tILBYGNING - HVOR TÆT PÅ SKEL
Fra : Ukendt

Dato : 10-01-06 20:11

Hej

Vi overvejer at få bygget til. Jeg mener at man til bagbo må gå så tæt på
som 2½ m. fra skel. Er der nogen der kan bekræfte det - eller altenativt
belære mig?

Mvh Tommy
bruus snabela os.dk

Fra : Michael Laursen

Dato : 10-01-06 21:31

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som 2½ m. fra skel. Er der nogen der kan bekræfte det - eller altenativt

I byområde, hvor der ikke ellers findes nogle begrænsende bestemmelser såsom
lokalplaner eller servitutter, må du bygge til dit hus, så det ikke kommer
til at ligge nærmere naboskel eller skel mod sti end 2.50 m. Men sørg for at
gøre dig bekendt med evt. begrænsende bestemmelser først - gå på
tinglysningskontoret og undersøg om der er nogle servitutter tinglyst på din
ejendom - eller tag kontakt til din lokale landinspektør og tag en snak med
ham inden du går igang.

Mvh. Michael Laursen

Fra : Aksel

Dato : 10-01-06 22:20

> [...]
> som 2½ m. fra skel. Er der nogen der kan bekræfte det - eller altenativt

Normalt må dele af en bygning komme nærmere end 2½ m fra skel, men der er
begrænset hvor lang en bygning der må ligge i skel, og der må ikke være
vinduer eller døre.

Få fat i bygningsreglementet.

Hilsen Aksel

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-06 09:12

Tak for svarene - og sorry about the caps lock.

Mvh Tommy

Fra : Marianne

Dato : 11-01-06 20:27

Hej

Prøv at besøge Erhverv- og byggestyrelsens hjemmeside
http://www.ebst.dk/BRS98/0/54/0

Her klikker du på "Bebyggelsesregulerende bestemmelser"
...og dernæst på "Afstandsforhold"

MEN....jeg ville selv gå til en landinspektør og få dem til at undersøge
også om byggeriets placering er lovligt i forhold til byggelovens
bestemmelser om afstande og højde mod skel - lokalplaner, servitutter og
relevant lovgivning iøvrigt.
Hvis du lader en arkitekt/ingeniør tegne dit byggeri, kan du også bede ham
om at det der bliver tegnet også skal kunne bygges lovligt.

Husk at hvis du bygge i højden, så er der noget med et højdetillæg, og
dermed skal dit byggeri måske ligge længere væk fra skellet en de normale
2,50 meter.

Du kan også få lavet en dispensation, med en naboerklæring eller tinglyst et
byggeretsligtskel inde på naboen grund, hvis han altså er med på det, og at
kommunen også er det.

En garage eller carport, må normalt bygges så tagudhænget er i skel.

....held og lykke

Marianne

Fra :    ab©

Dato : 11-01-06 23:24

"Marianne" <m_anne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> ....... En garage eller carport, må normalt bygges så tagudhænget er i
> skel.

Det var dog nogle svært teoretiske svar, der bliver givet. Tal med den
instans, der har fingrene på pulsen / din kommunes tekniske forvaltning og
lad alle de teoretiske pengeslugere tjene deres penge på andre. Er der lyst
nogen hindringer på ejendommen, skulle det gerne fremgå af papirene fra dit
ejendomskøb - er der efterfølgende lyst noget, kan du jo ikke være uvidende
om det.

Drejer det sig om "småhuse" må du iflg. småhusreglementet bygge i skel op
til en længde i alt på 12 m (excl. udhæng op til 50 cm).

ab (-c:)

Fra : Henrik

Dato : 12-01-06 15:28

> Det var dog nogle svært teoretiske svar, der bliver givet.

Øhh ja.
Det er vel teroi (regler)

> Tal med den instans, der har fingrene på pulsen / din kommunes tekniske
forvaltning og
> lad alle de teoretiske pengeslugere tjene deres penge på andre.

I en byggetilladelse, givet af kommunen står der som regel at der gives
tilladelse til byggeriet, men at ansvaret for om det overholder loven
påhviler bygherren.
Så at spørge kommunen, er ikke det samme som det er et lovligt byggeri.
Mange kommuner har dårlige rådgivere til at sidde og behandle
byggesager...og det ved jeg af erfaring gennem mit daglige arbejde.

> [...]
papirene fra dit
> ejendomskøb - er der efterfølgende lyst noget, kan du jo ikke være

Der kan sagten være tinglyst noget efterfølgende som man ikke ved eller kan
huske da det er lang tid siden.
I mit område, er der bla. blevet tinglyst på alle ejendomme i en radius af 4
km fra en flyveplads, at der ikke må opsættes genstande/bygninger der er
højere en 25 meter over terræn, med mindre luftfartsstyrelsen spørgers til
råd.
Da der skulle tinglyses på mange ejendomme, lod man offentliggørelsen ske
gennem dagspressen.
Så uanset hvad, så gå i tingbogen og se efter hvad der er tinglyst

> Drejer det sig om "småhuse" må du iflg. småhusreglementet bygge i skel op
> til en længde i alt på 12 m (excl. udhæng op til 50 cm).

Jeg tror at den minimale rådgivning der skal gives, ikke kan koste det
store.
De teoretiske pengeslugere tjener deres penge, og de er som regel givet godt
ud.
Selvfølgelig kan man også satse på tilgivelse i stedet for tilladelse, hvis
det er at byggeriet ikke overholder loven.

Henrik