|
| Kvinders tavshed Fra : Jens Hagemann |
Dato : 13-06-01 12:55 |
|
Hej gruppe
I 1Kor 14, 33-35 står der:
"Som i alle de helliges menigheder skal kvinderne tie stille i menighederne.
De må ikke tale, men skal underordne sig, sådan som loven også siger. Men
hvis de vil have noget at vide, skal de spørge deres mænd hjemme, for det
sømmer sig ikke for en kvinde at tale i menigheden. "
Nu er vi vel rimelige enige om, at sådan forholder det sig ikke længere i
vores samfund af i dag.
Og nu mit spørgsmål:
Hvis vi er enige om, at ovenstående ikke kan være gældende længere og at det
ikke kan være Guds mening, at kvinder skal tie i forsamlinger, må vi vel
samtidig konkludere, at der kan være flere områder, hvor skriften ikke
holder længere?
mvh
Jens Hagemann
| |
Stefan K. Soendergaa~ (13-06-2001)
| Kommentar Fra : Stefan K. Soendergaa~ |
Dato : 13-06-01 14:15 |
|
"Jens Hagemann" <JH@eogs.dk> skrev:
> I 1Kor 14, 33-35 står der:
>
> "Som i alle de helliges menigheder skal kvinderne tie stille i menighederne.
> ...
> Nu er vi vel rimelige enige om, at sådan forholder det sig ikke længere i
> vores samfund af i dag.
Jo, det forholder sig faktisk sådan også i dag, at kvinder ikke skal sidde
og snakke, mens der holdes gudstjeneste. Det skal mænd heller ikke, ej
heller unge eller gamle (men nu var det altså kvinder, som var problemet).
Det er nemlig det praktiske problem, der skrives om i det citerede. Hvis du
læser konteksten, er det tydelig at se.
> Hvis vi er enige om, at ovenstående ikke kan være gældende længere og at det
> ikke kan være Guds mening, at kvinder skal tie i forsamlinger, må vi vel
> samtidig konkludere, at der kan være flere områder, hvor skriften ikke
> holder længere?
Da forudsætningen for udsagnet ikke holder, er konklussionen forkert eller
i det mindste ikke relevant her.
Altså skriftens udsagn om, at kvinder ikke må forstyrre gudstjenesten,
holder stadig. Hermed slet ikke sagt, at dette skriftsted indebærer, at
kvinder ikke må være forkyndere eller præster.
--
Mvh Stefan Klit Søndergaard, sks@post-boks.dk, www.post-boks.dk/sks
| |
Live4Him (13-06-2001)
| Kommentar Fra : Live4Him |
Dato : 13-06-01 19:35 |
|
"Stefan K. Soendergaard" <sks@post-boks.dk> skrev i en meddelelse
news:9qoeit8u7vb1d7411oo65kcbv3lesru4p0@sunsite.auc.dk...
> Altså skriftens udsagn om, at kvinder ikke må forstyrre gudstjenesten,
> holder stadig. Hermed slet ikke sagt, at dette skriftsted indebærer, at
> kvinder ikke må være forkyndere eller præster.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Der er en god forklaring på problemet på :
http://www.kencollins.com/
under "Questions" og "Should women be mute in church?"
jørgen.
| |
Anders Søe Plougsgaa~ (14-06-2001)
| Kommentar Fra : Anders Søe Plougsgaa~ |
Dato : 14-06-01 10:22 |
|
"Stefan K. Soendergaard" <sks@post-boks.dk> skrev i en meddelelse
news:9qoeit8u7vb1d7411oo65kcbv3lesru4p0@sunsite.auc.dk...
> "Jens Hagemann" <JH@eogs.dk> skrev:
>
> > I 1Kor 14, 33-35 står der:
> >
> > "Som i alle de helliges menigheder skal kvinderne tie stille i
menighederne.
> > ...
> > Nu er vi vel rimelige enige om, at sådan forholder det sig ikke længere
i
> > vores samfund af i dag.
>
> Jo, det forholder sig faktisk sådan også i dag, at kvinder ikke skal sidde
> og snakke, mens der holdes gudstjeneste. Det skal mænd heller ikke, ej
> heller unge eller gamle (men nu var det altså kvinder, som var problemet).
> Det er nemlig det praktiske problem, der skrives om i det citerede. Hvis
du
> læser konteksten, er det tydelig at se.
Sludder og vrøvl. Se selv på konteksten og på hvad der står. "De må ikke
tale, men skal underordne sig, sådan som loven også siger." Hvor meget du
end ønsker at tilpasse det skriftsted til moderne ligestillingstider så får
du næppe held med det.
I skriftstedet står i øvrigt at de, der taler profetisk ikke må hindres i
det, men man skal vide at det er herren der taler gennem dem. Og dette
gælder altså heller ikke kvinder.
Og det er der intet galt i. Kvinder har i de fleste kulturer været
underordnet mænd i vid udstrækning. Det er kun os senmoderne individer der
overhovedet kan tænke anderledes.
Hvorfor i øvrigt denne anstrengelse for at få skriften til at passe med
nutiden? Det forekommer mig ret umuligt, eftersom Paulus f.eks. også af og
til henviser til skik og brug - som var forskelligt fra dengang til nu.
mvh.
Anders Søe Plougsgaard
Anders_S_P@hotmail.com
| |
Stefan K. Soendergaa~ (14-06-2001)
| Kommentar Fra : Stefan K. Soendergaa~ |
Dato : 14-06-01 18:05 |
|
"Anders Søe Plougsgaard" <Kaffoman@mail1.stofanet.dk> skrev:
> > > I 1Kor 14, 33-35 står der:
> > læser konteksten, er det tydelig at se.
>
> Sludder og vrøvl. Se selv på konteksten og på hvad der står.
Konteksten er i høj grad formaningerne (vel bedre oversat opfordringerne)
allerede fra kapitel 1 vers 10 om, hvordan den kristne menighed skal
forholde sig. Paulus' anliggende i hele brevet er orden i menighedene.
Derfor reagerer jeg mod tankerækken: teksten siger, at kvinder skal tie i
forsamlingen. Sådan tænker vi ikke i dag. Derfor kan vi konkludere, at der
kan være flere områder, hvor skriften ikke holder længere.
Det er for enkelt, netop fordi teksten ikke er en moderne tekst, som uden
videre kan vurderes ud fra en moderne tankegang.
> ... Hvor meget du
> end ønsker at tilpasse det skriftsted til moderne ligestillingstider så får
> du næppe held med det.
Jeg tror ikke, at du kan se det ønske ud af noget, som jeg har skrevet.
> Hvorfor i øvrigt denne anstrengelse for at få skriften til at passe med
> nutiden?
Spørg en anden...
> Det forekommer mig ret umuligt, eftersom Paulus f.eks. også af og
> til henviser til skik og brug - som var forskelligt fra dengang til nu.
Ja.
--
Mvh Stefan Klit Søndergaard, sks@post-boks.dk, www.post-boks.dk/sks
| |
Anders Søe Plougsgaa~ (17-06-2001)
| Kommentar Fra : Anders Søe Plougsgaa~ |
Dato : 17-06-01 16:32 |
|
"Stefan K. Soendergaard" <sks@post-boks.dk> skrev i en meddelelse
news:1mrhitc1ibrkqm4pgsc1qn8rhiv9r93j0a@sunsite.auc.dk...
> "Anders Søe Plougsgaard" <Kaffoman@mail1.stofanet.dk> skrev:
>
> > > > I 1Kor 14, 33-35 står der:
>
> > > læser konteksten, er det tydelig at se.
> >
> > Sludder og vrøvl. Se selv på konteksten og på hvad der står.
>
> Konteksten er i høj grad formaningerne (vel bedre oversat opfordringerne)
> allerede fra kapitel 1 vers 10 om, hvordan den kristne menighed skal
> forholde sig. Paulus' anliggende i hele brevet er orden i menighedene.
>
> Derfor reagerer jeg mod tankerækken: teksten siger, at kvinder skal tie i
> forsamlingen. Sådan tænker vi ikke i dag. Derfor kan vi konkludere, at der
> kan være flere områder, hvor skriften ikke holder længere.
Ok, jeg fik det indtryk at du mente det var en ren tilfældighed at Paulus
havde skrevet at netop kvinderne skulle tie. Fordi du omtalte det at tie i
forsamlingen som en almen regel der gjaldt for begge køn. Men det, der står
er jo at man har lov at tale, når man får en åbenbaring. Blot ikke kvinder.
Derfor kan jeg ikke rigtig se hvordan du kan tolke ud af teksten at kvinder
godt kan blive forkyndere ifg. Paulus.
Jeg mener ikke der er nogen grund til at anstrenge teksten med
overfortolkning. Den er gammel og derved favoriserer den manden. At forsøge
at drage konklusioner ud af den til nutidsbrug skal man derfor være varsom
med.
mvh.
Anders Søe Plougsgaard
| |
Per Erik Ronne (13-06-2001)
| Kommentar Fra : Per Erik Ronne |
Dato : 13-06-01 22:35 |
|
Jens Hagemann <JH@eogs.dk> wrote:
> "Som i alle de helliges menigheder skal kvinderne tie stille i menighederne.
Og er det ord der bruges i NT netop ikke ordet /ecclesia/ -
folkeforsamlingen?
--
Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, DK-2700 Brønshøj, DENMARK, EUROPEAN UNION
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.
Homepage http://www.diku.dk/students/xerxes
| |
|
|