Er ansvarsforsikring lovpligtig?
Fra : Karsten

Dato : 23-01-06 11:08

Hej,

Jeg er endt i en diskussion om hvorvidt det er lovpligtigt at tegne en
ansvars forsikring (altså en "personlig" ansvarsforsikring der normalt
sælges sammen med indbo forsikring). Er det nogen der har et svar, og evt.
link til paragraf ?

Karsten

Fra : Holst

Dato : 23-01-06 11:13

Karsten wrote:

> [...]
> ansvars forsikring (altså en "personlig" ansvarsforsikring der normalt
> sælges sammen med indbo forsikring). Er det nogen der har et svar, og evt.

Nej, det er ikke lovpligtigt.

Fra : MAndersen

Dato : 23-01-06 11:32

"Karsten" <karstenlyng67@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ansvars forsikring (altså en "personlig" ansvarsforsikring der normalt
> sælges sammen med indbo forsikring). Er det nogen der har et svar, og evt.

Der findes talrige ansvarsforsikringer der er lovpligtige, men en "personlig
ansvarsforsikring" er ikke.

De lovpligtige er bl.a:
- ansvarsforsikring på indregistreret bil
- ansvarsforsikring på hund
samt en del på rådgivere, f.eks. advokater og forsikrignsmæglere.

MAndersen

Fra : Christian Madsen

Dato : 24-01-06 16:15

Som allerede anført, skal du ifølge FL § 105, have en ansvarforsikring for
et motordrevet køretøj (dvs. også knallert osv) der skal dække op til 50
millioner kr. for personskade, og 10 millioner kr. for tingskade.
Derudover skal du ifølge hundelovens have ansvarforsikrret din hund, jf:
Hundelovens § 8, stk. 2: "Det påhviler besidderen af en hund at holde den
ansvarsforsikret"

Fra : Jan Pedersen

Dato : 25-01-06 02:57

"Christian Madsen" <svar@venligsther.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hundelovens § 8, stk. 2: "Det påhviler besidderen af en hund at holde den

Men du behøver ikke som cyklist at have en ansvarsforsikring selv om du som
cyklist kan afstedkomme mange skader i trafikken. Der betaler
forsikringsselskaberne for dem der har en ulykkesforsikring og så kan de
efterfølgende anlægge civile søgsmål mod cyklisten. Kan cyklisten ikke
betale ? too bad for dem :)

Fra : MAndersen

Dato : 25-01-06 08:22

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> forsikringsselskaberne for dem der har en ulykkesforsikring og så kan de
> efterfølgende anlægge civile søgsmål mod cyklisten. Kan cyklisten ikke

Ja hvis det er personskader der sker, men der er også skader på ting m.m.
I øvrigt gør en ulykkesforsikring aldrig regres, det samme gælder for
arbejdsskadeforsikring og mange erstatningsudbetalinger fra en
ansvarsforsikring.
Læs bl.a. EAL §19

MAndersen

Fra : Christian Madsen

Dato : 25-01-06 17:48

En cykel er heller ikke et motordrevet køretøj..! :)

Desuden skal ejeren af bilen betale hvis han holder for rødt og du kører ind
i ham og får smadret tøj, telefon, tænder og cykel., selvom det ikke var
hans skyld..!

Fra : MAndersen

Dato : 25-01-06 18:43

> [...]
>
> Desuden skal ejeren af bilen betale hvis han holder for rødt og du kører
> ind i ham og får smadret tøj, telefon, tænder og cykel., selvom det ikke

Det er så ikke korrekt. Tænder og øvrig personskade ja, men ikke ting som
telefon, tøj og cykel.

MAndersen

Fra : MAndersen

Dato : 25-01-06 19:00

"MAndersen" <ikke@nogen.no> skrev i en meddelelse

> "Christian Madsen" <svar@venligsther.dk> skrev i en meddelelse

> Det er så ikke korrekt. Tænder og øvrig personskade ja, men ikke ting som
> telefon, tøj og cykel.

Se FL§101 stk. 3.

MAndersen

Fra : Christian Madsen

Dato : 26-01-06 19:21

Det afhænger om du har handlet culpøst.. Har du ikke skal han betale... også
cykel osv.

Christian

Fra : MAndersen

Dato : 26-01-06 20:31

"Christian Madsen" <svar@venligsther.dk> skrev i en meddelelse
> Det afhænger om du har handlet culpøst.. Har du ikke skal han betale...
> også cykel osv.

Jamen du skriver jo "hvis du holder stille for rødt, og en cykel kører ind i
dig" der kan vist ikke være meget culpøst i det!

MAndersen

P.S. Svar under det det svarer på, klip det overflødige væk, så er det
nemmere at læse.