At få sig et job - eller ikke?
Fra : martin

Dato : 19-01-06 15:08

dag 1 i sidste uge: Person A ringer til mig og inviterer til jobsamtale
sammen med 10 andre

Mandag denne uge: Man møder op sammen med 10 andre og instrukser om at møde
op i dag torsdag hvor der i øvrig er løn med hjem.

Man møder så op og får at vide at firma X har udskudt projektet i X antal
måneder så intet job foreløbig.

Når jeg er blevet lovet løn har jeg vel også krav på samme eller hva?

Jeg har i al fald spildt pænt mange resourcer på noget som viste sig at være
aldeles indholdløst.

Jeg tror jeg skal til at lægge en sag an...

Hvad mener i?

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-01-06 15:28

martin skrev den 19-01-2006 15:07:
> [...]
> måneder så intet job foreløbig.
>
> Når jeg er blevet lovet løn har jeg vel også krav på samme eller hva?

Du har krav på løn på udført arbejde. Da der ikke er udført noget
arbejde, så har du vel heller ikke krav på nogen løn.

> Jeg har i al fald spildt pænt mange resourcer på noget som viste sig at være
> aldeles indholdløst.

hvad er det for ressourcer? Du har brug mandagen på noget samtale.
Det kunne ligeså godt være en almindelig jobsamtale.

Du har sikkert rent mentalt opbygget en vis forventning om at give
arbejdet en ordentlig skalle og på den måde føler at du har brugt en
masse ressourcer som du kunne have brugt på anden vis.

> Jeg tror jeg skal til at lægge en sag an...
>
> Hvad mener i?

Glem det! og find en mere seriøs arbejdsgiver!

Løn får man normalt ikke allerede udbetalt første dag (medmindre der er
tale om daglejere eller hvad sådanne nu hedder)... Allerede der lyder
det lidt underligt på mig.

mvh

Carsten

Fra : martin

Dato : 20-01-06 23:29

-
> Du har krav på løn på udført arbejde. Da der ikke er udført noget
> arbejde, så har du vel heller ikke krav på nogen løn.

Ehh hvordan hænger ovennævnte sammen? Er der ikke et eller andet sted udfør
et stykke arbejde når man bliver bestilt til at køre 70 km med god løn i
udsigt men bliver mødt med en besked om at gå hjem igen? Så vil jeg da påstå
at der forud for det er en lang række forhold jeg har sørget for at jeg også
møder op hvor jeg blev bedt om det. Så der må jo som minimum være en dagsløn
det - især da jeg jo af samme årsag ikke kunne møde i aktivering og dermed
få en dagsløn ad den vej + de 100 kr benzin jeg ligeså godt kunne have ladet
ligge i pungen.

> hvad er det for ressourcer? Du har brug mandagen på noget samtale.
> Det kunne ligeså godt være en almindelig jobsamtale.

Ja men det er også torsdagen. Ikke mandag. Jeg håber ikke Danmark har
udviklet sig til et sted hvor man skal håbe på at få sin løn bare fordi man
er blevet lovet det. Sådanne ting burde være en selvfølge.

> Du har sikkert rent mentalt opbygget en vis forventning om at give
> arbejdet en ordentlig skalle og på den måde føler at du har brugt en
> masse ressourcer som du kunne have brugt på anden vis.'

Ja klart. Man "skyder" vel ikke efter et job hvis man ikke kan se meningen
med galskaben?

> Glem det! og find en mere seriøs arbejdsgiver!

Hmmm det var nu ikke den holdning fagforeningen overbeviste mig om. Er du på
en eller anden måde arbejdsgiver og kender dermed hans situation?

> Løn får man normalt ikke allerede udbetalt første dag (medmindre der er
> tale om daglejere eller hvad sådanne nu hedder)... Allerede der lyder
> det lidt underligt på mig.

Nej seføli gør man ikke det, men når de ikke engang vil eje eller have ens
skattekort så er der jo nok heller ikke lønudbetaling i vente fra den front
sådan lige umiddelbart...

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-01-06 01:25

martin skrev den 20-01-2006 23:28:
> [...]
> et stykke arbejde når man bliver bestilt til at køre 70 km med god løn i
> udsigt men bliver mødt med en besked om at gå hjem igen?

Du vil evt. kunne få dit kørselsfradrag via skattebilletten.

De ressourcer du bruger før du møder på arbejde....tja dem har andre altså.
/udført arbejde/ er altså ikke din tid ved morgenbordet sammen med
ungerne eller køreturen hen til arbejdspladsen eller at du klipper dine
næsehår eller hvilke sysler du nu mener, at du har brugt ressourcer på
for at komme i arbejde.

> Så vil jeg da påstå
> at der forud for det er en lang række forhold jeg har sørget for at jeg også
> møder op hvor jeg blev bedt om det.

Om du er nabo til virksomheden eller som i dit tilfælde bor 70 kilometer
væk. Det er har på ingen måde noget med arbejdsgiveren at gøre.

> Så der må jo som minimum være en dagsløn
> det -

Hvorfor må det det?

Når jeg er i arbejde og får arbejde og får løn fra klokken 0730, så får
jeg altså ikke løn bare fordi jeg starter cyklen eller børster tænder 2
timer før.
Al de sysler jeg bruger før arbejdstids begyndelse som kan have relation
til arbejdet. Dem må jeg selv betale fx bad, se præsentabel ud, osv osv
osv.

> især da jeg jo af samme årsag ikke kunne møde i aktivering og dermed
> få en dagsløn ad den vej + de 100 kr benzin jeg ligeså godt kunne have ladet
> ligge i pungen.

Det må du så forklare akassen, at du var stillet arbejde i udsigt, men
at dette arbejde ikke blev til noget.

> Ja men det er også torsdagen. Ikke mandag. Jeg håber ikke Danmark har
> udviklet sig til et sted hvor man skal håbe på at få sin løn bare fordi man
> er blevet lovet det. Sådanne ting burde være en selvfølge.

Uha da da, der er så mange ting der burde være en selvfølge, men ikke er
det.

Jeg tror bare ikke, at denne situation er en sådan.
Hvis din fagforening kan få en dagløn ud af arbejdsgiveren, så er det da
dejligt, men jeg ville nu ikke sætte de store forhåbninger på det.

> Ja klart. Man "skyder" vel ikke efter et job hvis man ikke kan se meningen
> med galskaben?

> Hmmm det var nu ikke den holdning fagforeningen overbeviste mig om.

Jamen, så pus du bare fagforeningen på arbejdsgiveren.

Hvorfor spørger du så herinde?

> Er du på
> en eller anden måde arbejdsgiver og kender dermed hans situation?

Overhovedet ikke. Jeg aner jo ikke engang hvor i landet du opholder dig.

> Nej seføli gør man ikke det, men når de ikke engang vil eje eller have ens
> skattekort så er der jo nok heller ikke lønudbetaling i vente fra den front
> sådan lige umiddelbart...

Nu siger du, at det er en selvfølge?? Hvorfor var det ikke en selvfølge
før du brugte torsdagen på kørslen?

mvh

Carsten

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 21-01-06 11:03

On Sat, 21 Jan 2006 01:24:41 +0100, wrote:

> Du vil evt. kunne få dit kørselsfradrag via skattebilletten.

Trasportfradraget får man for transport til arbejde. Så man skal altså
have løn for at få fradraget.

> [...]
> med ungerne eller køreturen hen til arbejdspladsen eller at du klipper
> dine næsehår eller hvilke sysler du nu mener, at du har brugt

Manden blev bedt om at møde på arbejde. Det kan ikke betyde andet end at
der mindst skal falde en dagsløn.

Fra : Snuden

Dato : 21-01-06 16:24

On Sat, 21 Jan 2006 11:03:27 +0100, "Frank E. N. Stein"
<flatus@mail.is> wrote:

>On Sat, 21 Jan 2006 01:24:41 +0100, wrote:

<snip>

>Manden blev bedt om at møde på arbejde.

Nej. Han bliver bedt om at møde om til en jobsamtale, jvf. hans egen
trådstart.

<snip>

--
Snuden

Fra : Karsten Schmidt

Dato : 21-01-06 16:47

Snuden skrev:

> <snip>
>
> Nej. Han bliver bedt om at møde om til en jobsamtale, jvf. hans egen
> trådstart.

Jo, jobsamtalen var mandag, hvor han blev bedt om at møde på arbejde
torsdag.

--
Karsten Schmidt

Fra : Snuden

Dato : 22-01-06 02:02

On Sat, 21 Jan 2006 16:46:37 +0100, Karsten Schmidt
<gugge@guggemand.dk> wrote:

>Jo, jobsamtalen var mandag, hvor han blev bedt om at møde på arbejde
>torsdag.

Så kan jeg lære at læse længere end første linie, kan jeg :)
--
Snuden

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 22-01-06 01:25

On Sat, 21 Jan 2006 16:23:36 +0100, Snuden wrote:

> Nej. Han bliver bedt om at møde om til en jobsamtale, jvf. hans egen
> trådstart.

Mandag og torsdag er to forskellige dage.

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-06 15:33

On Thu, 19 Jan 2006 15:07:53 +0100, "martin" <jadahva@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>aldeles indholdløst.
>
>Jeg tror jeg skal til at lægge en sag an...

Hvis de har lovet dig løn for at møde til jobsamtale(?) hænger de på
den... men det er jo svært at bevise, da du ikke har ansættelsesbevis,
hvor lønnen fremgår. Det ville du vel først få efter en jobsamtale...

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

(Erstat evt. AT med @ i mailadressen hvis du mailer direkte)
Min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Henning

Dato : 19-01-06 15:40

>Man møder så op og får at vide at firma X har udskudt projektet i X antal
>måneder så intet job foreløbig.
>
>Når jeg er blevet lovet løn har jeg vel også krav på samme eller hva?
Hvad siger din ansættelseskontrakt og fagforening?

>Jeg har i al fald spildt pænt mange resourcer på noget som viste sig at være
>aldeles indholdløst.
Hvis du i forvejen gik ledig skal man vel bruge resourcer for at finde
et job?

--
Henning
hsb(at)image.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 19-01-06 16:02

"martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Når jeg er blevet lovet løn har jeg vel også krav på samme eller hva?

Jo da, en aftale er en aftale.

> Jeg tror jeg skal til at lægge en sag an...
>
> Hvad mener i?

Det får du nok ikke så meget ud af. Godt nok er en aftale en aftale, men det
princip er ikke så meget værd, hvis man ikke kan godtgøre hvad aftalen
består i. Og det er svært hvis man kun har den mundtligt.

/Per

Fra : Aksel

Dato : 19-01-06 21:39

> [...]
> være
> aldeles indholdløst.
>
> Jeg tror jeg skal til at lægge en sag an...

Mange overenskomster har en paragraf om forgæves fremmøde, giver normalt 4
timers løn, men jeg ved selvfølgelig ikke om der er tale om
overenskomstdækket arbejde.

Hilsen Aksel

Fra : martin

Dato : 20-01-06 17:04

Det er der skam og jeg har også en underskrevet såkaldt vikaraftale hvoraf
det blandt andet fremgår at man kan opsiges med dags varsel.

Og ja jeg brugte tid om mandagen men spildte jo også mere end 200 kr på at
komme derned om torsdagen til et projekt som de jo bare kunnet have aflyst.
Så var jeg jo ikke kørt så langt ;)

Fagforeningen siger at jeg skal gøre krav på en dagsløn og det har jeg
dermed gjort i form af et brev til den person som underskrev vikaraftalen.