Kørsel m/bus i tyskland 10 pers.
Fra : Bo B. Olesen & Susan~

Dato : 28-01-06 19:33

Hej

Jeg har lige en lille ? vedr. kørsel med en 10 pers. bus i tyskland, må man
køre på et alm. kørekort dernede da bilen jo ikke er støre end en med 8+føre
der er jo kun en sæde extra..

MVH
Bo

Fra : alexbo

Dato : 28-01-06 20:05

"Bo B. Olesen & Susanne T. Jensen" skrev

> Jeg har lige en lille ? vedr. kørsel med en 10 pers. bus i tyskland, må
> man køre på et alm. kørekort dernede da bilen jo ikke er støre end en med
> 8+føre der er jo kun en sæde extra..

Nej,
"kun et sæde ekstra" det er det jo også herhjemme, og reglerne er de samme,
kørekortet skal være gyldigt til det køretøj man fører.

Jeg ville være mere forsigtig med at forsøge i Tyskland end herhjemme, i
hvert fald hvis man ikke har nogen med der har kortet, man får næppe lov at
køre videre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 28-01-06 23:59

"Bo B. Olesen & Susanne T. Jensen" <erantisvej3@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:43dbb90f$0$7637$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej
>
> Jeg har lige en lille ? vedr. kørsel med en 10 pers. bus i tyskland, må
> man køre på et alm. kørekort dernede da bilen jo ikke er støre end en med
> 8+føre der er jo kun en sæde extra..

Den tyske lovgivning er med hensyn til bus den samme som her i Danmark.

Og dog - I Danmark må du i en "minibus" (max 17 sæder) registreret til
privat buskørsel, køre en sådan hvis du har lastvognkørekort erhvervet før
1. jan. 1995 og der er ikke krav om kvalifikationsbevis (Hvidt & blåt). Er
kørekortet nyere skal du have kategori D, det er dog ikke nødvendigt med
kvalifikationsbeviser til national (kørsel i Danmark).

Hvis du kører i Tyskland i en minibus, siger Tysk lov at du skal have
buskort + kvalifikationsbeviser, dog oplyste den tyske ambasade mig for
nogle år siden at tyskland annerkender de danske regler for bus til "privat
buskørsel" forskellen er bl.a. at i tyske minibusser skal der forfindes og
benyttes kontrolur, hvilket vi i danmark er fritaget for når bussen er under
3500 kg og ikke over 17 siddepladser.

Så undlad at køre derned med en bus på lille kørekort, da det jo yderligere
kan give en ordentlig økonomisk øretæve hvis du forulykker dernede, da det
så vil give problemer med forsikringen.

Vær ligeledes opmærksom på at det ikke går at låne en god vens Minibus
(registreret til privat buskørsel), da den kun må benyttes til transport af
"nærmeste familie", i så fald betragtes det som "erhvervsmæssig
personbefordring". Uanset om du betaler for "lånet" eller ikke.

MVH Hans