Huslejestigning-nyt indskud ?
Fra : Olsen

Dato : 09-01-06 07:58

Min datter deler med 2 andre en lejlighed hvor de hver har givet ca. 7000,-
i indskud.

I lejekontrakten var der advaret om huslejeforhøjelse for 2006, som også her
pr. 1.januar steg med kr 50,- for hver.

Men samtidig forlanger udlejer kr. 200,- fra hver til "nyt" indskud.

Kan han det ?

\Olsen

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 09-01-06 08:51

"Olsen" <snyd@c.dk> skrev i en meddelelse
> Min datter deler med 2 andre en lejlighed hvor de hver har givet ca.
> 7000,- i indskud.

- ikke indskud men depositum og/eller forudbetalt leje

> [...]
> her pr. 1.januar steg med kr 50,- for hver.
>
> Men samtidig forlanger udlejer kr. 200,- fra hver til "nyt" indskud.

- ja ... det er jo tale om at de har betalt (formentlig) 3 månederns
depositum og 3 måneders forudbetalt leje og når huslejen stiger stiger de 3
måneders forudbetalt leje også. Hun får dem jo igen ...

Fra : KT

Dato : 09-01-06 09:14

> [...]
> her pr. 1.januar steg med kr 50,- for hver.
>
> Men samtidig forlanger udlejer kr. 200,- fra hver til "nyt" indskud.

Om man kan (lovligt) ved jeg ikke - men normalt er det i hvert fald ikke.
Jeg har aldrig oplevet det i de 20-25, hvor jeg har boet til leje med
omtrent samme antal lejeforhøjelser.

Knud

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 09-01-06 11:11

"KT" <knud.thomsenslet@tesprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Om man kan (lovligt) ved jeg ikke - men normalt er det i hvert fald ikke.
> Jeg har aldrig oplevet det i de 20-25, hvor jeg har boet til leje med
> omtrent samme antal lejeforhøjelser.

- jeg har sgu aldrig hørt om nogen, der ikke har gjort det. Sikker på de
ikke bare har trukket 33 kroner ekstra på pbs ved huslejeopkrævningen?

ras

Fra : per christoffersen

Dato : 09-01-06 11:23

"rasmus.carlsen" <rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "KT" <knud.thomsenslet@tesprivat.dk> skrev i en meddelelse

> - jeg har sgu aldrig hørt om nogen, der ikke har gjort det. Sikker på de
> ikke bare har trukket 33 kroner ekstra på pbs ved huslejeopkrævningen?

indskud reguleres så vidt jeg ved ikke ved huslejerforhøjelser.
Depositum og forudbetalt huslejere kan derimod reguleres ved
huslejestigninger (da de jo oftest er opgjort som svarende til et antal
måneder husleje).

/Per

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 09-01-06 12:30

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Depositum og forudbetalt huslejere kan derimod reguleres ved
> huslejestigninger (da de jo oftest er opgjort som svarende til et antal

- det er jo det, jeg mener. Er der overhovedet noget, der "indskud" i
forbindelse med lejebolig? Hvad skulle det dække?

ras

Fra : Holger Holgersen

Dato : 09-01-06 13:15

On Mon, 9 Jan 2006 12:29:44 +0100, "rasmus.carlsen"
<rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> wrote:

>"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
>
>- det er jo det, jeg mener. Er der overhovedet noget, der "indskud" i
>forbindelse med lejebolig? Hvad skulle det dække?

Ja der er, jeg sidder til leje og har betalt indskud, ikke 3mdr. forud
og intet depositum, men slet og ret indskud, og jo dem får jeg også
tilbage den dag jeg flytter, og nej de bliver ikke efterreguleret ved
huslejestigninger.

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 09-01-06 15:45

"Holger Holgersen" <skudu@spørge.fra.noen> skrev i en meddelelse

> [...]
> og intet depositum, men slet og ret indskud, og jo dem får jeg også
> tilbage den dag jeg flytter, og nej de bliver ikke efterreguleret ved

- hmmmm ... hvis du får dem tilbage når du flytter er det vel et depositum?

ras

Fra : per christoffersen

Dato : 09-01-06 15:59

> "Holger Holgersen" <skudu@spørge.fra.noen> skrev i en meddelelse

> - hmmmm ... hvis du får dem tilbage når du flytter er det vel et
> depositum?

Nej fordi et depositum må anvendes som sikkerhed for evt.
vedligeholdelsesudbedringer.
Det må et indskud så vidt jeg ved ikke.

I lejeloven nævnes specifikt tre former for forudbetaling. De er:
Depositum
Forudbetalt husleje
Indskud

Fsva. de to første er der også bestemmelser om hvordan de kan anvendes af
hhv. lejer og udlejer. Tilsvarende bestemmelser findes ikke om indskud, og
man må derfor gå ud fra, at det ikke kan anvendes på sammen måde.

/Per

Fra : ellisa

Dato : 09-01-06 19:26

> [...]
>
> "rasmus.carlsen" <rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Nej fordi et depositum må anvendes som sikkerhed for evt.

Vi har betalt et indskud (og ikke depositum) ved indflytning i vores almene
lejebolig. I kontrakten står det som "beboerindskud". Det bruges til
istandsættelse hvis det kræves ved fraflytning.

/ellisa

Fra : Holger Holgersen

Dato : 09-01-06 19:35

On Mon, 9 Jan 2006 15:59:17 +0100, "per christoffersen"
<pc@NIXcomonto.dk> wrote:

> [...]
>hhv. lejer og udlejer. Tilsvarende bestemmelser findes ikke om indskud, og
>man må derfor gå ud fra, at det ikke kan anvendes på sammen måde.

Det jeg har betalt er og hedder Indskud, man kan endda hvis man ikke
har pengene selv få et komunegaranteret indskudslån, og jo det bliver
brugt til at udbedre misrøgt af lejligheden hvis der er noget når man
flytter, ellers får man det tilbage.

Bare folk dog ville læse lidt på stoffet inden de gør sig kloge.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-01-06 20:04

> I lejeloven nævnes specifikt tre former for forudbetaling. De er:
> Depositum
> Forudbetalt husleje
> Indskud

Hvor finder du det henne i den gældende lejelov?

Mvh Maria

Fra : per christoffersen

Dato : 09-01-06 20:47

> Hvor finder du det henne i den gældende lejelov?

Godt spørgsmål...
Men det har stået der, - i kapitel VI

/Per

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-01-06 22:12

> Godt spørgsmål...
> Men det har stået der, - i kapitel VI
>
> /Per

Kapitel VI, Betaling af leje

§ 32. Udlejeren skal anvise et betalingssted her i landet. Er der ikke
anvist et betalingssted, skal lejen betales på udlejerens bopæl her i
landet. Indbetaling til et pengeinstitut anses for betaling på det anviste
betalingssted.

§ 33. Lejen kan kræves betalt månedsvis forud.

Stk. 2. Er lejen beregnet for en kortere periode end en måned, kan den
kræves betalt forud for den periode, den vedrører.

Stk. 3. Forfalder lejen til betaling på en helligdag, en lørdag eller
grundlovsdag, udskydes forfaldsdagen til den efterfølgende hverdag. Betaling
anses for rettidig, når den sker senest den 3. hverdag efter forfaldsdagen.
Er denne hverdag en lørdag, er betaling den følgende hverdag rettidig.

Stk. 4. Leje for beboelseslejligheder og enkeltværelser til beboelse kan
ikke kræves betalt for mere end 3 måneder ad gangen.

Stk. 5. I tilfælde af opsigelse eller ved det tidsbestemte lejeforholds
udløb er lejeren kun pligtig at betale leje for tiden indtil lejeforholdets
ophør.

§ 34. Udlejer kan i lejeforhold om beboelseslejligheder og enkeltværelser
til beboelse ved lejemålets indgåelse som depositum kræve et beløb svarende
til indtil 3 måneders leje. Beløbet henstår til sikkerhed for lejerens
forpligtelser ved fraflytning. Udlejer kan ved lejemålets indgåelse desuden
kræve lejen forudbetalt for et tidsrum op til 3 måneder. Ved forudbetalt
leje forstås i denne forbindelse det beløb, der umiddelbart inden de aftalte
betalingsterminer henstår som indbetalt hos udlejeren. Depositum er pligtig
pengeydelse i lejeforholdet, jf. § 93, stk. 1, litra a.

Stk. 2. Huslejenævnet kan tillade, at stk. 1 fraviges, såfremt der stilles
behørig sikkerhed for lejerens tilbagebetalingskrav, jf. § 7, stk. 1, 2.
pkt.

Stk. 3. Gennemføres lejeforhøjelse, kan depositum og forudbetalt leje kræves
reguleret. Reguleringen kan for de nævnte beløb opkræves med lige store
månedlige beløb over samme antal måneder, som det pågældende beløb svarede
til i forhold til lejen ved lejemålets indgåelse.

Stk. 4. Regulering af depositum og forudbetalt leje efter stk. 3 er pligtig
pengeydelse i lejeforholdet, jf. § 93, stk. 1, litra a.

§ 35. Reglerne i § 32, § 33, stk. 3-5, og § 34 kan ikke ved aftale fraviges
til skade for lejeren.

Så der står ikke noget om indskud. Det kan dog - og det mener jeg faktisk at
der gjorde - stå noget i den gamle lejelov, men den har jeg ikke.

Jeg er fagligt interesseret, så tak for hjælpen med opklaringen.

Mvh Maria

Fra : per christoffersen

Dato : 10-01-06 08:53

> Så der står ikke noget om indskud. Det kan dog - og det mener jeg faktisk
> at der gjorde - stå noget i den gamle lejelov, men den har jeg ikke.
>
> Jeg er fagligt interesseret, så tak for hjælpen med opklaringen.

Jeg husker galt, - det er i §7 indskuddet er nævnt:
§ 7. Lejeres rettigheder efter reglerne i denne lov er gyldige mod enhver
uden tinglysning. Det samme gælder aftaler om forudbetaling af leje,
indskud, depositum el. lign., når disse beløb tilsammen ikke overstiger et
halvt års leje. Ved lejeforholdets ophør skal lejerens krav efter 1. og 2.
pkt. være gjort gældende ved sagsanlæg inden 1 år fra ophørstidspunktet.

Senere er så specificeret hvad depositum og forudbetalt husleje må bruges
til (og hvordan de må reguleres). Men ikke noget om indskud.

Hvordan det egentlig skal tolkes er jeg faktisk noget i tvivl om.

/Per

Fra : Jura

Dato : 09-01-06 15:57

"rasmus.carlsen" <rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Holger Holgersen" <skudu@spørge.fra.noen> skrev i en meddelelse

> Indskud er der da vist ikke noget om at få tilbage... Hvis de skal retur
så er det et depositum.

/Dan

Fra : ellisa

Dato : 09-01-06 19:24

"Jura" <per-blirup@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> "rasmus.carlsen" <rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> så er det et depositum.
>
> /Dan

Vores indskud (som hedder beboerINDSKUD) får man tilbage hvis ikke der er
noget der skal istandsættes når vi flytter. Ellers bliver pengene taget fra
indskuddet.
Der er vist ikke noget der hedder depositum ved leje af almene boliger.

/ellisa

Fra : Holger Holgersen

Dato : 09-01-06 19:37

On Mon, 9 Jan 2006 15:57:07 +0100, "Jura" <per-blirup@stofanet.dk>
wrote:

>"rasmus.carlsen" <rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

>så er det et depositum.

NEJ, læs mine 2 andre indlæg.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-01-06 20:03

> NEJ, læs mine 2 andre indlæg.

Du bor ikke i privat udlejning, højst sandsynligt i alment lejemål. Det er
ret anderledes på en række punkter.

Mvh Maria

Fra : Holger Holgersen

Dato : 09-01-06 20:13

On Mon, 9 Jan 2006 20:02:42 +0100, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Du bor ikke i privat udlejning, højst sandsynligt i alment lejemål. Det er
>ret anderledes på en række punkter.

Korrekt, men nogen lader til at mene at uanset hvad, så hedder det
depositum, rart at se en der sikkert har lidt styr på begreberne

Fra : Holger Holgersen

Dato : 09-01-06 19:36

On Mon, 9 Jan 2006 15:45:05 +0100, "rasmus.carlsen"
<rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> wrote:

>"Holger Holgersen" <skudu@spørge.fra.noen> skrev i en meddelelse

>- hmmmm ... hvis du får dem tilbage når du flytter er det vel et depositum?

NEJ, det hedder Indskud og det står som indskud i kontrakten, og læs
lige mit andet indlæg også, tak.

Fra : Holger Holgersen

Dato : 09-01-06 19:54