Pengene retur???
Fra : Connie Toft

Dato : 17-01-06 21:54

Ved ikke om dette er den rigtige gruppe, men prøver alligevel.

Vi købte en mobiltelefon på nettet, uden abn. Konstaterede at
headsættet ikke virkede i højre udgang, sendte dette retur efter
aftale med Mobiludsalg. Der skete dog ikke det fjerneste, men i
mellemtiden fandt vi ud af, at telefonen kun kunne holde strøm i 2
døgn og ca 2 timer. Dette ringede jeg til Mobiludsalg for at finde en
løsning på. Spurgte også til vores headsæt, jo den havde de
modtaget,men ikke gjort noget??? Nå, men det korte og lange blev, at
jeg skulle sende mobiltelefonen retur, hvorefter vi ville få vores
penge igen. Dette er ikke sket endnu. Men hvor lang tid skal jeg
afvente??? De har afhentet telefonen d.11.01. på posthuset. Burde jeg
så ikke allerede nu have pengene på kontoen???
Har jeg alt for kort "lunte"??? Eller???

Connie

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-01-06 22:25

Connie Toft skrev den 17-01-2006 21:53:
> [...]
> så ikke allerede nu have pengene på kontoen???
> Har jeg alt for kort "lunte"??? Eller???

IMO ja.

Hvis det havde været din fortrydelsesret jf. forbrugeraftaleloven du
havde taget i anvendelse, så ville sælger have 30 dage til at overføre
pengene i.

Om noget tilsvarende gælder ved reklamationer. Det må andre gerne svare på.

mvh

Carsten

Fra : Peter Makholm

Dato : 18-01-06 09:59

Connie Toft <ct-hl@mail.dk> writes:

> [...]
> afvente??? De har afhentet telefonen d.11.01. på posthuset. Burde jeg
> så ikke allerede nu have pengene på kontoen???

Butikken skal have tid til at sikre at det de modtager er noget du har
ret til at returnere. Det vil sige at varen er købt hos dem og at den
besider en mangel. Har du gjort hvad du kan for at hjælpe dem dmed
dette? Har du skrevet et tydeligt følgebrev hvor der står hvorfor du
sender telefonen og en kopi af fakturaen?

Hvornår er telefonen købt og hvornår reklamerede du problemet med
batteriet?

Hvis butikken betaler tilbage med en bankoverførelse kan der gå op til
3 dage fra butikken har 'betalt' tilbage til du kan se pengene på din
konto. Jeg ved ikek om en dankortbetaling kan føres tilbage på dette
tidspunkt og hvor trægt det så er.

> Har jeg alt for kort "lunte"??? Eller???

Ja, og du bruger for mange spørgsmålstegn.

--
Peter Makholm | Have you ever felt trapped inside a Klein bottle?
peter@makholm.net |

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-01-06 10:23

Peter Makholm wrote:
> Hvis butikken betaler tilbage med en bankoverførelse kan der gå op til
> 3 dage fra butikken har 'betalt' tilbage til du kan se pengene på din
> konto.

Hvor har du det fra?
Jeg har aldrig oplevet, at der er gået mere end een dag.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-01-06 11:03

meddelelse news:43ce08ef$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvor har du det fra?
> Jeg har aldrig oplevet, at der er gået mere end een dag.

Weekend ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-01-06 11:24

Per Henneberg Kristensen wrote:
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
> meddelelse news:43ce08ef$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...

> Weekend ;)

Ikke hos mig...

Penge overført om fredagen, kan jeg se om lørdagen. Rentedag er dog mandag.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 18-01-06 11:58

meddelelse news:43ce1736$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...

> Penge overført om fredagen, kan jeg se om lørdagen. Rentedag er dog
> mandag.

Ja, hvis både afsender og modtager benytter samme pengeinstitut, ellers kan
der går der op til 3 bankdage (lørdag og søndag er ikke bankdage).

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-01-06 12:01

Allan Soerensen wrote:
> [...]
>
> Ja, hvis både afsender og modtager benytter samme pengeinstitut,
> ellers kan der går der op til 3 bankdage (lørdag og søndag er ikke

Mit firmaet modtager næsten daglidt bankoverførsler.
Jeg har _aldrig_ oplevet, at der er gået mere end 1 bankdag. Hvis det er
samme bank, så går der 0 bankdage.
Og jeg kan altid se bankoverførsler, som er lavet en fredag, den kan jeg se
om lørdagen - også når det er fra andre banker.

Fra : Kenneth

Dato : 18-01-06 12:26

meddelelse news:43ce1ff9$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...
> Mit firmaet modtager næsten daglidt bankoverførsler.
> Jeg har _aldrig_ oplevet, at der er gået mere end 1 bankdag. Hvis det er
> samme bank, så går der 0 bankdage.

Enig hvis det er samme bank, så kan de ses på modtagers konto
med det samme. Ihvertfald i Nordea som jeg har.

Jeg har dog oplevet mange gange at der er gået 2 dage før en bankoverførsel
er gået igennem. 3 dage har jeg aldrig oplevet men det betyder ikke at det
ikke kan ske.

Mvh Kenneth

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-01-06 12:57

Kenneth wrote:
> [...]
>
> Jeg har dog oplevet mange gange at der er gået 2 dage før en
> bankoverførsel er gået igennem. 3 dage har jeg aldrig oplevet men det

Ja, 2 dage, hvis der er overført efter banken har lukket.
Hvis man fx overfører mandag aften kl 22:00, så bliver pengene først
overført fra banken om tirsdag, hvor de så står på modtagers konto om
onsdagen - med mindre, at det er samme bank.

Fra : Kenneth

Dato : 18-01-06 13:21

meddelelse news:43ce2d11$0$15795$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> overført fra banken om tirsdag, hvor de så står på modtagers konto om
> onsdagen - med mindre, at det er samme bank.

2 dage hvis gjort indenfor åbningstiden

Her på det sidste har det dog primært været 1 dag.

Mvh Kenneth

Fra : Allan Soerensen

Dato : 18-01-06 15:23

meddelelse news:43ce1ff9$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...

> Mit firmaet modtager næsten daglidt bankoverførsler.

Det samme gør mit firma

> Jeg har _aldrig_ oplevet, at der er gået mere end 1 bankdag. Hvis det er
> samme bank, så går der 0 bankdage.

Jeg oplever tit at en overførsel fra et fremmed pengeinstitut tager 1-2
bankdage.
Efter folk er gået over til netbank kan jeg ikke mindes at der er gået 3
bank-dage. De "op til 3 bankdage" har jeg fra en ligende diskussion, hvor
jeg fandt det beskrevet på en af bankernes hjemmeside (og kan ikke finde
linket igen).

Fra samme pengeinstitut som mit, tager det ganske rigtigt 0 bankdage, men
lørdag og søndag er stadig ikke bankdage.

Fra : Nette

Dato : 18-01-06 23:44

"Allan Soerensen" skrev

> Fra samme pengeinstitut som mit, tager det ganske rigtigt 0 bankdage, men
> lørdag og søndag er stadig ikke bankdage.

Det diskuterede vi herhjemme forleden. Hvorfor er de egentligt ikke det?
Min netbank lukker også om natten.
Der sidder vel ikke nogen der i weekenderne eller om natten og tjekker om
girokortene er udfyldt rigtigt og om der er dækning på kontoen?

Nette

Fra : Allan Soerensen

Dato : 19-01-06 09:37

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der sidder vel ikke nogen der i weekenderne eller om natten og tjekker om
> girokortene er udfyldt rigtigt og om der er dækning på kontoen?

Et godt bud er at banken tjener godt på de rentedagene, så de har ikke nogen
interesse i at tilpasse tingene til dagens Danmark, hvor man ikke
nødvendigvis går til kassen for at betale regninger eller overfører penge

Det med at de lukker netbank nogle timer om natten skyldes formentligt at de
laver service og opdateringer på det tidspunkt, så det genere færrest
muligt. Det er ganske fornuftigt.