Ordrebekræftelse fra ...lokalbog.dk
Fra : Jan

Dato : 21-01-06 13:25

Hej

Jeg er ejer af en enkelmandsvirksomhed baseret i Ringsted, og d. 19/01 fik
min virksomhed en opringning fra en "Steffen Larsen" uden at nævne hvad han
repræsenterede. Jeg var på det tidspunkt hos en kunde, så jeg tog ikke selv
telefonen, men min kone, der reelt ikke er ansat i virksomheden, snakkede
med ham.
Hun fortæller, at Steffen ville have verificeret mine virksomhedsoplysninger
(navn, adresse, tlf. nr, osv.). Min kone bekræftede at oplysninger stemte,
hvorefter Steffen sagde, at oplysninger ville blive sendt til korrektur hos
mig. Da min kone ikke vidste om det var noget jeg havde bestilt, sagde hun
bare ja til at de ville sende oplysningerne, men hun er sikker på at hun på
intet tidspunkt har bekræftet en ordre. Dermed var samtalen afsluttet.

Den 20/01 modtog jeg så et brev fra et firma der hedder "CS Media". Brevet
er en ordrebekræftelse på en indrykning af reklame på "Ringstedlokalbog.dk"
til en værdi af kr. 1980,- (kr. 2475,- inkl. moms). Denne indrykning har jeg
aldrig bestilt, hverken mundtlig eller skriftligt, så derfor stod jeg noget
uforstående overfor bekræftelsen. Desuden har brevet "Att: Mia Møller" (min
kone, som ikke er i virksomheden).

I en mindre tekst nederst på brevet står følgende tekst ordret:

"Jeg som kunde er indforstået med at der er grundet ydelsens karakter
desværre ikke kan ydes fortrydelsesret på produktion af indrykningen, og
bekræfter hermed at købe ovenstående ydelse til prisen af 2.475,00 Incl.
Moms.
Jeg som kunde er ved betaling samtidig oplyst at WWW.RINGSTEDLOKALBOG.DK
Udgives af CS Media, og er et privatejet medie under CS Media.
Hvis jeg mod forventning skulle have fortrudt eller have ændringer til denne
bestilling, er jeg blevet opmærksom på at grundet den korte ekspeditionstid
skal have afgivet en Mundtlig annullering eller ændring senest 2. dagen
efter, kl. 12.00 efter ordremodtagelse, på ovenstående adresse.
Vor telefontider: kl. 10.00 - 16.00 mandag til fredag."

For det første er denne tekst så elendigt udformet og fyldt med fejl, at jeg
seriøst tvivler på at det er en professionel virksomhed, og for det andet er
der usandheder i teksten.

Min spørgsmål er så, hvordan jeg skal stille mig til denne ordrebekræftelse.
Jeg har hverken mundtligt eller skriftligt afgivet en bestilling på denne
ydelse, og agter det heller ikke. Skal jeg ignorere brevet, eller hvad?

Jeg har søgt et par steder for at finde oplysninger om CS Media, og kan se
at det ikke er første gang de har prøvet og narre penge fra firmaer, og at
deres metoder ikke altid er helt rene.

Med venlig hilsen og på forhånd tak

Jan Møller

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-01-06 13:47

Jan <io@exodus.dk> wrote:

> [...]
> ordrebekræftelse. Jeg har hverken mundtligt eller skriftligt
> afgivet en bestilling på denne ydelse, og agter det heller ikke.

Skriv et brev til firmaet, og meddel dem at du ikke har bestilt en
annonce i deres lokalbog. Behold til en kopi af brevet.

--
Jesper Lund

Fra : Henning

Dato : 21-01-06 15:41

On Sat, 21 Jan 2006 13:47:06 +0100, "Jesper Lund" <jelu@despammed.com>
wrote:

>Skriv et brev til firmaet, og meddel dem at du ikke har bestilt en
>annonce i deres lokalbog. Behold til en kopi af brevet.
.... og at den omtalte Mia Møller ikke er ansat hos dig?

--
Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-01-06 15:55

Henning <nomail@all.invalid> wrote:

> ... og at den omtalte Mia Møller ikke er ansat hos dig?

Det er der efter min mening ingen grund til at skrive. Der er ikke
afgivet en bestilling på en annonce. Punktum. Om NN er ansat eller ej
(og dermed om NN har fuldmagt til af afgive bestillinger på vegne af
firmaet) ville kun være relevant, hvis der var afgivet en bestilling.

--
Jesper Lund

Fra : Ronny

Dato : 21-01-06 18:37

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> om NN har fuldmagt til af afgive bestillinger på vegne af firmaet) ville
> kun være relevant, hvis der var afgivet en bestilling.

Efter min mening bør man altid bestride en opkrævning hvis den er
uberettiget. CS Media kan ikke (lovligt) indberette dig til RKI, så længe at
der er stridighed i sagen.

Fra : Jan

Dato : 21-01-06 18:41

"Jesper Lund" wrote in message

> Skriv et brev til firmaet, og meddel dem at du ikke har bestilt en annonce
> i deres lokalbog. Behold til en kopi af brevet.

Ja, det vil jeg gøre... Så jeg tjekkede lige adressen, for at være sikker på
at de får brevet. Det viser sig, at den adresse der står på mit brev, ikke
passer med den adresse der står på bl.a. cvr.dk eller i Kraks.

Fra : Andy

Dato : 21-01-06 16:36

> [...]
noget
> uforstående overfor bekræftelsen. Desuden har brevet "Att: Mia Møller"

http://www.annoncehajer.dk/index.htm

Andy

Fra : Jan

Dato : 21-01-06 18:41

"Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> wrote in message

> http://www.annoncehajer.dk/index.htm

Tak for linket. Den skal lige studeres nærmere.

Fra : Jan

Dato : 21-01-06 23:10

Hvis det viser sig problematisk/umuligt at få slettet denne fiktive ordre
hos dem, er det så tid til en politianmeldelse?
Eller rettere, hvornår bør sådan en "annoncehaj" politianmeldes? Så hurtigt
som muligt, eller hvad?

- Jan Møller

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-01-06 23:47

Den 21-01-06 23.09 skrev Jan følgende:
> Hvis det viser sig problematisk/umuligt at få slettet denne fiktive ordre
> hos dem, er det så tid til en politianmeldelse?

Nej, det kan være temmelig svært at bevise, at der er tale om noget
ulovligt. Hvis de fremturer efter dit brev, kan du bede dem dokumentere,
at du har bestilt annoncen. Det plejer at få de fleste af den slags
firmaer til at opgive. Det er vist yderst sjældent, de trækker deres
"kunder" i retten.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug filtre i Outlook Express til at holde styr på dine mails og til at

Fra : Christian Madsen

Dato : 23-01-06 00:57

Hej Jan...

Ifølge aftaleloven skal en mundtlig aftale antages straks, hvilket denne
person også postulerer at den er. Hvis du kigger på dette spørgsmål ud fra
en bevismæssigsynsvinkel, er det ham som påstår at der er indgået en aftale
som skal dokumentere det, hvilket jeg ikke går ud fra at han kan i denne
situation. Men jeg ville hvis jeg var dig under alle omstændigheder både
ringe til ham og gøre ham opmærksom på fejlen, og sende et brev til ham,
evt. anbefalet (selvom det er irreterende at skulle gå frem på denne måde
pga. en svindler), hvor du klart gør personen opmærksom på at din kone ikke
var ansat i dit firma og derfor ikke kunne indgå en aftale på dine vejne, og
at der aldrig har været tale om at der er indgået en aftale. Hvis du
undlader at svare kan du få problemer, selvom du ikke har bestilt noget, da
personen prætenterer at han går ud fra at der er indgået en bindende aftale.

jeg håber at jeg har været til hjælp, selvom jeg kun er jurastuderende på 1.
år.

Mvh. Christian Madsen

Fra : Jan

Dato : 23-01-06 11:58

"Christian Madsen" wrote in message
> [...]
> en bindende aftale.
>
> jeg håber at jeg har været til hjælp, selvom jeg kun er jurastuderende på

Tak for svaret.
Jeg har lige prøvet at få fat på den person der ringede (en Steffen Larsen)
hos CS Media, men han var selvfølgelig optaget, men ville da ringe tilbage
snarest muligt.

Hvis de holder fast på, at det er en ordre jeg har lagt hos dem, vil jeg da
bestemt også bede om en kopi af ordreaftalen med min underskrift på. Den får
de et problem med at fremskaffe...
Jeg har læst omkring på nettet, bl.a. på den udmærkede side "Andy" henviste
til tidligere, og kan udlede at disse annoncehajer også tit postulerer at
bestillingen er indgået via telefonisk kontakt, og at denne bestilling er
blevet optaget. Denne vil jeg selvfølgelig også mægtig gerne have en kopi
af...
Jeg har så bare lige et spørgsmål. Er det ugyldigt/ulovligt at optage en
telefonsamtale uden at informere den anden part om det? Jeg kunne nemlig
godt finde på at optage de eventuelle samtaler jeg har med dem.

www.exodus.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-01-06 12:14

Den 23-01-06 11.57 skrev Jan følgende:

> Jeg har så bare lige et spørgsmål. Er det ugyldigt/ulovligt at optage en
> telefonsamtale uden at informere den anden part om det?

Det er lovligt, så længe man selv er part i samtalen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis antivirus med AVG AntiVirus.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-01-06 16:19

Jan submitted this idea :
> Er det ugyldigt/ulovligt at optage en telefonsamtale uden at informere den
> anden part om det? Jeg kunne nemlig godt finde på at optage de eventuelle
> samtaler jeg har med dem.

Det er lovligt ja, og en aftale indgået via telefonen er bindende
ligeså vel som en underskrift på et stykke papir. Men bed dem om at
fremskaffe det bånd fra deres system hvorpå du indgår aftale med dem -
har de det står du meget dårligt, har de det ikke står de meget
dårligt.

"I´m sorry for whatever I´m going to do and I swear I didn´t do any of
that stuff I did." - Rufus Riley, The Minority Report

Fra : Jan

Dato : 23-01-06 20:35

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> wrote in message

> [...]
> det bånd fra deres system hvorpå du indgår aftale med dem - har de det
> står du meget dårligt, har de det ikke står de meget dårligt.

Jeg er med på, at en mundtlig aftale kan være ligeså bindende som en
skriftlig, men for at det skal være holdbart skal den vel optages på den ene
eller anden måde..? Ellers er det jo "bare" to parters ord mod hinanden,
eller hvad?
Har man, som den ene part i en aftale, altid ret til at se, eller få en kopi
af en indgået aftale. Her tænker jeg på, at eftersom jeg aldrig har indgået
hverken en skriftlig eller mundtlig aftale med dette firma, og de påstår at
jeg har; kan jeg så kræve at få en kopi af den påståede kontrakt? Det være
sig enten en papir-kopi eller et bånd-kopi?

- Jan

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-01-06 20:57

Jan laid this down on his screen :

> [...]
> eller anden måde..? Ellers er det jo "bare" to parters ord mod hinanden,

Aftalen er sådan set bindendende men ingen af parterne kan bevise noget
uden at have optaget det på bånd eller lign.

> [...]
> jeg har; kan jeg så kræve at få en kopi af den påståede kontrakt? Det være
> sig enten en papir-kopi eller et bånd-kopi?

Hvis de siger i har en aftale, men ikke vil dokumentere det, og du
benægter det så må sagen jo ende i retten og der vil de blive tvunget
til at bevise at der er indgået en aftale.

De fleste firmaer vil dog være fornuftige nok til at stoppe legen inden
det når så vidt - specielt hvis de ikke har dokumentation for en
aftale.

"Health nuts are going to feel stupid someday, lying in hospitals dying
of nothing." - Redd Foxx

Fra : Jesper Brock

Dato : 23-01-06 23:00

> [...]
> skriftlig, men for at det skal være holdbart skal den vel optages på den
> ene eller anden måde..? Ellers er det jo "bare" to parters ord mod

Nemlig - og der ender sagen som regel, med mindre den "ufrivillige annoncør"
dummer sig.

Jeg tillader mig lige at kaste en sidebemærkning ind. Som en af
ophavsmændene bag www.unfairpris.dk (debatforum om annoncehajer) ser vi
desværre alt for ofte, at folk har skrevet et brev til annoncehajen. I
brevet skriver de, at de gerne vil "afbestille annoncen" - og så har vi
balladen, da man jo kun kan afbestille noget, hvis man har bestilt det.
Derved bekræfter de altså selv, at de har foretaget en bestilling, oven i
købet på skrift.

Det er derfor uhyre vigtigt, at du fastholder, at der _aldrig_ har været
tale om en bestilling.

Derudover skal du være klar over, at annoncehajer ofte er nogle særdeles
modbydelige sataner, som gerne bruger den ene løgnehistorie efter den anden
for at få dig til at tro, at du rent faktisk har bestilt en annonce. Derfor
er det vigtigt, at du bevarer isen i maven.

> [...]
> påstår at jeg har; kan jeg så kræve at få en kopi af den påståede
> kontrakt? Det være sig enten en papir-kopi eller et bånd-kopi?

Hvis sagen måtte komme for en domstol, er det den "forurettede" part, der
skal løfte bevisbyrden. Da det er annoncefirmaet, der påstår, at du har
brudt en aftale, kommer de til at løfte bevisbyrden for aftalens eksistens
(en detalje mange annoncehajer "glemmer", når kunden skal skræmmes til at
betale).

Tag iøvrigt trusler om placering i RKI helt roligt.... RKI optager dig ikke
i registret, så længe du ikke enten har anerkendt at skylde pengene eller er
blevet dømt til at betale.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-01-06 23:21

Jesper Brock <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote:

> [...]
> løgnehistorie efter den anden for at få dig til at tro, at du
> rent faktisk har bestilt en annonce. Derfor er det vigtigt, at du

Nu skal man vel ikke gøre problemet større end det reelt er? Man skriver
et brev til annoncefirmaet og afviser at der er indgået en aftale, og at
man således ikke skal betale noget (dermed er kravet bestridt, så man
kan ikke bliver registreret i RKI el.lign.). Derefter vil jeg mene at
man kan ignorere fremtidige henvendelser lige indtil den dag, hvor der
kommer en stævning. Skulle det ske (meget usandsynligt), retter man
selvfølgelig henvendelse til en advokat.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Brock

Dato : 24-01-06 11:44

> [...]
> man således ikke skal betale noget (dermed er kravet bestridt, så man kan
> ikke bliver registreret i RKI el.lign.).

Må jeg gætte på, at du ikke har så meget erfaring med annoncehajer?

Via Unfairpris.dk har jeg de seneste år (sammen med blandt andet
håndværksrådet) kæmpet en hård kamp for at udbrede kendskabet til disse
firmaer og deres metoder.

Der er desværre *alt* for mange eksempler på, at annoncehajerne indleder en
psykologisk udmattelseskrig, hvis kunder i første omgang afviser at have
bestilt noget. Ingen tricks er for beskidte, og ingen løgn er for stor eller
lille for at få kunden til at betale. De fleste ofre er små selvstændige
erhvervsdrivende, som ikke har den fornødne juridiske viden, og beløbet er
ofte i størrelsesordenen 2-5000 kroner, altså beløb man typisk ikke går til
en advokat for. Stillet overfor truslen om registrering i RKI vælger de
fleste - igen pga uvidenhed - at betale for at slippe ud af det.

Årligt anslås det at danske virksomheder bruger 3-500 millioner kroner på
ubrugelige fupannoncer, så problemet er absolut til at tage og føle på.

> Derefter vil jeg mene at man kan ignorere fremtidige henvendelser lige
> indtil den dag, hvor der kommer en stævning. Skulle det ske (meget
> usandsynligt), retter man selvfølgelig henvendelse til en advokat.

Problemet er desværre netop, at langt de fleste ikke har tilstrækkeligt med
is i maven. De vil bare af med den ubehagelige mand fra annoncefirmaet som
gang på gang ringer dem op og spørger, om de snart har tænkt sig at holde
deres aftale. Vi taler om mennesker helt uden moral og skrupler - så den
eneste løsning er at skabe mest mulig blæst om firmaerne og kendskab til
deres metoder.

Fra : Henning Makholm

Dato : 23-01-06 12:14

Scripsit "Jan" <io@exodus.dk>

> Jeg har så bare lige et spørgsmål. Er det ugyldigt/ulovligt at optage en
> telefonsamtale uden at informere den anden part om det?

Nej.

--
Henning Makholm "Vend dig ikke om! Det er et meget ubehageligt syn!"

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 24-04-06 17:18

Jeg har selv arbejdet sådan et sted, hvor vi ringede og lokkede folk til
at købe værdiløse annoncer på nettet...

Du kan roligt arkivere regningen lodret, og ignorere fremtidige
henvendelser, sådanne ordrer bliver anulleret når firmaet har prøvet
forgæves et par gange at hive pengene ud... Især hvis der er tale om
mindre beløb som de 1980, så er det for risikabelt at betale for inkasso
som *måske* vil drive pengene hjem... At din kone har sagt ja uden
juridisk fuldmagt vil bare gøre dem endnu mere til grin hvis de prøver
på noget (og det gør de ikke)

Det er formentlig ikke Steffen Jensen der er skurken i denne sag, han er
bare en ung gut som er blevet lokket med et "fedt arbejde med god løn",
ligesom jeg blev det i sin tid... Men hvis det går som det gik for mig,
bliver han snydt mindst lige så meget af det firma, som hans kunder
bliver... (Sådanne firmaer er sjovt nok lige så dårlige til at udbetale
løn, som deres kunder er til at betale fo deres "ordrer")

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : ha

Dato : 25-04-06 09:39

Esben von Buchwald wrote:
> [...]
> kunder bliver... (Sådanne firmaer er sjovt nok lige så dårlige til at
> udbetale løn, som deres kunder er til at betale fo deres "ordrer")

Ja, og sjovt nok har samme unge gutter jo intet imod at medvirke til
at snyde og bedrage dem de, - som du selv udtrykker det - lokkede
til at købe værdiløse annoncer. Når det så går ud over dem selv, er
det pludselig helt andre regler der gælder.

Sorry for ot indlæg, men det skulle bare ud.

Fut til news:dk.snak.snik

/ha