Jurist eller ikke jurist?
Fra : Christian Madsen

Dato : 27-01-06 16:26

Hej alle i nyhedsgruppen.

Jeg har igennem et stykke tid fulgt med i diverse debatter her på siden, og
der har været mange gode svar, og et par mindre gode. Jeg ville høre, bare
af ren interesse, hvor mange af jeg som jævnligt svarer på spørgsmål
herinde, der egentlig er udannet jurist eller advokater?

Mvh. Christian

Fra : Jan Pedersen

Dato : 27-01-06 16:34

"Christian Madsen" <svar@venligsther.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> af ren interesse, hvor mange af jeg som jævnligt svarer på spørgsmål
> herinde, der egentlig er udannet jurist eller advokater?

En advokat er også jurist : cand.jur
Faktisk uddanner også handelshøjskolen folk med juridisk viden: tror de
hedder cand.merc.jur ?

Men ellers er her vist flere jurastuderende herinde? (stud.jur)

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 27-01-06 16:37

Jan Pedersen wrote:

> En advokat er også jurist : cand.jur

Ja. Men advokaten har tillige advokatuddannelsen, som gennem kombineret
praktisk, juridisk arbejde og teoretisk undervisning ruster en hel del
bedre til juridisk rådgivning end blot kandidatgraden.

> Faktisk uddanner også handelshøjskolen folk med juridisk viden: tror de
> hedder cand.merc.jur ?

Ja... Det er noget underligt noget. "Erhvervsjurister" kaldes de også.
En titel, der er mig inderligt imod.

Ja.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : DS

Dato : 27-01-06 18:02

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> bedre til juridisk rådgivning end blot kandidatgraden.

> Ja... Det er noget underligt noget. "Erhvervsjurister" kaldes de også. En

OT:

Hvorfor? - De fokuserer jo netop alene på de erhvervsmæssige juridiske
aspekter, hvor det kan være en fordel at have mere økonomisk og
erhvervsmæssig baggrundsviden, end almindelige advokater har? En
cand.mer.jur bliver fx ansat i en juridisk afdeling i en virksomhed, hvor
der er mange relativt mindre juridiske issues som vedkommende kan tage sig
af. De større sager kræver under alle omstændigheder advokat, så jeg ser det
som en komplementær uddannelse, og ikke en substituerende.

Endvidere kan man med bestået cand.mer.jur tage en cand.jur på 2 år og så
har man begge dele.

DS

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 27-01-06 18:12

DS wrote:

> Hvorfor?

Bevares, de er da smarte nok at have. Jeg anholder alene, at de kaldes
"jurister". Det synes jeg er at vildlede folk, der ikke har forstand på
forskellen mellem de to uddannelser, som er enorm.

> Endvidere kan man med bestået cand.mer.jur tage en cand.jur på 2 år og så
> har man begge dele.

Det er muligt. Men det er i givet fald noget af en omskoling, der skal
til. Jeg var ikke klar over dén ordning, kan du fortælle mere?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : DS

Dato : 27-01-06 20:57

> Bevares, de er da smarte nok at have. Jeg anholder alene, at de kaldes
> "jurister". Det synes jeg er at vildlede folk, der ikke har forstand på
> forskellen mellem de to uddannelser, som er enorm.

Det vil jeg godt give dig i - der er naturligvis stor forskel.

> Det er muligt. Men det er i givet fald noget af en omskoling, der skal
> til. Jeg var ikke klar over dén ordning, kan du fortælle mere?

Det går ud på at man får meritoverført de fag man havde på cand.merc.jur,
hvor der er en række grundlæggende juridiske fag, og så er der selvfølgelig
fokus på erhvervsret. De 2 år bruger man så efterfølgende på strafferet mv.
som der ikke er fokus på, på cand.merc.jur.

Så det er ikke en omskoling, nok nærmere en "overbygning"

DS

Fra : Christian Madsen

Dato : 27-01-06 18:27

Jeg har faktisk snakket med et par af mine undervisere om det, samt noget
familie som er uddannet jurist og derefter advokat. Den forklaring jeg fik
gik på følgende:

De kan for det første ikke blive beskikket (dvs. de kan ikke blive
advokater)
De kan for lidt af hver til at man rigtigt kan bruge dem. Hvis man ønsker en
økonom ansætter man en økonom, og hvis man ønsker en jurist ansætter man en
jurist.

Fra : Peter

Dato : 28-01-06 11:44

> [...]
> De kan for lidt af hver til at man rigtigt kan bruge dem. Hvis man ønsker
> en økonom ansætter man en økonom, og hvis man ønsker en jurist ansætter

Nemlig !

Et rigtig jurist-svar. Men jeg er enig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 27-01-06 18:54

"DS" skrev 27/01/06 18:02:

> [...]
> af. De større sager kræver under alle omstændigheder advokat, så jeg ser det
> som en komplementær uddannelse, og ikke en substituerende.

Selve titlen "erhvervsjurist", er lidt mærkelige. Der er da også en hel del
rigtige jurister, der beskæftiger sig primært (eller kun) med
erhvervsforhold.

> Endvidere kan man med bestået cand.mer.jur tage en cand.jur på 2 år og så
> har man begge dele.

Mig bekendt er det nu 3 år, men det er fra en ha.jur. (sådan er det i hvert
fald i Århus).

--
/kristian

Fra : Peter

Dato : 28-01-06 11:42

"DS" <nospam@tome.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Endvidere kan man med bestået cand.mer.jur tage en cand.jur på 2 år og så
> har man begge dele.

Det må noget helt nyt. De færreste fag på Handelshøjskolen anerkendes på
universiteterne. Sådan var det i hvert fald da jeg læste.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Codexx

Dato : 28-01-06 14:54

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> "DS" <nospam@tome.com> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Det må noget helt nyt. De færreste fag på Handelshøjskolen anerkendes på
> universiteterne. Sådan var det i hvert fald da jeg læste.

Husk nu lige at man også kan læse cand.merc.jur på SDU, hvor et betydeligt
antal fag samlæses med jura.

Fra : Peter

Dato : 28-01-06 16:54

"Codexx" <ingenspamtak@spam.invalid> skrev i en meddelelse

[klip]

> Husk nu lige at man også kan læse cand.merc.jur på SDU, hvor et betydeligt
> antal fag samlæses med jura.

Det skal de være glade for på cand.merc-studiet

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Christian Madsen

Dato : 27-01-06 16:52

Ja, men selvom du er cand.jur, er du IKKE advokat. Der er jo folk som bare
vælger at blive jurister, men som ikke videreuddanner sig til advokat,
derfor jeg lavede et skel imellem dem!

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 27-01-06 16:35

Christian Madsen wrote:

> [...]
> af ren interesse, hvor mange af jeg som jævnligt svarer på spørgsmål
> herinde, der egentlig er udannet jurist eller advokater?

Mig bekendt er 1-3 af dem, der svarer jævnligt herinde uddannede
jurister, vist kun en advokat (Peter). Så er vi (efter min vurdering)
4-5 jurastuderende mig selv inklusive.

Resten kender lidt eller meget til særområder, de beskæftiger sig med i
dagligdagen (f.eks. forbruger- eller lejelovgivning) eller svarer bare,
fordi de har lyst.

Sådan er det med usenet - og det er der både fordele og ulemper ved.
Gruppen her skal dog under ingen omstændigheder ses som et forum for
juridisk rådgivning.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-01-06 16:57

Kevin Edelvang brought next idea :
> Resten kender lidt eller meget til særområder, de beskæftiger sig med i
> dagligdagen (f.eks. forbruger- eller lejelovgivning) eller svarer bare, fordi
> de har lyst.

Og en del af den rest har lært det meste ved at læse med i gruppen -
man kan faktisk blive ganske klog på jura ved at læse med herinde :)

"To be or not to be. That's not really a question." - Jean-Luc Godard

Fra : BJ

Dato : 27-01-06 16:58

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og en del af den rest har lært det meste ved at læse med i gruppen - man
> kan faktisk blive ganske klog på jura ved at læse med herinde :)

Heldigvis er alt nu relativt..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-01-06 17:02

BJ laid this down on his screen :
> Heldigvis er alt nu relativt..

Ok, tilføj et "til husbehov" der hvor det passer =)

"To be or not to be. That's not really a question." - Jean-Luc Godard

Fra : BJ

Dato : 27-01-06 17:03

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Fra : madsv

Dato : 28-01-06 00:59

[...]

Betyder det, at en person som har Cand.Merc.Jur, kan få en
cand.jur-titel ved kun at læse overbygningen. Jeg troede at man skulle
have en BA Jur, hvis man vil have en Cand.Jur-titel.? Kan en person så
også starte på overbygningen af Cand.Jur, hvis denne "kun" har en HA
jur grad, eller gælder det kun for dem med Cand.Merc.Jur?

På forhånd tak for svaret.

Mvh

Mads Vestergaard

Fra : DS

Dato : 28-01-06 01:12

"madsv" <mads.vestergaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Betyder det, at en person som har Cand.Merc.Jur, kan få en
> cand.jur-titel ved kun at læse overbygningen.

Som jeg har forstået det, kan man på de to år nå alle de fag man mangler fra
cand.jur og dermed også fagene fra bachelor delen. Men jeg kan forestille
mig at dette er forskelligt fra sted til sted, så du bør nok få fat i
universitetet og høre dem hvis det er noget du har planer om.

> Kan en person så også starte på overbygningen af Cand.Jur, hvis denne
> "kun" har en HA
jur grad, eller gælder det kun for dem med Cand.Merc.Jur?

Det burde du kunne, men så tager det jo også længere tid, og du vil så ikke
have to forskellige kandidatgrader. Det kommer jo an på hvad det er man går
efter...

DS

Fra : Peter

Dato : 28-01-06 11:43

> [...]

>også starte på overbygningen af Cand.Jur, hvis denne "kun" har en HA
>jur grad, eller gælder det kun for dem med Cand.Merc.Jur?

På ingen måde. Der skal startes næsten forfra.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Wilstrup

Dato : 28-01-06 12:51

> "madsv" <mads.vestergaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> På ingen måde. Der skal startes næsten forfra.

Ikke helt korrekt. Betingelserne for at blive optaget på jur.studiets
overbygning kræver enten
at man har en juridisk bacheloruddannelse fra et dansk universitet eller
også at man ud fra en konkret vurdering skønnes at have uddannelsesmæssige
forudsætninger, der kan sidestilles hermed
Det betyder ikke at man eksplicit skal starte forfra igen (eller næsten),
men at man faktisk kan optages fra en anden videregående uddannelse med jura
som bagggrund.

Med hensyn til bacheloradgangen gælder det at der ikke er
uddannelsesspecifikke adgangskrav udover de sædvanlige med
studentereksaminier o.lign.
--
Wilstrup

Fra : Peter

Dato : 28-01-06 16:54

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

[klpi]

> Ikke helt korrekt.

Jo. Læs hvad jeg skriver: næsten forfra.

> [...]
> også at man ud fra en konkret vurdering skønnes at have uddannelsesmæssige
> forudsætninger, der kan sidestilles hermed

Enig. Juridisk bachelor får du på jura - ingen andre steder.

Jeg har ikke kendskab til andre bacheloruddannelser der giver adgang til
overbygningen og som samtidig giver en cand.jur-titel.

> Det betyder ikke at man eksplicit skal starte forfra igen (eller næsten),
> men at man faktisk kan optages fra en anden videregående uddannelse med
> jura som bagggrund.

En HA-jur skal næsten starte forfra med alt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Wilstrup

Dato : 28-01-06 20:36

> [...]
> overbygningen og som samtidig giver en cand.jur-titel.

> En HA-jur skal næsten starte forfra med alt.

det afhænger af et skøn! sådan som jeg skrev det.
--
Wilstrup

Fra : Peter

Dato : 29-01-06 17:15

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> det afhænger af et skøn! sådan som jeg skrev det.

I praksis er det som anført af mig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-01-06 11:35

"Wilstrup" skrev 28/01/06 20:36:

> det afhænger af et skøn! sådan som jeg skrev det.

Studieordningen for den juridiske kandidatuddannelse på Aarhus Universitet:

"Adgangskrav til kandidatuddannelsen er en juridisk bacheloruddannelse
bestået med karakteren 6 uden oprunding, jf. § 8 i bekendtgørelse om
uddannelsen i jura på universiteterne."

På KU har de også åbnet for "anden relevant dansk eller udenlandsk
uddannelse på samme niveau". Men i praksis findes der ikke andre relevante
danske uddannelser på samme niveau.

--
/kristian

Fra : KT

Dato : 29-01-06 17:25

> [...]
> bare af ren interesse, hvor mange af jeg som jævnligt svarer på spørgsmål
> herinde, der egentlig er udannet jurist eller advokater?

Uden tvivl et fåtal, som har nogen som helst juridisk baggrund. Men der er
mange lommejurister.
Denne gruppe kan intet bruges til i juridisk sammenhæng, men der kan da
føres nogen sjove debatter - hvis ellers der ikke råbes for højt fra de
forbandede netbetjente, som slet ikke hører hjemme i gruppen.

Knud