Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
3Dmak06, grafikkort mm..
Fra : Thomas

Dato : 29-01-06 14:52

Hej.

Jeg har købt en ny Pc, men syntes jeg mangler lidt på grafik siden, da
grafikkortet som ligger i min maskine er et Radion 9000/9100 pro som er et
64Mb "shared" kort på mit MB.

Jeg har så ligesom så mange andre fundet ud af at det er en jungle at skulle
finde et kort til at komme lidt videre med i ydelse.

I min søgen rundt omkring efter information er jeg flere gange løbet ind i
programmet 3dMark som jeg lidt for sjov har hentet i den version som hedder
3dmark06 for at teste mit system.

Denne 3dmark06 findes i en Basic version som skulle kunne give een et
indtryk af ydelse på sin maskine dog under temmelig begrænset funktionalitet
pga. den gratis Basic version.

Jeg har dog ikke fået det til at spille, da den hele tiden siger at jeg ikke
har mulighed for at vælge det ene eller det andet, da jeg ikke har den fulde
version.

Derfor er spørgsmålet om denne 3dmark06 i Basic versionen overhoved kan
bruges til noget af betydning ?
Det eneste jeg kan få den til er at fortælle hvad min Pc består af, og ikke
på nogen måde kan jeg vælge en testtype og få lov at køre den. Er dette
normalt ?

Alternativt kunne det være interessant at få et bud på hvad jeg skal bruge
af grafikkort hvis jeg bare vil opgraderer en smule fra mit Radion 9000/9100
pro ?
Jeg ville så kikke efter et brugt kort som nogen af jer hajer forlængst har
droppet..
Mit behov er alm. kontor brug lidt kikken feriebilleder, måske et enkelt
lille spil i ny og næ, men behøver ikke spille det nyeste og bestemt ikke
i højeste opløsning...

Anyone ?

Thomas.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-01-06 15:23

> [...]
> Radion 9000/9100 pro ?
> Jeg ville så kikke efter et brugt kort som nogen af jer hajer

Jeg regner med at det er til AGP, så jeg ville kigge efter et brugt
9600/9800 pro/xt kort. Dem skulle man nok efterhånden kunne finde en del af
på brugtmarkedet nu hvor mange begynder at opgradere til PCI Express
grafikkort..
De kan også fås med støjsvage køleløsninger, endda med passiv køling, så det
slet ikke larmer.

> Mit behov er alm. kontor brug lidt kikken feriebilleder, måske et
> enkelt lille spil i ny og næ, men behøver ikke spille det nyeste og
> bestemt ikke i højeste opløsning...

Eventuelt kan et 'rigtigt' Radeon 9000 AGP være tilstrækkeligt, da
hastigheden på hukommelsen er noget bedre end når man bruger delt ram. De
burde kunne findes temmeligt billigt på brugtmarkedet.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Thomas Hansen

Dato : 29-01-06 16:19

> I min søgen rundt omkring efter information er jeg flere gange løbet ind
> i programmet 3dMark som jeg lidt for sjov har hentet i den version som
> hedder 3dmark06 for at teste mit system.
Glem alt om 3dmark. Det kan ikke bruges til ret meget. Jeg bruger det kun
selv til at teste hvilken yddelses forbedring jeg får ved forskellige
overclocking forsøg. Især de nyeste 2005 og 2006 kan kun køre ordenligt på
de aller dyreste og nyeste systemer på tilfredsstillillende vis.
Til dit behov er et nvidia 6600gt eller et ATI 9800pro et godt valg det
burde du kunne finde brugt til omkring 500kr
hvis du vil teste dit system/grafikkort så lave en timedemo i de spil du
vil spille. Eller hent en af de gamle 3dmark programmer f.eks. 2001 eller
2003 vil være fint i det tilælde.

Hvis du har modet på det kan du også købe et nyt 6200 og modde det ret
voldsomt og få en rigtig god yddelse.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"