Har familie krav på samkvem med børnebørn.
Fra : Karsten

Dato : 23-01-06 11:09

Hej,

Vil bedsteforældre have samkvemsret med deres børnebørn, hvis forældrene
ikke ønsker det ?

Karsten

Fra : KT

Dato : 23-01-06 11:58

nej

Knud

Fra : Brian k

Dato : 23-01-06 16:18

Karsten wrote:
> Hej,
>
> Vil bedsteforældre have samkvemsret med deres børnebørn, hvis
> forældrene ikke ønsker det ?

Hej

der er vist som et af de punkter der er på dagsordenen i det nye udvalg som
skal "rette til i samvær/FM loven".

Men på nuværende tidspunkt er der ikke nogen "ret til samvær for
bedsteforældre" - desværre.

vh
brian

Fra : Karsten

Dato : 23-01-06 17:07

"Brian k" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> som skal "rette til i samvær/FM loven".
>
> Men på nuværende tidspunkt er der ikke nogen "ret til samvær for

Tak for svaret (også til KT ) . Hvad betyder FM i FM loven ?

Karsten

Fra : Jesper Brock

Dato : 23-01-06 20:32

> Tak for svaret (også til KT ) . Hvad betyder FM i FM loven ?

Forældremyndighedsloven

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Nicolai

Dato : 24-01-06 22:34

"Brian k" <brian@nospam.com> wrote in message

> der er vist som et af de punkter der er på dagsordenen i det nye udvalg
> som skal "rette til i samvær/FM loven".
>
> Men på nuværende tidspunkt er der ikke nogen "ret til samvær for
> bedsteforældre" - desværre.

Hvorfor desværre?

Fra : Jan Pedersen

Dato : 25-01-06 03:11

"Nicolai" <news2004@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> "Brian k" <brian@nospam.com> wrote in message

> Hvorfor desværre?

<desværre> er OT :) kun jura har betydning....hvad præmisserne for en lov er
og hvad betydning den får i praksis er ligegyldigt :) det er smuds (læs:
politik mv.)
Bedsteforældre har ikke samkvemsret men lov til at se deres børnebørn når
forældremyndighedens indehaver giver lov dertil !

Vil man ændre en lov skal man påvirke lovgiverne, vi har en tredeling af
magten i dette land! Hvad folk mener er rigtigt eller forkert er
ligegyldigt: lovgivningen og retspraksis er hvad der har betydning i et
retssamfund :) ..... desværre har ministerierne også en omfattende ret til
at udskrive cirkulærer der får betydning udover deres eget resortområde i
mange tilfælde, men folk kan jo altid prøve disse cirkulærer af ved
domstolene hvis de mener de er i modstrid med lovtekster! Desværre...fordi
ministerierne ikke tilhører den reele lovgivende magt som er folketinget med
regenten som den symbolske magt der sætter lovene i kraft :)

Mht. bedsteforældrene kan de dog i visse tilfælde opnå samkvemsret: nemlig
når børnene er anbragt uden for hjemmet. Der har de i visse tilfælde
mulighed for at se børnene uden forældrenes accept. Om det er lovligt...tja
ved det faktisk ikke....men det er praksis :)

Fra : Brian k

Dato : 25-01-06 15:55

Nicolai wrote:
> "Brian k" <brian@nospam.com> wrote in message

> Hvorfor desværre?

Fordi det er da synd hvis børnene ikke kan få lov til at se deres
bedsteforældre på den ene side af familien.

Fra : Henrik Madsen

Dato : 25-01-06 16:34

On Wed, 25 Jan 2006 15:55:10 +0100, "Brian k" <brian@nospam.com>
wrote:

>Fordi det er da synd hvis børnene ikke kan få lov til at se deres
>bedsteforældre på den ene side af familien.

Er det altid pr. definitions synd at de ikke ser deres
bedsteforældre...

Henrik

Fra : Brian k

Dato : 07-02-06 17:28

Henrik Madsen wrote:

> Er det altid pr. definitions synd at de ikke ser deres
> bedsteforældre...

Hejsa

Nu forsøger du vist bare på at være på tværs!

mvh
brian

Fra : Nicolai

Dato : 25-01-06 23:21

> Fordi det er da synd hvis børnene ikke kan få lov til at se deres
> bedsteforældre på den ene side af familien.

Jeg kan da give masser af eksempler på, hvor børnene har bedre af ikke at se
dem. Tror også det er det, som Henrik Madsen hentyder til.

Nicolai