udlejer af ejerlejlighed, ejerforeningens ~
Fra : Jubii

Dato : 20-01-06 16:21

Kan en ejerforening i en ejerlejlighedsejendom på nogen måde repræsentere
udlejer, af een af lejlighederne, over for udlejerens lejer?

I hvilken lov og §§ vil det i givet fald fremgå?

I lejelovens § 55 stk. 3 står der:
Udlejeren kan dog altid uden varsel foretage uopsættelige reparationer i det
lejede.

Ejerforeningen ville spule faldstammer og i den forbindelse have adgang til
lejligheden for at spule afløbsrør ud til faldstammerne.

Lejer nægtede dem adgang.

Nu påstår udlejer at det er ansvarspådragende over for udlejers eventuelle
ekstra udgifter i den anledning.

Altså kan en ejerforening være den udlejer der tales om i § 55 stk. 3?

Lejer kan vel også påstå at spulingen af faldstammer sagtens kunne vente til
udlejeren var orienteret og selv kunne varsle om adgang som beskrevet i
lejelovens § 55 stk. 1.

Ejerforeningen har efter min mening handlet uforsvarligt og overilet.
Ejerforeningen udtaler at problemer med stoppede faldstammer har foregået i
mange år så 6 ugers venten skulle ikke være belastende da jeg forstår der ikke
var umidelbare problemer med stoppede faldstammer op til den dag der blev
spulet.