Decca -GPS
Fra : Jesper Munk

Dato : 28-01-06 15:16

Hej Gruppe.
Jeg har fået nogle gamle Decca søkort med nogle spændende ting på. Så er det
bare lige hvordan jeg
får glæde af det ? For hvordan omregner jeg positionerne ? Hvad gør i ?
Mvh. Jesper Munk

Fra : Poul Olesen

Dato : 28-01-06 15:42

Det bliver ikke præsist, men du kan omregne de gamle Decca positioner
til længde og brede grader efter det gamle system. Du kan hente et
program Manley har lavet til det:
http://www.dykinfo.dk/decca95.exe
Hvis du så har nogle sikker GPS position i nærheden hvor du også har en
gammel position kan du gætte dig til hvad afvigelsen er og derudfra hvor
den omregnede positon ca. er efter GPS. Afvigelsen afhænger af mange
ting og svinger meget også inden for korte afstande. Alle positioner der
står i Dykinfo er positioner efter det gamle system (selvfølgelig ikke
GPS positionerne). Med lidt held kan du stedbestemme det inden for ca.
100 meter.

Med venlig hilsen
Poul

Fra : Henrik Manley

Dato : 28-01-06 17:22

> [...]
> den omregnede positon ca. er efter GPS. Afvigelsen afhænger af mange ting
> og svinger meget også inden for korte afstande. Alle positioner der

Jeg har lige uploaded en database (Access) som hedder poslog.zip på
http://dykinfo.dk det er data sæt som Anders Clausen omsamlede på hans sejl
ture med Dana X imellem 1997 og 1999. Jeg lavede et program der loggede GPS
og decca positioner hver gang Deccaen gav en ny position. Der er ca. 6250
datasæt som ligger omregnet til decimal minutter.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jesper Munk

Dato : 29-01-06 00:27

Hej Igen.
Så langt så godt, men jeg kan ikke finde ud af at bruge programmet !!!
Jeg har en position der hedder "B 1255-80 C3820-40" og kan se på kortet at
det skal være ca. 14:43,000 54:46,000
Det kan jeg bare ikke få programmet til at regne ud ??? hvordan gør jeg ?
Mvh. Jesper

Fra : Henrik Manley

Dato : 29-01-06 07:38

> Jeg har en position der hedder "B 1255-80 C3820-40" og kan se på kortet at
> det skal være ca. 14:43,000 54:46,000
> Det kan jeg bare ikke få programmet til at regne ud ??? hvordan gør jeg ?

Det er heller ikke nemt da Decca positioner typisk ikke har alle data med.
Dog kan man finde dem hvis man ved hvordan det virker. Hvis skal omregne den
position du har opgivet skal man først finde ud af hvilken kæde der er
brugt. Det gør du ved at taste din ca. position ind (54:46.000 og 14:43.000)
i de øverste felter, vælger den kæde du tror det er og trykker på udregn.
Efter at have prøvet de forskellige kæde kan man se at der er brugt kæde 0A
da den giver et resultat der ligner din position: 1B 12.476 og 2C 38.764.
Tallet foran bokstavet er bølge længder og skrives typisk ikke med i decca
position.

Så skal du taste din position som 1b12.55 (rød) og 2c 38.20 (grøn) som så
bliver regnet om til 54:46.622 14:43.762 i ED50, tryk på WGS84 og den hedder
54:46.586 14:43.686

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 29-01-06 13:26

Og på 54:46.586 14:43.686 lå så det vildeste sørøverskib med
gulddukater, og galionsfigur. Jeg tager sku derud i morgen .

Claus

Fra : Allan Jensen

Dato : 30-01-06 10:40

.....omkring Bornholm bruges kæde 0A så vidt jeg husker, hvis man da ikke har
positionen fra en svensker, så er det en helt anden.

mvh. Allan J.

Fra : Henrik Manley

Dato : 30-01-06 13:31

> ....omkring Bornholm bruges kæde 0A så vidt jeg husker, hvis man da ikke
> har
> positionen fra en svensker, så er det en helt anden.

Jeps! Typisk blev 0A brugt i østersøen omkring bormholm, 7B omkring sjælland
og kattegat, 10B i skagerak og 9B i den sydlige del af vesterhavet.
Grænserne er dog meget flydende da det ikke kun er afstanden til sender
masterne der er betydende for en godt resultat. Derfor er det vigtigt at man
prøver en ca. position for at tjekke om det er den rigtige kæde man bruger.

F. eks se den samme position meget forskellige ud hvis man bruger 2
forskellige kæder.

54:00,000 12:00,000 hedder:

0A = A1203 D4622 (sådan ville det typisk skrives)
7B = D1418 H3211

Skulle man skrive det helt rigtigt ville det være sådanne:

7B Rød 2D 14.18 Grøn 1H 32.11 Violet 1A 53.46

Hvor 7B er kæden derefter kommer farven på slaven. Man behøver ikke farven
da de kan skelnes på tallene rød er altid imellem 0 og 24, grøn imellem 30
og 48 og violet imellem 50 og 80.

Tallet efter kæden er et ud for hvor langt man er fra senderen i
bølgelængder så 1A betyder 1 bølgelængde 1B 2 osv. Når man er nået til 1J
hedder den næste 2A. Det sidste tal er hvor man er henne i en bølgelængde.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Allan Jensen

Dato : 30-01-06 14:32

....generelt er deccapositionerne meget upræcise i Østersøen, jeg har 2 sæt
håndtegnede kort fra 1970-erne, de mest detaljerede er Duus-kortene, hvor
der er et utal af vrag på. For Kattegat er Duus-kortene nogenlunde, men i
Østersøen er de nærmest håbløse. Vragene er næsten altid benævt ved en
kombination af to tal på hver led, så man nærmest skal lede efter vraget i
et felt, jeg kan ikke huske at fundet et vrag efter de kort, uanset hvilken
omregningsmetode vi har anvendt - også selvom vi har ledt med
protonmagnetometer.

Det er ligeså almindeligt, tilfældigt at sejle over et vrag på sin rejse,
som det er at finde det efter de gamle deccatal

Fra : Johnny Christensen

Dato : 30-01-06 15:19

"Allan Jensen" <alj@vrag.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er ligeså almindeligt, tilfældigt at sejle over et vrag på sin rejse,
> som det er at finde det efter de gamle deccatal

Hmmnnn.... er sådan en proton fætter langtrækkende, eller skal man helst
passere lige henover metal kilden ?

mvh
JZC

Fra : Allan Jensen

Dato : 31-01-06 09:58

....150 meter til hver side og vi har fundet trævrag uden maskine i, altså
vrag med meget lidt jern. Det tager noget tid at lære at bruge instrumentet
og vi var tit plaget af "støj" fra skibet, men hvis man har god tid og det
man leder efter er det værd, så afkorter den jo søgetiden noget.

mvh. Allan J.

Fra : Henrik Manley

Dato : 30-01-06 15:19

> [...]
> hvilken
> omregningsmetode vi har anvendt - også selvom vi har ledt med

Som jeg plejer at sige: man skal kende til det for at få noget ud af det
. DECCA var altid meget præcis til at genfinde en position med. Duus
kortene er gode nok man skal bare huske på de ikke er lavet for at genfinde
et vrag men de viser et område hvor man skal undgå at fiske. Så
vraget/forhindringen ligger nok i midten, men selvom du altid kune finde
tilbage til stedet med din Decca kunne du også være ret sikker på den ikke
passede på kortet pga. decca systemest stedfejl. Man kan så bruge den lille
database (poslog) til at korrigere positionen hvis der ligger noget i den i
nærheden. Sted fejlen kan være op til 800 meter de slemme steder i Østersøen

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk