Bil stiger pludselig i pris...
Fra : Propellen

Dato : 16-01-06 23:32

Kan en ny bil (Hyndai Matrix CRDI) bare stige 8.000 kr. _efter_ der er
skrevet under på slutseddel? Altså prisen er 8000 mere end der står på
slutseddel. Kan da ikke være mine forældres skyld, at forhandler ikke
kan levere bilen, som skulle have været leveret i december. Næste bud
til levering er februar. Og fordi det er i ´06 nu, stiger ny bil 8000...
Hvad gør man i sådan en situation? De er ikke medlem af FDM.
--
/Propellen

"Don´t pull low... Unless you are!"

"The sky is not the limit. The ground is"

Fra : Peter Makholm

Dato : 17-01-06 07:12

Propellen <Not@Valid.Invalid> writes:

> Kan en ny bil (Hyndai Matrix CRDI) bare stige 8.000 kr. _efter_ der er
> skrevet under på slutseddel? Altså prisen er 8000 mere end der står på
> slutseddel.

Er der underskrevet en slutseddel er der indgået en aftale og varen
skal leveres til den pris der fremgår af aftalen.

De 8000,- er ikke skatter og afgifter der er steget med årsskiftet,
vel?

> Hvad gør man i sådan en situation? De er ikke medlem af FDM.

Hvad koster bilen?

Forbrugerklagenævnet behandler ikke vare der koster over 100.000,- så
hvis de ikke er medlem af en forening der vil hjælpe med at føre sagen
(FDM) så må de selv kontakte en advokat.

--
Peter Makholm | Vi smider blade allesammen - hele tiden
peter@makholm.net | som et konstant spirende efterår

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 17-01-06 08:07

"Propellen" <Not@Valid.Invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> levering er februar. Og fordi det er i ´06 nu, stiger ny bil 8000...
> Hvad gør man i sådan en situation? De er ikke medlem af FDM.

Hej

Står der på slutsedlen at det er en 05 model der er handlet?

Er bagsiden af slutsedlen ikke fyldt med "undtagelser" desangående?

--
Leif Langgaard

GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:
http://www.azfotos.com/
http://www.webshots.com/

Fra : Peter Bjoern

Dato : 17-01-06 18:55

On Mon, 16 Jan 2006 23:31:58 +0100, Propellen <Not@Valid.Invalid> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>til levering er februar. Og fordi det er i ´06 nu, stiger ny bil 8000...
>Hvad gør man i sådan en situation? De er ikke medlem af FDM.

Jeg sidder her og ser på en standard slutseddel for Dansk Automobilhandler
Forening.

På denne er der et punkt 4 der som overskrift hedder "Regulering af købesummen".
I dette punkt er der anført :

"Såfremt en af sælgerens leverandør (importør) for bilen fastsat listepris
(vejledende udsalgspris) ændres, skal den i slutsedlen anførte købesum reguleres
tilsvarende op eller ned.
Stiger den i ordrebekræftelsen anførte købesum (brutto) som følge heraf med mere
end 10%, er køberen dog ikke, medmindre andet er aftalt, forpligtet til at
aftage det købte."

Der er et tilsvarende punkt omkring afgifts- og gebyrændringer.

Det ser altså ud til at folk standardmæssigt (hvis de ikke aftaler andet)
skriver under på en slutseddel der gør det muligt at hæve prisen med op til 10%.

Men hvad er der aftalt m.h.t. levering ?
Standardslutsedlen har anført at hvis ikke der er aftalt andet, så er levering
inden 30 dage efter slutsedlens underskrift.
Der er også en mulighed for køber for at hæve købet hvis der ikke leveres inden
fristen + en af køber fastsat rimelig frist.
Hvis der har været aftalt levering i december (på slutsedlen) og det nu hedder
februar kan dine forældre måske bruge denne leveringsforsinkelse til at hæve
købet ?

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 18-01-06 08:41

Propellen wrote:

> [...]
> til levering er februar. Og fordi det er i ´06 nu, stiger ny bil 8000...
> Hvad gør man i sådan en situation? De er ikke medlem af FDM.

Denne problematik har været vendt i medierne ihvertfald et _par_ gange siden
2000.

Det fremgår som regel af slutsedlen, at prisen kan stige op til 10% på grund
af ting der ligger uden for forhandlerens kontrol (herunder leveringstiden)
Over 10% kan købet hæves.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Who do you trust? Nobody? Good, let's put Nobody in charge then...

- The Register on TCPA/Palladium, 20021109

Fra : per christoffersen

Dato : 18-01-06 22:54

"Mads Bondo Dydensborg" <madsdyd@challenge.dk> skrev i en meddelelse

> Det fremgår som regel af slutsedlen, at prisen kan stige op til 10% på
> grund
> af ting der ligger uden for forhandlerens kontrol (herunder
> leveringstiden)

Hvilket jo er en pudsig formulering al den stund, at leveringstiden nok er
uden for forhandlerens kontrol, men dog må forudsættes at være bekendt ved
handlens indgåelse.
At importøren muligvis brænder forhandleren af, og udskyder en aftalt
levering, burde ret beset være uden betydning for forbrugeren. Men sådan er
der jo så mange luskede kneb i bil-branchen (selvom de mest hører til på
brugtbilsmarkedet).

Man skal ihvertfald have øjnene med sig når man handler på det marked.

/Per