Bolt/møtrik der ikke vil...
Fra : Ukendt

Dato : 29-01-06 06:56

Hej...
Jeg har indkøbt reservedele til at skifte bøsningerne i bærearmen på min
ford mondeo1,8 1994, vi bøvlede sidste weekend med det, de bolte sidder bare
fast hvilket jo nok er godt nok så de ikke falder af men når man nu gerne
vil ha dem af så er det træls at de stritter imod.... nogle gode råd?
har bøjet 1 fastnøgle i forsøget, vi har også prøvet at forlænge en topnøgle
med en jernstang for at få mere kraft i men heller ikke det hjalp næglen
takkede bare over...

nogle kloge hoveder der kan hjælpe med gode råd... og sig nu ikke
lufttryksnøgle for det har jeg ikke vi købte en i fakta til 149,- og satte
til en 2hk kompressor/8bar den kunne ikke engang spænde hjulet fast så den
fik de i hovedet igen...

Anders

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-01-06 07:23

"Anders" <ae-snabel a-givskudnet.dk> skrev i en meddelelse

> nogle kloge hoveder der kan hjælpe med gode råd...

Varm på den med en gasbrænder?.

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-06 07:46

nogle kloge hoveder der kan hjælpe med gode råd...

> Varm på den med en gasbrænder?.

nu har jeg aldrig pørvet det før men hvor meget skal den varmes skal den
være rødglødende eller hvad.. og kan man bruge bolten bagefter???

Anders

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-01-06 08:55

> nu har jeg aldrig pørvet det før

Det har heller aldrig været nødvendigt for mig. Jeg har pt. kunnet klare mig
med rustløner og en forlænger på nøglen ;).

men hvor meget skal den varmes skal den
> være rødglødende eller hvad..

Så meget vil jeg ikke varme, bare så man ikke kan røre den.

og kan man bruge bolten bagefter???

Hvis den har være "rød", er den udglødet, og så er det over skulderen.
Ellers kan den bruges igen.

Fra : NS

Dato : 29-01-06 10:03

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Varm på den med en gasbrænder?.

Det skulle være muligt at løsne rusten ved at
vikle en klud rundt om og så hælde kogende vand
over kluden. Så ødelægger/stikker ild til heller
ikke noget med en varmen fra en gasbrænder.

NS

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-06 09:30

Hej.

Her er et trick du kan prøve news:hoqhs1l5h1gm0ao2nhee6fct2a4213ctr8@4ax.com

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-06 10:54

> vil ha dem af så er det træls at de stritter imod.... nogle gode råd?

Ja køb en lille gasbrænder, de kan bla fåes i biltema, de er UUNDVÆRELIGE
når man har en gammel bil !!!! Så varmer du bar bolten godt op, den skal
ikke være rødglødende, også gerne varm på det som bolten går ind i ! En
ordenlig fast momentstang på og vupti, en momenttop stang kan også købes i
biltema..

> [...]

> til en 2hk kompressor/8bar den kunne ikke engang spænde hjulet fast så den

Tror fanden at den ikke virker når du gir 149,- for den i fakta.. tror du
selv at du ville kunne få en ordenlig trykluftnøgle til den pris ?? og hvis
du køber fastnøgler samme sted skal lortet bøje, det er ikke det metal værd
det er lavet i, det værktøj de sælger !!.

Jeg kan anbefale dette sæt:
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=80020 har haft det i
nogle år nu, og det holder stadigt, og jeg MISHANDLER mit værktøj !!!

Og denne: http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=80000 og køb nu
den lange !!

Og en gasbrænder: http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=80640

Mvh
Morten

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-01-06 11:29

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> Og denne: http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=80000 og køb
> nu
> den lange !!

Disse følges ad, de KAN IKKE ødelægges, har forsøgt ;):
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=80043

http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=80467

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 29-01-06 17:38

Juel wrote:

> [...]
> UUNDVÆRELIGE når man har en gammel bil !!!! Så varmer du bar bolten
> godt op, den skal ikke være rødglødende, også gerne varm på det som

Selve bolten skal ikke varmes op, det er kun det som den sidder fast i, der
skal varmes.
Ideen er jo, at det som bliver opvarmet udvider sig og dermed slipper taget
i bolten.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : NS

Dato : 29-01-06 18:17

Per Beer Hansen skrev:

> [...]
> skal varmes.
> Ideen er jo, at det som bliver opvarmet udvider sig og dermed slipper taget

Men varme og undervognen på en bil er altså en
risikabel kombination som Tom også sagde. Jeg er
også ret sikker på, at forsikringen ikke dækker,
hvis man selv har stukket ild til hus og bil :).

NS

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 29-01-06 18:28

NS wrote:

> Men varme og undervognen på en bil er altså en
> risikabel kombination som Tom også sagde.

Jeg har arbejdet med biler i stort set hele mit liv og har aldrig brændt en
bil af, på den konto, men jeg har da hørt om flere, som har gjort sig
erfaringer med det.
Så hvis man har bare en smule omløb i hovedet, så burde det ikke volde de
store problemer, at gennemskue hvad der kan brænde og hvad der ikke kan
Husker iøvrigt en sag, fra aviserne, for ca. 5-8 år siden.
En ung mand, hvis bil var gået i stå på Køge Bugt motorvejen en mørk aften.
Han åbnede motorhjelmen og den lugtede voldsomt af benzin, men han kunne jo
ikke se noget.
Hvad gør man så ?
Man tænder da bare sin lighter og holder den ned i motorrummet, for at finde
ud af, hvorfor der lugter så meget af benzin.
Gæt selv hvorfor han kom i avisen

> Jeg er
> også ret sikker på, at forsikringen ikke dækker,
> hvis man selv har stukket ild til hus og bil :).

Det er jeg så også sikker på

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-01-06 18:39

Per Beer Hansen skriver:

> Gæt selv hvorfor han kom i avisen

Han IQ blev målt til nogenlunde det samme som de unge mennesker i
Horsens, der på en skoles toilet først havde sniffet lightergas og
bagefter vill ehave en smøg ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Fra : BJ

Dato : 29-01-06 18:42

KLIP

> Han IQ blev målt til nogenlunde det samme som de unge mennesker i
> Horsens, der på en skoles toilet først havde sniffet lightergas og
> bagefter vill ehave en smøg ?

Proppen bag næsen forsvandt da..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : NS

Dato : 29-01-06 18:42

Per Beer Hansen skrev:

> [...]
> Man tænder da bare sin lighter og holder den ned i motorrummet, for at finde
> ud af, hvorfor der lugter så meget af benzin.

Jeg har så prøvet at stikke ild til en knallert
ved det. Der gik ild i noget oliesnask på motoren.
Derfor jeg synes det er en lidt farlig manøvre at
bruge åben ild til at løsne skruer med.

NS

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-06 19:02

> [...]
> Så hvis man har bare en smule omløb i hovedet, så burde det ikke volde de
> store problemer, at gennemskue hvad der kan brænde og hvad der ikke kan

Jeg har i det GDS-værksted jeg bruger, set adskillige brande i
undervognbehandlingen. Heldigvis har det aldrig medført voldsomme skader, da
der er plastret mange skumslukkere i værkstedet.
Jeg vil KRAFTIGT fraråde at man begynder at varme med en gasbrænder....så
bør der som minimum stå en person ved siden af med masser af vand til
hurtigt at slukke ilden med.....for det er helt sikkert at sidder der Pava i
nærheden af det sted man opvarmer, så brænder det

--
Tom

Fra : Uffe Ravn

Dato : 29-01-06 19:06

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev

> [...]
> hurtigt at slukke ilden med.....for det er helt sikkert at sidder der Pava
> nærheden af det sted man opvarmer, så brænder det

En forstøversprøjte med vand, er et meget effektivt stykke værktøj, der også
er anvendeligt når der svejses på bilen.

Men en "brandvagt" er en god idé.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-06 11:14

> [...]
> bare fast hvilket jo nok er godt nok så de ikke falder af men når man nu
> gerne vil ha dem af så er det træls at de stritter imod.... nogle gode

Du kan evt. prøve med en kuldespray fra Merkonomen. Den sælges netop som en
spray til at løsne rustne skruer med.....den skulle virke reimelig godt.

Når du skal have skruerne ud, så tro mig, det KAN lade sig gøre at få dem ud
uden at man skal hæve motoren eller skære boltene over......men der er ikke
meget plads.

Hvis alt svigter så tag en vinkelsliber og skær møtrikkerne væk....det er
nok det en mekaniker ville gøre. Det med at varme med en gasbrænder er
rimelig farlig da Pava brænder særdeles godt.

--
Tom

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 29-01-06 11:49

> [...]
> væk....det er nok det en mekaniker ville gøre. Det med at varme
> med en gasbrænder er rimelig farlig da Pava brænder særdeles

En "møtrik-knuser" er nok nemmer at komme til med, end en
vinkelsliber.
Chancerne for at ødelægge bolten som møtrikken sidder på er også
mindre. Men igen er det vigtigt at købe en af god kvalitet. Har
prøvet en
billig som bare sprang (og møtrikken forblev hel).

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-06 12:44

"Andersen (3650)" <virkerikke@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> En "møtrik-knuser" er nok nemmer at komme til med, end en vinkelsliber.

Tror ikke en møtrikknuser kan klare sådan en bolt, men du kan jo prøve

> Chancerne for at ødelægge bolten som møtrikken sidder på er også
> mindre. Men igen er det vigtigt at købe en af god kvalitet. Har prøvet en
> billig som bare sprang (og møtrikken forblev hel).

Om bolten går i stykker er ligemeget bare man får det løsnet.

Mener nu at der er rigelig med plads til at tage den med en
vinkelsliber.....jeg fik dog mine løsnet ved at sætte 1m rør hen over en
nøgle (af den gode kvalitet). Så det var ikke engang nødvendigt at få den på
lift, det hele blev klaret i indkørslen med en donkraft og ca. tre kvater
til hver side

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-06 17:41

ok vil prøve det vil det har desv. ikke en sådan gasbrænder men kan en
varmepistol bruges???

Fra : NS

Dato : 29-01-06 17:57

Anders skrev:
> ok vil prøve det vil det har desv. ikke en sådan gasbrænder men kan en
> varmepistol bruges???

Prøv nu først med kogende vand eller kuldespray
inde du brænder hele bilen af med en gasbrænder!
Tro mig, der er mange ganske letantændelige
materialer i sådan en undervogn (plastik, gummi,
undervognsbehandling mv.).

NS

Fra : Armand

Dato : 29-01-06 18:58

NS skrev:

> Prøv nu først med kogende vand eller kuldespray inde du brænder hele
> bilen af med en gasbrænder!

Prøv lige at vende tilbage til jobbet igen: WD40/rustløser virker ikke
akut, men over tid (til indtrængning) - Og dagen efter er ofte dér hvor
fastgroede gevind mirakuløst har løsnet sig af sig selv
Af samme grund er det også en grundig forberedelse at preparere givne
gevind med rustløsner dagen før arbejdet :-|

--
Armand.
lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Fra : westmus

Dato : 29-01-06 18:01

Tom (snabela) skrev:

> Hvis alt svigter så tag en vinkelsliber og skær møtrikkerne væk.....det er
> nok det en mekaniker ville gøre.

Ikke en proff, så skal det være helt galt, f.eks en knokkelrøv der
med forkert værktøj har lavet møtrikken rund først. :)

Har du nogenside prøvet en moderne proff luftnøgle af de halvdyre?
Har sommetider lånt en hos min bror. Lille fiks en med kundstofhus
(plastik) som rykker 880Nm og det er bare en af de små. Den, eventuelt
kombineret med noget varme (ilt/gas), løsner næmest alt i en
håndvending. Ved mindre bolte er der kun 2 muligheder enten løsner
møtrikken sig eller også rykker den bolten over.

Det der kulde/olie spray fåes også hos Thansen i Würth udemærkede
udgave "Rustoff-ice". Det er fint til mange ting, men hvor meget det
rykker ved større fastrustede bolte i undervognen er måske
spørgsmålet.

Fra : NS

Dato : 29-01-06 18:12

westmus skrev:

> [...]
> håndvending. Ved mindre bolte er der kun 2 muligheder enten løsner
> møtrikken sig eller også rykker den bolten over.

Nu er er det vel ikke så fedt at rykke skruen
over, hvis den sidder skruet i et eller andet. Så
har man pludselig et meget større problem.

> [...]
> udgave "Rustoff-ice". Det er fint til mange ting, men hvor meget det
> rykker ved større fastrustede bolte i undervognen er måske

En knokkelrøv er vel netop kendetegnet ved, at han
bruger det største og groveste /først/ i stedet
for at for at gennemtænke problemet og så starte i
den laveste ende af de bedst egnede værktøjer. Det
er også klamphuggerne der stikker ild til deres
biler med ilt og gas for det og en kæmpe slagnøgle
løser jo alle problemer.

NS

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-06 18:54

"westmus" <brianbmortensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

Tom (snabela) skrev:

> [...]

med forkert værktøj har lavet møtrikken rund først. :)

Har du nogenside prøvet en moderne proff luftnøgle af de halvdyre?
-----------------
Jeg har selv en hydraulisk BOSCH og en elektrisk Makita. De "slår" med høj
moment i så korte perioder at de ikke ødelægger skruehovedt. Problemet er
bare at bolten drejer med rundt ved svingarmen og at en nøgle på den anden
side ikke kan give den ønskede slageffekt.

Ved mine støddæmpere lykkedes det med den hydrauliske slagnøgle at få en
rustet 10 mm bolt løs. Men den rev faktisk hele givindet i stykker, så den
er ganske effektiv sådan en slagnøgle

--
Tom

Fra : westmus

Dato : 29-01-06 19:43

NS skrev:

> [...]
> er også klamphuggerne der stikker ild til deres
> biler med ilt og gas for det og en kæmpe slagnøgle

Tror sku ikke min bror vil betegnes som en knokkelrøv. Men
varme/luftnøgle har han brugt i årevis uden at brænde noget af. Det
er nok de færeste kunder der vil betale en ekstra timeløn fordi
mekanikeren forsøger at løsne møtrikker lige så forsigtigt. Det
andet er normalt hurtigt og effektivt når man arbejder med gamle biler
og samtidigt selvfølgeligt tænker sig om. En knækket fast bolt er jo
til lige så stort besvær bagefter for en mekaniker som g.d.s. manden.

Erfaringen gør at man vælger den rigtige metode til den givne opgave,
vilket selvfølgelig ikke altid er største luftnøgle. Han er bare
uhyggeligt mere effektiv til at adskille noget der sidder godt fast end
mig. Han plejer bare at ryste på hovedet når jeg selv går igen. :D

...og jeg har da opfattelse af at han ligger ret højt på
kundetilfredshedskurven.

Forøvrigt kan et tilpas kraftigt velrettet klap (uden at ødelægge
noget) med en passende hammer også have en dejlig virkning på
skruer/bolte/møtrikker som sidder fast. Da det kan få delene til at
arbejde lidt i forhold til hinanden