> support af alle ver. tidligere end Filemaker Pro 3.0v1 nedlagt.

Licensed users of FileMaker Pro 2.1, 3.0, 4.x, 5.x, and 6.0 may upgrade to
FileMaker Pro 7 at the low price of US$149(...).

Nogen må jo have skiftet mening.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-01-06 16:15

Frank E. N. Stein wrote:

> [...]
> files. If you need to convert a 1.x file, convert the file on a Mac OS
> computer using a version of FileMaker Pro from FileMaker Pro 3.0 through

Ja, det er de gamle noter... - Men det virker altså stadig fra en 2.1v3.
Om det også virker fra en 1.0v1-2.1v2 kan jeg ikke sige. - Jeg har ikke
længere en 1.0 eller 2.0 på nogen af mine maskiner...

> If you don't have a previous FileMaker Pro application with which to
> do the conversion, you can download a trial version of FileMaker Pro 6
> [...]

Det er så en ny politik!

> Licensed users of FileMaker Pro 2.1, 3.0, 4.x, 5.x, and 6.0 may upgrade to
> FileMaker Pro 7 at the low price of US$149(...).

Hm, svjv. gælder det kun i USA og Canada. - Jeg måtte selv købe en ver.
5.0 til fuld pris - trods en reg. 2.1v3.... - Jeg kunne heller ikke få
en gratis 3.0, som de ellers skrev, man kunne, og da jeg fandt ud af,
der alligevel ingen Y2K problemer var med 2.1, blev jeg ved med at bruge
den til ver. 5.0 var kommet.

> Nogen må jo have skiftet mening.

Tja, - gad vide, om det skyldes, der er kommet mange protester i forb.
med bl.a. ver. 2.1...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 30-01-06 17:21

On Mon, 30 Jan 2006 16:15:01 +0100, Erik Richard Sørensen wrote:

> Ja, det er de gamle noter... - Men det virker altså stadig fra en 2.1v3.
> Om det også virker fra en 1.0v1-2.1v2 kan jeg ikke sige. - Jeg har ikke
> længere en 1.0 eller 2.0 på nogen af mine maskiner...

Tjae, det fungerer i hvert fald ikke for den oprindelige spørger, ellers
ville der jo ikke være noget spørgsmål.

> Det er så en ny politik!

Det er da ikke nyt at man kan downloade demoer eller at de kan konvertere
filer.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-01-06 17:42

Hej

Frank E. N. Stein wrote:

> Tjae, det fungerer i hvert fald ikke for den oprindelige spørger, ellers
> ville der jo ikke være noget spørgsmål.

Og dog... Hvis du blot dobbeltklikker på filen, vil den ikke automatisk
åbne en nyere Filemaker. Derimod vil den forøsge at åbne Excel, hvis den
findes på maskinen, og det er s**** hamrende irriterende.

Så man _skal_ gøre, som jeg opr. skrev - trække hver enkelt fil over på
en FMP7 henvisning på skrivebordet og så følge FMP7's forskrifter...

> Det er da ikke nyt at man kan downloade demoer eller at de kan konvertere
> filer.

Nejda, - men at de ligefrem _anbefaler_ det - er nyt!

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 31-01-06 02:03

On Mon, 30 Jan 2006 17:42:09 +0100, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
>
> Så man _skal_ gøre, som jeg opr. skrev - trække hver enkelt fil over på
> en FMP7 henvisning på skrivebordet og så følge FMP7's forskrifter...

Man skulle i så fald også bare kunne åbne filen indefra Filemaker.

> Nejda, - men at de ligefrem _anbefaler_ det - er nyt!

Det har jo ikke været nødvendigt før version 7.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-01-06 03:39

Hej

Frank E. N. Stein wrote:

> Man skulle i så fald også bare kunne åbne filen indefra Filemaker.

Nej, det kan man ikke. Filen skal konverteres, _før_ den kan åbnes. -
Jeg tænkte nemlig det samme, men njet - ingen mulighed den vej...

> Det har jo ikke været nødvendigt før version 7.

Tja, tjo... Det har nu altid været sådan, at filer fra ældre versioner
skulle konverteres, før man kunne åbne dem inde fra selve FMP.

Det 'nye' ligger nok nærmere i, at kode formatet i ældre ver. af FMP (v.
4.x-6.x) er så tæt på både Excel og Access i entry codes, at en af disse
programmer automatisk vil prøve at åbne dem på en Windows, og Excel X
gør et ihærdigt forsøg på OS X. - Fra og med FMP 5.1v4 fulgte der jo
plugin med til både to/from Excel og Access...

Men jeg har altså lige prøvet det igen. - En base med DKPostnumre lavet
i en FMP 2. Forsøger man at åbne inde fra FMP 7, melder den, at den ikke
kan åbne filen "Unknown File format". Trækker jeg så basefilen over på
en henvisning til FMP 7, får jeg dialogen som tidl. beskrevet ...om man
vil gemme filen med tilføjet '.old' endelse.....