Ved køb af brugt bil
Fra : Frodo

Dato : 13-01-06 20:28

Hejsa

Jeg har for ca 4 mdr. købt en brugt bil fra 2002, hvordan er loven med
garanti'en på sådan en

Den er købt hos en brugt vogns forhandler

Er der 6 månders garanti på en brugt bil eller ?

/Jesper

Fra : HKJ

Dato : 13-01-06 20:34

Frodo wrote:
> Jeg har for ca 4 mdr. købt en brugt bil fra 2002, hvordan er loven med
> garanti'en på sådan en
>
> Den er købt hos en brugt vogns forhandler
>
> Er der 6 månders garanti på en brugt bil eller ?

Loven giver ingen garanti, men du har 24 måneders reklamations ret,
hvoraf de første 6 måneder ligner en garanti.

Fra : Info

Dato : 15-01-06 01:07

> hvoraf de første 6 måneder ligner en garanti.

...... forklar lige det ?

Fra : HKJ

Dato : 15-01-06 09:11

Info wrote:

> ...... forklar lige det ?

I de første 6 måneder af reklamationsperioden skal forhandleren bevise
at fejlen IKKE var tilstede på købstidspunktet, derefter skal
forbrugeren bevise at fejlen var tilstede på købstidpunktet.

Denne omvendte bevisbyrde er det samme som mange garantier giver.