Garanti
Fra : Aksel

Dato : 10-01-06 17:23

Vi har for snart et år siden købt et nyt TV apparat, det har en periodisk
fejl som første gang blev påtalt inden apparatet var ½ år gammelt, det stod
ca. 4 uger på værksted hvor de ikke så fejlen, nu er det igen på værksted,
og de har heller ikke set fejlen denne gang, vi har anmodet sælgeren om at
kontakte Philips for at få dem til at undersøge det.

Fejlen viser sig ca. to gange om måneden, ved tænding af apparatet er
billedet sort-hvid, når man slukker på vægudtaget er billedet i orden igen
når vi tænder, sådan en fejl er næsten umulig at påvise, og endnu sværere at
reparere.

Vort eneste bevis for at der er en fejl, er at vi to gange har sendt det til
reparation og derved haft afsavn i næsten to måneder indenfor et år, det gør
man vel ikke for at ulejlige sælger og værksted, men som bevis er det ikke
meget værd.

Hvordan er vores retsstilling hvis fabrikantens værksted heller ikke finder
fejlen?

Hilsen Aksel

Fra : Holst

Dato : 10-01-06 17:54

Aksel wrote:

> Hvordan er vores retsstilling hvis fabrikantens værksted heller ikke finder
> fejlen?

Dårligt.

Spørgsmålet er, om det ikke er nemmeste bare at lære at leve med det,
hvis det kun er to gange om måneden. Ja, det er ikke den bedste løsning,
men den nemmeste. Og så kan du jo købe Panasonic næste gang.

Fra : Aksel

Dato : 10-01-06 22:16

"Holst" <newsjan06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det kun er to gange om måneden. Ja, det er ikke den bedste løsning, men
> den nemmeste. Og så kan du jo købe Panasonic næste gang.

Det ville selvfølgelig være det nemmeste, men jeg er ikke indstillet på at
acceptere at et TV til ca. 10.000 kr ikke er i orden, jeg har siden jeg
skrev fundet en anden der har nøjagtig samme fejl på samme model, så jeg vil
prøve at alliere mig med ham.

Mine erfaringer med elektronik er at periodiske fejl ofte tiltager med
tiden.

Hilsen Aksel

Fra : Nielsen

Dato : 10-01-06 22:42

> [...]
> når vi tænder, sådan en fejl er næsten umulig at påvise, og endnu sværere at

Kan I ikke fange et billede af fejlen mens TVet viser et program, som
alle ved er i farver, med et digital kamera? TV2 Nyhederne eller TV
Avisen, f.eks.

Så har I løftet bevisbyrden for at apparatet har en fejl.

Hvis ikke I kan bevise at apparatet har en fejl, står I dårligt, i og
med at køber har bevisbyrden efter 6 måneder efter købet.

Sebastian

Fra : Aksel

Dato : 10-01-06 22:50

> [...]
>
> Hvis ikke I kan bevise at apparatet har en fejl, står I dårligt, i og med
> at køber har bevisbyrden efter 6 måneder efter købet.

Tak for rådet, vi har heldigvis haft det til rep. første gang inden det var
½ år gammelt.

hilsen Aksel

Fra : ellisa

Dato : 11-01-06 02:55

"Nielsen" <l00t@questkeep.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> f.eks.
>
> Så har I løftet bevisbyrden for at apparatet har en fejl.

Det er jo ikke noget problem at fjerne farverne fra et fjernsyn så billedet
fremstår i sort/hvid.

Ok, at man så gider at gøre for at "opfinde" en fejl der ikke er der - det
lyder ikke sandsynligt. Jeg tror bare ikke at det bevis ville holde i sagen.

/ellisa

Fra : Nielsen

Dato : 11-01-06 10:05

ellisa wrote:
> Det er jo ikke noget problem at fjerne farverne fra et fjernsyn så billedet
> fremstår i sort/hvid.

Så kunne man samtidig tage et billede af onscreen displayet hvor
farve-indstillingen står til MAX.

Når det kommer til bevisføring for at et produkt er i stykker, fortæller
Forbruger[styrelsen/ombudsmanden/klagenævnet] at det er nok at
sandsynliggøre at fejlen er der, for at løfte bevisbyrden.

Om det holder i en retssal, ved jeg dog ikke - og link har jeg heller
ikke til at understøtte det.

Fra : Christian

Dato : 11-01-06 17:17

Aksel wrote:
> [...]
> meget værd.
>
> Hvordan er vores retsstilling hvis fabrikantens værksted heller ikke finder

Har i prøvet at kontakte philips selv?
De har en fabelagtig slutbruger service på ihvertfald deres computer skærme.