Køb og videresalg af OEM-licens i erhverv
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-01-06 11:29

Hej alle

Jeg har en kunde der skal have XP. Jeg tjekker nogle prislister
og finder ud af at mange firmaer sælger OEM-licenser relativt
billigt.

Kan jeg købe sådan en XP og sælge videre til min kunde (samt
installere den) uden at få ballade?

Jeg er ikke interesseret i svar om hvad private må. Det er et
erhvervsspørgsmål.

--
Bertel

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-01-06 13:59

> [...]
> billigt.
>
> Kan jeg købe sådan en XP og sælge videre til min kunde (samt

Nej.
OEM software må kun leveres sammen med hardware.

Se evt. http://www.microsoft.com/danmark/license/programmer/oem.asp

> Jeg er ikke interesseret i svar om hvad private må. Det er et
> erhvervsspørgsmål.

Hvorfor skulle der være nogen forskel?

Fra : Karsten Schmidt

Dato : 23-01-06 14:10

Allan Soerensen skrev:
> "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Nej.
> OEM software må kun leveres sammen med hardware.

Han kan fx sælge en mus til 10kr sammen med.

> Se evt. http://www.microsoft.com/danmark/license/programmer/oem.asp

> Hvorfor skulle der være nogen forskel?

Så vidt jeg ved må erhverv gerne købe OEM licensen uden hardware, så
længe de køber den for at sælge den videre sammen med hardware.

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl :)

--
Karsten Schmidt

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-01-06 14:22

"Karsten Schmidt" <gugge@guggemand.dk> skrev i en meddelelse

> Han kan fx sælge en mus til 10kr sammen med.

Korrekt.
Det var netop derfor jeg skrev hardware og ikke PC.

> Så vidt jeg ved må erhverv gerne købe OEM licensen uden hardware, så længe
> de køber den for at sælge den videre sammen med hardware.
>
> Ret mig endelig hvis jeg tager fejl :)

Korrekt, men Bertels slutbrugeren må ikke anvende OEM licensen uden har købt
den sammen med det hardware det skal bruges sammen med. Det uanset om
slutbrugeren er privat- eller erhvervs-kunde.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-01-06 15:01

Allan Soerensen skrev:

> Korrekt, men Bertels slutbrugeren må ikke anvende OEM licensen
> uden har købt den sammen med det hardware det skal bruges
> sammen med. Det uanset om slutbrugeren er privat- eller
> erhvervs-kunde.

Er det dansk lov eller en særlig Microsoftparagraf der siger det?

--
Bertel

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-01-06 15:11

> Er det dansk lov eller en særlig Microsoftparagraf der siger det?

Den aftale du laver med Microsoft når du installere en OEM-licens.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-01-06 15:15

Allan Soerensen skrev:

> Den aftale du laver med Microsoft når du installere en OEM-licens.

Hvorfor laver bilfabrikkerne så ikke en aftale der indebærer at
bilen kun må anvendes sammen med deres egne originale
reservedele?

--
Bertel

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-01-06 15:48

> Hvorfor laver bilfabrikkerne så ikke en aftale der indebærer at
> bilen kun må anvendes sammen med deres egne originale
> reservedele?

Hvis du driver en virksomhed, hvorfor stiller du så overhovedet dette
spørgsmål?
En seriøs virksomhed sælger ikke et OEM-produkt til en kunde, hvis der kan
være nogen som helst tvivl om hvorvidt det strider mod licens-betingelserne.
I erhvervssammenhæng er det små-penge vi taler om for at købe en fuld
licens.

Jeg er klar over at du forsøger at så tvivl om Microsofts licensbetingelser,
men ved B2B kan der vist ikke være tvivl om at aftalen er gyldige.

Fra : P.L.

Dato : 23-01-06 15:52

On Mon, 23 Jan 2006 15:47:37 +0100, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> wrote:

>I erhvervssammenhæng er det små-penge vi taler om for at købe en fuld
>licens.

Småpenge!?

der er mere end 2000.-kr forskel på OEM XP-pro og Full XP-pro, der er
sikkert også ret stor forskel på Home OE og full.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-01-06 16:02

"P.L." <Not@Valid.invalid> skrev i en meddelelse

> Småpenge!?
>
> der er mere end 2000.-kr forskel på OEM XP-pro og Full XP-pro, der er
> sikkert også ret stor forskel på Home OE og full.

Det må stå skidt til, hvis det ikke er små-penge for en virksomhed, og så
endda for at få et produkt hvor man er sikker på licensen er i orden.

Fra : P.L.

Dato : 23-01-06 16:09

On Mon, 23 Jan 2006 16:01:57 +0100, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> wrote:

>Det må stå skidt til, hvis det ikke er små-penge for en virksomhed, og så
>endda for at få et produkt hvor man er sikker på licensen er i orden.

Nu forstod jeg det sådan at det var til en privat mand, det med
virksomhed var vist bare som mellemled, og vi mo jo formode at intet
firma vil sælge en fuld licens videre til oem pris

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-01-06 16:21

Allan Soerensen skrev:

> Hvis du driver en virksomhed, hvorfor stiller du så overhovedet dette
> spørgsmål?

En virksomhed med én medarbejder og kunder hvis antal (foreløbig)
kan tælles på fingrene. Det er begrænset hvor mange jurister jeg
har ansat i firmaet.

--
Bertel

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-01-06 16:35

> En virksomhed med én medarbejder og kunder hvis antal (foreløbig)
> kan tælles på fingrene. Det er begrænset hvor mange jurister jeg
> har ansat i firmaet.

Du er jo godt selv klar over at der er et problem, ved at sælge en
OEM-licens til en slutbruger, så du har ikke behov for en jurist.

Efter min mening er det tåbeligt at begynde at tænke i at omgå Microsofts
licensbetingelser når der er tale om at du driver virksomhed.
Det kunne meget let komme til at koste dig en kunde. Var jeg din kunde,
ville jeg blive tosset når jeg fandt ud af at du havde solgt mig en
OEM-licens, som jf. licensbetingelserne kun må sælges og anvendes sammen med
hardware.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-01-06 16:41

Allan Soerensen skrev:

> Efter min mening er det tåbeligt at begynde at tænke i at omgå Microsofts
> licensbetingelser

Jeg tænker ikke på at omgå noget. Jeg tænker på ikke at lade mig
binde af uholdbare fiduser.

> Det kunne meget let komme til at koste dig en kunde. Var jeg din kunde,
> ville jeg blive tosset når jeg fandt ud af

Nå ja, selvfølgelig lyver jeg for mine kunder så stærkt som en
hest kan rende og stikker alt muligt under stolen.

Kan vi ikke holde os til det rent juridiske?

--
Bertel

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-01-06 17:41

> Kan vi ikke holde os til det rent juridiske?

Jo, det kan vi godt. Du er åbenbart lige glad med hvor useriøs din
virksomhed vil fremstå over for dine kunder.
Blot et enkelt venlig ment råd, som hører til i dk.erhverv.dk, koncentrer
dig om din virksomhed i stedet for den slags pjat, som i det store
sammenhæng er småpenge, og i hvert fald ikke bidrager til indtjeningen i din
virksomhed.

Tilbage til det juridiske.

Hvorfor mener du ikke den aftale man indgår når man køber en OEM-licens ikke
skulle være gældende?
Her er endda tale om B2B, hvor der er ret frie rammer for at lave aftaler.

Fra : per christoffersen

Dato : 23-01-06 18:40

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Jo, det kan vi godt. Du er åbenbart lige glad med hvor useriøs din
> virksomhed vil fremstå over for dine kunder.
Indtil videre er det kun dig, og ingen andre der fremturer med et scenarie,
hvor Bertel vil omgå licensbetingelserne.
Bertel spørge nok om reglerne for at finde ud af hvor grænsen går, og ikke
for at fremstå useriøs.

/Per

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-01-06 18:47

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Indtil videre er det kun dig, og ingen andre der fremturer med et
> scenarie, hvor Bertel vil omgå licensbetingelserne.

Jeg har på intet tidspunkt hævded at Bertel ville omgå licensbetingelserne.
Har nogen opfattet det anderledes skylder jeg Bertel en undskyldning.
Karsten gav ham en anvisning på hvordan han kunne omgå
OEM-licensbetingelserne ved at medlevere en billig mus. Gør man *det*
fremstår man efter min mening som et useriøst firma, specielt når der er
tale om salg til en erhvervskunde.

> Bertel spørge nok om reglerne for at finde ud af hvor grænsen går, og ikke
> for at fremstå useriøs.

Og Bertel fik med det samme det svar at OEM software må kun leveres sammen
med hardware (og ingen har påstået det modsatte).
Hvor til han svarede "Hvorfor laver bilfabrikkerne så ikke en aftale der

Fra : P.L.

Dato : 23-01-06 19:49

On Mon, 23 Jan 2006 18:47:02 +0100, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> wrote:

> [...]
>OEM-licensbetingelserne ved at medlevere en billig mus. Gør man *det*
>fremstår man efter min mening som et useriøst firma, specielt når der er

Jeg syntes du skulle tage en snak med MS danmark, de vil sikkert kunne
fortælle dig at det er helt legalt, MS har slækket på deres krav til
HW, da det ikke fungerede sammen med dansk lovgivning.

Bla. derfor ser du nu at det er muligt at købe OEM windows + mus i
stortset alle typer computer forretninger, det være på nettet eller i
en rigtig butik.

Men snak med MS om det, de vil kunne fortælle dig hvordan det hænger
sammen.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 27-01-06 04:55

> [...]
> OEM-licensbetingelserne ved at medlevere en billig mus. Gør man *det*
> fremstår man efter min mening som et useriøst firma, specielt når der er

Det et svjv *ikke* at omgås licensreglerne. MS lavede det om fra essentielt
hardware (f..eks. bundkort) til blot hardware for at få flere til at købe en
licens i stedet for at kopiere.
Da de første eksempler dukkede op med den medleverede mus kontaktede jeg MS
for at høre om det var lovligt - og jeg fik den besked at det var det efter
de nye regler.
Jeg kan ikke se hvordan det gør IT-firmaet useriøst at de udnytter den
lovlige mulighed for at give kunden et billigere produkt.

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Karsten Schmidt

Dato : 27-01-06 12:03

Allan Soerensen skrev:
> [...]
> OEM-licensbetingelserne ved at medlevere en billig mus. Gør man *det*
> fremstår man efter min mening som et useriøst firma, specielt når der er

Jeg kan ikke lide du mener jeg fortæller hvordan man omgår deres
betingelser. Det er fuldt gyldigt/accepteret/lovligt at sælge en OEM
version af windows sammen med nyt udstyr.

http://www.microsoft.com/danmark/products/windows/windowsxp/howtobuy/default.asp

Der er et punkt "Opgradering af PC:", hvor det fremgår at man kan købe
OEM sammen med nyt hardware. De nævner godt nok en harddisk som
eksempel, men jeg (og åbenbart også Microsoft selv, hvis man skal tro
indlæg fra folk der har ringet til dem) kan ikke se hvorfor det ikke
også gælder en mus.

Grunden til jeg foreslog en mus er at det er en af de billigste hardware
komponenter jeg kunne komme i tanke om.

--
Karsten Schmidt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-01-06 13:07

Karsten Schmidt skrev:

> Grunden til jeg foreslog en mus er at det er en af de billigste hardware
> komponenter jeg kunne komme i tanke om.

Ifølge ham jeg snakkede med behøver du ikke engang levere en mus
med. Det er lovligt at levere en rå OEM til en kunde uden andet.

--
Bertel

Fra : O-V R:nen

Dato : 27-01-06 16:08

Karsten Schmidt <gugge@guggemand.dk> writes:

> [...]
> eksempel, men jeg (og åbenbart også Microsoft selv, hvis man skal tro
> indlæg fra folk der har ringet til dem) kan ikke se hvorfor det ikke

Ifølge en tidligere version skulle det være et internt komponent
(en ramklods eller et netværkskort var dengang blandt de billigste
alternativer).

> Grunden til jeg foreslog en mus er at det er en af de billigste
> hardware komponenter jeg kunne komme i tanke om.

En forhandler har faktisk en gang foreslået en musemåtte til mig i den
situation (men jeg skulle vist alligevel købe mere hukommelse)...

Forskellen til Bertels bileksempel er jo dels at fremstilleren har så
at sige bedre kontrol over software end almindelige varer i og med at
brug af software normalt på en eller anden måde i hvert fald delvis er
eller kan være omfattet af fremstillerens ophavsret (eneretten til
eksemplarfremstilling). Og med biler det har vel også været muligt for
fremstilleren at forlange brug af originale reservedele og
autoriserede serviceværksteder som en betingelse for garanti, og hvis
det ikke er tilladt længere (hvilket vistnok er tilfældet) så er det
fordi det eksplicit er blevet forbudt af hensyn til konkurrencen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-01-06 18:35

O-V R:nen skrev:

> eksemplarfremstilling). Og med biler det har vel også været muligt for
> fremstilleren at forlange brug af originale reservedele og
> autoriserede serviceværksteder som en betingelse for garanti

Ja, men ikke som en betingelse for overhovedet at benytte bilen,
og de har heller ikke kunnet forbyde at man skiftede motoren ud.

Men det er prisen der er afgørnde. En bilforhandler kan sikkert
få lov at stille sådanne irriterende krav hvis han til gengæld
vil sælge til en tredjedel af normalprisen.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-01-06 19:02

Allan Soerensen skrev:

> Hvorfor mener du ikke den aftale man indgår når man køber en
> OEM-licens ikke skulle være gældende?

Fordi den er urimelig. Der findes intet andet område hvor en
forhandler kan slippe afsted med binde sine kunder på den måde,
jf. bileksemplet.

> Her er endda tale om B2B, hvor der er ret frie rammer for at
> lave aftaler.

Ja, men aftalelovens § 36 gælder.

--
Bertel

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-01-06 19:41

> Fordi den er urimelig. Der findes intet andet område hvor en
> forhandler kan slippe afsted med binde sine kunder på den måde,
> jf. bileksemplet.

Det kan jeg ikke se.
Du får lov til at købe et produkt til en speciel lav pris mod nogle
begrænsninger.
Du kan også vælge at betale fuldpris og så ikke have disse begrænsninger.

> Ja, men aftalelovens § 36 gælder.

Ja, men jeg kan ikke se den aftale du indgår er urimelig.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-01-06 20:08

"Bertel Lund Hansen" wrote

> Fordi den er urimelig. Der findes intet andet område hvor en
> forhandler kan slippe afsted med binde sine kunder på den måde,
> jf. bileksemplet.

Vær opmærksom på at MS har en lang række ganske favorable licenstyper
specielt rettet mod virksomheder
Jeg går her udfra at virksomheden (din kunde) har mere end blot en enkelt PC

Tag en snak med MS, de er til at snakke med

- Peter

Fra : BJ

Dato : 27-01-06 16:12

KLIP

> Nå ja, selvfølgelig lyver jeg for mine kunder så stærkt som en
> hest kan rende og stikker alt muligt under stolen.

Da jeg så Bertel var ophavsmand til ovennævnte, var jeg ved at falde ned af
stolen.

Morale: Verden ændrer sig hele tiden og når man selv har fingrene nede i
fadet, ja så er "moralen" jo en helt anden..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : P.L.

Dato : 23-01-06 16:45

On Mon, 23 Jan 2006 16:35:09 +0100, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> wrote:

>"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

>Du er jo godt selv klar over at der er et problem, ved at sælge en
>OEM-licens til en slutbruger, så du har ikke behov for en jurist.

Han må da gerne sælge en OEM videre til en slutbruger, han skal bare
bundle den med en billig mus, intet ulovligt i det.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-01-06 17:35

> Han må da gerne sælge en OEM videre til en slutbruger, han skal bare
> bundle den med en billig mus, intet ulovligt i det.

Jeps, vi er enige om at andre omgår kravene til en OEM-licens på den måde,
men hvor seriøst virker det over for en erhvervskunde?
Jeg tror ikke Bertels firma overlever ret længe, hvis det er den måde han
vil drive forretning på.

Fra : Karsten Schmidt

Dato : 23-01-06 17:49

Allan Soerensen skrev:
> [...]
> men hvor seriøst virker det over for en erhvervskunde?
> Jeg tror ikke Bertels firma overlever ret længe, hvis det er den måde han

Hvad er det useriøse ved at fortælle sine kunder hvilke mulighedre der er?

Incl. muligheden med at windows er billigere som OEM sammen med en mus.

Der er jo ingen der siger Bertel vil sælge en OEM version til sine
kunder, og påstå overfor dem at det er en Retail.

--
Karsten Schmidt

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-01-06 18:09

"Karsten Schmidt" <gugge@guggemand.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er det useriøse ved at fortælle sine kunder hvilke mulighedre der er?
>
> Incl. muligheden med at windows er billigere som OEM sammen med en mus.

Det er at omgå betingelserne i Microsofts OEM-licens.
Den slags julelege laver man måske over for privat-kunder, men ikke over for
erhvervs-kunder.

> Der er jo ingen der siger Bertel vil sælge en OEM version til sine kunder,
> og påstå overfor dem at det er en Retail.

Det har jeg heller ikke påstået.

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-01-06 18:59

Allan Soerensen skrev den 23-01-2006 18:08:
> [...]
>
> Det er at omgå betingelserne i Microsofts OEM-licens.
> Den slags julelege laver man måske over for privat-kunder, men ikke over for

Fortæl lige microsoft det.

De henviser gladeligt til firmaer som sælger OEM-licenser med fx en
billig mus.

http://www.microsoft.com/Danmark/Products/Windows/windowsxp/goodWinXPOffers.asp
der henviser til: http://www.jumbo.dk/windows/

mvh

Carsten

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-01-06 19:32

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Fortæl lige microsoft det.
>

> De henviser gladeligt til firmaer som sælger OEM-licenser med fx en billig
> mus.

Ja, det er sgu morsomt, for en billig mus er ikke nævnt i MicroSoft´s egen
definition på det hardware man kan sælge OEM-licenser med

"Hvis du bygger nye PC'ere - komplette eller grundmodeller - eller
distribuerer harddiske eller motherboards, er du Systembygger"

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-01-06 11:32

Allan Soerensen wrote:
> [...]
>

> Det er at omgå betingelserne i Microsofts OEM-licens.
> Den slags julelege laver man måske over for privat-kunder, men ikke over for

Jeg kan ikke lade være med at tænke på at du, Allan mener at Bertel
fremstår useriøs fordi han spørger til et område hvor han gerne vil
kende reglerne. Dette syntes du virker useriøst som selvstændig
erhvervsdrivende... Fint nok.

Det morsomme er så at du skriver: "Den slags julelege laver man måske
over for privat-kunder, men ikke over for erhvervs-kunder."

Så skal vi altså til at tolke dig som useriøs erhvervsdrivende fordi du
antyder at du laver julelege overfor privat-kunder

Jeg syntes ikke der er noget galt i at Bertel spørger om reglerne. Der
er mange enkeltmandsfirmaer som jeg tror ikke engang gider at spørge om
reglerne, så der syntes jeg da at det er positivt at Bertel overhovedet
spørger inden han evt. kommer til at gøre noget forkert... Det er ikke
alle der kunne finde på det...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 24-01-06 12:06

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så skal vi altså til at tolke dig som useriøs erhvervsdrivende fordi du
> antyder at du laver julelege overfor privat-kunder

Hehe, jeg sælger heldigvis ikke til privatkunder

Nej, det skal ikke helt tolkes på den måde.
Som forhandler, der satser på privat-kunder er man presset meget på priserne
fra www.edb-priser.dk hvor den eneste parameter, der tæller er
pris-pris-pris. Det eneste der tæller er derfor at få langet så meget over
disken som muligt, og det er uanset om man så er nød til at lave "julelege"
med en 10-kroners mus for at omgå Microsoft´s hensigt med deres
OEM-licenser. Den slags forhandlere tænker ikke særlig langsigtet og ikke så
meget på om kunden vender tilbage.

Sådan en virksomhed driver Bertel *ikke*.
Han sælger en pakkeløsning hvor selve softwaren blot er en del af løsningen
(fornuftig forretningsstrategi, hvis man vil overleve i den branche). Bertel
er afhængig af at kunden får en god oplevelse og ikke kan stille
spørgsmålstegn ved hans forretning, ellers vender de ikke tilbage.
Hvilket signal sender man når man siger til kunden "der står godt nok på
produktet at denne OEM-software må kun leveres sammen med den nødvendige
hardware i henhold til Microsoft OEM System Builder-licensen", men det kan
du bare se bort fra

Dette er ikke jura, så lad os stoppe her, eller finde en anden gruppe

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 23-01-06 18:02

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message

> Jeps, vi er enige om at andre omgår kravene til en OEM-licens på den måde,
> men hvor seriøst virker det over for en erhvervskunde?

Erhvervskunder vil gerne have deres varer til en god pris ligesom alle
andre. Og en leverandør, som vil spare på mine penge, lyder da seriøs

hilsen
Uffe

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-01-06 18:19

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> "Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message

> Erhvervskunder vil gerne have deres varer til en god pris ligesom alle
> andre. Og en leverandør, som vil spare på mine penge, lyder da seriøs

Også når der højt og larmende står "Denne OEM-software må kun leveres sammen
med den nødvendige hardware i henhold til Microsoft OEM System
Builder-licensen" på indpakningen?

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-01-06 19:01

Allan Soerensen skrev den 23-01-2006 18:19:
> [...]
>
> Også når der højt og larmende står "Denne OEM-software må kun leveres sammen
> med den nødvendige hardware i henhold til Microsoft OEM System

Tja, microsoft henviser selv til forhandlere som leverer OEM-udgaver
sammen med en mus.

Så ja, hvorfor ikke?

mvh

Carsten

Fra : Aksel

Dato : 27-01-06 11:49

> Også når der højt og larmende står "Denne OEM-software må kun leveres
> sammen med den nødvendige hardware i henhold til Microsoft OEM System
> Builder-licensen" på indpakningen?

Hvor mange gange skal det skrives at en OEM leveret med en billig mus er
helt lovlig, fatter du det overhovedet ikke?

Bertel gør sine kunder en tjeneste ved at holde sine omkostninger nede.

Hilsen Aksel

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 24-01-06 08:30

Allan Soerensen skrev:
> men hvor seriøst virker det over for en erhvervskunde?
> Jeg tror ikke Bertels firma overlever ret længe, hvis det er den måde han
> vil drive forretning på.

Nej hvor er du altså tumpet.

Hvor seriøs er du lige, når du snyder erhvervskunderne til at betale for
meget for deres licenser? Man er da en elendig erhvervsdrivende, hvis
man vil benytte en IT konsulent, som vil give 2.000 kroner mere for
samme produkt.

Enhver seriøs virksomhedsleder går naturligvis så langt som overhovedet
lovligt for at holde sine driftsomkostninger nede.

Der er intet galt med OEM licenser. Dem bruger alle seriøse virksomheder.

/JD

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 24-01-06 08:54

....og jeg mener netop Bertel er seriøs, når han undersøger lovligheden
af alle muligheder inden han rådgiver sin kunde.

/JD

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-01-06 23:52

Jimmy Damsgård skrev den 24-01-2006 08:30:

> Nej hvor er du altså tumpet.

Jeg tror Allan har overgivet sig.

mvh

Carsten

Fra : Allan Soerensen

Dato : 25-01-06 09:03

> Jeg tror Allan har overgivet sig.

Næ, men den slags kommentarer gider jeg ikke svarer på. Det er for lavt.
Jeg står skam ved min holdning og mht. det juridiske ser det ud til at jeg
også fik overbevist Bertel.

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 26-01-06 23:56

> Næ, men den slags kommentarer gider jeg ikke svarer på. Det er for lavt.

Jeg er enig i, at min kommentar var for lav. Men du er altså en mærkelig
en. Jeg synes, at Bertel plejer at være ret seriøs, og det virker for
mig underligt at kalde en mand useriøs fordi han grundigt undersøger
alle muligheder for at hjælpe sine kunder billigst muligt.

/JD

Fra : Ole Geisler

Dato : 23-01-06 21:39

<microtec1@yahoo.com> wrote:

>Efter min mening er det tåbeligt at begynde at tænke i at omgå Microsofts
>licensbetingelser når der er tale om at du driver virksomhed.

Hvem taler om at omgå?

Jeg har haft en længere diskussion med en kollega om en XP(OEM) licens
var gyldig efter skift af defekt bundkort i PC.

Jeg var (og er!) af den mening at det var urimeligt at skulle
generhverve licensen i denne forbindelse, og skrev derfor til MS. Det
var ikke muligt at få et entydigt svar, derfor fortsatte jeg med
fremgangsmåden, altså skift af bundkort i defekte maskiner uden at
købe ny licens. (Komplet mailkorrespondance haves)

Et af mine spørgsmål til MS var dengang (ca.) : "Er MS
licensbetingelser gyldige i DK, iflg. dansk lovgivning?"
Dette blev IKKE besvaret.

Roder ikke i den slags mere, men jeg tvivler på at MS kan få dom for
dette i DK.

> [...]
>ville jeg blive tosset når jeg fandt ud af at du havde solgt mig en
>OEM-licens, som jf. licensbetingelserne kun må sælges og anvendes sammen med

Hvorfor? Er den ikke blevet det?

I øvrigt er jeg ikke tilhænger af at bruge piratkopieret software.

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 24-01-06 02:00

Ole Geisler wrote:
[klip]
> [...]
> fremgangsmåden, altså skift af bundkort i defekte maskiner uden at
> købe ny licens. (Komplet mailkorrespondance haves)

Må vi ikke se denne korrespondance? Det kunne være interessant.

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://thomasdamgaard.dk/

Fra : Ole Geisler

Dato : 25-01-06 21:38

On Tue, 24 Jan 2006 01:59:58 +0100, Thomas Damgaard Nielsen
<tdn.usenet@gmail.com> wrote:

>Må vi ikke se denne korrespondance? Det kunne være interessant.

Jeg har ikke meget lyst til at smide den på USENET, men send en mail,
så skal du få den.

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-01-06 08:21

Scripsit "Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com>

> Jeg har på intet tidspunkt hævded at Bertel ville omgå licensbetingelserne.

Det er helt tydeligt fremgået af dine indlæg indtil videre at du har
læst "Jeg vil" når Bertel skrev "Er det tilladt at". Hvis du ikke kan
se forskellen, så ...

--
Henning Makholm "Det er jo svært at vide noget når man ikke ved det, ikke?"

Fra : Allan Soerensen

Dato : 24-01-06 09:15

> Det er helt tydeligt fremgået af dine indlæg indtil videre at du har
> læst "Jeg vil" når Bertel skrev "Er det tilladt at". Hvis du ikke kan
> se forskellen, så ...

Jeg kan fint se forskellen, men du har måske ret i at mine indlæg kan tolkes
sådan.
Årsagen er nok at jeg er temmelig forundret over at Bertel som
erhvervsdrivende overhovedet tænker i de baner.

Hvilket signal sender en erhvervsdrivende, der siger til sine kunder "du kan
bare se bort fra de medfølgende licensbetingelser" selv om der allerede på
indpakningen står klart og tydeligt "Denne OEM-software må kun leveres
sammen med den nødvendige hardware i henhold til Microsoft OEM System
Builder-licensen"? I mine øjne fremstår sådan en virksomhed ikke særlig
seriøs og som kunde ville jeg da tænke hvilke andre "julelege" laver de mon
med mig når de laver den slags over for deres leverandører.

At virksomheden sender et uheldigt signal har ganske rigtigt ikke noget med
jura at gøre og burde måske ikke have bragt her i gruppen.
Mit svar om at en OEM licens ikke må sælges uden hardware, og at man indgår
en aftale med Microsoft om dette når softwaren installeres, mener jeg stadig
er juridisk gældende. Bertels argumentation om at aftalen er urimelig og
dermed ikke gældende jf. aftalelovens §36 mener jeg ikke er rigtig. Han
vælger at købe et produkt til en speciel lav pris mod at der er nogle
begrænsninger i brugsretten. Han kan også vælge at betale fuld pris for ikke
at have disse begrænsninger. Det svarer til at en DVD-film købt til privat
brug ikke må udlejes eller fremvises offentligt. Vil man også have disse
muligheder er prisen en helt anden, men det er den samme film, der ligger på
skiven.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-01-06 11:21

Allan Soerensen skrev:

> Han vælger at købe et produkt til en speciel lav pris mod at
> der er nogle begrænsninger i brugsretten.

Den argumentation køber jeg.

--
Bertel

Fra : el_serpiente

Dato : 23-01-06 15:21

Fordi der er tale om handel mellem firmaer og ikke privar personer.

Man kan godt begrænse licensen under ophavsretsloven når der er
handel mellem firmaer.

Fra : Gamle

Dato : 24-01-06 19:36

> [...]
> billigt.
>
> Kan jeg købe sådan en XP og sælge videre til min kunde (samt

Hej Bertel.

Hvis jeg ville have dig til at hjælpe mig med min computer, ville jeg bede
dig om, på min regning at købe en XP OEM med den hardware der var nødvendig
for at få den til OEM prisen som forretningen sælger den til.
Derefter ville jeg aftale med dig, at du kom ud og opsatte computeren samt
installerede alle mine programmer.
Det tager du din betaling for uden XP på regningen, da den jo er købt for
kunden.
Der står ingen steder skrevet, at OEM software kun må købes af folk som selv
kan installere mm.v.

Mvh.
Torben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-06 11:23

Bertel Lund Hansen skrev:

> Kan jeg købe sådan en XP og sælge videre til min kunde (samt
> installere den) uden at få ballade?

Jeg har lige snakket med Microsoft i Hellerup. Der er ingen
problemer med at jeg leverer en OEM-version til en kunde.
Software må ikke (længere) sælges bundet sammen med hardware.

Jeg glemte at spørge om det var en ny MS-politik, eller om det er
kommet udefra.

--
Bertel

Fra : P.L.

Dato : 25-01-06 11:54

On Wed, 25 Jan 2006 11:22:45 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>Software må ikke (længere) sælges bundet sammen med hardware.
>
>Jeg glemte at spørge om det var en ny MS-politik, eller om det er

Altid fornuftigt at kontakte dem der ved hvad de snakker om

Fra : Henning Wangerin

Dato : 25-01-06 17:28

On Wed, 25 Jan 2006 11:54:12 +0100, P.L wrote:

> Altid fornuftigt at kontakte dem der ved hvad de snakker om

Enig, men det er ikke altid at sælger giver de korrekte svar.

Jeg har flere gange været udsat for svar der direkte stred imod deres
egne beskrivelser som var udleveret på tryk.

/Henning