/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Knallert kørekort over 18?
Fra : Inger


Dato : 23-01-06 20:40

Hej

Er der nogen der ved om man frit kan køre på knallert når man er fyldt
18 år? Eller skal man have et knallert kørekort?

Mvh. Inger

 
 
Peter Lykkegaard (23-01-2006)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 23-01-06 21:09

"Inger" wrote
>
> Er der nogen der ved om man frit kan køre på knallert når man er fyldt 18
> år?

Kommer an på hvad du mener med knallert :)

> Eller skal man have et knallert kørekort?

16 -> 18 årige skal have kørekort til knallert (eller traktor)
>
Færdselsloven

§ 63. Lille knallert må kun føres af personer, som er fyldt 16 år.
Stk. 2. Personer under 18 år skal endvidere have erhvervet bevis for med et
tilfredsstillende resultat at have modtaget undervisning i færdselsreglerne
og kørsel med lille knallert.3) Dette gælder dog ikke for personer, der har
erhvervet kørekort til traktor.

NB!
Stk. 6. Føreren af en ikke registreringspligtig lille knallert skal under
kørslen medbringe præmiekvittering, der viser, at ansvarsforsikring er
tegnet og holdt i kraft,
Stk. 7. Stk. 2 gælder kun for personer, der har bopæl her i landet.

Hvis det er knallert 45 du spørger så skal man have kørekort til bil eller
motorcykel

§ 63 a. Stor knallert 8) må kun føres af personer, der har erhvervet
kørekort til bil eller motorcykel.
Stk. 2. Føreren skal under kørsel have kørekortet hos sig og på forlangende
vise det til politiet.

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20050107929

- Peter






Inger (23-01-2006)
Kommentar
Fra : Inger


Dato : 23-01-06 21:42

Peter Lykkegaard wrote:
> "Inger" wrote
>
>>Er der nogen der ved om man frit kan køre på knallert når man er fyldt 18
>>år?
>
>
> Kommer an på hvad du mener med knallert :)

Så'n en helt almindelig knallert

>
>>Eller skal man have et knallert kørekort?
>
>
> 16 -> 18 årige skal have kørekort til knallert (eller traktor)
>
> Færdselsloven
>
> § 63. Lille knallert må kun føres af personer, som er fyldt 16 år.
> Stk. 2. Personer under 18 år skal endvidere have erhvervet bevis for med et
> tilfredsstillende resultat at have modtaget undervisning i færdselsreglerne
> og kørsel med lille knallert.

Og eftersom min lillebror er fyldt 18 år kan jeg vel konkludere at han
gerne må køre en lille knallert

Mange tak for hjælpen

Mvh. Inger



Wilstrup (23-01-2006)
Kommentar
Fra : Wilstrup


Dato : 23-01-06 22:27


"Inger" <no@emailToMe.org> skrev i en meddelelse
news:43d53fe0$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...
> Og eftersom min lillebror er fyldt 18 år kan jeg vel konkludere at han
> gerne må køre en lille knallert

Husk blot at policen skal medbringes hele tiden til dokumentation for
ansvarsforsikringen er betalt.
--
Wilstrup



Jan Pedersen (23-01-2006)
Kommentar
Fra : Jan Pedersen


Dato : 23-01-06 23:00


"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
news:43d54a27$0$84041$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Inger" <no@emailToMe.org> skrev i en meddelelse
> news:43d53fe0$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...
> > Og eftersom min lillebror er fyldt 18 år kan jeg vel konkludere at han
> > gerne må køre en lille knallert
>
> Husk blot at policen skal medbringes hele tiden til dokumentation for
> ansvarsforsikringen er betalt.
> --
Hmm en cykel kan sku da køre stærkere end de 30 km en lille knallert kan.
Hvorfor mon de ikke kræver ansvarsforsikringer for cyklister ?



C. Caspersen (23-01-2006)
Kommentar
Fra : C. Caspersen


Dato : 23-01-06 23:39

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43d5520d$0$46985$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Hmm en cykel kan sku da køre stærkere end de 30 km en lille knallert kan.
> Hvorfor mon de ikke kræver ansvarsforsikringer for cyklister ?

Fordi der er motor på en knallert...

Læs fl´s § 105-106 stykker.

/Caspersen



Jan Pedersen (24-01-2006)
Kommentar
Fra : Jan Pedersen


Dato : 24-01-06 01:13


"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse
news:43d55b1c$0$15789$14726298@news.sunsite.dk...
> "Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:43d5520d$0$46985$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> > Hmm en cykel kan sku da køre stærkere end de 30 km en lille knallert
kan.
> > Hvorfor mon de ikke kræver ansvarsforsikringer for cyklister ?
>
> Fordi der er motor på en knallert...
>
> Læs fl´s § 105-106 stykker.
>
> /Caspersen
>
Jeg er klar over juraen...men ikke over præmisserne for den. Jeg mener det
er ulogisk at et køretøj med motor skulle være farligere end et uden når vi
taler en lille 50cc motor kontra en cykel. En cyklist kan jo afstedkomme
store farer i trafikken. Men ok det er nok OT=Politik :)



Kenneth (24-01-2006)
Kommentar
Fra : Kenneth


Dato : 24-01-06 11:56

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43d57131$0$47000$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Jeg er klar over juraen...men ikke over præmisserne for den. Jeg mener det
> er ulogisk at et køretøj med motor skulle være farligere end et uden når
> vi
> taler en lille 50cc motor kontra en cykel.

I form af at en knallert vejer noget mere end en cykel ville jeg
nu mene at den er mere farlig.

>En cyklist kan jo afstedkomme store farer i trafikken.

Helt sikkert.

Mvh Kenneth


Wilstrup (24-01-2006)
Kommentar
Fra : Wilstrup


Dato : 24-01-06 17:01


"Kenneth" <admin.removethis@dwmnet.sytes.removethis.net> skrev i en
meddelelse news:43d60690$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:43d57131$0$47000$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Jeg er klar over juraen...men ikke over præmisserne for den. Jeg mener
>> det
>> er ulogisk at et køretøj med motor skulle være farligere end et uden når
>> vi
>> taler en lille 50cc motor kontra en cykel.
>
> I form af at en knallert vejer noget mere end en cykel ville jeg
> nu mene at den er mere farlig.
>
>>En cyklist kan jo afstedkomme store farer i trafikken.

Som Storm P skrev: trafikken går jo som den vil alligevel - så længe der er
cyklister!
--
Wilstrup



Kenneth (24-01-2006)
Kommentar
Fra : Kenneth


Dato : 24-01-06 11:54

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43d5520d$0$46985$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hmm en cykel kan sku da køre stærkere end de 30 km en lille knallert kan.

Men må en cyklist køre stærkere end de 30km/t?

Mvh Kenneth


blue (24-01-2006)
Kommentar
Fra : blue


Dato : 24-01-06 12:06

"Kenneth" <admin.removethis@dwmnet.sytes.removethis.net> skrev i en
meddelelse news:43d60632$0$162$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Men må en cyklist køre stærkere end de 30km/t?

Ja, den skal bare følge de normale hastighedsbegrænsninger.



Kenneth (24-01-2006)
Kommentar
Fra : Kenneth


Dato : 24-01-06 18:38

"blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> skrev i en meddelelse
news:43d60a24$0$38686$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Ja, den skal bare følge de normale hastighedsbegrænsninger.

Nu tænkte jeg mere på cykelsti selvom det ikke lige blev skrevet :)
Jeg søgte på google men fandt ikke noget brugbart.

Nogen der ved hvad en cyklist må køre på en cykelsti?

Mvh Kenneth


Peter Lykkegaard (24-01-2006)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 24-01-06 18:43

"Kenneth" wrote
>
> Nogen der ved hvad en cyklist må køre på en cykelsti?
>
Efter forholdende dog max tilladelige hastighed
(Hastighed er ikke reguleret)

Alm færdselsregler skal overholdes vedr vigepligt, overhaling etc

- Peter



blue (25-01-2006)
Kommentar
Fra : blue


Dato : 25-01-06 02:18

"Kenneth" <admin.removethis@dwmnet.sytes.removethis.net> skrev i en
meddelelse news:43d664cd$0$150$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

>> Ja, den skal bare følge de normale hastighedsbegrænsninger.
>
> Nu tænkte jeg mere på cykelsti selvom det ikke lige blev skrevet :)

Det gør ingen forskel om det er på kørebanen eller cykelstien -
hastighedsbegrænsningerne er de samme.



Kenneth (25-01-2006)
Kommentar
Fra : Kenneth


Dato : 25-01-06 11:26

"blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> skrev i en meddelelse
news:43d6d1bf$0$38685$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Det gør ingen forskel om det er på kørebanen eller cykelstien -
> hastighedsbegrænsningerne er de samme.

Det overrasker mig egenligt meget.

Det betyder at en cyklist må køre 80km/t på nogle
strækninger her hvor jeg bor.

Mvh Kenneth


Peter Lykkegaard (25-01-2006)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 25-01-06 14:01

"Kenneth" wrote

> Det overrasker mig egenligt meget.
>
Hvorfor

> Det betyder at en cyklist må køre 80km/t på nogle
> strækninger her hvor jeg bor.
>
En cyklist skal køre efter forholdene dog ikke mere end max tilladelige
hastighed

Hvor mange kan presse en cykel op på 80km/t og samtidig køre forsvarligt?

- Peter



Wilstrup (24-01-2006)
Kommentar
Fra : Wilstrup


Dato : 24-01-06 17:00


"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43d5520d$0$46985$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
> news:43d54a27$0$84041$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> "Inger" <no@emailToMe.org> skrev i en meddelelse
>> news:43d53fe0$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...
>> > Og eftersom min lillebror er fyldt 18 år kan jeg vel konkludere at han
>> > gerne må køre en lille knallert
>>
>> Husk blot at policen skal medbringes hele tiden til dokumentation for
>> ansvarsforsikringen er betalt.
>> --
> Hmm en cykel kan sku da køre stærkere end de 30 km en lille knallert kan.
> Hvorfor mon de ikke kræver ansvarsforsikringer for cyklister ?

Aner det ikke!
--
Wilstrup



martin (23-01-2006)
Kommentar
Fra : martin


Dato : 23-01-06 23:02


Husk blot at policen skal medbringes hele tiden til dokumentation for
> ansvarsforsikringen er betalt.

Nixen. Kvitteringen fra posthuset er rigeligt. På den fremgår knallertens
stelnr, så hvis man er smart laminerer man den så passer den i pungen som et
hævekort og lign.



Peter Lykkegaard (24-01-2006)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 24-01-06 00:14

"martin" wrote
>
> Husk blot at policen skal medbringes hele tiden til dokumentation for
>> ansvarsforsikringen er betalt.
>
> Nixen. Kvitteringen fra posthuset er rigeligt. På den fremgår knallertens
> stelnr, så hvis man er smart laminerer man den så passer den i pungen som
> et
> hævekort og lign.
>
Det _skal_ være kvitteringen og ikke policen (imho)
Bemærk: " (..) er tegnet og holdt i kraft"

Stk. 6. Føreren af en ikke registreringspligtig lille knallert skal under
kørslen medbringe præmiekvittering, der viser, at ansvarsforsikring er
tegnet og holdt i kraft

- Peter



Henning Makholm (24-01-2006)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 24-01-06 08:17

Scripsit "Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com>

> Jeg er klar over juraen...men ikke over præmisserne for den.

De hører hjemme i dk.politik.

--
Henning Makholm "They discussed old Tommy Somebody and Jerry Someone Else."

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste