Piercing: Regler og ansvar?
Fra : Ukendt

Dato : 14-01-06 21:48

Hej gruppe.

Er der nogen der ved hvordan reglerne er ang. det at udføre piercing.

1.. Hvor gamle skal de personer være som får foretaget/isat eks. vis en
piercing ring?
2.. Har den der udfører piercingen noget ansvar mht. hvis det skulle gå
galt og den der får foretaget piercing må på sygehuset, fordi der er skudt
igennem en blodåre?
3.. Skal sådanne forretninger have nogen skade/ansvarsforsikring, der skal
dække kunden?
4.. Er der påkrævet nogen uddannelse for at udføre jobbet?

--

Mvh.
Jens_a 3060 Nordsjælland

Fra : Nicolai

Dato : 15-01-06 00:01

"Jens_a 3060" <Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk> wrote in message

> 1.. Hvor gamle skal de personer være som får foretaget/isat eks. vis en
> piercing ring?

Det er der ingen officielle regler om.

> 2.. Har den der udfører piercingen noget ansvar mht. hvis det skulle gå
> galt og den der får foretaget piercing må på sygehuset, fordi der er skudt
> igennem en blodåre?

Nej. Svjh, så skriver man nogle steder under på, at det er fri vilje og at
ham der piercer ikke har noget ansvar.

> 3.. Skal sådanne forretninger have nogen skade/ansvarsforsikring, der
> skal dække kunden?

Dække for hvad?

> 4.. Er der påkrævet nogen uddannelse for at udføre jobbet?

Nej.

Den eneste regel på området for piercere, har noget at gøre med
nikkelindholdet i de smykker de anvender. Det er det samme i de andre
nordiske lande.

> --
>
> Mvh.
> Jens_a 3060 Nordsjælland

nicolai

Fra : nana sørensen

Dato : 15-01-06 17:42

"Nicolai" <news2004@mailme.dk> wrote in message

> [...]
>
> Den eneste regel på området for piercere, har noget at gøre med
> nikkelindholdet i de smykker de anvender. Det er det samme i de andre

Den lov er blevet skrottet, da nogle forskere blev betalt for at sige at der
ingen fare er. Desværre.

Fra : Melanie

Dato : 15-01-06 00:31

"Jens_a 3060" <Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Mvh.
> Jens_a 3060 Nordsjælland
> e-mail: Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk

Hej Jens

Jeg kender ikke selv reglerne, men ved hvem der kæmper for bedre renlighed
og lovgivning på området. Han hedder Jack Rubbinni og her er et link til der
hvor han har sin butik.
http://www.degulesider.dk/vbw/oplysningen/resultat.do?name=Gorlubb+Piercing&
zip=&city=&address=&regionID=&phone=&Image51.x=0&Image51.y=0
Jeg beklager hvis dette indlæg er ot eller opfattes som reklame. Det er ikke
sådan ment Jeg har bare selv fået lavet mine piercinger der, for det er det
sikreste sted at få dem lavet.

Mvh Melanie

Fra : nana sørensen

Dato : 15-01-06 17:45

"Melanie" <melanie@din_slet_ven.dk> wrote in message

> [...]
> ikke
> sådan ment Jeg har bare selv fået lavet mine piercinger der, for det er

Spørg ham om han bruger sterile handsker. Spørg ham om han syntes at det er
i orden, at andre medlemmer af hans organisation laver indgreb på
mindreårige, laver indgreb der er dybt uforsvarlige osv. Spørg om han kan
stå inde for de andre medlemmer af hans organisation.
Men først og fremmest: Spørg ham om det er ganske normalt, at en piercer
rent ud sagt knepper en ung pige, der netop er blevet piercet. Spørg om det
er normalt at beføle kunder i butikken. (Den pige dukkede nemlig stærkt
rystet op i vores studie og spurgte om det var normalt. Hun var stærkt
chokeret.)

Fra : Melanie

Dato : 15-01-06 22:59

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er normalt at beføle kunder i butikken. (Den pige dukkede nemlig stærkt
> rystet op i vores studie og spurgte om det var normalt. Hun var stærkt

Hej Nina

Hvad for noget....? Jeg fatter intet... Han gik da totalt foran for nogle år
siden med renlighed og sikkerhed. Kunderne skulle være over 18 og han
skiftede seriøst handsker mindst 10 gange for at lave en piercing. Han er i
øvrigt gift med en sild og har børn. Ikke at jeg ikke tror dig, men fatter
bare ikke lige... Han var total god for 5-10 år siden som var den periode
jeg brugte ham.
Kan du fortælle mere om den sag du hentyder til? Links?
Du skriver i "vores studie". Hvor og hvad er det? Nu er jeg jo blevet
nysgerrig.

Mvh Melanie

Fra : nana sørensen

Dato : 16-01-06 00:06

> [...]
> Kan du fortælle mere om den sag du hentyder til? Links?
> Du skriver i "vores studie". Hvor og hvad er det? Nu er jeg jo blevet

Hejsa Melanie. (Jeg hedder i øvrigt Nana, ikke Nina. LOL)

Jeps, det kan godt tænkes at han var en stor kanon for nogen år siden, men
han er faldet meget af på den åbenbart.

At han skiftede handsker en trillion gange siger intet, medmindre han brugte
STERILE handsker fra en engangspakning. Smykker, nåle, tænger osv er jo kun
sterile indtil han har pillet på dem med et par u-sterile handsker. En åben
kasse med handsker i et piercingsstudio er udsat for airborne pathogens (kan
ikke huske dansk navn) og diverse andet fnap, der kan flyve rundt i lokalet.
Støv, mikroskopiske blodsprøjt osv. Dvs, ikke sterilt, og overfører
bakterier og andet guf til de sterile ting han rører ved. Derfor læggger en
seriøs piercer alt frem, frisk udpakket fra autoklave-poser, på et sterilt
underlag. Han sørger for ikke at røre ved dem med usterile handsker, og
skifter først til allersidst til sterile handsker. Crossdetermination må
ikke undervurderes. Muffe, som ejer Copenhagen bodyextremes bruger heller
ikke sterile handsker. Han blev endda muggen, da han ikke kunne blive
optaget i dansk piecing laug af den grund. Hans argument: De er pissedyre.
(!!!)

Ang. aldersgrænse. Jeg ved positivt at han har piercet masser af unge, også
under 15 år, uden forældre eller værges samtykke. De dukker nemlig tit op
inde hos den piercer jeg arbejder hos, når de har fået problemer.

Links til hvad? Jeg er ikke sikker på hvad jeg skal linke til.

Jeg arbejder i øjeblikket how srbodyart, hvor jeg er kommet igennem fem år.
Pierceren der ejer det hedder Lars og er formand for dansk piercing laug.
Omtalte pige dukkede op derinde, stærkt chokeret og undrende, og spurgte om
det var normal praksis, at en piercer dyrker sex med sine kunder i stolen
efter han har lavet en intimpiercing på dem.

Fra : Nicolai

Dato : 16-01-06 00:40

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> wrote in message

> [...]
> spurgte om det var normal praksis, at en piercer dyrker sex med sine
> kunder i stolen efter han har lavet en intimpiercing på dem.

Nej, hvorfor skulle det være normalt? Og hvorfor skulle pigen ikke kunne
sige nej?

Fra : nana sørensen

Dato : 16-01-06 09:51

> "nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> wrote in message

> Nej, hvorfor skulle det være normalt? Og hvorfor skulle pigen ikke kunne
> sige nej?

Sagde jeg at jeg syntes det er normalt? Det der er problemet i det hele er,
at en piercer bør opføre sig som en læge og ikke udnytte situationen, bare
fordi nogle af hans kunder er nødt til at smide tøjet. At pigen var i en sær
sindstilstand og måske ikke SKREG nej, det har måske noget at gøre med at
hun havde haft en nål i sine genitalier tre min før.
En piercer skal ikke dyrke sex med kunderne, og da slet ikke i stolen. Ville
du syntes det var i orden at en fysioterapeut gav sig til at dyrke sex med
en klient? Eller at en akupunktør gør? Men du syntes måske at Søren
Ventegodt er en herlig fætter?

Fra : Nicolai

Dato : 16-01-06 12:36

> Sagde jeg at jeg syntes det er normalt? Det der er problemet i det hele
> er, at en piercer bør opføre sig som en læge

Det kan godt være at du er "farvet" fra dit arbejde, men jeg forventer slet
ikke, at en piercer uden uddannelse, opfører sig som en person, der har
været igennem min. 7-8 års uddannelse. Så jeg synes ikke at du kan sige
"bør". At der er nogen piercere som tager deres arbejde så seriøst, at de
forsøger at opføre sig som en læge, er da fint, men jeg tror vist ikke det
er flertallet der forventer, at piercere gør det.

> [...]
> at smide tøjet. At pigen var i en sær sindstilstand og måske ikke SKREG
> nej, det har måske noget at gøre med at hun havde haft en nål i sine

Sær sindstilstand? Altså, da jeg blev piercet i brystvorten, resulterede det
ikke i at jeg havnede i en sær tilstand? Uanset hvad, så skulle man da kunne
sige nej. Det er i hvert fald min mening. Ellers er der jo grundlag for en
voldtægtsanklage, hvis tingene forholder sig som du siger. Det gjorde det
heller ikke da jeg blev det i tungen og øjenbrynet. Og jeg tror heller ikke
jeg ville blive det, hvis jeg blev piercet i mine ædlere områder.

> En piercer skal ikke dyrke sex med kunderne, og da slet ikke i stolen.

Nej, det må da være et ubehageligt sted.

> du syntes det var i orden at en fysioterapeut gav sig til at dyrke sex med
> en klient? Eller at en akupunktør gør?

Hvorfor skulle jeg ikke synes det er i orden, hvis begge parter har lyst og
interesse? Jeg ville da blive meget forbavset, hvis den slags ikke allerede
skete.

> Men du syntes måske at Søren Ventegodt er en herlig fætter?

Jeg kender ham ikke fra andet end medierne, så det kan jeg ikke udtale mig
om.

Men uanset hvad, så skulle du måske prøve at tilpasse tonen lidt, jeg har
lidt mere opfattelsen af, at du kører en personlig vendetta her, end at føre
en debat.

nicolai

Fra : nana sørensen

Dato : 15-01-06 17:42

> [...]
>

> Er der nogen der ved hvordan reglerne er ang. det at udføre piercing.
>

> 1.. Hvor gamle skal de personer være som får foretaget/isat eks. vis en

Der er ingen regler. Medlemmer af dansk piercing laug har vedtaget, at en
person der skal pierces skal vurderes til at være i stand til at overskue
konsekvenserne af indgrebet, og personen skal underskirve et skriftligt
samtykke. Dansk piercing laug har så også vedtaget at personer under 16 ikke
kan forventes at give dette samtykke helt alene, og de skal derfor have
forældre/værges samtykke, også på skrift. Der findes ingen paragraffer i den
danske lov der siger andet.

> 2.. Har den der udfører piercingen noget ansvar mht. hvis det skulle gå
> galt og den der får foretaget piercing må på sygehuset, fordi der er skudt
> igennem en blodåre?

Vi har faktisk en lov mod malpractice mht piercing. At den aldrig har været
brugt er så en anden sag. Jeg kan ikek huske den nøjagtige ordlyd, men det
er noget hen i retning af legembeskadigelse. Den er som sagt aldrig blevet
brugt, selvom vi har henvist folk i lange baner til at melde deres sag til
sundhedsstyrelsen. Desværre...

Piercere "skyder" ikke smykker i. Overhovedet, og under INGEN
omstændigheder! En hullepistol er det værste bras. Den kan ikke
steriliseres. Dvs. den kan overføre smitte mellem kunder, feks.
leverbetændelse og hiv-virus.. Desuden er de smykker der bliver presset
igennem huden med sådan en, af allerlaveste kvalitet kirurgisk stål, som
ikke er nikkelfrit. Oven i købet er stiften ikke spids. Sammelign det emd at
stikke sig på en skruetrækker, og stikke dig på en nål. Stiften laver et
kodylt traume i det piercede område, hvilket kan føre til seriøst
arvævsdannelse. At den heller var steril, giver ekstremt tit betændelse og
andre problemer. Dertil kommer, at en guldsmed intet begreb har om anatomi
oa. En guldsmed er ikke uddannet og har intet begreb om kroppens reaktioner
på et sådan indgreb, ej heller aner de noget om nervebaner, rensning af en
ny piercing osv. De råder faktisk folk til at bruge brintoverilte eller
klorhexedin, hvilket kan siges at være det værste man kan gøre ved en
piercing. HVER DAG ser jeg folk der er blevet piercet hos guldsmeden. Ingen
af dem har fået vejledning om noget som helst, og de er derfor godt i gang
med at ødelægge deres krop.

> 3.. Skal sådanne forretninger have nogen skade/ansvarsforsikring, der
> skal dække kunden?

Nope... Sorry.

> 4.. Er der påkrævet nogen uddannelse for at udføre jobbet?

Nej. Derfor er 80% af piercere DYBT inkompetente. Du kunne faktisk åbne en
butik, sige du er piercer og begynde at stikke i folk. Uden nogen som helst
erfaring osv. Hvilket også viser sig ved at vi hver dag får folk ind, som er
blevet piercet så forkert, med så ringe hygiejne, at det har store
konsekvenser for deres helbred.

Jeg vil opfordre alle der læser dette til at henvende sig til alt relevant
og KRÆVE at vi får en lovgivning på området.
Som en anden skriver har der været love omkring materiale ved piercing. Den
er der ikke mere. Forskere lavede et forsøg på 25 mennesker med
nikkelallergi. De piercede dem med kirurgisk stål, som IKKE er nikkelfrit,
selvom mange tror det. De vurderede at der ingen risiko var. Når man læser
resultaterne viser de at alle testpersoner fik rødme, kløe og udslæt omrking
deres nye piercinger. Forskernes svar: Det har intet med materialet at gøre.
Loven blev skrottet.
Medlemmer af dansk piercinglaug har de højeste standarder indenfor dette
Område. En del piercere har medt sig ud af denne organisation eller kunne
ikke optages af diverse årsager. De har så meldt sig ind i APP, som er en
organisation der åbenbart ikke har så høje standarder. Feks påkræves der
ikke brug af sterile handsker. Flere medlemmer af APP foretager ulovlige
indgreb på mindreårige og laver indgreb der på ingen måde kan betragtes osm
forsvarligt.
KRÆV at vi får en lovgivning på dette område. Vi lader jo heller ikke
kosmetologer bruge saltsyre på klienternes hud uden konsekvens.

Alle interesserede kan kontakte Lars Dannor Martinsen, der er formand for
dansk piercinglaug. www.srbodyart.dk De kæmper en endeløs kamp for en
fornuftig lovgivning på dette område, der kan beskytte folk mod uheld,
skader og imkompetence.

Mvh. Nana. (som nogen nok har gættet arbejder jeg hos en piercer.)

Fra : Holst

Dato : 15-01-06 18:05

Jens_a 3060 wrote:

> Er der nogen der ved hvordan reglerne er ang. det at udføre piercing.

Der er ingen regler, selvom nogen kæmper for sådanne regler.

Find en pierser, der er medlem af de rette organisation. Så har du en
vis sikkerhed for viden og hygiejne.

Kig for eksempel forbi http://www.srbodyart.dk, hvis ejer vist skulle
være "førende" i kampen for en lovgivning inden for området.

Fra : nana sørensen

Dato : 15-01-06 18:19

"Holst" <newsjan06@shelter.dk> wrote in message

> [...]
>
> Kig for eksempel forbi http://www.srbodyart.dk, hvis ejer vist skulle være
> "førende" i kampen for en lovgivning inden for området.

Jeps. Dansk piercing Laug er vejen frem. Han hedder Lars Dannor Martinsen.
(Jeg arbejder der, og han er creme de la creme) Lars er i øvrigt formand.

Medlemmer af APP kan ikke anbefales.

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-06 21:44

Tak for de svar, der er kommet.