Rensning af motorblok...
Fra : Michael

Dato : 29-01-06 13:30

Hej allesammen
Jeg er igang med at glasblæse motorblokken, men synes ikke det "Renser" godt
nok i dybden.

Er der et "syrebad" man kan ligge blokken ned i...?

Lige som man bruger bums til at fjerne lak med.

Hilsen M

Fra : Allan Riise

Dato : 29-01-06 14:44

Michael wrote:
> [...]
> "Renser" godt nok i dybden.
>
> Er der et "syrebad" man kan ligge blokken ned i...?
>
> Lige som man bruger bums til at fjerne lak med.

1 Afrensning af motorblok med motorrens.

2. Slibning med 240 til 300 korns vådslibepapir, gående 400 numre op til man
når vådslibepapir 1200.

3. Er der stadig områder der ser suspekte ud, bruges en meget fin
messingrundel på en boremaskine, men lad være med at trykke for hårdt, jeg
plejer at bruge den forsigtigt, på hele blokken

4. Endnu en afrensning enten med motorrens eller med acetone.

Så er den klar til at blive blæst, men måske du skulle overveje andre
metoder, evt. kugle"slibning"?

--
Allan Riise
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=59672

Fra : Preuthun

Dato : 30-01-06 20:17

Hej Michael.

Hvis du vil have gjort blokdelene kanon fine kunne du overveje, at bruge
denne opskrift som jeg før har sendt til NG'en:

1) Før adskillelse afrenses sand/oliekager med motorrens, børste og vand.
2) Adskil derefter motoren og vask alle delene i petroleum.

Køb noget fælgrens af mærket Prox. F.eks en flaske på 500 ml til ca. 100 kr.
Prox indeholder bla. ca. 15% Fosforsyre (H3PO4) og nogle forskellige slags
sæber.
Nedenstående fremgangsmåde har jeg afprøvet med mærket Prox fælgrens. (Jeg
kan ikke anbefale andre mærker, fordi jeg ikke har testet andet som også
indeholder fosforsyre. Og nej, jeg får ikke sponsorkroner, desværre)

Bemærk: BRUG HANDSKER når du håndterer Prox.

A) Varm afskylning af den affedtede motorblokdel under den varme vandhane -
sprayning med Prox, som får lov at virke 2 minutter - skrubbe med
opvaskebørste/skuresvamp et par minutter.

Gentag punkt A et par gange, eller efter behov.

B) Varm grundig afskylning - tørring med viskestykke - færdigtørring på
radiator.

Sandsynligt resultat:
Nydeligt rensede hvidblanke alu blokke, med et tidsforbrug på ca. 15 min.pr.
blok.

PS
Jeg vil lige tilføje, at jeg på stumpemarkedet i Herning i efteråret så et
tilsvarende renseprodukt specielt velegnet til aluminium. Dette indeholdt
også 15-20 % Fosforsyre og noget sæbe.

Mvh.
Jan Preuthun
www.veteranknallert.dk

Fra : Michael

Dato : 31-01-06 16:15

Hej og tak for de fine råd...
Det med motorens tager jeg nok med mig...Ja også det sidste med prox...

Men har fundet ud af at jeg kan spare hele besværet væk ved at sende det ud
til HN-coating i herning. De sandblæser/glasblæser den for 100,-. De kan
også kuglerense... Og alt dette er uden at ødelægge lejepasninger...

For 600,- får jeg begge hjul, stel og motor sandblæst/glasblæst og derefter
pulverlakeret...

Så kan det ikke blive meget bedre... :)

Men tusinde tak for rådet... de skal prøves på næste projekt..

Fra : Michael

Dato : 07-02-06 15:09

Jeg har været i gang med at lede efter Prox... Men uden hæld. Har prøvet med
Bastas fælgerens... men det virker ikke kraftigt nok... er du sikker på at
det også kan tage ir/oxidering...? Måske en smugle maling...?

Fra : Preuthun

Dato : 12-02-06 13:31

Hej Michael.
Basta dur ikke til det formål. Ingen phosphorsyre!
Jeg synes motorblokke hurtigt bliver grimme af at blive malet.
Jeg købte mit Prox hos noget "Bildillen" agtigt.
Prøv også: http://www.prox.dk/default.asp?action=details&item=199

Hvis du drager til stumpemarkedet i Herning 11. marts er der gode chancer
for at der sælges noget tilsvarende der.

Mvh.
Jan Preuthun
www.veteranknallert.dk