/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Svindel ved webhandel
Fra : Peter


Dato : 28-01-06 17:34


Jeg har købt tre termoruder hos et firma der kalder sig "Glas direkt"
www.glas-direkt.dk Det med det direkte var det nu så som så med. Først var
ruderne forsinket og da de så endelig dukkede op havde "Glas direkt" kun
bestilt to af de tre ruder som jeg havde betalt for. Jeg rykkede for den
sidste rude og fik ikke noget svar. Nu er jeg i tvivl skal jeg anmelde han
og kan jeg anmelde ham for svig. Hvad er mine rettigheder i det her.



 
 
Codexx (28-01-2006)
Kommentar
Fra : Codexx


Dato : 28-01-06 17:50


"Peter" <peter@hjelpmoar.com> skrev i en meddelelse
news:43db9d2c$0$38703$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Jeg har købt tre termoruder hos et firma der kalder sig "Glas direkt"
> www.glas-direkt.dk Det med det direkte var det nu så som så med. Først
> var
> ruderne forsinket og da de så endelig dukkede op havde "Glas direkt" kun
> bestilt to af de tre ruder som jeg havde betalt for. Jeg rykkede for den
> sidste rude og fik ikke noget svar. Nu er jeg i tvivl skal jeg anmelde han
> og kan jeg anmelde ham for svig. Hvad er mine rettigheder i det her.

Hvordan betalte du?



Jesper Lund (28-01-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 28-01-06 18:21

Peter <peter@hjelpmoar.com> wrote:

> Jeg har købt tre termoruder hos et firma der kalder sig "Glas
> direkt" www.glas-direkt.dk Det med det direkte var det nu så som
> så med. Først var ruderne forsinket og da de så endelig dukkede
> op havde "Glas direkt" kun bestilt to af de tre ruder som jeg
> havde betalt for. Jeg rykkede for den sidste rude og fik ikke
> noget svar. Nu er jeg i tvivl skal jeg anmelde han og kan jeg
> anmelde ham for svig. Hvad er mine rettigheder i det her.

Hvad har du betalt med? Dankort?

--
Jesper Lund



alexbo (28-01-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 28-01-06 18:56


"Peter" skrev

> Jeg har købt tre termoruder hos et firma der kalder sig "Glas direkt"
> www.glas-direkt.dk Det med det direkte var det nu så som så med. Først
> var
> ruderne forsinket og da de så endelig dukkede op havde "Glas direkt" kun
> bestilt to af de tre ruder som jeg havde betalt for. Jeg rykkede for den
> sidste rude og fik ikke noget svar. Nu er jeg i tvivl skal jeg anmelde han
> og kan jeg anmelde ham for svig. Hvad er mine rettigheder i det her.

Det er svært at sige, du skriver jo ikke noget konkret om noget som helst,
f.eks.

Hvad var leveringstiden sat til og hvad blev den på de ruder der er kommet?
Er du sikker på den sidste rude ikke er på vej?
Du har rykket skriver du, hvornår? i morges, eller mange gange og i lang
tid.

Hvis du nu havde skrevet et eller andet i denne stil.
" jeg bestilte og forudbetalte med dankort 3 ruder 15 nov. til levering 2
dec. men har kun fået 2. d. 20 dec. og har hver dag siden forsøgt at komme
i kontakt med firmaet både med mail og telefon men uden held.
Hvad synes I næste træk skal være".

Så ville jeg foreslå dig at henvende dig i din bank og få betalingen trukket
tilbage, dernæst sende firmaet betaling for de ruder der er kommet.

Din overskrift "Svindel ved webhandel" er direkte misvisende, og siger mere
om dig end om firmaet.
"Manglende levering" havde været bedre.

Derudover skal du huske på at der er firmaer der har folk som dig selv
ansat, så konkret info om forsinkelser lader sikkert noget tilbage at ønske.

mvh
Alex Christensen







N/A (29-01-2006)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 29-01-06 11:09



Holst (29-01-2006)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 29-01-06 11:09


Peter wrote:

> Hvorfor være så arrogant og belærende, jeg spurgte blot til mine rettigheder
> ikke andet.

Fordi dit indlæg var så mangelfuldt, at det reelt ikke var muligt at
give dig en fornuftig vedledning om dine rettigheder.

At du føler indlægget arrogant og belærende, viser vist bare, at du ikke
har nogen forståelse for de information, som er nødvendige for at give
dig en fornuftig vejledning.

Peter (29-01-2006)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 29-01-06 11:11


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:43dbb06c$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Peter" skrev
>
> > Jeg har købt tre termoruder hos et firma der kalder sig "Glas direkt"
> > www.glas-direkt.dk Det med det direkte var det nu så som så med. Først
> > var
> > ruderne forsinket og da de så endelig dukkede op havde "Glas direkt" kun
> > bestilt to af de tre ruder som jeg havde betalt for. Jeg rykkede for den
> > sidste rude og fik ikke noget svar. Nu er jeg i tvivl skal jeg anmelde
han
> > og kan jeg anmelde ham for svig. Hvad er mine rettigheder i det her.
>
> Det er svært at sige, du skriver jo ikke noget konkret om noget som helst,
> f.eks.
>

Nej og det er heller ikke nødvendigt, fordi jeg har betalt for en vare som
ikke er dukket op, det fremgår ret tydeligt af mit indlæg. Jeg kan jo ikke
anklage nogen for noget som helst. Hvis jeg ikke forlods har betalt for
varene, så megen logik bør man have før end at man svarer på mit indlæg,
altså at spørge om jeg har betalt med "dankort" eller ej er jo forrykt, jeg
mener han har jo hævet sine penge, så meget burde stå klart.

> Hvad var leveringstiden sat til og hvad blev den på de ruder der er
kommet?
> Er du sikker på den sidste rude ikke er på vej?

Du må vel også kunne læse mellem lnjerne, det er ret tydeligt at det ikke er
leveringstiden der er det store problem her. og hvis ruden er på vej?, jamen
hvorfor fortæller han mig det så ikke det?. Jeg har jo skrevet til ham ikke
én men flere gange endda.

> Du har rykket skriver du, hvornår? i morges, eller mange gange og i lang
> tid.

Jeg har rykket 6 gange, 3 gange telefonisk og 3 gange skriftligt

> Hvis du nu havde skrevet et eller andet i denne stil.
> " jeg bestilte og forudbetalte med dankort 3 ruder 15 nov. til levering 2
> dec. men har kun fået 2. d. 20 dec. og har hver dag siden forsøgt at
komme
> i kontakt med firmaet både med mail og telefon men uden held.
> Hvad synes I næste træk skal være".

Hvorfor være så nedladende og belærende, jeg spurgte blot til mine
rettigheder
ikke andet.


> Så ville jeg foreslå dig at henvende dig i din bank og få betalingen
trukket
> tilbage, dernæst sende firmaet betaling for de ruder der er kommet.
>
> Din overskrift "Svindel ved webhandel" er direkte misvisende, og siger
mere
> om dig end om firmaet.
> "Manglende levering" havde været bedre.
>

Ja du kan have ret i at der er tale om manglende levering, men i så fald
hvorfor svarer han mig ikke, der er nu gået 3 uger siden jeg skrev til ham
at jeg ikke havde fået den rude som jeg havde betalt for. Iøvrigt hvad er
forskellen mellem svig og manglede levering?? hvis ruden ikke kommer. Og
hvis han virkelig vil levere den vare som jeg har betalt for, hvorfor
skriver han så ikke bare hvornår jeg cirka kan regne med at ruden den bliver
leveret.

> Derudover skal du huske på at der er firmaer der har folk som dig selv
> ansat, så konkret info om forsinkelser lader sikkert noget tilbage at
ønske.
>
> mvh
> Alex Christensen

Jamen hvorfor skulle det være det?, jeg er jo hans kunde, han kan jo skrive,
det er jo det han får sin løn for.




Bertel Lund Hansen (29-01-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 29-01-06 11:21

Peter skrev:

> Nej og det er heller ikke nødvendigt, fordi jeg har betalt for
> en vare som ikke er dukket op, det fremgår ret tydeligt af mit
> indlæg. Jeg kan jo ikke anklage nogen for noget som helst.

Det gør du ellers i overskriften.

> altså at spørge om jeg har betalt med "dankort" eller ej er jo
> forrykt, jeg mener han har jo hævet sine penge, så meget burde
> stå klart.

Jo, javel, men hvis der er betalt med dankort via nettet, kan du
få pengene ført tilbage af din bank.

> Du må vel også kunne læse mellem lnjerne, det er ret tydeligt
> at det ikke er leveringstiden der er det store problem her.

Det ved vi jo ikke. Du påstår at der slet ikke bliver leveret,
men måske er fyren bare langsom - eller sågar rettidig. Vi kan
ikke vide det uden datoer.

> Hvorfor være så nedladende og belærende, jeg spurgte blot til
> mine rettigheder ikke andet.

Dem kan vi ikke hjælpe dig med når du tilbageholder væsentlige
oplysninger.

--
Bertel http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Peter (29-01-2006)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 29-01-06 11:39


"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:43dc96ed$0$11660$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Peter skrev:
>
> > Nej og det er heller ikke nødvendigt, fordi jeg har betalt for
> > en vare som ikke er dukket op, det fremgår ret tydeligt af mit
> > indlæg. Jeg kan jo ikke anklage nogen for noget som helst.
>
> Det gør du ellers i overskriften.
>

Jeg beklager ordvalget, men når det er sagt så glemmer du lige en ting, han
skal levere den købte vare før end det ikke er svig og det har han ikke
gjort endnu og for hver dag der går bliver sandsynligheden for at det sker
mindre og mindre. Og når han ovenikøbet ikke svarer mig telefonisk, fortået
derhen at han slet ikke tager sin telefon mere eller svarer mig skriftligt,
så begynder det at se ud som at jeg ikke vil få min rude.

> > altså at spørge om jeg har betalt med "dankort" eller ej er jo
> > forrykt, jeg mener han har jo hævet sine penge, så meget burde
> > stå klart.
>

> Jo, javel, men hvis der er betalt med dankort via nettet, kan du
> få pengene ført tilbage af din bank.
>

Jamen det var blot det jeg gerne ville vide, tak

> > Du må vel også kunne læse mellem lnjerne, det er ret tydeligt
> > at det ikke er leveringstiden der er det store problem her.
>
> Det ved vi jo ikke. Du påstår at der slet ikke bliver leveret,
> men måske er fyren bare langsom - eller sågar rettidig. Vi kan
> ikke vide det uden datoer.
>

Du må have tillid til at jeg taler sandt .




Bertel Lund Hansen (29-01-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 29-01-06 12:13

Peter skrev:

> Jeg beklager ordvalget, men når det er sagt så glemmer du lige
> en ting, han skal levere den købte vare før end det ikke er
> svig og det har han ikke gjort endnu [...]

Der er flere andre betingelser der skal være opfyldt før det er
svig ("bedrag" med lovens betegnelse).

>> Jo, javel, men hvis der er betalt med dankort via nettet, kan du
>> få pengene ført tilbage af din bank.

> Jamen det var blot det jeg gerne ville vide, tak

Jamen, det er ikke helt så simpelt. Om det vil være lovligt at
gøre, afhænger af den præcise aftale, datoerne og lignende.

> Du må have tillid til at jeg taler sandt .

Det tvivler jeg ikke på, men manglende oplysninger er hverken
sande eller falske. De er væk.

Vi ved ikke hvad der er aftalt hvad datoer og betaling angår, og
vi kan intet sikkert sige uden de oplysninger.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Niels Callesøe (30-01-2006)
Kommentar
Fra : Niels Callesøe


Dato : 30-01-06 18:10

Bertel Lund Hansen wrote in
<news:43dca326$0$12109$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>:

>>> Jo, javel, men hvis der er betalt med dankort via nettet, kan du
>>> få pengene ført tilbage af din bank.
>
>> Jamen det var blot det jeg gerne ville vide, tak
>
> Jamen, det er ikke helt så simpelt. Om det vil være lovligt at
> gøre, afhænger af den præcise aftale, datoerne og lignende.

Jeg tror det vil være ulovligt, uanset. I alle de tilfælde jeg har hørt
om er det at der er leveret /noget/ nok til at indløsningsaftalen med
PBS er overholdt. At det ikke er det korrekte / den korrekt mængde /
den rigtige farve er således en mangel ved leverancen, ikke en
manglende leverance.

Forsøger "Peter" at få betalingen tilbageført, ender han muligvis med
at der faktisk er nogen i sagen der *kan* bruge udtrykket "svindel".
Men nok ikke som han havde tænkt sig.

--
Niels Callesøe - dk pfy @work
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php

This space for rant.

alexbo (29-01-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 29-01-06 11:35


"Peter" skrev

> Hvis jeg ikke forlods har betalt for varene, så megen logik bør man have
> før end at man svarer på mit indlæg,
> altså at spørge om jeg har betalt med "dankort" eller ej er jo forrykt,
> jeg
> mener han har jo hævet sine penge, så meget burde stå klart.
Ja, men forskellen på at betale med dankort, i modsætning til f.eks.
kontooverførsel eller giro er, at med dankort kan man trække betalingen
tilbage, det er ikke muligt ved andre betalingsmåder.

>og hvis ruden er på vej?, jamen hvorfor fortæller han mig det så ikke det?.
Han regner måske med, at du kan læse mellem linjerne at der er længere
leveringstid på den sidste rude.

> Jeg har rykket 6 gange, 3 gange telefonisk og 3 gange skriftligt
Så har du tilsyneladende gjort dit for at få kontakt.

> Hvorfor være så nedladende og belærende, jeg spurgte blot til mine
> rettigheder ikke andet.
Den aggressive tone blev lagt i emnelinien.

> Jamen hvorfor skulle det være det?, jeg er jo hans kunde, han kan jo
> skrive,
> det er jo det han får sin løn for.
Han er nok ikke så god til at informere, han står måske i samme situation,
at hans leverandører svigter i informationsleddet.

Men så vidt jeg kan bedømme har du betalt med dankort over nettet, og så kan
du gøre brug af indsigelsesordningen.
http://www.e-maerket.dk/sw919.asp
Jeg er ikke helt klar over fremgangsmåden ved delvis indsigelse, men den kan
du måske finde på nettet

mvh
Alex Christensen



Jesper Brock (30-01-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Brock


Dato : 30-01-06 00:56


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:43dbb06c$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Så ville jeg foreslå dig at henvende dig i din bank og få betalingen
> trukket
> tilbage, dernæst sende firmaet betaling for de ruder der er kommet.

Kan man stadig trække en betaling tilbage, når en del af leveringen allerede
_er_ sket? Underskriver man ikke en tro-og-love-erklæring på, at man aldrig
har modtaget varen?


--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk



Bertel Lund Hansen (30-01-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 30-01-06 02:01

Jesper Brock skrev:

> Kan man stadig trække en betaling tilbage, når en del af leveringen allerede
> _er_ sket?

Jeg ved ikke om det vil være lovligt - eller om man kan trække en
del af den tilbage.

> Underskriver man ikke en tro-og-love-erklæring på, at man
> aldrig har modtaget varen?

Man underskriver en tro og love-erklæring om at den forklaring
man har givet banken, er rigtig.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

alexbo (30-01-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 30-01-06 10:48


"Jesper Brock" skrev

> Kan man stadig trække en betaling tilbage, når en del af leveringen
> allerede _er_ sket? Underskriver man ikke en tro-og-love-erklæring på, at
> man aldrig har modtaget varen?

Jeg har ikke kunnet finde ud af, om hvorvidt man kan trække en del af en
betaling tilbage, eller om man bliver nødt til at trække det hele tilbage og
samtidig betale det skyldige beløb.

Om Peter retmæssigt kan trække sin betaling ved vi jo heller ikke, det vil
kræve at det manglende vindue er afgørende forsinket, enten i forhold til
aftalen eller i forhold til normal leveringstid på sådanne vinduer, og det
kan vi jo ikke bedømme med de mangelfulde oplysninger vi har.

I det hele taget er en sådan dellevering noget tvivlsom, man kan som køber
gøre gældende at hvis ikke man får hele bestillingen ønsker man slet ikke at
modtage noget, så selv om man har afskrevet sig fra sin fortrydelsesret, vil
jeg mene at man kan returnere det modtagne og trække hele betalingen.

mvh
Alex Christensen



Jesper Brock (30-01-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Brock


Dato : 30-01-06 01:09

"Peter" skrev
>
>> Jeg har købt tre termoruder hos et firma der kalder sig "Glas direkt"
>> www.glas-direkt.dk Det med det direkte var det nu så som så med. Først
>> var
>> ruderne forsinket og da de så endelig dukkede op havde "Glas direkt" kun
>> bestilt to af de tre ruder som jeg havde betalt for. Jeg rykkede for den
>> sidste rude og fik ikke noget svar. Nu er jeg i tvivl skal jeg anmelde
>> han
>> og kan jeg anmelde ham for svig. Hvad er mine rettigheder i det her.

Svig er defineret i Aftalenlovens §30 og omhandler afgivelse af urigtige
oplysninger. Hvis du anlægge sag med påstand om svig, skal du altså kunne
bevise, at han bevidst (=med vilje) har afgivet urigtige oplysninger til
dig. Du kan ikke anmelde svig nogen steder - du skal selv hyre en advokat og
gå til en domstol, og selv hvis du vinder, er der vil ikke meget du kan
bruge en dom om svig til.

Du skal i stedet gå efter at få aftalen ophævet efter Købelovens
bestemmelser om forsinkelse, som for forbrugerkøbs vedkommende findes i
§74-75.

"§ 74. Leveres salgsgenstanden ikke i rette tid, og skyldes dette ikke
køberen eller en omstændighed, som han bærer risikoen for, foreligger der
forsinkelse.
Stk. 2. I tilfælde af forsinkelse kan køberen hæve købet, såfremt
forsinkelsen er af væsentlig betydning for ham og sælgeren måtte forudsætte
dette. Det samme gælder, hvis sælgeren ikke efter påkrav leverer
salgsgenstanden inden udløbet af en rimelig frist, som køberen har fastsat,
eller, hvis der ikke er fastsat en sådan frist, inden rimelig tid.

75§ Har sælgeren på grundlag af et forbehold i aftalen udskudt
leveringstiden, kan køberen hæve købet, hvis sælgeren ikke efter påkrav
leverer salgsgenstanden inden udløbet af en rimelig frist, som køberen har
fastsat, eller, hvis der ikke er fastsat en sådan frist, inden rimelig tid."



--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408534
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste