Gangbar mønt i Danmark
Fra : Qbic - [6400]

Dato : 10-01-06 15:36

Hvad er en gangbar mønt ?

Spørgsmålet skal lyde sådan her.

En person har nogle spillemønter liggende fra en automat som er købt privat,
nu viser det sig
at denne mønt også kan bruges i et par automater ude i byen.

Er det strafbart at bruge dem der ?
Hvilken lov kan der evt henvises til, for flere som er blevet afspurgt mener
at det er lovligt at
anvende en mønt som er brugbar, ja det er den samme type mønt.

Jeg kan ikke rigtig finde noget om det nogen steder, men vil da mene at den
som får en gevinst ud af det
er den som har mønterne og den som der mister penge er jo så den som har
maskinerne.

Eller er det sådan at når denne mønt kan anvendes er der intet der forbyder
dette.

Lidt af en smøre, håber det går.

mvh
Niels Pedersen

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-01-06 15:47

Qbic - [6400] skrev den 10-01-2006 15:36:
> [...]
> nu viser det sig
> at denne mønt også kan bruges i et par automater ude i byen.

hvorfor ikke bare indløse mønterne hvor de er købt/vundet?
og når det er sket, så henvende sig det andet sted for at købe deres
spillemønter.

mvh

Carsten

Fra : Allan Soerensen

Dato : 10-01-06 15:51

"Qbic - [6400]" <info@qbic.dk> skrev i en meddelelse

> En person har nogle spillemønter liggende fra en automat som er købt
> privat, nu viser det sig
> at denne mønt også kan bruges i et par automater ude i byen.

Der er ikke tale om en "mønt", men poletter, som intet har med
Nationalbankens mønter at gøre. Du kan derfor ikke tale om "gangbar mønt".

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 10-01-06 16:57

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> "Qbic - [6400]" <info@qbic.dk> skrev i en meddelelse

> Der er ikke tale om en "mønt", men poletter, som intet har med
> Nationalbankens mønter at gøre. Du kan derfor ikke tale om "gangbar mønt".

I min barndom kunne vi i det omrejsende tivoli godt købe is, pølser og en
tur i luftgyngen for spillemønterne. Så dengang var det vel gangbar mønt?
PS: Det ligger ca. 40 år tilbage.
Hilsen Matthias

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 10-01-06 17:33

On Tue, 10 Jan 2006 16:57:01 +0100, "Matthias H Matthiessen"
<matthiessenSLET@dioder.dk> wrote:

>I min barndom kunne vi i det omrejsende tivoli godt købe is, pølser og en
>tur i luftgyngen for spillemønterne. Så dengang var det vel gangbar mønt?

Jeps, det kan jeg godt huske, men det var jo de omrejsende tivoliers
eget valg.

I dag er det jo sådan at man skal kunne omveksle spillemønter til
kontanter, så det en anden skriver om falskmøntneri er vel rigtigt nok

/Lars
--
www.tomtompoi.dk. Gratis POI til alle
www.tomtom-bruger.dk. Glad for TT - men kritisk.

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-01-06 16:50

Scripsit "Qbic - [6400]" <info@qbic.dk>

> [...]

> henvises til, for flere som er blevet afspurgt mener at det er
> lovligt at anvende en mønt som er brugbar, ja det er den samme type

Hvis man udgiver genstande som ikke er penge, med forsæt til at
modtageren skal tro at det er penge og reagere som om det var, synes
der at være tale om falskmønteri (straffelovens §167):

§166. Den, som eftergør eller forfalsker penge for at bringe dem i
omsætning som ægte, eller som i samme hensigt forskaffer sig eller
andre eftergjorte eller forfalskede penge, straffes med fængsel
indtil 12 år.

§167. Lige med eftergørelse og forfalskning straffes udgivelse af
eftergjorte eller forfalskede penge. Har udgiveren modtaget pengene
i god tro, kan straffen nedsættes til bøde.

At spillemønten ikke ville narre et menneske tvivler jeg på har
betydning når både forsæt og faktum er at de narrer automaten.

--
Henning Makholm # good fish ...
# goodfish, goodfish ...

Fra : Peter Makholm

Dato : 11-01-06 07:42

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> §167. Lige med eftergørelse og forfalskning straffes udgivelse af
> eftergjorte eller forfalskede penge. Har udgiveren modtaget pengene
> i god tro, kan straffen nedsættes til bøde.

Hvor skal der foreligge en hensigt i det ovenståedne?

Poletter og spillemønter er vel ikke som sådan at betragte som
eftergjorte eller forfalskede penge?

--
Peter Makholm | Vi smider blade allesammen - hele tiden
peter@makholm.net | som et konstant spirende efterår

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-01-06 17:49

"Qbic - [6400]" <info@qbic.dk> writes:

Andre har lidt snakket om dit gangbar mønt-begreb.

> En person har nogle spillemønter liggende fra en automat som er købt privat,
> nu viser det sig
> at denne mønt også kan bruges i et par automater ude i byen.

[...]

> Eller er det sådan at når denne mønt kan anvendes er der intet der forbyder
> dette.

Jeg ville nok overveje om der ikke er en teoretisk mulighed for at
straffe efter straffelovens bedrageri-paragraf (§279). Man opnår
uberettiget vinding (anvender maskinen) ved at udnytte en vildfarelse
("her er en tikrone") der påfører maskinejeren et formuetab (den
manglende indtjening).

Med mindre der er tale om et groft systematisk misbrug vil formuetabet
nok aneses for at være ringe hvorfor der efter §287 kun kan straffes
med bøde.

Alternativt kan §293 måske finde brug. Denne paragraf hander om
uberettiget brug af ting og straffes med bøde. Brugen af maskinen er
uberettiget da man ikke opfylder sin del af aftalen om at du betaler
og maskinen virker.

--
Peter Makholm | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-01-06 18:04

Scripsit Peter Makholm <peter@makholm.net>

> Jeg ville nok overveje om der ikke er en teoretisk mulighed for at
> straffe efter straffelovens bedrageri-paragraf (§279). Man opnår
> uberettiget vinding (anvender maskinen) ved at udnytte en vildfarelse

Kan en maskine lide under en (juridisk relevant) vildfarelse? Det
ville jeg umiddelbart tro forudsatte AI.

> [...]
> uberettiget brug af ting og straffes med bøde. Brugen af maskinen er
> uberettiget da man ikke opfylder sin del af aftalen om at du betaler

Skal vi endelig gå i den retning, virker tyveri af automatens varer
mere nærliggende.

--
Henning Makholm "Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit."

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-01-06 18:08

Scripsit Henning Makholm <henning@makholm.net>
> Scripsit Peter Makholm <peter@makholm.net>

> Kan en maskine lide under en (juridisk relevant) vildfarelse? Det
> ville jeg umiddelbart tro forudsatte AI.

Mere præcist: Det er en del af gerningsindholdet i bedrageri at
vildfarelsen "bestemmer en anden til en handling eller udeladelse".
Normalt betyder "en anden" underforstået et menneske - det er vist
ikke normalt at lade en maskine udfylde rollen som "en anden".

--
Henning Makholm "There is a danger that curious users may
occasionally unplug their fiber connector and look

Fra : Peter Makholm

Dato : 11-01-06 07:33

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> Scripsit Peter Makholm <peter@makholm.net>

> Kan en maskine lide under en (juridisk relevant) vildfarelse? Det
> ville jeg umiddelbart tro forudsatte AI.

Jeg tænkte på det. Kan det være maskinejeren der lider af en
vildfarelse hvis han tror at et møntindkast "virker", eller burde
dette være indlysende?

> Skal vi endelig gå i den retning, virker tyveri af automatens varer
> mere nærliggende.

Det kommer vel an på hvilkne type automat der er tale om. Det vil
selvfølgelig være naturligt hvis vi taler om en sodavandsautomat eller
lignende hvor man køber en rørlig ting? Men hvad med automater hvor
man køber en tjenesteydelse?

En tørretumbler på et vaskerri kan måske dækkes ind under
"energimængde, der er taget i brug til frembringelse af varme og
bevægelse", men et vidiospil? Lys?

Der virker brugstyveri mere nærliggende?

--
Peter Makholm | Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
peter@makholm.net | goal of life is to have fun

Fra : Qbic - [6400]

Dato : 10-01-06 23:00

Takker for de indkommende svar.

Jeg har så taget kontakt til personen som ejer de 250 stk. mønter om ikke at
sælge dem
til et formål med at de bliver anvendt ukorrekt i en andens ejendom uden
tilladelse, og har herved
fået inkluderet de nævnte § og sælger vil således kun sælge ud af dem ved en
pris på 10 kr. stk.

/ Niels Pedersen

Fra : Henning Sørensen

Dato : 13-01-06 22:08

> [...]
> tilladelse, og har herved
> fået inkluderet de nævnte § og sælger vil således kun sælge ud af dem ved

Skulle han blive fristet til at sælge dem til 10 kr/stk, så står han nok til
endnu større straf, end hvis han "en enkelt gang" skulle finde på at anvende
én i en p-automat fordi han "ikke havde andre mønter i pungen" !

/Henning.