Mulig svindel med EU-midler
Fra : Christian Hansen

Dato : 13-01-06 19:47

Hej NG

Jeg har just deltaget i et kursus, som for hoveddelen var financieret af
EU-midler.

Kurset strækte sig over 3 dage med 6 timer hver dag - altså i alt 18 timer.

Ved kursets afslutning i dag blev vi bedt om at skrive under på en
seddel med de timer vi havde haft.

Foruden de 18 timer stod der ca. 11 dage med en overskrift ala
"Reflektion og selvstudie over det udleverede materiale" på 5,5 time pr.
dag. Kursuslederen forklarede, at for at EU-midlerne kunne udløses
skulle kurset have en samlet kursustid på 80 timer, hvorfor dagene var
lagt ind.

Personligt synes jeg det minder om fusk med EU-midler.

Skal man foretage sig noget i sådan en sag - pengene skulle jo gå til
egnsudvikling og ikke i lommerne på et tilfældigt konsulentfirma.

Er det overhovedet ulovligt det, som de har gjort.

Mvh Christian

Fra : HKJ

Dato : 13-01-06 19:49

Christian Hansen wrote:
> [...]
> dag. Kursuslederen forklarede, at for at EU-midlerne kunne udløses
> skulle kurset have en samlet kursustid på 80 timer, hvorfor dagene var

Du må jo selv vide hvad du har lavet. Hvis kurset er en dag per uge, med
en masse selvstudier imellem kursusdagene, så er det måske rigtig nok.
Men hvis du bare har hold 3 dage i træk og ikke brugt noget tid selv, så
har du faktisk overtrådt loven ved at skrive under.

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 13-01-06 22:37

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men hvis du bare har hold 3 dage i træk og ikke brugt noget tid selv, så
> har du faktisk overtrådt loven ved at skrive under.

- enig ... ring til en af aviserne ...

ras

Fra : Christian Hansen

Dato : 14-01-06 00:38

HKJ wrote:
> [...]
> Men hvis du bare har hold 3 dage i træk og ikke brugt noget tid selv, så
> har du faktisk overtrådt loven ved at skrive under.

I kursusoplægget stod intet om selvstudering eller at det var
EU-financeret - blot at det var et 3-dages kursus. Jeg meldte mig på og
fulgte det aktivt. Da vi skulle til at slutte sidste dag fik vi benævnte
seddel, som skulle underskrives. Jeg er klar over, at jeg ikke burde
have gjort det, men det gjorde jeg altså. Spørgsmålet var heller ikke om
jeg burde eller ikke burde, men om det er en ok måde at drive
kursusvirksomhed på? At kunstigt forhøje timeantallet ved hjælp af
"selvstudering" blot for at få EU-midler i kassen.

Jeg betaler det jo indirekte via skatte og det gør I jo også. Det
mindste man kunne forlange var vel så, at pengene blev brugt fornuftigt.

Mvh Christian

Fra : KT

Dato : 14-01-06 09:50

Det er en tilsyneladende helt uacceptabel omgang med offentlige midler af
det kursusfirma. Det bør stoppes og jeg kan kun foreslå at du anmelder sagen
til myndighederne.

Knud

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-01-06 13:32

KT wrote:
> Det er en tilsyneladende helt uacceptabel omgang med offentlige midler af
> det kursusfirma. Det bør stoppes og jeg kan kun foreslå at du anmelder sagen
> til myndighederne.

Enig.

--

Christian,
som også modtager EU midler, i form af hektarstøtte.

Fra : Christian Hansen

Dato : 16-01-06 15:43

Hermed gjort.

Myndighederne mener, at det lyder som om, at der er noget uldent i sagen
og vil undersøge det videre.

Til dem, der mente, jeg ikke skulle skrive under, kan jeg oplyse, at det
ikke bliver noget problem - det er kursusholderne, som er ansvarlige og
vil blive holdt ansvarlige - ikke kursisterne.

Tak for hjælpen

Mvh Christian