Et par tekniske R5 spørgsmål?
Fra : Thomas.

Dato : 27-01-06 20:49

Hej NG.

Jeg er den "lykkelige" ejer af en gammel Renault 5 fra 87´.
Har lige et par spørgsmål som ikke lige gælder den bil
generelt, men er mere sådan mekaniske i det hele taget.

Mit ene baghjul "knurer" når det kører rundt, ikke højere
end radioen kan overdøve det men min overbevisning
siger mig det er mit Baghjulsleje? Mit spørgsmål er så,
kan jeg bare køre videre med det som det er? Bilen
skal nok skrottes om 1½ års tid så jeg orker næsten
ikke at skifte dele på den hvis det kan undgåes!

Bilen står på knap 2000 omdrejninger i min. i tomgang.
Min lokale mekaniker siger det er karburatorén der er
defekt, men kunne jeg bare finde den dumme tomgangs-
skrue kunne jeg da prøve lige at skrue lidt ned men jeg
har kigget og kigget kan overhovedet ikke se den nogle
steder, nogen foreslag til hvor den kan gemme sig? Men
hvis jeg nu ikke finder den bruger bilen så voldsomt meget
mere benzin på at stå så højt, det er jo kun en lille 1,4.

Håber nogen lige vil tage sig den tid at skrive hvis de
ved lidt om disse symptomer, et værkstedsbesøg lige
nu ville min tegenebog gerne se sig fri for hvis muligt

På forhånd tak...

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 27-01-06 21:45

"Thomas." <myjunk@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal nok skrottes om 1½ års tid så jeg orker næsten
> ikke at skifte dele på den hvis det kan undgåes!

Hmm... Det lyder ganske rigtigt som et slidt/defekt baghjulsleje. Du kommer
nok til at skrue mere og mere op for radioen, hvis du vil overdøve støjen.
1½ år med sådan et leje... naaah, men det bør nu heller ikke være den
vanskeligste operation, at skifte det. Enhver baggårds-mekaniker burde kunne
klare det, relativt let.

> [...]
> hvis jeg nu ikke finder den bruger bilen så voldsomt meget
> mere benzin på at stå så højt, det er jo kun en lille 1,4.

Den vil jo nok bruge marginalt mere benzin, men det må ku' la' sig gøre, at
finde tomgangsskruen. Har du prøvet at konsultere Haynes? Biblioteket har
den, eller kan skaffe den.

Det er vel ikke chokeren den er gal med? Kunne umiddelbart lyde som en
automat-choker, der ikke slår fra, når motoren er blevet varm.

/Asger

Fra : Thomas.

Dato : 27-01-06 22:26

Hej igen...

Jeg ville også gerne ha´ skiftet det leje men har lidt svært
ved at finde nogle der på nettet der sælger dele til den
slags bil?

Den har manual choker og slår fint fra kan jeg se på spjældet
der går helt tilbage når jeg skubber kablet ind igen. Den starter
på 1000 når den er kold men jo varmere den bliver jo højere
går den, knap de 2000 når den er fin varm? Måske jeg skulle
prøve at pille luftfilteret af så jeg bedre kunne se, men jeg er
ikke mekaniker så jeg er lidt i tvivl om jeg bare skal lade det
være? Den kører fint nok, er bare træls med så høje omdrejninger
når man holder for rødt eller skifter gear, så tæsker den løs den
lille motor.

Nogen der har en idé til en hjemmeside der sælger dele til de
gamle biler så jeg kan tjekke priser på hjullejer?

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 27-01-06 22:46

> [...]
>
> Nogen der har en idé til en hjemmeside der sælger dele til de
> gamle biler så jeg kan tjekke priser på hjullejer?

Hmm, jeg ville smutte hen til den nærmeste ikke-mærke-mekaniker, og spørge,
hvad han skal ha' for sådan en lille operation. Jeg kan ikke forestille mig,
at lejet i sig selv kan være særlig dyrt. Arb.tid... 1-2 timer måske, ikke
mere i hvert fald. Låner du Haynes' om Renault 5 på biblioteket, vil jeg tro
du, med lidt go' vilje, kan klare det selv. Det kræver dog nok lige et sykke
special-værktøj, at få selve lejet af. (en 'udtrækker'..?)

Når chokeren er udelukket, er jeg lidt blank mht. hvad det så kan være. Men
ja, møg-irriterende med så høje omdrejninger..! Kørte engang i Canada i en
gammel Plymouth, som kørte alt for hurtigt i 'tomgang'. Dén skulle man holde
alvorligt på bremsen, når man holdt for rødt. Automatgearet/koblingen var jo
koblet til for længst, med de omdrejninger. Skøn lugt af brændt kobling..!
:-/

/Asger