MAndersen skrev den 16-01-2006 14:59:
> Vi ansætter en sekretær på en funktionærkontrakt i den nærmeste fremtid.
>
> Ud over at hun skal have en ansættelseskontrakt og en jobbeskrivelse, er der
> så andet vi skal være opmærksomme på, skal vi oplyse det et eller andet
> sted?
> Løn, feriepenge, pension og lønsumsafgift kommer givetvis til at køre over
> Danløn.
>
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20020069229-REGL
----------
1) Arbejdsgiverens og lønmodtagerens navn og adresse.
2) Arbejdsstedets beliggenhed eller i mangel af et fast arbejdssted
eller et sted, hvor arbejdet hovedsagelig udføres, oplysning om, at
lønmodtageren er beskæftiget på forskellige steder, og om hovedsæde
eller arbejdsgiverens adresse.
3) Beskrivelse af arbejdet eller angivelse af lønmodtagerens titel,
rang, stilling eller jobkategori.
4) Ansættelsesforholdets begyndelsestidspunkt.
5) Ansættelsesforholdets forventede varighed, hvor der ikke er tale om
tidsubestemt ansættelse.
6) Lønmodtagerens rettigheder med hensyn til betalt ferie, herunder om
der udbetales løn under ferie.
7) Varigheden af lønmodtagerens og arbejdsgiverens opsigelsesvarsler
eller reglerne herom.
8) Den gældende eller aftalte løn, som lønmodtageren har ret til ved
ansættelsesforholdets påbegyndelse, og tillæg og andre løndele, der ikke
er indeholdt heri, f.eks. pensionsbidrag og eventuel kost og logi.
Endvidere skal der oplyses om lønnens udbetalingsterminer.
9) Den normale daglige eller ugentlige arbejdstid.
10) Angivelse af, hvilke kollektive overenskomster eller aftaler der
regulerer arbejdsforholdet. Hvis der er tale om overenskomster eller
aftaler indgået af parter uden for virksomheden, skal det endvidere
oplyses, hvem disse parter er.
Stk. 3. Oplysningerne kan gives i følgende dokumenter:
1) en skriftlig erklæring, som indeholder oplysning om alle væsentlige
vilkår for ansættelsesforholdet bortset fra de oplysninger, der
eventuelt er givet i et af de nedenfor i nr. 2-4 nævnte dokumenter,
2) en skriftlig arbejdskontrakt,
3) et ansættelsesbrev eller
4) et eller flere andre dokumenter, forudsat at mindst eet af disse
indeholder samtlige oplysninger nævnt i stk. 2, nr. 1-4, 8 og 9.
Stk. 4. Bortset fra de oplysninger, der er nævnt i stk. 2, nr. 1-5 samt
10, anses pligten til at oplyse lønmodtageren om de væsentlige vilkår
for ansættelsesforholdet for at være opfyldt, hvis der i de dokumenter,
som er omtalt i stk. 3, henvises til love, administrative bestemmelser,
vedtægtsmæssige bestemmelser eller kollektiv overenskomst, der gælder
for de pågældende forhold.
---------------
Derudover bør I sætte jer ind i arbejdsmiljømæssige regler omkring
arbejdets udførsel. Arbejdstilsynet og/eller fagforening vil sikkert
gerne være behjælpelig med assistance på området.
mvh
Carsten