Træt mus
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 28-01-06 17:10

Når jeg har arbejdet et stykke tid i nogle programmer (især Finale -
nyeste version, men også i Word kan den være sløv), bliver musen træt.
Den reagerer ikke straks på klik. Den trækker omridset af det område,
jeg har klikket i, hen over skærmen i stedet for at efterlade klikket
dér, hvor det er gjort.
Skærmen fryser ikke. Uret tikker. Men computeren er handlingslammet for
nogle minutter.
Jeg bruger Logitechs trådløse mus og tastatur til min PB G4 med nyeste
Tiger. Jeg har ikke opdateret Logitech-softwaren for nylig. Ovenstående
oplevelser forekommer både med den trådløse mus og pegepladen.

venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-01-06 17:35

xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) writes:

> Skærmen fryser ikke. Uret tikker. Men computeren er handlingslammet for
> nogle minutter.

Et muligt gæt er at maskinen swapper ind fra disk. Har du RAM nok?

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 28-01-06 23:26

> Et muligt gæt er at maskinen swapper ind fra disk. Har du RAM nok?

Hvad betyder "swapper ind"?

Maskinen blev fyldt op ved anskaffelsen:

Computernavn: 15" PowerBook G4
Model: PowerBook3,5
CPU-type: PowerPC G4 (3.3)
Antal processorer: 1
CPU-hastighed: 1 GHz
L2-buffer (pr. CPU): 256 K
L3-buffer (pr. CPU): 1 MB
Hukommelse: 768 MB
Bushastighed: 133 MHz
Boot ROM-version: 4.5.3f2

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-06 02:53

> Hvad betyder "swapper ind"?

Et program skal bruge en hvis mængde hukommelse for at løse en given
opgave, men har ikke brug for det hele på en gang. For at udnytte de
moderne maskiner bedre, har man tilføjet virtuel hukommelse hvor de
dele der ikke bliver brugt bliver lagt ud i et særligt område på
disken. Herfra bliver de så trukket frem igen nnår der er brug for
dem.

Det jeg mener med "swappe ind" er at de programmer du har i luften
tilsammen bruger så meget hukommelse at systemet har valgt at trille
noget af det mindre brugte ud på fjernlageret, hvorfra det så skal
hentes igen når du så vælger en funktion hvis kode ligger derude
(jargonnenn er "swap space"). Så swappe ind er altså reaktivering af
sjældent brugt kode som er rullet ud på disk.

Programmet kan i sagens natur ikke reagere førend koden er på plads
igen, da det ikke aner at det sker (det klarer operativsystemet helt
selv), og så er det minn formodningn at det kan betyde at dit klik
bliver fortolket forkert.

> Computernavn: 15" PowerBook G4
> Model: PowerBook3,5
> CPU-type: PowerPC G4 (3.3)
> Antal processorer: 1
> CPU-hastighed: 1 GHz
> L2-buffer (pr. CPU): 256 K
> L3-buffer (pr. CPU): 1 MB
> Hukommelse: 768 MB
> Bushastighed: 133 MHz
> Boot ROM-version: 4.5.3f2

Den er helt klart alt for lille. Sælg du den til mig billigt og køb
en ny

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 29-01-06 06:46

Forklaringen er forstået. Men det hjælper mig ikke. Jeg undrer mig over,
at problemet er blevet mere påtrængende på det sidste (efter sidste
Tiger-opdatering??).
Jeg har ikke set efter opdatering af Logitech-software i længere tid.
Kan det tænkes, at jeg har brug for en version, der taler bedre med
MacOS 10.4.4?

Jeg har kørt rep. af disktilladelser uden, at det ændrede på
situationen.