|
| Aygo benzin eller diesel Fra : Lazy |
Dato : 28-01-06 22:07 |
|
Hej
Skal jeg vælge benzin eller diesel?
Mit kørselsbehov er 35000km pr år
Benzin
pris 141000kr
ejerafgift pr år 510kr
Diesel
pris 160000kr
ejerafgift pr år 1960kr
regner med at beholde den i 6 år
Mvh
Lazy
| |
Klaus D. Mikkelsen (28-01-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 28-01-06 22:44 |
|
Lazy skriver:
>
> Mit kørselsbehov er 35000km pr år
>
> Benzin
> pris 141000kr
> ejerafgift pr år 510kr
18 km/l ?
1950 liter benzin om året
x9 kr/liter benzin = 17550 kr/år
> Diesel
> pris 160000kr
> ejerafgift pr år 1960kr
22 km/l ?
1650 liter diesel om året
x8 kr/liter diesel = 13200 kr/år
> regner med at beholde den i 6 år
Brændstofbesparelse på 6 år = 26100 kr
Det vil sige at alene på brændstofprisen kan det betale sig for dig at
købe dieselen.
Det bliver så spist lidt af grøn ejer afgiften (8700 kr).
Men besparelsen på dieselen bliver større, hvis brændstofprisen stiger.
Kan ikke finde dieseludgave på Toyotas hjemmeside ?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død
| |
Thomas J. (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Thomas J. |
Dato : 29-01-06 10:35 |
|
Den Sat, 28 Jan 2006 22:44:12 +0100 sendte "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> følgende røgsignaler:
>Brændstofbesparelse på 6 år = 26100 kr
>
>Det vil sige at alene på brændstofprisen kan det betale sig for dig at
>købe dieselen.
>Det bliver så spist lidt af grøn ejer afgiften (8700 kr).
Hvad med merprisen på 20.000 kr. for dieseludgaven ?
De skal jo også forrentes i de 6 år (som de fleste afdrager bilen
med).
Så mon ikke at det bliver hip som hap, eller er der noget jeg overser?
Selvfølgelig er det lækkert at køre diesel med det større
drejningsmoment, men der er jo også det med den manglende varme de
første 15-20 km om vinteren.
--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.800 km)
Yamaha Aerox RR '04 (1470 km)
Medtronic 6931-65cm '05 (18 stød)
| |
Armand (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 29-01-06 14:01 |
|
Thomas J. skrev:
> Den Sat, 28 Jan 2006 22:44:12 +0100 sendte "Klaus D. Mikkelsen"
> <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> følgende røgsignaler:
>
>> Brændstofbesparelse på 6 år = 26100 kr
>>
>> Det vil sige at alene på brændstofprisen kan det betale sig for dig at
>> købe dieselen.
>> Det bliver så spist lidt af grøn ejer afgiften (8700 kr).
>
> Hvad med merprisen på 20.000 kr. for dieseludgaven ?
> De skal jo også forrentes i de 6 år (som de fleste afdrager bilen
> med).
>
> Så mon ikke at det bliver hip som hap, eller er der noget jeg overser?
Ja!
Merforrentningen af 20.000kr over 6 år kan umuligt blive større end de
ca. 26.000kr der beregnes som besparelse i brændstof :-|
--
Armand.(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme
igennem uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
| |
KT (29-01-2006)
| Kommentar Fra : KT |
Dato : 29-01-06 15:43 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:q03Df.5677$Cl2.133112@news000.worldonline.dk...
>
> Ja!
> Merforrentningen af 20.000kr over 6 år kan umuligt blive større end de ca.
> 26.000kr der beregnes som besparelse i brændstof :-|
> > .
> .
Besparelsen i brændstof forudsætter jo altså en prisforskel på 1 kr. mellem
benzin og diesel. Alle prognoser siger at den indsnævres, så økonomien kan
godt forringes væsentlig - husk også at indregne forskellen i afgift.
Knud
| |
Klaus D. Mikkelsen (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 29-01-06 18:28 |
|
KT skriver:
>
> Besparelsen i brændstof forudsætter jo altså en prisforskel på 1 kr. mellem
> benzin og diesel. Alle prognoser siger at den indsnævres, så økonomien kan
> godt forringes væsentlig - husk også at indregne forskellen i afgift.
Så længe diesel er billigere og den kører længere på literen, vinder
diesel'en
22km/l er lavt sat, det kan jeg klare på en god dag i min Golf V.
Agyo bør kunne holde et snit på 25 ved pæn kørsel.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død
| |
KT (29-01-2006)
| Kommentar Fra : KT |
Dato : 29-01-06 18:37 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:43DCFB16.EFFA98B1@du.kan.finde.den...
> KT skriver:
>>
>> Besparelsen i brændstof forudsætter jo altså en prisforskel på 1 kr.
>> mellem
>> benzin og diesel. Alle prognoser siger at den indsnævres, så økonomien
>> kan
>> godt forringes væsentlig - husk også at indregne forskellen i afgift.
>
> Så længe diesel er billigere og den kører længere på literen, vinder
> diesel'en
>
> 22km/l er lavt sat, det kan jeg klare på en god dag i min Golf V.
> Agyo bør kunne holde et snit på 25 ved pæn kørsel.
>
>
Ikke nødvendigvis - jeg vil meget nemt kunne sætte et regnestykke op, hvor
det ikke gælder.
Knud
| |
Klaus D. Mikkelsen (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 29-01-06 18:38 |
|
KT skriver:
>
> Ikke nødvendigvis - jeg vil meget nemt kunne sætte et regnestykke op, hvor
> det ikke gælder.
Prøv....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død
| |
KT (29-01-2006)
| Kommentar Fra : KT |
Dato : 29-01-06 18:57 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:43DCFD63.AE6BB11@du.kan.finde.den...
> KT skriver:
>>
>> Ikke nødvendigvis - jeg vil meget nemt kunne sætte et regnestykke op,
>> hvor
>> det ikke gælder.
>
> Prøv....
>
Sæt prisforskellen mellem diesel og benzin til 0 kr.
Det medfører at hovedparten af brændstofbesparelsen forsvinder.
Til gengæld koster bilen x kr. mere (var det 20000?) og der er en højere
ejerafgift. Disse beløb skal afskrives - ergo vil der være underskud for
dieselløsningen.
Knud
| |
Klaus D. Mikkelsen (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 29-01-06 19:08 |
|
KT skriver:
>
> Sæt prisforskellen mellem diesel og benzin til 0 kr.
Har du regnet på det ?
> Det medfører at hovedparten af brændstofbesparelsen forsvinder.
> Til gengæld koster bilen x kr. mere (var det 20000?) og der er en højere
> ejerafgift. Disse beløb skal afskrives - ergo vil der være underskud for
> dieselløsningen.
18 km/l ?
1950 liter benzin om året
x11 kr/liter benzin = 21450 kr/år
22 km/l ?
1650 liter diesel om året
x11 kr/liter diesel = 18150 kr/år
25 km/l ?
1400 liter diesel om året
x11 kr/liter diesel = 15400 kr/år
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død
| |
tb (29-01-2006)
| Kommentar Fra : tb |
Dato : 29-01-06 19:00 |
|
>> Mit kørselsbehov er 35000km pr år
>>
>> Benzin
>
> 18 km/l ?
>> Diesel
> 22 km/l ?
lad os lige få de rigtige km/l tal. Jeg synes at have set at benzinen kører
21,7 (hvilket også forklarer den lave grøn afgift). Hvad klarer dieslen?
| |
OZ7PUS (29-01-2006)
| Kommentar Fra : OZ7PUS |
Dato : 29-01-06 06:26 |
|
"Lazy" <sjarme@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43dbdd00$0$164$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Skal jeg vælge benzin eller diesel?
>
> Mit kørselsbehov er 35000km pr år
>
> Benzin
>
> pris 141000kr
>
> ejerafgift pr år 510kr
>
> Diesel
>
> pris 160000kr
>
> ejerafgift pr år 1960kr
>
> regner med at beholde den i 6 år
>
> Mvh
>
> Lazy
>
>
Diesel
Længere på literen .
Færre sliddele i motoren
Mindre støj (I de fleste tilfælde)
Mere afslappet kørestil - Cruiser stilen
Mere moment til at trække et læs/ påhæng
Og den bedste på denne årstid: Varm luft i bilen efter 5 min
OZ3BTO
| |
Klaus D. Mikkelsen (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 29-01-06 07:43 |
| | |
Morten Fruergaard (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 29-01-06 10:03 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> OZ7PUS skriver:
>>
>> Og den bedste på denne årstid: Varm luft i bilen efter 5 min
>
> Avah ?
Ja.. :-| ?
Mine benzinbiler er meget hurtige varme, mens dielselerne kan tage et godt
stykke tid...
--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler
| |
Thomas J. (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Thomas J. |
Dato : 29-01-06 10:42 |
|
Den Sun, 29 Jan 2006 10:02:41 +0100 sendte "Morten Fruergaard" <mit
fornavn @ mit efternavn . com> følgende røgsignaler:
>Klaus D. Mikkelsen wrote:
>> OZ7PUS skriver:
>>>
>>> Og den bedste på denne årstid: Varm luft i bilen efter 5 min
>>
>> Avah ?
>
>Ja.. :-| ?
>
>Mine benzinbiler er meget hurtige varme, mens dielselerne kan tage et godt
>stykke tid...
Det er nemlig rigtigt, men det skulle eftersigende være én af
fordelene ved diesel at de giver varme efter 5 min. her om vinteren.
Jeg tror at det var det udsagn, som Klaus m.fl. undrede sig over...
--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.800 km)
Yamaha Aerox RR '04 (1470 km)
Medtronic 6931-65cm '05 (18 stød)
| |
Jørgen M. Rasmussen (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 29-01-06 11:04 |
|
"Thomas J." <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse
> Det er nemlig rigtigt, men det skulle eftersigende være én af
> fordelene ved diesel at de giver varme efter 5 min. her om vinteren.
>
Kun hvis der er installeret timerstyret oliefyr, som er startet i rimelig
tid inden kørslen. Ellers tager de "100år & en madpakke" om at blive varme.
| |
Brian (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 29-01-06 12:22 |
|
Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Kun hvis der er installeret timerstyret oliefyr, som er startet i
> rimelig tid inden kørslen. Ellers tager de "100år & en madpakke" om
> at blive varme.
Godt min diesel er så gammel, at den kan lave varme OG køre langt
på literen med én og samme motor
/Brian
| |
OZ7PUS (29-01-2006)
| Kommentar Fra : OZ7PUS |
Dato : 29-01-06 15:20 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:43dc922f$0$2087$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Thomas J." <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
> skrev i en meddelelse
>
>> Det er nemlig rigtigt, men det skulle eftersigende være én af
>> fordelene ved diesel at de giver varme efter 5 min. her om vinteren.
>>
> Kun hvis der er installeret timerstyret oliefyr, som er startet i rimelig
> tid inden kørslen. Ellers tager de "100år & en madpakke" om at blive
> varme.
>
Gu gør de ej !!!!!
Jeg køre cirkus 100.000km i året i deisel biler (Nyere max 2 år) ALLE
levere varm luft efter 5 min stille og rolig kørsel og kun 2 har oliefyr i
nemlig touran (Hjælpefyr) også vg.8 Fiat dukato høj vogn med lift (alm.
oliefyr med timer)
Selv min egen gamle nissan sunny 2.0 dLX levere varm luft efter 5 min.
Der er 7 km herfra og til næste by jeg passere på vejen til Billund inden
jeg når den er der varme i bilen og inden Billund (25km) er der blevet
skruet gevaldigt ned for varmen igen..
Har i overvejet at prøve kun at tænde blæseren på 1 de første par min så
bilen har en lille chance for at få lidt varme i varmeaprratet ?
OZ3BTO
| |
Jørgen M. Rasmussen (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 29-01-06 18:46 |
|
"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Der er 7 km herfra og til næste by jeg passere på vejen til Billund inden
> jeg når den er der varme i bilen
Er den drftsvarm?, jeg er ligeglad med dine fingre ;).
| |
Brian (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 29-01-06 21:25 |
|
Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Er den drftsvarm?, jeg er ligeglad med dine fingre ;).
Hvor længe/mange km. tager en Octavia som din, om at få olietemp.
op omkring de 80-90 grader ?
/Brian
| |
Ukendt (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-01-06 09:39 |
|
"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse
> Hvor længe/mange km. tager en Octavia som din, om at få olietemp.
> op omkring de 80-90 grader ?
>
Jeg går ud fra at olie = vandtemp., da olien bliver kølet af vandet. Motoren
har drifttemp efter 5-7 km. afh. af kørslen.
| |
Jakob Jeppesen (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Jakob Jeppesen |
Dato : 30-01-06 09:58 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse news:43ddd04f$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse
>
>> Hvor længe/mange km. tager en Octavia som din, om at få olietemp.
>> op omkring de 80-90 grader ?
>>
> Jeg går ud fra at olie = vandtemp., da olien bliver kølet af vandet. Motoren har drifttemp efter 5-7 km. afh. af kørslen.
>
Det klarer min Octavia tdi også ved en udetemp på 0
grader. Ved -5 grader tager det ca. 10 km. Med olie-
fyret tændt tager det ca. 5 km ved -5 grader.
Men jeg er stensikker på at olie og vandtemp ikke kan
sammenlignes - det tager væsentlig længere tid at få
olien op på drifttemp end det tager at få vandet op på 90
grader.
/Jakob
| |
Ukendt (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-01-06 10:13 |
|
"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det klarer min Octavia tdi også ved en udetemp på 0
> grader. Ved -5 grader tager det ca. 10 km. Med olie-
> fyret tændt tager det ca. 5 km ved -5 grader.
>
Den har også varmetilskud, elpatron, uden ville det tage ~20 km ;).
> Men jeg er stensikker på at olie og vandtemp ikke kan
> sammenlignes -
Som du nok læser, betyder oliens temp. mindre, hvis der bruges fuldsyntetisk
olie, endnu en grund til at bruge det. Jeg er nu sikker på olie og vand har
~samme temp, under normal drift, hvis der er vandcirkulation i olien.
| |
Ukendt (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-01-06 10:00 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
> "Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse
>
>> Hvor længe/mange km. tager en Octavia som din, om at få olietemp.
>> op omkring de 80-90 grader ?
>>
> Jeg går ud fra at olie = vandtemp., da olien bliver kølet af vandet.
> Motoren har drifttemp efter 5-7 km. afh. af kørslen.
BTW. Jeg køre på fuldsyntetisk olie, så dens temp. betyder mindre for
smøringen. Det er resten der skal tages hensyn til.
| |
Thomas Rasmussen (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Rasmussen |
Dato : 30-01-06 10:44 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in news:43ddd542
$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
>
> "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
>
>> "Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse
>>
>>> Hvor længe/mange km. tager en Octavia som din, om at få olietemp.
>>> op omkring de 80-90 grader ?
>>>
>> Jeg går ud fra at olie = vandtemp., da olien bliver kølet af vandet.
>> Motoren har drifttemp efter 5-7 km. afh. af kørslen.
> BTW. Jeg køre på fuldsyntetisk olie, så dens temp. betyder mindre for
> smøringen. Det er resten der skal tages hensyn til.
Ahva? Mener du at din olie smører ligeså godt varm som kold? Har du et link
der viser dette?
IIRC så er en 0w30 stadig tykkere kold end varm.
Thomas
| |
Ukendt (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-01-06 11:12 |
|
"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse
Har du et link
> der viser dette?
>
Hvad med du beviser jeg har uret.
| |
Thomas Rasmussen (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Rasmussen |
Dato : 30-01-06 12:55 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in news:43dde5fb
$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
>
> "Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse
>
> Har du et link
>> der viser dette?
>>
> Hvad med du beviser jeg har uret.
Du skrev:
"BTW. Jeg køre på fuldsyntetisk olie, så dens temp. betyder mindre for
smøringen. Det er resten der skal tages hensyn til. "
Det læser jeg som om at kold olie smører næsten ligeså godt som varm olie
(at det reelt ikke har nogen betydning). Denne udtalelse må vel bunde i at
du har læst eller fundet ud af dette? Mig bekendt er det ALDRIG godt at
belaste en motor der er kold netop fordi smøringen i olien ikke er optimal
før den har nået en fornuftig arbejdstemperatur.
Thomas
| |
Ukendt (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-01-06 13:29 |
|
"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse
.. Denne udtalelse må vel bunde i at
> du har læst eller fundet ud af dette?
Det er konkusionen af hvad jeg har læst rundt omkring. Fuldsyntetisk olie er
MEGET mere temperaturstabil, har et større "spænd". Den kan fx. også bruges
i luftkølede motorer, som ellers kræver "SAE-olie".
Mig bekendt er det ALDRIG godt at
> belaste en motor der er kold netop fordi smøringen i olien ikke er optimal
> før den har nået en fornuftig arbejdstemperatur.
>
Det er også pga. tolerancerne i motoren.
| |
Brian (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 30-01-06 17:33 |
|
Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Jeg går ud fra at olie = vandtemp., da olien bliver kølet af vandet.
> Motoren har drifttemp efter 5-7 km. afh. af kørslen.
På en kold motor, følges olie og vandtemp nu ikke ad, men det ved du
jo nok godt. Jeg kan oplyse at min 110 hestes TDI tager (med temperaturen
som den er lige nu) 17Km (cirka 15 min.) før olie temp. er oppe på de
86 grader, son den ligger på ved landevejskørsel - og jeg har altså varme på
potten, før motoren er gennemvarm
/Brian
| |
Jørgen M. Rasmussen (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 30-01-06 18:06 |
|
"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse
> På en kold motor, følges olie og vandtemp nu ikke ad, men det ved du
> jo nok godt.
Nej det vidste jeg ikke, troede at oliekøleren gjorde at vand og olie
"fulgtes mere ad".
Jeg kan oplyse at min 110 hestes TDI tager (med temperaturen
> som den er lige nu) 17Km (cirka 15 min.) før olie temp. er oppe på de
> 86 grader, son den ligger på ved landevejskørsel
Og så længe kan man ikke tillade sig at belaste sin diesel, hvis man ikke
bruger fuldsyntetisk olie ;).
| |
Brian (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 30-01-06 18:33 |
|
Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Og så længe kan man ikke tillade sig at belaste sin diesel, hvis man
> ikke bruger fuldsyntetisk olie ;)
Nææ, men det er nu også meget normalt for en benzin'er at den
tager de der 15Km/15-20 minutter før olie temp. er oppe hvor den bør
være. Det har ihvertfald været gældende, for de to benzinbiler jeg har
prøvet med olie temp.måler.
Om olien har den store indflydelse på temp. kurven, ved jeg ikke.
/Brian
| |
Jørgen M. Rasmussen (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 30-01-06 20:40 |
|
"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse
>
> Om olien har den store indflydelse på temp. kurven, ved jeg ikke.
>
Omvendt, temp.kurven har indflydelse på oliens smøre-egenskaber, mindst ved
en fuldsynt.olie.
| |
Brian (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 30-01-06 20:59 |
|
Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Omvendt, temp.kurven har indflydelse på oliens smøre-egenskaber,
> mindst ved en fuldsynt.olie.
Sådan kan du også vende det, men såvidt jeg kunne se, mener du at
olietypen er afgørende for hvor hurtigt motoren er driftsvarm.
/Brian
| |
Jørgen M. Rasmussen (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 30-01-06 22:11 |
|
"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse
men såvidt jeg kunne se, mener du at
> olietypen er afgørende for hvor hurtigt motoren er driftsvarm.
>
Igen vender du det på hovedet, det har olien ingen indflydelse på. Det jeg
mener er at, især hvis olien ikke er god nok, skal man styre sit handicap,
og vente med at skyde raketten af til den er varm ;). En fuldsynt.olie er
ikke så "følsom" for den temp. motoren nu har.
| |
Brian (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 30-01-06 22:21 |
|
Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Igen vender du det på hovedet, det har olien ingen indflydelse på. Det jeg
> mener er at, især hvis olien ikke er god nok, skal man styre
> sit handicap, og vente med at skyde raketten af til den er varm ;).
> En fuldsynt.olie er ikke så "følsom" for den temp. motoren nu har.
Okay, så misforstod jeg dig bare. Jeg synes også det lød lidt spøjst
Under alle omstændigheder, uden hensyn til olien, ville jeg aldrig
gi' min bil gas før at olien er varm.
/Brian
| |
Jørgen M. Rasmussen (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 30-01-06 22:51 |
|
"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse
> Under alle omstændigheder, uden hensyn til olien, ville jeg aldrig
> gi' min bil gas før at olien er varm.
>
Sprgs. er så om man vil vente så længe?. Det lader til olien er laaang tid
om at nå motorens drifttemp. . Jeg bruger ALTID fuldsyntetisk olie, så
betyder det mindre.
| |
Brian (31-01-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 31-01-06 09:03 |
|
Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Sprgs. er så om man vil vente så længe?. Det lader til olien er
> laaang tid om at nå motorens drifttemp. . Jeg bruger ALTID
> fuldsyntetisk olie, så betyder det mindre.
Jeg venter gerne, og når bilen har olie temp.måler er det ikke det
store problem - man slipper for at gætte
/Brian
| |
OZ7PUS (30-01-2006)
| Kommentar Fra : OZ7PUS |
Dato : 30-01-06 08:54 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:43dcfe84$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
>> Der er 7 km herfra og til næste by jeg passere på vejen til Billund inden
>> jeg når den er der varme i bilen
>
> Er den drftsvarm?, jeg er ligeglad med dine fingre ;).
>
Det er den jo klart nok ikke efter kun 7 km men det ændre stadig ikke på at
den kan lave varm luft
OZ3BTO
| |
Ukendt (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-01-06 09:44 |
|
"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det er den jo klart nok ikke efter kun 7 km men det ændre stadig ikke på
> at den kan lave varm luft
>
Jeg tager mere hensyn til motoren, hvornår man kan tillade sig at belaste
den.
| |
OZ7PUS (29-01-2006)
| Kommentar Fra : OZ7PUS |
Dato : 29-01-06 15:12 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:43DC63E1.6F8F0B0@du.kan.finde.den...
> OZ7PUS skriver:
>>
>> Og den bedste på denne årstid: Varm luft i bilen efter 5 min
>
> Avah ?
>
>
> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe
> Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død
Ja alle de dieselbiler jeg køre i kan levere varm luft efter 5 min
Nu ved jeg ikek hvad skrammel du har prøvet men køre i den i nyere VW og
mercedes + min gamle nissan
OZ3BTO
139-0001
| |
Ukendt (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 29-01-06 15:42 |
|
"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43dccd41$0$150$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Ja alle de dieselbiler jeg køre i kan levere varm luft efter 5 min
>
> Nu ved jeg ikek hvad skrammel du har prøvet men køre i den i nyere VW og
> mercedes + min gamle nissan
VW Touran har også installeret fyr med tilskudsvare
--
Tom
| |
Klaus D. Mikkelsen (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 29-01-06 18:30 |
|
OZ7PUS skriver:
>
> Ja alle de dieselbiler jeg køre i kan levere varm luft efter 5 min
Hvilke ?
> Nu ved jeg ikek hvad skrammel du har prøvet men køre i den i nyere VW og
> mercedes + min gamle nissan
Mercedes Vito CDI 115, Passat ældre model med 130 HK og 105HK's Golf V
Det er som regel de nye bilder der ikke afgiver varme
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død
| |
OZ7PUS (30-01-2006)
| Kommentar Fra : OZ7PUS |
Dato : 30-01-06 08:55 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:43DCFB9B.4DBB620E@du.kan.finde.den...
> OZ7PUS skriver:
>>
>> Ja alle de dieselbiler jeg køre i kan levere varm luft efter 5 min
>
> Hvilke ?
>
>> Nu ved jeg ikek hvad skrammel du har prøvet men køre i den i nyere VW
>> og
>> mercedes + min gamle nissan
>
> Mercedes Vito CDI 115, Passat ældre model med 130 HK og 105HK's Golf V
> Det er som regel de nye bilder der ikke afgiver varme
>
>
> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe
> Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død
130hk´s version laver også varm luft efter 5 min
OZ3BTO
| |
Klaus D. Mikkelsen (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 30-01-06 13:45 |
| | |
Henrik B. (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 30-01-06 14:08 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:43DE0A47.DA03C982@du.kan.finde.den...
> OZ7PUS skriver:
>>
>> 130hk´s version laver også varm luft efter 5 min
>
> Lunken, eller _varm_ ?
Det kan kun være lunken! Den varme luft kommer først, når termostaten
åbner...
--
-----------------------------------
Dyrlægebiler - Det intelligente valg
| |
Kent Glerup (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 29-01-06 08:33 |
|
>Diesel
>
>Længere på literen .
>Færre sliddele i motoren
>Mindre støj (I de fleste tilfælde)
>Mere afslappet kørestil - Cruiser stilen
>Mere moment til at trække et læs/ påhæng
>
>Og den bedste på denne årstid: Varm luft i bilen efter 5 min
Det bliver du nødt til at forklare nærmere!!
Du kører ihvertfald ikke de samme dieselbiler som jeg :(
| |
OZ7PUS (29-01-2006)
| Kommentar Fra : OZ7PUS |
Dato : 29-01-06 15:21 |
|
"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:drrot11jps7pj3me0f73kduqkujebu89kp@4ax.com...
>
>>Diesel
>>
>>Længere på literen .
>>Færre sliddele i motoren
>>Mindre støj (I de fleste tilfælde)
>>Mere afslappet kørestil - Cruiser stilen
>>Mere moment til at trække et læs/ påhæng
>>
>>Og den bedste på denne årstid: Varm luft i bilen efter 5 min
>
> Det bliver du nødt til at forklare nærmere!!
>
> Du kører ihvertfald ikke de samme dieselbiler som jeg :(
VW Mercer og nissan er hvad jeg køre .. De 2 første er max 2år gamle
nissanen er over 10
OZ3BTO
| |
Kent Glerup (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 29-01-06 19:52 |
|
On Sun, 29 Jan 2006 15:21:27 +0100, "OZ7PUS"
<elbartodkspampam@hotmail.com> wrote:
>
>"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
>meddelelse news:drrot11jps7pj3me0f73kduqkujebu89kp@4ax.com...
>>
>>>Diesel
>>>
>>>Længere på literen .
>>>Færre sliddele i motoren
>>>Mindre støj (I de fleste tilfælde)
>>>Mere afslappet kørestil - Cruiser stilen
>>>Mere moment til at trække et læs/ påhæng
>>>
>>>Og den bedste på denne årstid: Varm luft i bilen efter 5 min
>>
>> Det bliver du nødt til at forklare nærmere!!
>>
>> Du kører ihvertfald ikke de samme dieselbiler som jeg :(
>
>
>VW Mercer og nissan er hvad jeg køre .. De 2 første er max 2år gamle
>nissanen er over 10
Mercer og Nisan aner jeg intet om..
Men VW's 1,9 og 2,0 TDI er meget kede af at lave varme, uden et
tilskudsfyr!
Min firmaraket (Zafira 1,9 CDTI 150HK) kan på en -7 graders morgen
ikke varme kabinen op på 15 km!! :( Men den er jo så heldigvis Webasto
i!!!
| |
OZ7PUS (30-01-2006)
| Kommentar Fra : OZ7PUS |
Dato : 30-01-06 08:56 |
|
"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:5i3qt1t00i2il3053ks8iq14ghekisehfk@4ax.com...
> On Sun, 29 Jan 2006 15:21:27 +0100, "OZ7PUS"
> <elbartodkspampam@hotmail.com> wrote:
>
>>
>>"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
>>meddelelse news:drrot11jps7pj3me0f73kduqkujebu89kp@4ax.com...
>>>
>>>>Diesel
>>>>
>>>>Længere på literen .
>>>>Færre sliddele i motoren
>>>>Mindre støj (I de fleste tilfælde)
>>>>Mere afslappet kørestil - Cruiser stilen
>>>>Mere moment til at trække et læs/ påhæng
>>>>
>>>>Og den bedste på denne årstid: Varm luft i bilen efter 5 min
>>>
>>> Det bliver du nødt til at forklare nærmere!!
>>>
>>> Du kører ihvertfald ikke de samme dieselbiler som jeg :(
>>
>>
>>VW Mercer og nissan er hvad jeg køre .. De 2 første er max 2år gamle
>>nissanen er over 10
>
> Mercer og Nisan aner jeg intet om..
>
> Men VW's 1,9 og 2,0 TDI er meget kede af at lave varme, uden et
> tilskudsfyr!
> Min firmaraket (Zafira 1,9 CDTI 150HK) kan på en -7 graders morgen
> ikke varme kabinen op på 15 km!! :( Men den er jo så heldigvis Webasto
> i!!!
Nu er det VW 130/140HK jeg køre mest i og de kan altså godt varme
OZ3BTO
| |
Jakob Jeppesen (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Jakob Jeppesen |
Dato : 30-01-06 10:01 |
|
"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:43ddc67d$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:5i3qt1t00i2il3053ks8iq14ghekisehfk@4ax.com...
>> On Sun, 29 Jan 2006 15:21:27 +0100, "OZ7PUS"
>> Men VW's 1,9 og 2,0 TDI er meget kede af at lave varme, uden et
>> tilskudsfyr!
>> Min firmaraket (Zafira 1,9 CDTI 150HK) kan på en -7 graders morgen
>> ikke varme kabinen op på 15 km!! :( Men den er jo så heldigvis Webasto
>> i!!!
>
>
> Nu er det VW 130/140HK jeg køre mest i og de kan altså godt varme
>
Jeg har heller ingen problemer med at holde varmen i en
2002 1.9 tdi 90hk - den er ca. lige så hurtig til at varme
kabinen op som min gamle Opel 1.6i - bruger jeg fyret
som tilskudsvarmer går det hurtigere.
/Jakob
| |
Armand (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 30-01-06 11:32 |
|
Jakob Jeppesen skrev:
> "OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:43ddc67d$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> "Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:5i3qt1t00i2il3053ks8iq14ghekisehfk@4ax.com...
>>> On Sun, 29 Jan 2006 15:21:27 +0100, "OZ7PUS"
>
>>> Men VW's 1,9 og 2,0 TDI er meget kede af at lave varme, uden et
>>> tilskudsfyr!
>>> Min firmaraket (Zafira 1,9 CDTI 150HK) kan på en -7 graders morgen
>>> ikke varme kabinen op på 15 km!! :( Men den er jo så heldigvis Webasto
>>> i!!!
>>
>> Nu er det VW 130/140HK jeg køre mest i og de kan altså godt varme
>>
>
> Jeg har heller ingen problemer med at holde varmen i en
> 2002 1.9 tdi 90hk -
Nu er vi dér igen :-|
Der er med al tydelighed (stadig) forskellige oplevelser omkring temate
opvarmningsfase og jeg vil lige have lov til at hyle med i koret: Min
206 1,4 HDi tager ca. 10 km om at varme op i frostvejr, og blot få
graders tø kan mærkes á tidligere driftsvarme.
Men når alt kommer til alt er der ingen der byder ind med hvorledes en
Aygo Diesel har det med problemet, og det sikkert ikke helt uden grund!
Hvis man skal spå omkring emnet, vil mit bud være at den lille diesel
tager god tid om at varme op, derved at det ser ud til at problemet
j.v.f. indlæggene her på gruppen, tilsyneladende er mindre jo større
motoren er!
--
Armand.
| |
Kim Kristensen (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Kim Kristensen |
Dato : 29-01-06 11:12 |
|
"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43dc51f0$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Lazy" <sjarme@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:43dbdd00$0$164$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Hej
> >
> > Skal jeg vælge benzin eller diesel?
> >
> > Mit kørselsbehov er 35000km pr år
> >
> > Benzin
> >
> > pris 141000kr
> >
> > ejerafgift pr år 510kr
> >
> > Diesel
> >
> > pris 160000kr
> >
> > ejerafgift pr år 1960kr
> >
> > regner med at beholde den i 6 år
> >
> > Mvh
> >
> > Lazy
> >
> >
>
> Diesel
>
> Mere moment til at trække et læs/ påhæng
>
>
> OZ3BTO
>
>
Så vidt jeg husker må der slet ikke hænges noget som helst efter AYGO, det
kan selvfølgelig tænkes det er madammen der hentydes til
Med venlig hilsen Kim
| |
OZ7PUS (29-01-2006)
| Kommentar Fra : OZ7PUS |
Dato : 29-01-06 15:23 |
|
"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:43dc94dc$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:43dc51f0$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> "Lazy" <sjarme@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:43dbdd00$0$164$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> > Hej
>> >
>> > Skal jeg vælge benzin eller diesel?
>> >
>> > Mit kørselsbehov er 35000km pr år
>> >
>> > Benzin
>> >
>> > pris 141000kr
>> >
>> > ejerafgift pr år 510kr
>> >
>> > Diesel
>> >
>> > pris 160000kr
>> >
>> > ejerafgift pr år 1960kr
>> >
>> > regner med at beholde den i 6 år
>> >
>> > Mvh
>> >
>> > Lazy
>> >
>> >
>>
>> Diesel
>>
>> Mere moment til at trække et læs/ påhæng
>>
>>
>> OZ3BTO
>>
>>
> Så vidt jeg husker må der slet ikke hænges noget som helst efter AYGO, det
> kan selvfølgelig tænkes det er madammen der hentydes til
>
> Med venlig hilsen Kim
>
>
Nu kender jeg ikke lige den model men uanset om den kan eller ej ændre det
ikke på at diesel trækkere nemmere et stortlæs eller påhæng bedere som en
tilsvarende benziner
OZ3BTO
| |
Ukendt (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 29-01-06 15:46 |
|
"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43dccfac$0$192$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Nu kender jeg ikke lige den model men uanset om den kan eller ej ændre
> det ikke på at diesel trækkere nemmere et stortlæs eller påhæng bedere
> som en tilsvarende benziner
Hvilket der kan HAMRES et 7" søm igennem.
En benzinmotor med samme motorvolumen og med tubo (som på en diesel), ja her
er benzinmotoren meget stærkere end dieseludgaven....
--
Tom
| |
Jan Vennike (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Jan Vennike |
Dato : 29-01-06 16:37 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:43dcd534$0$84028$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:43dccfac$0$192$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>> Nu kender jeg ikke lige den model men uanset om den kan eller ej ændre
>> det ikke på at diesel trækkere nemmere et stortlæs eller påhæng bedere
>> som en tilsvarende benziner
>
> Hvilket der kan HAMRES et 7" søm igennem.
> En benzinmotor med samme motorvolumen og med tubo (som på en diesel), ja
> her er benzinmotoren meget stærkere end dieseludgaven....
>
> --
> Tom
>
Helt enig.
Men hvormange benzinmotorer til almindelige familebiler (a la Aygo'en) fås
med turbo ????
Og hvis de endelig fåes, koster de ret meget mere en en tilsvarende diesel,
da det så er en sport/GT model - og de er sørme meget dyre
--
Jan
Remove the cat in the email to reach me
| |
OZ7PUS (30-01-2006)
| Kommentar Fra : OZ7PUS |
Dato : 30-01-06 08:57 |
|
"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse
news:43dce11d$0$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:43dcd534$0$84028$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> "OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:43dccfac$0$192$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>>> Nu kender jeg ikke lige den model men uanset om den kan eller ej ændre
>>> det ikke på at diesel trækkere nemmere et stortlæs eller påhæng
>>> bedere som en tilsvarende benziner
>>
>> Hvilket der kan HAMRES et 7" søm igennem.
>> En benzinmotor med samme motorvolumen og med tubo (som på en diesel), ja
>> her er benzinmotoren meget stærkere end dieseludgaven....
>>
>> --
>> Tom
>>
>
> Helt enig.
>
> Men hvormange benzinmotorer til almindelige familebiler (a la Aygo'en) fås
> med turbo ????
>
> Og hvis de endelig fåes, koster de ret meget mere en en tilsvarende
> diesel, da det så er en sport/GT model - og de er sørme meget dyre
>
> --
> Jan
>
> Remove the cat in the email to reach me
>
>
Og en sports/GT model har måske masser af HK men smid en CV efter den og
den er nul mere liv i den
En "pumpet" benziner skal op i RPMs hvor en diesel har det hele nede fra
"kælderen"
OZ3BTO
| |
Ukendt (31-01-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 31-01-06 13:52 |
|
"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43ddc6e7$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> En "pumpet" benziner skal op i RPMs hvor en diesel har det hele nede fra
> "kælderen"
Det kommer så sandelig an på hvordan hvordan man vælger at dimensionere
turboen. En benziner har MEEEEEGET mere overskudsvarme end en diesel og
derfor kan de også sparke liv i en tubo der hvor man ønsker der....da en
turbo jo drives af denne overskudsvarme.
Generelt er billedet at en diesel turbo får det meste af sit moment ved lave
RPM, men det er den jo også nød til da motoren "dør" ved højere RPM.
--
Tom
| |
Jan Vennike (01-02-2006)
| Kommentar Fra : Jan Vennike |
Dato : 01-02-06 05:43 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:43df5d64$0$84040$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:43ddc6e7$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>> En "pumpet" benziner skal op i RPMs hvor en diesel har det hele nede fra
>> "kælderen"
>
> Det kommer så sandelig an på hvordan hvordan man vælger at dimensionere
> turboen. En benziner har MEEEEEGET mere overskudsvarme end en diesel og
> derfor kan de også sparke liv i en tubo der hvor man ønsker der....da en
> turbo jo drives af denne overskudsvarme.
>
> Generelt er billedet at en diesel turbo får det meste af sit moment ved
> lave RPM, men det er den jo også nød til da motoren "dør" ved højere RPM.
>
> --
> Tom
>
Korrekt.
Men de fleste bilfabrikanter vælger jo til benzinbiler at sætte
turbo=GTI/sports modeller
Eneste undtagelse er vist VW (såvidt jeg ved) med deres 1.8 l 150 hk og den
nye 1.4 l 170 hk med både kompresor/turbo. Begge er biler jeg ikke vil kalde
sport/gti men mere hverdagsbiler med turbo. At så VW DK har misforstået det
og tror at 1.4 l er en GT (og prissat den derefter) er så en anden sag.
--
Jan
Remove the cat in the email to reach me
| |
Preben Andersen (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Preben Andersen |
Dato : 29-01-06 11:20 |
|
"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43dc51f0$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Og den bedste på denne årstid: Varm luft i bilen efter 5 min
Der er vist noget du har misforstået. Dieselbiler bruger det meste af
energien til fremdrift og stort ingenting til produktion af varme, så
dieselbilen er meget længere om at blive varm.
mvh
Preben
| |
OZ7PUS (29-01-2006)
| Kommentar Fra : OZ7PUS |
Dato : 29-01-06 15:23 |
|
"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:43dc96c3$0$47003$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:43dc51f0$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>> Og den bedste på denne årstid: Varm luft i bilen efter 5 min
>
> Der er vist noget du har misforstået. Dieselbiler bruger det meste af
> energien til fremdrift og stort ingenting til produktion af varme, så
> dieselbilen er meget længere om at blive varm.
>
> mvh
> Preben
>
Det er egen erfaring at de bliver hurtige varme ... og har da efterhånden
nogen km på bagen
OZ3BTO
| |
Ukendt (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 29-01-06 15:31 |
|
"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:43dc96c3$0$47003$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Og den bedste på denne årstid: Varm luft i bilen efter 5 min
>
> Der er vist noget du har misforstået. Dieselbiler bruger det meste af
> energien til fremdrift og stort ingenting til produktion af varme, så
> dieselbilen er meget længere om at blive varm.
SÅ effektiv er en diesel altså heller ikke - du får det jo nærmest til at
lyde som den ideele motor :)
| |
Ukendt (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 29-01-06 19:47 |
|
"Brian Axelgaard" <brianaxelgaardATgmail.com> skrev i en meddelelse
news:43dcd1af$0$16993$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> SÅ effektiv er en diesel altså heller ikke - du får det jo nærmest til at
> lyde som den ideele motor :)
1 times tomgang i en VW Transporter diesel = kold luft !
--
Lars G
| |
Henrik B. (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 29-01-06 19:13 |
|
"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43dc51f0$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Længere på literen .
Kun en smule i dette tilfælde.
> Færre sliddele i motoren
Der er flere i en diesel - ikke færre!
> Mindre støj (I de fleste tilfælde)
Ikke i dette tilfælde.
--
-----------------------------------
Dyrlægebiler - Det intelligente valg
| |
Henning (29-01-2006)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 29-01-06 21:26 |
|
On Sat, 28 Jan 2006 22:07:07 +0100, "Lazy" <sjarme@hotmail.com> wrote:
>Hej
>
>Skal jeg vælge benzin eller diesel?
Et væsentligt punkt som alle andre overser - gensalgsprisen! Der vil
alt andet lige være væsentlig større efterspørgsel på brugt dieselbil
end benzinpris.
--
Henning
hsb(at)image.dk
| |
Christian B. Andrese~ (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 30-01-06 11:14 |
|
Thomas J. wrote:
> Den Sat, 28 Jan 2006 22:44:12 +0100 sendte "Klaus D. Mikkelsen"
> <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> følgende røgsignaler:
>
> >Brændstofbesparelse på 6 år = 26100 kr
> >
> >Det vil sige at alene på brændstofprisen kan det betale sig for dig at
> >købe dieselen.
> >Det bliver så spist lidt af grøn ejer afgiften (8700 kr).
>
> Hvad med merprisen på 20.000 kr. for dieseludgaven ?
> De skal jo også forrentes i de 6 år (som de fleste afdrager bilen
> med).
>
> Så mon ikke at det bliver hip som hap, eller er der noget jeg overser?
Nemmere at gensælge dieselmodellern ?
> Selvfølgelig er det lækkert at køre diesel med det større
> drejningsmoment, men der er jo også det med den manglende varme de
> første 15-20 km om vinteren.
Det er altså en skrøne, hvis jeg henter rundstykker i vores 306
HDi'er er der altså varme på på vej hjemad, og der er ca. 3 km hen
til bageren.
--
Christian
| |
Preben Andersen (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Preben Andersen |
Dato : 30-01-06 12:16 |
|
"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:1138616020.312684.232960@g44g2000cwa.googlegroups.com...
Det er altså en skrøne, hvis jeg henter rundstykker i vores 306
HDi'er er der altså varme på på vej hjemad, og der er ca. 3 km hen
til bageren.
Det er vel de varme rundstykker
mvh
Preben
| |
Christian B. Andrese~ (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 30-01-06 11:18 |
|
Jørgen M. Rasmussen wrote:
> "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> > Det klarer min Octavia tdi også ved en udetemp på 0
> > grader. Ved -5 grader tager det ca. 10 km. Med olie-
> > fyret tændt tager det ca. 5 km ved -5 grader.
> >
> Den har også varmetilskud, elpatron, uden ville det tage ~20 km ;).
Vås !!
Vores 306'er med 2.0 HDi motor leverer varme efter ca. 5 km og efter 15
km skal jeg skrue ned for varmen.
--
Christian
| |
Ukendt (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-01-06 11:41 |
|
"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
Vores 306'er med 2.0 HDi motor leverer varme efter ca. 5 km og efter 15
km skal jeg skrue ned for varmen.
Sikker på den ikke har "tilskud"?, det vil undre hvis den ikke har. En
diesel udnytter mere af energien, kJ, til fremdrift - der er ikke så stort
varmetab.
| |
Christian B. Andrese~ (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 30-01-06 11:57 |
|
Jørgen M. Rasmussen wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>
> Vores 306'er med 2.0 HDi motor leverer varme efter ca. 5 km og efter 15
> km skal jeg skrue ned for varmen.
>
> Sikker på den ikke har "tilskud"?, det vil undre hvis den ikke har.
Det tror jeg ikke, hvordan kan jeg finde ud af det ?
Vi har købt den brugt og der blev ikke oplyst noget om det.
> En diesel udnytter mere af energien, kJ, til fremdrift - der er ikke så stort
> varmetab.
Det ved jeg godt.
--
Christian
| |
Ukendt (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-01-06 12:06 |
|
"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>Det tror jeg ikke, hvordan kan jeg finde ud af det ?
>Vi har købt den brugt og der blev ikke oplyst noget om det.
Ved at sætte sig ind i hvad man betalt for ;). Fx. ved at købe en Haynes,
den får du sikkert alligevel brug for, og så er du forberedt :).
>> En diesel udnytter mere af energien, kJ, til fremdrift - der er ikke så
>> stort
>> varmetab.
>Det ved jeg godt.
1.5-2 * så effektiv.
| |
Christian B. Andrese~ (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 30-01-06 12:23 |
|
Jørgen M. Rasmussen wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>
> >Det tror jeg ikke, hvordan kan jeg finde ud af det ?
> >Vi har købt den brugt og der blev ikke oplyst noget om det.
>
> Ved at sætte sig ind i hvad man betalt for ;).
Mener du at den måske er udstyret med et eller andet fra fabrikken ?
> Fx. ved at købe en Haynes,
> den får du sikkert alligevel brug for, og så er du forberedt :).
Jeg har en Haynes, problemet er bare at vores 2.0 HDi ikke er dækket
af bogen.
Så har jeg dog bogen til vores gamle Xsara, vhor 2.0 HDi modellen er,
med så er der jo lidt besvær.
--
Christian
| |
Ukendt (30-01-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-01-06 12:55 |
|
"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:1138620169.512595.147410@f14g2000cwb.googlegroups.com...
>Mener du at den måske er udstyret med et eller andet fra fabrikken ?
Lige som på Octavia, er jeg sikker på den har elektrisk "tilskud", ellers er
den lige så ineffektiv som en benziner. Hvordan bliver den ellers lige så
hurtigt varm som fx. min benziner - hvor kommer varmen fra? ;).
> vhor 2.0 HDi modellen er,
med så er der jo lidt besvær.
Hvis den er magen til, må den kunne bruges. Der er sikkert et relæ el.
noget?.
| |
|
|