Hvem ejer skrald?
Fra : martin

Dato : 20-01-06 16:58

Hvis jeg putter noget i skraldspanden er jeg så juridisk ejer - ja -
skraldmanden henter det og lover dermed at bortskaffe det - men hvor langt
er jeg ejer?

Spørgsmålet kommer af: Firma A sender en vare til Firma B med besked om at
disturere varen. Firma B fjerner herefter personfølsomme oplysninger fra
varen således at den er 100% neutral. Herefter vælger firma B "fjern det
hvis du vil ha det-metoden"

Firma A finder derefter af omveje ud af at person C har resterne af varen og
vil derfor gerne vide hvordan det kan lade sig gøre og truer så i den
forbindelse med politi såfremt de ønskede oplysninger ikke bliver lagt frem.

Person C vil helst ikke gøre nogen form på skade på firma B da de jo så
lider et tab.

Men hvem er den reelle ejer af skraldet så? Kan man sige at skrald må
tilfalde den der fandt det siden det er kasseret? Eller er der noget
ulovligt i det?

Fra : Peder Porse

Dato : 20-01-06 17:39

martin wrote:
> [...]
>
> Men hvem er den reelle ejer af skraldet så? Kan man sige at skrald må
> tilfalde den der fandt det siden det er kasseret? Eller er der noget

Der er altså tale om erhvervsaffald.

Du skal ind og se, hvilke regulativer der gælder for det i din kommune.

Det er den ene side af sagen

Den anden er vel at forma B ikke har levet op til den aftale om
destruktion man har indgået med firma A.

pp

Fra : Jan Pedersen

Dato : 20-01-06 17:54

> [...]
>
> Det er den ene side af sagen
>
> Den anden er vel at forma B ikke har levet op til den aftale om
> destruktion man har indgået med firma A.

Hvad så med privat affald ? Hvis person A i en almen boligforenings afdeling
placerer effekter på en storskraldplads må person B så tage disse uden
tilladelse fra person A?

Fra : Peder Porse

Dato : 20-01-06 18:52

Jan Pedersen wrote:

> Hvad så med privat affald ? Hvis person A i en almen boligforenings afdeling
> placerer effekter på en storskraldplads må person B så tage disse uden
> tilladelse fra person A?

Igen skal vi tilbage for at se på affaldsregulativet i den poågældende
kommune.

Udgangspunktet er at et bestemt selskab, evt. et kommunalt fællesskab
har e regulativbestemt ret og pligt til at afhente hvad der afleveres
som dagrenovation, hvorunder storskrald normalt vil høre.

Medmindre andet er bestemt vild en slags "klunsning" derfor ikke være
tilladt.

pp

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-06 15:51

Peder Porse wrote:

> [...]
> som dagrenovation, hvorunder storskrald normalt vil høre.
>
> Medmindre andet er bestemt vild en slags "klunsning" derfor ikke være

Har du nogle §