Regler for tid fra regning modtages til be~
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-01-06 13:56

Jeg har i dag, d. 27-1-06, med posten, fået en regning fra det lokale
vandværk om betaling af 5839 kr. for vand for 2006. Regningen skal betales
senest 1-2-06.

Beløbet er helt hen i vejret, men det får mig til at tænke på om der er
regler for hvor mange dage før man skal modtage en regning før sidste
betalingsdag.

Regningen er tilsyneladende udskrevet d. 19-1-05, men altså først modtaget i
dag.

--
Per, Esbjerg

Fra : per christoffersen

Dato : 27-01-06 14:07

> Beløbet er helt hen i vejret, men det får mig til at tænke på om der er
> regler for hvor mange dage før man skal modtage en regning før sidste
> betalingsdag.

Det er der mig bekendt ikke. Det afhænger jo også meget af ydelsens
karakter, hvad man vil opfatte som kort eller langt.

Det nærmeste man kan komme det er nok aftalelovens generelle bestemmelser om
urimelige aftaleforhold (som kan tilsidesættes). Men hvad der er urimeligt
er ikke sådan at sætte på en juridisk formel.

Grundreglen i Købeloven er dog, at hvis ikke andet er bestemt, skal der
betales ved levering (straksbetaling).

/Per

Fra : Jesper Brock

Dato : 29-01-06 23:01

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> urimeligt er ikke sådan at sætte på en juridisk formel.
>
> Grundreglen i Købeloven er dog, at hvis ikke andet er bestemt, skal der

Da jeg gik på handelsskole (for maaaange år siden) lærte vi, at
betalingsbetingelsen "netto kontant" (=straksbetaling) i praksis betragtes
som betaling indenfor 8 dage. Posten skal jo lige nå at bære brevet hen til
modtager, som derefter skal nå at sende pengene....

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : KT

Dato : 30-01-06 08:17

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som betaling indenfor 8 dage. Posten skal jo lige nå at bære brevet hen
> til modtager, som derefter skal nå at sende pengene....

Det er jo bare en 'serviceregel' - debitor har pligt til at betale til den
tid kreditor fastsætter. En regning kommer normalt ikke som en overraskelse,
så debitor må jo bare være opsøgende for at få betalt - evt. betale ved
kreditors kasse.

Knud