Menneskerettighedsdomstolen og ekslusivaft~
Fra : MooreHojer

Dato : 11-01-06 16:25

Hej NG

Ifølge Berlinske Tidende
(http://www.berlingske.dk/grid/business/artikel:aid=680826) har
menneskerettighedsdomstolen i Strassbourg kendt de danske
eksklusivaftaler ulovlige i henhold til artikel 11 i konventionen.

Hvilken juridisk effekt har det for DK? Er eksklusivaftaler så fra og
med i dag ulovlige og ikke-gældende i DK? Eller hvad betyder dommen for
DK og for de mennesker der i dag er trællebundet under disse aftaler?

På Forhånd Tak!

--
MooreHojer

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 11-01-06 17:20

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i dag ulovlige og ikke-gældende i DK? Eller hvad betyder dommen for DK og
> for de mennesker der i dag er trællebundet under disse aftaler?

Efter hvad jeg lige hørte i radioen, så skal der først en lovændring til før
aftalerne er ulovlige.
Hilsen Matthias

Fra : Joebbe

Dato : 11-01-06 20:28

> [...]
> med i dag ulovlige og ikke-gældende i DK? Eller hvad betyder dommen for
> DK og for de mennesker der i dag er trællebundet under disse aftaler?

Trællebundet ???

Det er så din udlægning af det.
Man kunne jo også spørge hvad det så kommer til at betyde for de mennesker
som er beskyttet af det ?

Det kræver jo en lovændring, som tilsyneladene kun kan samle flertal med DF
og kun hvis aftalerne også ophøre i de såkaldte liberale erhverv.

mvh. Joebbe

Fra : Odin

Dato : 11-01-06 20:49

"Joebbe" <hyper@sup.de> skrev i en meddelelse

> Det er så din udlægning af det.

Der blev spurgt efter en juridisk vurdering. Hold dit politiske pis i de rette
grupper.

Odin

Fra : Nygaard

Dato : 11-01-06 20:56

> Det er så din udlægning af det.
> Man kunne jo også spørge hvad det så kommer til at betyde for de mennesker
> som er beskyttet af det ?

Det er jo det dejlige ved det... Nu får folk jo lov til at være medlem der
hvor de selv føler de bliver beskyttet..
- men det har vist ikke så meget med jura at gøre...

/Nygaard

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-01-06 07:24

"Joebbe" wrote

> Trællebundet ???
>
> Det er så din udlægning af det.
> Man kunne jo også spørge hvad det så kommer til at betyde for de mennesker
> som er beskyttet af det ?

Sjovt nok må firmaer ikke aftale fælles prisstruktur etc og Arla er under
anklage for at presse de små mejerier ud af markedet
Men fagforeninger må godt bruge "mafiaagtige" metoder
Det er da inkonsekvent om noget

Nu er der da omsider åbnet for at der bliver konkurrence på dette område
Hvis de store etablerede fagforeninger leverer varen til den rigtige pris så
er der jo ingen grund til at flytte ...

FUT dk.politik

- Peter

Fra : Basil

Dato : 11-01-06 21:34

MooreHojer skrev d. 11-01-2006 i meddelelse
> [...]

> dag ulovlige og ikke-gældende i DK? Eller hvad betyder dommen for DK og for
> de mennesker der i dag er trællebundet under disse aftaler?

Juraen i det kender jeg ikke, men på den arbejdsplads (i alt 40 ansatte
alt incl.) jeg arbejder på har vi ekslusivaftaler med Metal og SID
(hedder de stadig det ? ).
Det giver det lethed i forhandlingerne at de sidder 2 rep. fra hver
side, på hver side af bordet, når der forhandles løn og forhold på
jobbet.
Hvis nogen skulle finde på at melde sig ud af de respektive forbund via
denne nye dom, så kommer de til at starte på deres forbunds
minimumsløn, og så må de vælge/finde en til at repræsentere dem, og
forhandle nogen forhold og løn hjem.
Hvis nogen skulle have den tanke at de skiftede forbund for at spare en
masse penge (det er der nogen stykker der har) så tror jeg at de bliver
taberne i spillet. Hvis chefen blot viderefører deres løn som de 2
tidligere eksklusive forbunds repræsentanter har handlet hjem (det ved
jeg ikke sker), så sætter alle andre sig ned og venter på at det bliver
ændret.
Jeg ved ikke om det vil skabe eller løse problemer på andre
arbejdspladser, måske afh. af størrelsen på firmaet, men det er
situationen der hvor jeg kender til det.
Nu er det jo en juragruppe, og hele denne historie bunder netop i den
dom der netop er afgivet, men som jeg ser det er der nok gjort regning
uden vært.
Kai

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-01-06 21:54

> [...]
> denne nye dom, så kommer de til at starte på deres forbunds minimumsløn,
> og så må de vælge/finde en til at repræsentere dem, og forhandle nogen

Eller de gør det selv.

> [...]
> tidligere eksklusive forbunds repræsentanter har handlet hjem (det ved jeg
> ikke sker), så sætter alle andre sig ned og venter på at det bliver

Han kunne jo forhandle samme løn med de medarbejdere - eller en bedre løn
for netop dem, da de ikke længere er bundet af overenskomsten og 2 dårlige
forhandlere.

> Nu er det jo en juragruppe, og hele denne historie bunder netop i den dom
> der netop er afgivet, men som jeg ser det er der nok gjort regning uden
> vært.

Det er jura, ikke politik, og derfor kommer fagforeningerne til at rette sig
ind, uanset om de vil eller ej. Det samme gælder de medlemmer, der mener at
alle _skal_ have samme overenskomst. Det _skal_ de ikke nødvendigvis, hvis
dommen føres ud i yderste konsekvens.

Mvh Maria

Fra :    ab©

Dato : 11-01-06 23:10

> [...]
> mener at alle _skal_ have samme overenskomst. Det _skal_ de ikke
> nødvendigvis, hvis dommen føres ud i yderste konsekvens.

Når tilhængerne af dommen engang får hænderne ned, vil de sikkert opdage, at
dommen får konsekvenser på andre områder, som ingen på forhånd har regnet
med. Pia´nisterne kommer sikkert igen til at stå i en ynkelig og uønsket
position.

ab (-c:)

--
Er det ikke skønt, nu bliver der rigtigt lukket op for særaftaler med
underbetaling til følge.

Fra : BJ

Dato : 12-01-06 00:59

KLIP

> [...]
> mener at alle _skal_ have samme overenskomst. Det _skal_ de ikke
> nødvendigvis, hvis dommen føres ud i yderste konsekvens.

Blot for god ordens skyld, så vil det gælde for *alle* lønmodtagere, uanset
ansættelsesforhold (privat/offentlig).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-01-06 00:54

Basil was thinking very hard :
> Hvis chefen blot viderefører deres løn som de 2 tidligere eksklusive forbunds
> repræsentanter har handlet hjem (det ved jeg ikke sker), så sætter alle andre
> sig ned og venter på at det bliver ændret.

Hvorfor skulle de dog gøre det ?

"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly
by."
- Douglas Adams

Fra : Basil

Dato : 12-01-06 17:45

Henrik Stidsen skrev d. 12-01-2006 i meddelelse
<mn.60357d61bf89d69c.34878@news.hs235.dk>:
> Basil was thinking very hard :

> Hvorfor skulle de dog gøre det ?

Her er jeg nødt til at stille et modspørgsmål.
Hvorfor skulle de IKKE gøre det ?
Kai

Fra : MooreHojer

Dato : 12-01-06 18:18

> Her er jeg nødt til at stille et modspørgsmål.
> Hvorfor skulle de IKKE gøre det ?

Er det ikke temmelig OT i denne gruppe at diskutere hvor vidt vi får
hænderne ned eller ej?

--
MooreHojer

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-01-06 20:43

> Her er jeg nødt til at stille et modspørgsmål.
> Hvorfor skulle de IKKE gøre det ?

Fordi de har deres overenskomst, og de andre har en anden aftale, som
tilfældigvis er mage til (måske). Det giver ikke ret til at nedlægge
arbejdet.

Mvh Maria

Fra : Basil

Dato : 12-01-06 23:48

Maria Frederiksen skrev d. 12-01-2006 i meddelelse
<43c6b1cb$0$47038$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>:

> Fordi de har deres overenskomst, og de andre har en anden aftale, som
> tilfældigvis er mage til (måske). Det giver ikke ret til at nedlægge
> arbejdet.

> Mvh Maria

Som en anden skrev, vi er nok vær fra jura her, men skulle nogen ville
spare en masse penge ved at flytte forbund, så kan de selvfølgelig ikke
få de samme betingelser og løn som forskellige repræsentanter fra de 2
hidtil repræsenterede forbund har forhandlet hjem, det burde sige sig
selv.
De kan forhandle nogen nyt hjem, men må vel forventes at starte på
ingenting ?
Skulle vi andre bare se til og lade andre suge på labben, have det
samme som alle andre, men ikke være en del af det der er brugt årevis
på at få hevet hjem ?
Jeg tror ikke det sker (og jeg hader lige mig selv for at pludselig
finde mig selv som sådan en "kammerat").
Over til juraen
Kai

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 13-01-06 00:17

"Basil" <KuntaNO@SPAMstarmail.co.za> skrev i en meddelelse
> [...]
> repræsenterede forbund har forhandlet hjem, det burde sige sig selv.
> De kan forhandle nogen nyt hjem, men må vel forventes at starte på

Jeg synes nu det er ganske interessant, om dommen også påvirker andet end
direkte eksklusivaftalerne.

F.eks. er der i mange kommuner aftaler som betyder at kommunen kun
forhandler løn med et enkelt forbund (f.eks. HK-kommunal), men du kan
sagtens være medlem af et andet forbund.
Resultatet er så bare at du ikke har mulighed for at få forhandlet din løn
(fedterøvstillæg og kvalifikationstillæg), men kun kan få grundlønnen som
HK-Kommunal sætter meget lavt.

F.eks. er jeg selv medlem af et forbund (Prosa) som behandler løn ud fra
erfaring/anciennitet hvorimod HK-Kommunal går ud fra grunduddannelse uden
anciennitet. Indenfor IT branchen giver kan dette give endog meget store
forskelle.

Resultatet er vel i virkeligheden det samme som en eksklusiv aftale - eller
?

--
MVH Anders (8900)
Det er fordi det er nemmere at læse - vi læser jo ikke nedefra og op.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-01-06 00:12

on 12-01-2006, Basil supposed :

> Her er jeg nødt til at stille et modspørgsmål.
> Hvorfor skulle de IKKE gøre det ?

Fordi de er normale, selvstændige væsener med tankevirksomhed - men som
andre påpeger, det er OT i denne gruppe så EOD herfra.