Køb på Ebay
Fra : Jan Petersen

Dato : 15-01-06 15:54

Hvis man køber på Ebay og det viser sig at det er stjålne varer, hvem er så
hæleren? Ebay eller køberen, og hvordan forholder det sig med evt.
erstatning, da man jo i sagens natur er nødt til at aflevere varen (varerne)
igen?

Mvh Jan Petersen

Fra : MAndersen

Dato : 15-01-06 18:01

"Jan Petersen" <jan@kosmo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så hæleren? Ebay eller køberen, og hvordan forholder det sig med evt.
> erstatning, da man jo i sagens natur er nødt til at aflevere varen

Jeg solgte på et tidspunkt kostervarer. Varer der var stjålet, erstattet af
et forsikringsselskab, og senere fundet igen.
Jeg talte med en af betjente der havde været med til opklaringen.

En af varerne blev taget fra en køber, som havde købt det i en butik til
normal pris, han blev ikke straffet, men fik heller ingen erstatning - han
kunne have kørt en sag på tyven.
En anden havde købt en vare fra bagagerummet af en bil, til under halvdelen
af hvad varen normalt vil koste. Han blev straffet som hæler.

MAndersen

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 15-01-06 19:00

On Sun, 15 Jan 2006 18:01:29 +0100, MAndersen wrote:

> [...]
> En anden havde købt en vare fra bagagerummet af en bil, til under halvdelen
> af hvad varen normalt vil koste. Han blev straffet som hæler.

Ja - det handler om at være i god tro vs ond tro. I det første tilfælde
kan man ikke forvente at personen fatter mistanke da han handler i en
butik og til normal pris, mens den anden person kan forventes at være
klar over at der er ugler i mosen.
Hvordan situationen er hvis man køber varen på en auktionsside som fx
ebay ved jeg ikke - her kan man jo godt være heldig at købe en ting til
væsentligt mindre end normalprisen, hvis man fx af den ene eller anden
grund er eneste budgiver. I så fald kan man vel ikke forventes at være
klar over at der er noget galt?
Er der nogle tommelfingerregler for hvornår man er i god tro i
forbindelse med sådanne handler? Jeg tænker på sager hvor sælger fx ikke
har org. købskvittering eller medfølgende tilbehør til produkt.

--
/Jesper

Mail sendt til afsenderadressen bliver ikke læst!
Brug news(at)jronline(punktum)dk ved direkte svar!