Alternativ til salt til smeltning af is
Fra : Ole Jensen

Dato : 28-01-06 23:27

Hej

Jeg ved, at der er et gødningsmiddel man kan bruge i stedet for salt til
at strø for at smelte is, men hvilket?

De bruger det vist på flyvepladser, da det ikke virker korroderende på
metal.

Er der nogen der har prøvet? Og hvor effektivt er det i så fald? Og skal
det bruges på en bestemt måde?

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-01-06 23:42

Det er nok urea du tænker på:

http://www.peterschemical.com/Potassium%20Chloride%20&%20Urea.htm

mvh

Anddreas M. Hansen

Fra : Holst

Dato : 29-01-06 00:06

Andreas M. Hansen wrote:

> Det er nok urea du tænker på:

Urinstof hedder det på dansk. Men natriumchlorid skulle både være
billigere og virke længere ned temperaturmæssigt.

Fra : Jacob Andersen

Dato : 29-01-06 17:33

> Det er nok urea du tænker på:

Urea anvendes ikke mere i vore dage, pga den masive miljøbelastning. Tænk på
urea som ultrakoncentreret urin. I stedet anvendes formeat.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-01-06 09:13

On Sat, 28 Jan 2006 23:26:33 +0100, newsplus@website.dk (Ole Jensen)
wrote:

>Jeg ved, at der er et gødningsmiddel man kan bruge i stedet for salt til
>at strø for at smelte is, men hvilket?

Sikkert Urea. En ren kvælstofgødning (46% svjh).

>Er der nogen der har prøvet? Og hvor effektivt er det i så fald? Og skal
>det bruges på en bestemt måde?

Jeg har smidt en smule ude på trappen - mest fordi det var det eneste
jeg lige havde. Det fungerer, isen smelter. Men det urea jeg har stående
er nogle små kugler, de triller nærmest af isen når man strør det ud. Og
de smelter direkte igennem, men det kan salt vist også finde på.

Jeg tror det måske var mere effektivt hvis jeg gjorde det fugtigt først.
Eller bare brugte det inden der var 5 cm is på trappen ......

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Kay Larsen

Dato : 29-01-06 11:38

Når nu jeg ser at man diskuterer salt og andet til udspredning
så lige en kommentar.
Hunde og mange andre dyrs poter er ikke beregnet til meget
salte overflader.
Jeg har derfor en lille bøn. Spred så lidt ud af disse stoffer
som muligt.
Jeg er så heldig at have en pejs. Den giver en del aske under
brug. Aske er et udmærket middel at give en frossen
vandflade. Måske ikke så effektivt som salt, men der er
sikkert mange steder, hvor aske er et ganske udmærket
middel til isbelægninger.
Der er nok andre som har pejse. Dem appelerer jeg til.
Brug asken såfremt i bor nær skov og mark eller hvor
der kommer dyr.

--
Hilsen Benny

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 29-01-06 11:58

"Kay Larsen" <nyhedr@bennyhansen???.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> middel til isbelægninger.
> Der er nok andre som har pejse. Dem appelerer jeg til.
> Brug asken såfremt i bor nær skov og mark eller hvor

Du glemmer fordelen ved at bruge salt:
Der kommer ikke så mange hundelorte på dit fortov,
sålænge der er salt. (stort problem i vores kvarter)
Det er ikke fordi jeg ikke kan lide hunde, men jeg kan ikke
lide hundeejere der ikke kan samle op efter deres hund.

Fra : Max

Dato : 29-01-06 12:48

Hej

> Der kommer ikke så mange hundelorte på dit fortov,

Og man slipper for at bekæmpe ukrudt det meste af sommeren :)

Mvh Max

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 31-01-06 14:31

[snip]
> [...]
> Det er ikke fordi jeg ikke kan lide hunde, men jeg kan ikke
> lide hundeejere der ikke kan samle op efter deres hund.

Undskyld mig, men jeg har nok bare lidt svært ved at følge logikken i dit
argument???

Tror du f.eks. det gør mere ondt på hundeejeren end på hunden? Det skulle
vel egentlig gerne være hundeejeren det gik ud over, dat det (som regel) er
ham/hende der fastlægger ruten og iøvrigt bestemmer om han/hun gider samle
op...

Mvh
Michael

Fra : Holst

Dato : 29-01-06 12:54

Kay Larsen wrote:

> Når nu jeg ser at man diskuterer salt og andet til udspredning
> så lige en kommentar.
> Hunde og mange andre dyrs poter er ikke beregnet til meget
> salte overflader.

Så kan folk da bare give deres hund sko på. Eller lufte den i deres egen
have - så slipper jeg også for, at køteren skider i min indkørsel.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 31-01-06 14:28

[snip]

> Så kan folk da bare give deres hund sko på. Eller lufte den i deres egen
> have - så slipper jeg også for, at køteren skider i min indkørsel.

Det er ellers længe siden jeg har set en så ubegavet kommentar fra din side,
Holst...

Mvh
Michael

Fra : Holst

Dato : 31-01-06 14:43

Michael Jørgensen wrote:

> Det er ellers længe siden jeg har set en så ubegavet kommentar fra din side,
> Holst...

Ikke desto mindre kunne det være rart, hvis hundeejere luftede dem i
deres egen have, så jeg var fri for slæbe hundelort ind i hjemmet på sko
og kørestolshjul.

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-06 22:32

[snip]
> Ikke desto mindre kunne det være rart, hvis hundeejere luftede dem i deres
> egen have, så jeg var fri for slæbe hundelort ind i hjemmet på sko og
> kørestolshjul.

Det anfægter jeg slet ikke - det var bare både malplaceret og bedst
kategoriseret som et surt opstød rettet mod en fuldstændig tilfældig
forbipasserende. Eller du kender måske Ole Jensen, og ved måske at Ole
aldrig samler op efter sin hund?

Mvh
Michael

Fra : Nielsen

Dato : 29-01-06 13:04

> [...]
> middel til isbelægninger.
> Der er nok andre som har pejse. Dem appelerer jeg til.
> Brug asken såfremt i bor nær skov og mark eller hvor

Og hvordan er det lige med aske og miljø? Spredning af udefinerede
biprodukter fra forbrænding? Især da flere af mine naboer fyrer med
affaldstræ - nogle gange ovenikøbet med maling-rester.

ths.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-01-06 16:01

Nielsen <df@df.df> wrote:

<snip>

> Og hvordan er det lige med aske og miljø? Spredning af udefinerede
> biprodukter fra forbrænding? Især da flere af mine naboer fyrer med
> affaldstræ - nogle gange ovenikøbet med maling-rester.

Eller indeholdende imprægneringsmiddel. Så kan der være Dioxin i
udslippet. Hyggeligt...

Ang hundepoter, så bruger jeg 4 gange grus til 1 gang vejsalt.

Og her er et godt råd til hundeejerne fra:

http://midtsyd.hveruge.dk/a.php?articleId=744

: Plej poterne
:
: Efter en tur i den kolde sne fjernes is, salt og sne fra poter og pels
: ved at skylle med lunkelt vand (uden sæbe).
: Tør poterne med et håndklæde og påfør Aloe Vera Animal Care Gel eller
: Spray for at lindre irriteret hud eller reparere ødelagte poter.

Fra : Sidse

Dato : 29-01-06 20:28

> [...]
> vandflade. Måske ikke så effektivt som salt, men der er
> sikkert mange steder, hvor aske er et ganske udmærket

Fuldstændig enig.
Aske er et gratis biprodukt som ikke belaster miljøet eller bilerne.
Og det virker ganske godt i min gårdsplads, jeg nægter at fjerne 20cm
sammenkørt sne, foretrækker at gøre det skridsikkert i stedet.

Henrik

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-01-06 23:33

"Sidse" <sidse@(SPAM)stubnet.dk> skrev > Aske er et gratis biprodukt som
ikke belaster miljøet eller bilerne.

Det skulle nu nok kunne tage pynten af lakken, hvis det skulle havne der.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 01-02-06 18:44

"Ole Jensen" <newsplus@website.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg ved, at der er et gødningsmiddel man kan bruge i stedet for salt til
> at strø for at smelte is, men hvilket?

Der er tale om urea (urinstof)
Men alle vandopløselige saltformer kan anvendes - men alm. køkkensalt
(NaCl) er den billigste og mest effektive.

Aske består af metalilter, der i forbindelse med vand danner
basiske stoffer, der også kan smelte salt. Aske virker som kalk.
Aske er derfor ganske udmærket til at smelte is, hvis det opløses.
Et par bemærkninger udover de allerede nævnte fortrinlige svar der allerede
er givet:

Man bør ikke anvende salt til at smelte is på fortove, hvor der går hunde.
Det er dyrplageri.
Sagen er den, at når salt smelter is så forbruges der varme, der tages fra
omgivelserne.
Temperaturen falder drastisk og der er mange eksempler på at hunde har
måttet
aflives p.g.a. forfrysninger.
Salt udstrøs bedst i et tyndt lag på underlaget *inden* isen dannes. For et
beskedent
saltforbrug får man maksimal virkning, idet isen let brækker af og kan
fjernes - uden at
der bruges energi på smeltning.

Klor i salt udvaskes let og totalt - medens natrium bindes i jorden.
Natrium giver jorden en dårlig struktur. For meget salt i jorden bevirker,
at
planterne ikke kan optage vand og derfor dør.
Brugen af vejsalt er en politisk afvejning af fordele og ulemper.
Brugen af salt på private grunde bør tage mere hensyn til dyr, der færdes på
fortovene end på miljøet, der ikke er noget større problem.

Per A. Hansen