/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Så er der nye regler om chiptuning
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 27-01-06 09:45

Fra 1/7 bliver det ulovligt at sælge udstyr til chiptuning, hvis ikke det er
certificeret som luftfoureningsfri.
Samtidigt skal bilen til syn og ændringen skal påføres reg.attesten.
Fra næste år giver det måske klip i kortet, hvis bilen ikke opfylder kravene
vedr. chiptuning.
http://www.motormagasinet.dk/nyheter/index.htm?artid=87002

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer



 
 
Brizz (28-01-2006)
Kommentar
Fra : Brizz


Dato : 28-01-06 03:26

Per Beer Hansen skrev:
> Fra 1/7 bliver det ulovligt at sælge udstyr til chiptuning, hvis ikke det er
> certificeret som luftfoureningsfri.
> Samtidigt skal bilen til syn og ændringen skal påføres reg.attesten.
> Fra næste år giver det måske klip i kortet, hvis bilen ikke opfylder kravene
> vedr. chiptuning.
> http://www.motormagasinet.dk/nyheter/index.htm?artid=87002
>
Tja. Hvor stort et problem bliver det egentlig? Jeg fik da chippet min
gamle Passat TDI 130hk. Den holdt da stadig røggas testen uden at være
tæt på den øvre værdi. Så umiddelbart ville jeg da sige den var
luftforureningsfri? Synet gik den lige igennem.
Er det mig der ikke ser noget eller?

--
Mvh Brian
www.fotob.dk
Venimus Conglaciati Vicimus

Ulrich (28-01-2006)
Kommentar
Fra : Ulrich


Dato : 28-01-06 10:06


"Brizz" <news@FJERNgronaerten.dk> skrev i en meddelelse
news:43dad667$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...
> Per Beer Hansen skrev:
>> Fra 1/7 bliver det ulovligt at sælge udstyr til chiptuning, hvis ikke det
>> er certificeret som luftfoureningsfri.
>> Samtidigt skal bilen til syn og ændringen skal påføres reg.attesten.
>> Fra næste år giver det måske klip i kortet, hvis bilen ikke opfylder
>> kravene vedr. chiptuning.
>> http://www.motormagasinet.dk/nyheter/index.htm?artid=87002
>>
> Tja. Hvor stort et problem bliver det egentlig? Jeg fik da chippet min
> gamle Passat TDI 130hk. Den holdt da stadig røggas testen uden at være tæt
> på den øvre værdi. Så umiddelbart ville jeg da sige den var
> luftforureningsfri? Synet gik den lige igennem.
> Er det mig der ikke ser noget eller?

Røgtesten bliver udført uden belasning,
og der kommer ECU'en ikke op i de maps der er blevet justeret.
Jeg forudser at mange flere får chippet deres biler,
nu bliver det jo ligefrem lovligt.


--
Hygge Ulrich



Per Beer Hansen (28-01-2006)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 28-01-06 16:55

Ulrich wrote:
>
> Røgtesten bliver udført uden belasning,
> og der kommer ECU'en ikke op i de maps der er blevet justeret.

Der står jo netop i det link, at de leder efter nye måleapparater/metoder,
så synshallerne bedre kan undersøge bilerne.

> Jeg forudser at mange flere får chippet deres biler,
> nu bliver det jo ligefrem lovligt.

Ja det bliver lovligt, såfremt at det overholder gældende regler samt er
certificeret/godkendt tunings udstyr der bruges.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer



Per Beer Hansen (28-01-2006)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 28-01-06 16:59

Brizz wrote:
>>
> Tja. Hvor stort et problem bliver det egentlig?

Jeg tror ikke det bliver et stort problem.

> Jeg fik da chippet min
> gamle Passat TDI 130hk. Den holdt da stadig røggas testen uden at være
> tæt på den øvre værdi. Så umiddelbart ville jeg da sige den var
> luftforureningsfri? Synet gik den lige igennem.
> Er det mig der ikke ser noget eller?

Er din boks/chip tuning certificeret ?
Ellers vil det jo netop give problemer.

Problematikken er jo ikke være, end det vi i dag kender fra nyere
benzinbiler.
Dem må man jo også kun tune videre på, såfremt man kan dokumentere
forureningsniveauet er stort set uændret.

At det så til tider er svært/umuligt for synsfolkene at opdage tuningen på
bilen (både på benzin og diesel), gør det jo ikke mere lovligt.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer



BJ (28-01-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 28-01-06 17:02


"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
news:mxMCf.4356$7p7.1329@news.get2net.dk...

KLIP

> Er din boks/chip tuning certificeret ?
> Ellers vil det jo netop give problemer.

Spændende og se, hvad bl.a. de grønne afgifter bliver på godkendte
chiptunede dieselpotter....

Mon det bliver 2,3 eller sågar 4 gange "normalen"..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Per Beer Hansen (28-01-2006)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 28-01-06 17:04

BJ wrote:
>
> Spændende og se, hvad bl.a. de grønne afgifter bliver på godkendte
> chiptunede dieselpotter....
>
> Mon det bliver 2,3 eller sågar 4 gange "normalen"..?

Mon ikke den kommer til at passe til den gruppe (mht forbruget) som den
hører hjemme i ?
Det er vel i grunden fair nok ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer



BJ (28-01-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 28-01-06 17:07


"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
news:kCMCf.4425$Gk7.325@news.get2net.dk...

KLIP

>> Spændende og se, hvad bl.a. de grønne afgifter bliver på godkendte
>> chiptunede dieselpotter....
>>
>> Mon det bliver 2,3 eller sågar 4 gange "normalen"..?
>
> Mon ikke den kommer til at passe til den gruppe (mht forbruget) som den
> hører hjemme i ?

Jeg tror det faktisk ikke. Der vil givetvis blive lavet en speciel gruppe
(mit bud).

> Det er vel i grunden fair nok ?

_FAIR_ ... vi taler om skat og afgifter, der kendes det begreb ikke..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Per Beer Hansen (28-01-2006)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 28-01-06 17:15

BJ wrote:
>
> Jeg tror det faktisk ikke. Der vil givetvis blive lavet en speciel
> gruppe (mit bud).

Mon dog ?
Ifm certificeringen, kunne jeg forestille mig, at det skulle fremgå hvad det
nye forbrug ligger på og så er det jo nemt bare at rykke bilen til den
gruppe, hvor forbruget passer.
Det er selvfølgeligt kun gætterier fra min side.

>
> _FAIR_ ... vi taler om skat og afgifter, der kendes det begreb
> ikke..;)

Ja jeg forsøgte også at betale min skat med glæde........
Men de ville sq ha' penge istedet


--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer



BJ (28-01-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 28-01-06 17:18


"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
news:oMMCf.4567$KB7.3550@news.get2net.dk...

KLIP

>> Jeg tror det faktisk ikke. Der vil givetvis blive lavet en speciel
>> gruppe (mit bud).
>
> Mon dog ?
> Ifm certificeringen, kunne jeg forestille mig, at det skulle fremgå hvad
> det nye forbrug ligger på og så er det jo nemt bare at rykke bilen til den
> gruppe, hvor forbruget passer.
> Det er selvfølgeligt kun gætterier fra min side.

Det samme fra min.

Jeg tror dog stadig, man øjner chancen til at skrue på afgiftsskruen og
samtidig vil motivere det med øget forbrug af brændstof over hele linien.

>> _FAIR_ ... vi taler om skat og afgifter, der kendes det begreb
>> ikke..;)
>
> Ja jeg forsøgte også at betale min skat med glæde........
> Men de ville sq ha' penge istedet
>

Hvis de så blot ville nøjes med det..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Niels Bengaard (28-01-2006)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 28-01-06 10:25

> Fra 1/7 bliver det ulovligt at sælge udstyr til chiptuning, hvis ikke det
> er certificeret som luftfoureningsfri.
> Samtidigt skal bilen til syn og ændringen skal påføres reg.attesten.
> Fra næste år giver det måske klip i kortet, hvis bilen ikke opfylder
> kravene vedr. chiptuning.
> http://www.motormagasinet.dk/nyheter/index.htm?artid=87002

Der er allerede nogen nu der reklamerer med de har styr på papirerne mht
forurening, eks. fandt jeg
http://www.boxpower.dk/

Niels



Thomas Landberg (28-01-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Landberg


Dato : 28-01-06 18:00

> Der er allerede nogen nu der reklamerer med de har styr på papirerne mht
> forurening, eks. fandt jeg
> http://www.boxpower.dk/

Med al respekt, så er det der sq noget vrøvl. Der er jo ingen der ved
hvordan reglerne bliver. At en boks har TüV betyder ikke, at forureningen
ikke stiger med boksen, blot at den ikke overstiger nogle normer udstykket
af TüV. Hvis de danske regler bliver sådan, at forureningen ikke engang må
stige 5 %, så er der ingen bokse eller chips som kan overholde det. Men hvis
reglerne siger, at bilen skal overholde de nuværende regler til syn, så har
reglerne ingen effekt, for det er ingen problem at chippe en bil så den
ryger som et damplokomotiv og alligevel går igennem synstesten, blot fordi
man ikke har rørt ved de maps som bilen kører i ved synstesten.
Egentligt synes jeg det er fint at der kommer regler. Det er ikke specielt
fedt at drive en virksomhed hvor man egentligt ikke selv ved 100 % hvad
reglerne er (og her er det ikke mig der er dum, for der er absolut ingen i
dette land der 100 % har styr på reglerne) og om hvad fremtiden vil byde.
Det eneste rigtige er at de danske myndigheder udvikler en test ala TüV og
så kan vi tunere stille os i kø ved f.eks. Teknologisk Institut og få vores
udstyr godkendt. Men hvordan myndighederne så vil godkendte
chiptuningsudstyr har jeg svært ved at se. Med det udstyr jeg kører med, så
er det jo ikke udstyret men betjeningen af det der afgør hvor meget bilen
kommer til at forurene. Men lad os håbe, at myndighederne finder en
fornuftig test som bilerne skal igennem ved syn og når så denne test er
gennemført er alt godt.


--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.



Niels Bengaard (28-01-2006)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 28-01-06 19:31


De skriver at flere af deres chip overholder euro 3 alternativt euro 4
normen, det er vel de normer man skal sørge de chip man sælger overholde.
Det er mig bekendt de normer bilfabrikanterne skal overholde, når vi taler
dieselbiler.

Niels



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408604
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste