/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Garanti og produktansvar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 13-01-06 13:17

Hej NG.

Så er den gal igen....

Jeg købte d. 6/12-05 en voip-router på kendt e-handelssted.
Nytårsmorgen da jeg vågnede, bemærkede jeg at min telefon blinkede :-/, jeg
gik ind på min kontor og konstaterede at der ikke var lys i nogle af
lamperne på min voip-router.
Jeg tænkte, at strømforsyningen måske var defekt, så jeg målte på den. Den
fejlede intet.

Jeg kontaktede firmaet og fik efterfølgende en mail.

****
Med tak for din mail.

Hvis din ...... ikke tændes når tilsluttet til strømforsyning, så kan det
skyldes flere årsager.

For eks. kan det være strømforsyningen der er defekt eller brændt eller også
kan det skyldes at selve ....... har været udsat for overspænding eller
tilsvarende, så den er blevet brændt.

Ovenstående tilfælde kan for eks. forårsages af brug med forkert
strømforsyning, lyn nedslag, overspænding på el-nettet i boligen.

I tilfælde af produktet konstateres brændt, så dækker garantien ikke.

Du er dog velkommen til at følge vores RMA prodedure for fejlmelding af dit
produkt: http://www..............................
****

Dvs... at hvis hvilken som helst komponent på printet giver op, så dækker de
ikke. (Det holder sgu da ikke)

Produktet er sendt ind til forhandleren og de har bekræfet modtagelsen
d.3/1-06.
De vil nu sende produktet til Tyskland og se om producenten vil dække.

Jeg selv ville mene, at hvis jeg havde haft stændingsfejl i huset, så var
der andre ting der også ville være defekte.

Hvordan står jeg ?
Hvad er en "rimelig periode" for ombytning/rep. ?
Er det forhandleren eller producenten, jeg skal klage over ?

Mvh
Leon Hulstrøm - Nu uden telefon





 
 
per christoffersen (13-01-2006)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 13-01-06 13:34


"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:43c7996e$0$2087$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hvordan står jeg ?
> Hvad er en "rimelig periode" for ombytning/rep. ?
> Er det forhandleren eller producenten, jeg skal klage over ?

Først og fremmest:
Din sag har i første omgang ikke noget med hverken garanti eller
produktansvar at gøre.
Det er derimod en reklamationssag. som du kan rette mod forhandleren (hvad
du så også har gjort)

Forskellen på en reklamationssag og en garantisag er, at reklamationer er
dækket under din lovpligtige beskyttelse iflg. Købeloven. Det giver dig
nogle ufravigelige rettigheder, som forhandleren ikke kan løbe fra.

En garanti er en ydelse som forhandler eller producent giver ud over
Købelovens bestemmelser, men det er der ikke brug for her.

Produktansvar handler om skader som forårsages af et fejlbehæftet produkt, -
det er der jo slet ikke tale om her (medmindre nedbruddet har haft
økonomiske konsekvenser).

/Per



Peter Makholm (13-01-2006)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 13-01-06 13:46

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> writes:

> Jeg købte d. 6/12-05 en voip-router på kendt e-handelssted.
> Nytårsmorgen da jeg vågnede, bemærkede jeg at min telefon blinkede :-/, jeg
> gik ind på min kontor og konstaterede at der ikke var lys i nogle af
> lamperne på min voip-router.

Som Per har skrevet så er det en reklamationssag.

> Hvordan står jeg ?

Inden for de første 6 måneder gælder formodningsreglen, hvilket vil
sige at mangler formodes at have været til stede på købstidspunktet.

Det er altså sælger der skal bevise at du ikke har brugt produktet
korrekt.

> Hvad er en "rimelig periode" for ombytning/rep. ?

Der er ikke faste regler for hvad 'rimelig tid er'.

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/36/

(et dejligt ikke-svar...)

> Er det forhandleren eller producenten, jeg skal klage over ?

Forhandleren.


(Til forskel fra hvad Forbrugerrådet og visse medier har givet
udtryk så handler den nyligt afsagte EF-dom kun om
produktansvarsloven).

--
Peter Makholm | Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
peter@makholm.net | goal of life is to have fun
http://hacking.dk | -- Linus Torvalds

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste