Aygo benzin eller diesel
Fra : Lazy

Dato : 28-01-06 22:07

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-01-06 22:44

> Diesel
> pris 160000kr
> ejerafgift pr år 1960kr

22 km/l ?
1650 liter diesel om året
x8 kr/liter diesel = 13200 kr/år

> regner med at beholde den i 6 år

Brændstofbesparelse på 6 år = 26100 kr

Det vil sige at alene på brændstofprisen kan det betale sig for dig at
købe dieselen.
Det bliver så spist lidt af grøn ejer afgiften (8700 kr).
Men besparelsen på dieselen bliver større, hvis brændstofprisen stiger.

Kan ikke finde dieseludgave på Toyotas hjemmeside ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Fra : Thomas J.

Dato : 29-01-06 10:35

Den Sat, 28 Jan 2006 22:44:12 +0100 sendte "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> følgende røgsignaler:

>Brændstofbesparelse på 6 år = 26100 kr
>
>Det vil sige at alene på brændstofprisen kan det betale sig for dig at
>købe dieselen.
>Det bliver så spist lidt af grøn ejer afgiften (8700 kr).

Hvad med merprisen på 20.000 kr. for dieseludgaven ?
De skal jo også forrentes i de 6 år (som de fleste afdrager bilen
med).

Så mon ikke at det bliver hip som hap, eller er der noget jeg overser?

Selvfølgelig er det lækkert at køre diesel med det større
drejningsmoment, men der er jo også det med den manglende varme de
første 15-20 km om vinteren.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.800 km)

Fra : Armand

Dato : 29-01-06 14:01

Thomas J. skrev:
> [...]
> med).
>
> Så mon ikke at det bliver hip som hap, eller er der noget jeg overser?

Ja!
Merforrentningen af 20.000kr over 6 år kan umuligt blive større end de
ca. 26.000kr der beregnes som besparelse i brændstof :-|

--
Armand.(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme
igennem uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Fra : KT

Dato : 29-01-06 15:43

> Ja!
> Merforrentningen af 20.000kr over 6 år kan umuligt blive større end de ca.
> 26.000kr der beregnes som besparelse i brændstof :-|
> .

Besparelsen i brændstof forudsætter jo altså en prisforskel på 1 kr. mellem
benzin og diesel. Alle prognoser siger at den indsnævres, så økonomien kan
godt forringes væsentlig - husk også at indregne forskellen i afgift.

Knud

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-01-06 18:28

KT skriver:

> [...]
> benzin og diesel. Alle prognoser siger at den indsnævres, så økonomien kan
> godt forringes væsentlig - husk også at indregne forskellen i afgift.

Så længe diesel er billigere og den kører længere på literen, vinder
diesel'en

22km/l er lavt sat, det kan jeg klare på en god dag i min Golf V.
Agyo bør kunne holde et snit på 25 ved pæn kørsel.

Fra : KT

Dato : 29-01-06 18:37

> [...]
>
> 22km/l er lavt sat, det kan jeg klare på en god dag i min Golf V.
> Agyo bør kunne holde et snit på 25 ved pæn kørsel.

Ikke nødvendigvis - jeg vil meget nemt kunne sætte et regnestykke op, hvor
det ikke gælder.

Knud

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-01-06 18:38

KT skriver:

> Ikke nødvendigvis - jeg vil meget nemt kunne sætte et regnestykke op, hvor
> det ikke gælder.

Prøv....

Fra : KT

Dato : 29-01-06 18:57

> KT skriver:

> Prøv....

Sæt prisforskellen mellem diesel og benzin til 0 kr.
Det medfører at hovedparten af brændstofbesparelsen forsvinder.
Til gengæld koster bilen x kr. mere (var det 20000?) og der er en højere
ejerafgift. Disse beløb skal afskrives - ergo vil der være underskud for
dieselløsningen.

Knud

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-01-06 19:08

KT skriver:

> Sæt prisforskellen mellem diesel og benzin til 0 kr.

Har du regnet på det ?

> [...]
> Til gengæld koster bilen x kr. mere (var det 20000?) og der er en højere
> ejerafgift. Disse beløb skal afskrives - ergo vil der være underskud for

18 km/l ?
1950 liter benzin om året
x11 kr/liter benzin = 21450 kr/år

22 km/l ?
1650 liter diesel om året
x11 kr/liter diesel = 18150 kr/år

25 km/l ?
1400 liter diesel om året
x11 kr/liter diesel = 15400 kr/år

Fra : tb

Dato : 29-01-06 19:00

> 18 km/l ?

> 22 km/l ?

lad os lige få de rigtige km/l tal. Jeg synes at have set at benzinen kører
21,7 (hvilket også forklarer den lave grøn afgift). Hvad klarer dieslen?

Fra : OZ7PUS

Dato : 29-01-06 06:26

"Lazy" <sjarme@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Skal jeg vælge benzin eller diesel?
>
> Mit kørselsbehov er 35000km pr år
>
> Benzin
>
> pris 141000kr
>
> ejerafgift pr år 510kr
>
> Diesel
>
> pris 160000kr
>
> ejerafgift pr år 1960kr
>
> regner med at beholde den i 6 år
>
> Mvh
>
> Lazy

Diesel

Længere på literen .
Færre sliddele i motoren
Mindre støj (I de fleste tilfælde)
Mere afslappet kørestil - Cruiser stilen
Mere moment til at trække et læs/ påhæng

Og den bedste på denne årstid: Varm luft i bilen efter 5 min

OZ3BTO

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-01-06 07:43

OZ7PUS skriver:

> Og den bedste på denne årstid: Varm luft i bilen efter 5 min

Avah ?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-01-06 10:03

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> OZ7PUS skriver:

> Avah ?

Ja.. :-| ?

Mine benzinbiler er meget hurtige varme, mens dielselerne kan tage et godt
stykke tid...

Fra : Thomas J.

Dato : 29-01-06 10:42

Den Sun, 29 Jan 2006 10:02:41 +0100 sendte "Morten Fruergaard" <mit
fornavn @ mit efternavn . com> følgende røgsignaler:

>Ja.. :-| ?
>
>Mine benzinbiler er meget hurtige varme, mens dielselerne kan tage et godt
>stykke tid...

Det er nemlig rigtigt, men det skulle eftersigende være én af
fordelene ved diesel at de giver varme efter 5 min. her om vinteren.

Jeg tror at det var det udsagn, som Klaus m.fl. undrede sig over...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-01-06 11:04

"Thomas J." <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse

> Det er nemlig rigtigt, men det skulle eftersigende være én af
> fordelene ved diesel at de giver varme efter 5 min. her om vinteren.

Kun hvis der er installeret timerstyret oliefyr, som er startet i rimelig
tid inden kørslen. Ellers tager de "100år & en madpakke" om at blive varme.

Fra : Brian

Dato : 29-01-06 12:22

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Kun hvis der er installeret timerstyret oliefyr, som er startet i
> rimelig tid inden kørslen. Ellers tager de "100år & en madpakke" om
> at blive varme.

Godt min diesel er så gammel, at den kan lave varme OG køre langt
på literen med én og samme motor

/Brian

Fra : OZ7PUS

Dato : 29-01-06 15:20

> Kun hvis der er installeret timerstyret oliefyr, som er startet i rimelig
> tid inden kørslen. Ellers tager de "100år & en madpakke" om at blive
> varme.

Gu gør de ej !!!!!

Jeg køre cirkus 100.000km i året i deisel biler (Nyere max 2 år) ALLE
levere varm luft efter 5 min stille og rolig kørsel og kun 2 har oliefyr i
nemlig touran (Hjælpefyr) også vg.8 Fiat dukato høj vogn med lift (alm.
oliefyr med timer)
Selv min egen gamle nissan sunny 2.0 dLX levere varm luft efter 5 min.

Der er 7 km herfra og til næste by jeg passere på vejen til Billund inden
jeg når den er der varme i bilen og inden Billund (25km) er der blevet
skruet gevaldigt ned for varmen igen..

Har i overvejet at prøve kun at tænde blæseren på 1 de første par min så
bilen har en lille chance for at få lidt varme i varmeaprratet ?

OZ3BTO

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-01-06 18:46

"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er 7 km herfra og til næste by jeg passere på vejen til Billund inden
> jeg når den er der varme i bilen

Er den drftsvarm?, jeg er ligeglad med dine fingre ;).

Fra : Brian

Dato : 29-01-06 21:25

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Er den drftsvarm?, jeg er ligeglad med dine fingre ;).

Hvor længe/mange km. tager en Octavia som din, om at få olietemp.
op omkring de 80-90 grader ?

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-06 09:39

"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse

> Hvor længe/mange km. tager en Octavia som din, om at få olietemp.
> op omkring de 80-90 grader ?

Jeg går ud fra at olie = vandtemp., da olien bliver kølet af vandet. Motoren
har drifttemp efter 5-7 km. afh. af kørslen.

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 30-01-06 09:58

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse news:43ddd04f$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jeg går ud fra at olie = vandtemp., da olien bliver kølet af vandet. Motoren har drifttemp efter 5-7 km. afh. af kørslen.

Det klarer min Octavia tdi også ved en udetemp på 0
grader. Ved -5 grader tager det ca. 10 km. Med olie-
fyret tændt tager det ca. 5 km ved -5 grader.

Men jeg er stensikker på at olie og vandtemp ikke kan
sammenlignes - det tager væsentlig længere tid at få
olien op på drifttemp end det tager at få vandet op på 90
grader.

/Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-06 10:13

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det klarer min Octavia tdi også ved en udetemp på 0
> grader. Ved -5 grader tager det ca. 10 km. Med olie-
> fyret tændt tager det ca. 5 km ved -5 grader.

Den har også varmetilskud, elpatron, uden ville det tage ~20 km ;).

> Men jeg er stensikker på at olie og vandtemp ikke kan
> sammenlignes -

Som du nok læser, betyder oliens temp. mindre, hvis der bruges fuldsyntetisk
olie, endnu en grund til at bruge det. Jeg er nu sikker på olie og vand har
~samme temp, under normal drift, hvis der er vandcirkulation i olien.

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-06 10:00

> Jeg går ud fra at olie = vandtemp., da olien bliver kølet af vandet.
> Motoren har drifttemp efter 5-7 km. afh. af kørslen.
BTW. Jeg køre på fuldsyntetisk olie, så dens temp. betyder mindre for
smøringen. Det er resten der skal tages hensyn til.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-01-06 10:44

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in news:43ddd542
$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> BTW. Jeg køre på fuldsyntetisk olie, så dens temp. betyder mindre for
> smøringen. Det er resten der skal tages hensyn til.

Ahva? Mener du at din olie smører ligeså godt varm som kold? Har du et link
der viser dette?

IIRC så er en 0w30 stadig tykkere kold end varm.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-06 11:12

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse

Har du et link
> der viser dette?

Hvad med du beviser jeg har uret.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-01-06 12:55

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in news:43dde5fb
$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

Du skrev:

"BTW. Jeg køre på fuldsyntetisk olie, så dens temp. betyder mindre for
smøringen. Det er resten der skal tages hensyn til. "

Det læser jeg som om at kold olie smører næsten ligeså godt som varm olie
(at det reelt ikke har nogen betydning). Denne udtalelse må vel bunde i at
du har læst eller fundet ud af dette? Mig bekendt er det ALDRIG godt at
belaste en motor der er kold netop fordi smøringen i olien ikke er optimal
før den har nået en fornuftig arbejdstemperatur.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-06 13:29

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse

.. Denne udtalelse må vel bunde i at
> du har læst eller fundet ud af dette?

Det er konkusionen af hvad jeg har læst rundt omkring. Fuldsyntetisk olie er
MEGET mere temperaturstabil, har et større "spænd". Den kan fx. også bruges
i luftkølede motorer, som ellers kræver "SAE-olie".

Mig bekendt er det ALDRIG godt at
> belaste en motor der er kold netop fordi smøringen i olien ikke er optimal
> før den har nået en fornuftig arbejdstemperatur.

Det er også pga. tolerancerne i motoren.

Fra : Brian

Dato : 30-01-06 17:33

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Jeg går ud fra at olie = vandtemp., da olien bliver kølet af vandet.
> Motoren har drifttemp efter 5-7 km. afh. af kørslen.

På en kold motor, følges olie og vandtemp nu ikke ad, men det ved du
jo nok godt. Jeg kan oplyse at min 110 hestes TDI tager (med temperaturen
som den er lige nu) 17Km (cirka 15 min.) før olie temp. er oppe på de
86 grader, son den ligger på ved landevejskørsel - og jeg har altså varme på
potten, før motoren er gennemvarm

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-01-06 18:06

"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse

> På en kold motor, følges olie og vandtemp nu ikke ad, men det ved du
> jo nok godt.

Nej det vidste jeg ikke, troede at oliekøleren gjorde at vand og olie
"fulgtes mere ad".

Jeg kan oplyse at min 110 hestes TDI tager (med temperaturen
> som den er lige nu) 17Km (cirka 15 min.) før olie temp. er oppe på de
> 86 grader, son den ligger på ved landevejskørsel

Og så længe kan man ikke tillade sig at belaste sin diesel, hvis man ikke
bruger fuldsyntetisk olie ;).

Fra : Brian

Dato : 30-01-06 18:33

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Og så længe kan man ikke tillade sig at belaste sin diesel, hvis man
> ikke bruger fuldsyntetisk olie ;)

Nææ, men det er nu også meget normalt for en benzin'er at den
tager de der 15Km/15-20 minutter før olie temp. er oppe hvor den bør
være. Det har ihvertfald været gældende, for de to benzinbiler jeg har
prøvet med olie temp.måler.

Om olien har den store indflydelse på temp. kurven, ved jeg ikke.

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-01-06 20:40

"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse

> Om olien har den store indflydelse på temp. kurven, ved jeg ikke.

Omvendt, temp.kurven har indflydelse på oliens smøre-egenskaber, mindst ved
en fuldsynt.olie.

Fra : Brian

Dato : 30-01-06 20:59

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Omvendt, temp.kurven har indflydelse på oliens smøre-egenskaber,
> mindst ved en fuldsynt.olie.

Sådan kan du også vende det, men såvidt jeg kunne se, mener du at
olietypen er afgørende for hvor hurtigt motoren er driftsvarm.

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-01-06 22:11

"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse

men såvidt jeg kunne se, mener du at
> olietypen er afgørende for hvor hurtigt motoren er driftsvarm.

Igen vender du det på hovedet, det har olien ingen indflydelse på. Det jeg
mener er at, især hvis olien ikke er god nok, skal man styre sit handicap,
og vente med at skyde raketten af til den er varm ;). En fuldsynt.olie er
ikke så "følsom" for den temp. motoren nu har.

Fra : Brian

Dato : 30-01-06 22:21

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> sit handicap, og vente med at skyde raketten af til den er varm ;).
> En fuldsynt.olie er ikke så "følsom" for den temp. motoren nu har.

Okay, så misforstod jeg dig bare. Jeg synes også det lød lidt spøjst

Under alle omstændigheder, uden hensyn til olien, ville jeg aldrig
gi' min bil gas før at olien er varm.

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-01-06 22:51

"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse

> Under alle omstændigheder, uden hensyn til olien, ville jeg aldrig
> gi' min bil gas før at olien er varm.

Sprgs. er så om man vil vente så længe?. Det lader til olien er laaang tid
om at nå motorens drifttemp. . Jeg bruger ALTID fuldsyntetisk olie, så
betyder det mindre.

Fra : Brian

Dato : 31-01-06 09:03

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Sprgs. er så om man vil vente så længe?. Det lader til olien er
> laaang tid om at nå motorens drifttemp. . Jeg bruger ALTID
> fuldsyntetisk olie, så betyder det mindre.

Jeg venter gerne, og når bilen har olie temp.måler er det ikke det
store problem - man slipper for at gætte

/Brian

Fra : OZ7PUS

Dato : 30-01-06 08:54

> Er den drftsvarm?, jeg er ligeglad med dine fingre ;).

Det er den jo klart nok ikke efter kun 7 km men det ændre stadig ikke på at
den kan lave varm luft

OZ3BTO

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-06 09:44

"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er den jo klart nok ikke efter kun 7 km men det ændre stadig ikke på
> at den kan lave varm luft

Jeg tager mere hensyn til motoren, hvornår man kan tillade sig at belaste
den.

Fra : OZ7PUS

Dato : 29-01-06 15:12

> [...]
> http://home6.inet.tele.dk/moppe
> Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Ja alle de dieselbiler jeg køre i kan levere varm luft efter 5 min

Nu ved jeg ikek hvad skrammel du har prøvet men køre i den i nyere VW og
mercedes + min gamle nissan

OZ3BTO
139-0001

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-06 15:42

> Ja alle de dieselbiler jeg køre i kan levere varm luft efter 5 min
>
> Nu ved jeg ikek hvad skrammel du har prøvet men køre i den i nyere VW og
> mercedes + min gamle nissan

VW Touran har også installeret fyr med tilskudsvare

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-01-06 18:30

OZ7PUS skriver:

> Ja alle de dieselbiler jeg køre i kan levere varm luft efter 5 min

Hvilke ?

> Nu ved jeg ikek hvad skrammel du har prøvet men køre i den i nyere VW og
> mercedes + min gamle nissan

Mercedes Vito CDI 115, Passat ældre model med 130 HK og 105HK's Golf V
Det er som regel de nye bilder der ikke afgiver varme

Fra : OZ7PUS

Dato : 30-01-06 08:55

> [...]
> http://home6.inet.tele.dk/moppe
> Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

130hk´s version laver også varm luft efter 5 min

OZ3BTO

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-01-06 13:45

OZ7PUS skriver:

> 130hk´s version laver også varm luft efter 5 min

Lunken, eller _varm_ ?

Fra : Henrik B.

Dato : 30-01-06 14:08

> OZ7PUS skriver:

> Lunken, eller _varm_ ?

Det kan kun være lunken! Den varme luft kommer først, når termostaten
åbner...

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Kent Glerup

Dato : 29-01-06 08:33

> [...]
>Mere afslappet kørestil - Cruiser stilen
>Mere moment til at trække et læs/ påhæng
>
>Og den bedste på denne årstid: Varm luft i bilen efter 5 min

Det bliver du nødt til at forklare nærmere!!

Du kører ihvertfald ikke de samme dieselbiler som jeg :(

Fra : OZ7PUS

Dato : 29-01-06 15:21

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:drrot11jps7pj3me0f73kduqkujebu89kp@4ax.com...

> Det bliver du nødt til at forklare nærmere!!
>
> Du kører ihvertfald ikke de samme dieselbiler som jeg :(

VW Mercer og nissan er hvad jeg køre .. De 2 første er max 2år gamle
nissanen er over 10

OZ3BTO

Fra : Kent Glerup

Dato : 29-01-06 19:52

On Sun, 29 Jan 2006 15:21:27 +0100, "OZ7PUS"
<elbartodkspampam@hotmail.com> wrote:

> [...]
>meddelelse news:drrot11jps7pj3me0f73kduqkujebu89kp@4ax.com...

>VW Mercer og nissan er hvad jeg køre .. De 2 første er max 2år gamle

Mercer og Nisan aner jeg intet om..

Men VW's 1,9 og 2,0 TDI er meget kede af at lave varme, uden et
tilskudsfyr!
Min firmaraket (Zafira 1,9 CDTI 150HK) kan på en -7 graders morgen
ikke varme kabinen op på 15 km!! :( Men den er jo så heldigvis Webasto
i!!!

Fra : OZ7PUS

Dato : 30-01-06 08:56

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:5i3qt1t00i2il3053ks8iq14ghekisehfk@4ax.com...

> [...]
> Min firmaraket (Zafira 1,9 CDTI 150HK) kan på en -7 graders morgen
> ikke varme kabinen op på 15 km!! :( Men den er jo så heldigvis Webasto

Nu er det VW 130/140HK jeg køre mest i og de kan altså godt varme

OZ3BTO

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 30-01-06 10:01

"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:43ddc67d$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Nu er det VW 130/140HK jeg køre mest i og de kan altså godt varme

Jeg har heller ingen problemer med at holde varmen i en
2002 1.9 tdi 90hk - den er ca. lige så hurtig til at varme
kabinen op som min gamle Opel 1.6i - bruger jeg fyret
som tilskudsvarmer går det hurtigere.

/Jakob

Fra : Armand

Dato : 30-01-06 11:32

Jakob Jeppesen skrev:

> Jeg har heller ingen problemer med at holde varmen i en
> 2002 1.9 tdi 90hk -

Nu er vi dér igen :-|
Der er med al tydelighed (stadig) forskellige oplevelser omkring temate
opvarmningsfase og jeg vil lige have lov til at hyle med i koret: Min
206 1,4 HDi tager ca. 10 km om at varme op i frostvejr, og blot få
graders tø kan mærkes á tidligere driftsvarme.

Men når alt kommer til alt er der ingen der byder ind med hvorledes en
Aygo Diesel har det med problemet, og det sikkert ikke helt uden grund!

Hvis man skal spå omkring emnet, vil mit bud være at den lille diesel
tager god tid om at varme op, derved at det ser ud til at problemet
j.v.f. indlæggene her på gruppen, tilsyneladende er mindre jo større
motoren er!

--
Armand.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 29-01-06 11:12

> "Lazy" <sjarme@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Diesel
>
> Mere moment til at trække et læs/ påhæng
>

> OZ3BTO

Så vidt jeg husker må der slet ikke hænges noget som helst efter AYGO, det
kan selvfølgelig tænkes det er madammen der hentydes til

Med venlig hilsen Kim

Fra : OZ7PUS

Dato : 29-01-06 15:23

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Så vidt jeg husker må der slet ikke hænges noget som helst efter AYGO, det
> kan selvfølgelig tænkes det er madammen der hentydes til

Nu kender jeg ikke lige den model men uanset om den kan eller ej ændre det
ikke på at diesel trækkere nemmere et stortlæs eller påhæng bedere som en
tilsvarende benziner

OZ3BTO

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-06 15:46

> Nu kender jeg ikke lige den model men uanset om den kan eller ej ændre
> det ikke på at diesel trækkere nemmere et stortlæs eller påhæng bedere
> som en tilsvarende benziner

Hvilket der kan HAMRES et 7" søm igennem.
En benzinmotor med samme motorvolumen og med tubo (som på en diesel), ja her
er benzinmotoren meget stærkere end dieseludgaven....

--
Tom

Fra : Jan Vennike

Dato : 29-01-06 16:37

> [...]
> En benzinmotor med samme motorvolumen og med tubo (som på en diesel), ja
> her er benzinmotoren meget stærkere end dieseludgaven....

Helt enig.

Men hvormange benzinmotorer til almindelige familebiler (a la Aygo'en) fås
med turbo ????

Og hvis de endelig fåes, koster de ret meget mere en en tilsvarende diesel,
da det så er en sport/GT model - og de er sørme meget dyre

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : OZ7PUS

Dato : 30-01-06 08:57

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og hvis de endelig fåes, koster de ret meget mere en en tilsvarende
> diesel, da det så er en sport/GT model - og de er sørme meget dyre

Og en sports/GT model har måske masser af HK men smid en CV efter den og
den er nul mere liv i den

En "pumpet" benziner skal op i RPMs hvor en diesel har det hele nede fra
"kælderen"

OZ3BTO

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-06 13:52

> En "pumpet" benziner skal op i RPMs hvor en diesel har det hele nede fra
> "kælderen"

Det kommer så sandelig an på hvordan hvordan man vælger at dimensionere
turboen. En benziner har MEEEEEGET mere overskudsvarme end en diesel og
derfor kan de også sparke liv i en tubo der hvor man ønsker der....da en
turbo jo drives af denne overskudsvarme.

Generelt er billedet at en diesel turbo får det meste af sit moment ved lave
RPM, men det er den jo også nød til da motoren "dør" ved højere RPM.

--
Tom

Fra : Jan Vennike

Dato : 01-02-06 05:43

> [...]
>
> Generelt er billedet at en diesel turbo får det meste af sit moment ved
> lave RPM, men det er den jo også nød til da motoren "dør" ved højere RPM.

Korrekt.

Men de fleste bilfabrikanter vælger jo til benzinbiler at sætte
turbo=GTI/sports modeller

Eneste undtagelse er vist VW (såvidt jeg ved) med deres 1.8 l 150 hk og den
nye 1.4 l 170 hk med både kompresor/turbo. Begge er biler jeg ikke vil kalde
sport/gti men mere hverdagsbiler med turbo. At så VW DK har misforstået det
og tror at 1.4 l er en GT (og prissat den derefter) er så en anden sag.

Fra : Preben Andersen

Dato : 29-01-06 11:20

"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og den bedste på denne årstid: Varm luft i bilen efter 5 min

Der er vist noget du har misforstået. Dieselbiler bruger det meste af
energien til fremdrift og stort ingenting til produktion af varme, så
dieselbilen er meget længere om at blive varm.

mvh
Preben

Fra : OZ7PUS

Dato : 29-01-06 15:23

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> energien til fremdrift og stort ingenting til produktion af varme, så
> dieselbilen er meget længere om at blive varm.

Det er egen erfaring at de bliver hurtige varme ... og har da efterhånden
nogen km på bagen

OZ3BTO

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-06 15:31

> [...]

> energien til fremdrift og stort ingenting til produktion af varme, så
> dieselbilen er meget længere om at blive varm.

SÅ effektiv er en diesel altså heller ikke - du får det jo nærmest til at
lyde som den ideele motor :)

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-06 19:47

"Brian Axelgaard" <brianaxelgaardATgmail.com> skrev i en meddelelse

> SÅ effektiv er en diesel altså heller ikke - du får det jo nærmest til at
> lyde som den ideele motor :)

1 times tomgang i en VW Transporter diesel = kold luft !

--
Lars G

Fra : Henrik B.

Dato : 29-01-06 19:13

"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Længere på literen .

Kun en smule i dette tilfælde.

> Færre sliddele i motoren

Der er flere i en diesel - ikke færre!

> Mindre støj (I de fleste tilfælde)

Ikke i dette tilfælde.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Henning

Dato : 29-01-06 21:26

On Sat, 28 Jan 2006 22:07:07 +0100, "Lazy" <sjarme@hotmail.com> wrote:

>Hej
>
>Skal jeg vælge benzin eller diesel?

Et væsentligt punkt som alle andre overser - gensalgsprisen! Der vil
alt andet lige være væsentlig større efterspørgsel på brugt dieselbil
end benzinpris.

--
Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-01-06 11:14

Thomas J. wrote:
> [...]
> med).
>
> Så mon ikke at det bliver hip som hap, eller er der noget jeg overser?

Nemmere at gensælge dieselmodellern ?

> Selvfølgelig er det lækkert at køre diesel med det større
> drejningsmoment, men der er jo også det med den manglende varme de
> første 15-20 km om vinteren.

Det er altså en skrøne, hvis jeg henter rundstykker i vores 306
HDi'er er der altså varme på på vej hjemad, og der er ca. 3 km hen
til bageren.

--

Christian

Fra : Preben Andersen

Dato : 30-01-06 12:16

Det er altså en skrøne, hvis jeg henter rundstykker i vores 306
HDi'er er der altså varme på på vej hjemad, og der er ca. 3 km hen
til bageren.

Det er vel de varme rundstykker

mvh
Preben

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-01-06 11:18

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Den har også varmetilskud, elpatron, uden ville det tage ~20 km ;).

Vås !!
Vores 306'er med 2.0 HDi motor leverer varme efter ca. 5 km og efter 15
km skal jeg skrue ned for varmen.

--

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-06 11:41

Vores 306'er med 2.0 HDi motor leverer varme efter ca. 5 km og efter 15
km skal jeg skrue ned for varmen.

Sikker på den ikke har "tilskud"?, det vil undre hvis den ikke har. En
diesel udnytter mere af energien, kJ, til fremdrift - der er ikke så stort
varmetab.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-01-06 11:57

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
> km skal jeg skrue ned for varmen.
>
> Sikker på den ikke har "tilskud"?, det vil undre hvis den ikke har.

Det tror jeg ikke, hvordan kan jeg finde ud af det ?
Vi har købt den brugt og der blev ikke oplyst noget om det.

> En diesel udnytter mere af energien, kJ, til fremdrift - der er ikke så stort
> varmetab.

Det ved jeg godt.

--

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-06 12:06

>Det tror jeg ikke, hvordan kan jeg finde ud af det ?
>Vi har købt den brugt og der blev ikke oplyst noget om det.

Ved at sætte sig ind i hvad man betalt for ;). Fx. ved at købe en Haynes,
den får du sikkert alligevel brug for, og så er du forberedt :).

1.5-2 * så effektiv.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-01-06 12:23

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Ved at sætte sig ind i hvad man betalt for ;).

Mener du at den måske er udstyret med et eller andet fra fabrikken ?

> Fx. ved at købe en Haynes,
> den får du sikkert alligevel brug for, og så er du forberedt :).

Jeg har en Haynes, problemet er bare at vores 2.0 HDi ikke er dækket
af bogen.
Så har jeg dog bogen til vores gamle Xsara, vhor 2.0 HDi modellen er,
med så er der jo lidt besvær.

--

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-06 12:55

>Mener du at den måske er udstyret med et eller andet fra fabrikken ?

Lige som på Octavia, er jeg sikker på den har elektrisk "tilskud", ellers er
den lige så ineffektiv som en benziner. Hvordan bliver den ellers lige så
hurtigt varm som fx. min benziner - hvor kommer varmen fra? ;).

> vhor 2.0 HDi modellen er,
med så er der jo lidt besvær.

Hvis den er magen til, må den kunne bruges. Der er sikkert et relæ el.
noget?.