Er eksamener offentlige?
Fra : Per

Dato : 07-01-06 11:32

Hej NG!

Jeg har altid fået at vide, at alle eksamener er offentlige = adgang for
alle der vil overvære den.

Vi talte meget om det, da jeg gik i folkeskolen og senere gymnaiset.

Er dette korrekt - kan man ikke nægte en uvedkommende at overvære en
folkeskoleeksamen, gymnasieeksamen, universitetseksamen osv.

Jeg forudsætter selvfølgelig at "overværeren" opfører sig eksemplarisk og
ikke siger eller gør noget under eksamen.

Kan jeg forlange at være til stede til en vilkårlig mundligt eksamen i
folkeskolen? - Kan de nægte mig at være til stede?

--
Med venlig hilsen Per!

Fra : martin

Dato : 07-01-06 12:11

Jeg har aldrig hørt det skulle være offenligt.

Fra : Lapzig

Dato : 07-01-06 13:22

"martin" <jadahva@hotmail.com> wrote in message
> Jeg har aldrig hørt det skulle være offenligt.

Jeg har altid fået at vide i folkeskolen, i gymnaiset og på universitet, at
eksamener var offentlige. Beskeden i gymnasiet var, at man ikke kan nægte
folk adgang til sin eksamen, men hvis man var meget imod det, kunne rektor
blive inddraget og tage vurderingen.

Fra : Mette M

Dato : 07-01-06 17:45

"Per" skrev i en meddelelse

> Er dette korrekt - kan man ikke nægte en uvedkommende at overvære en
> folkeskoleeksamen, gymnasieeksamen, universitetseksamen osv.

Hej Per

Jeg går på en videregående uddannelse og vores eksamener er fuldt
offentlige.

Det fremgår af min studieordning, i følge bek. nr. 1021 af 20.11.2000:

§26. De mundtlige prøver er offentlige, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Institutionen kan ved de mundtlige prøver begrænse adgangen til
eksmaneslokalerne af pladsmæssige grunde, og enkeltpersoner kan nægtes
adgang eller bortvises, hvis dette findes nødvendigt for at sikre den
fornødne ro og orden i forbindelse med eksamen. Institutionen kan endvidere
fravige bestemmelserne i stk. 1, hvis der foreligger særlige omstændigheder,
herunder hvor hensynet til den studerende taler herfor.

Det er dog (selvfølgelig) alm. pæn skik at spørge eksaminenden om lov til at
overvære eksamenen, og hvis vedkommende ikke har lyst til publikum, bliver
dette som hovedregel da også respekteret.

Hvordan det er for folkeskole/gymnasier mv. skal jeg ikke kunne sige, men
prøv at se i bekendtgørelserne til disse uddannelser... Du kan søge på
retsinfo.dk

--
Mette

Fra : MooreHojer

Dato : 07-01-06 22:43

> Er dette korrekt - kan man ikke nægte en uvedkommende at overvære en
> folkeskoleeksamen, gymnasieeksamen, universitetseksamen osv.

Jeg går pt i 3g og vi har af vores studievejleder fået at vide at vores
eksamener er offentlige som hovedregel, dog kan rektor lave undtagelser
hvis der ikke er plads eller det vil være en forstyrelse for eleven.

--
MooreHojer

Fra : MooreHojer

Dato : 07-01-06 23:56

> [...]
> vores eksamener er offentlige som hovedregel, dog kan rektor lave
> undtagelser hvis der ikke er plads eller det vil være en forstyrelse

Helt konkret står det i bekendgørelsen om studentereksamen og højere
forberedende eksamen §15 stk. 2+3

§ 15. Lyd- eller billedoptagelse i eksaminations- og
forberedelseslokalerne er ikke tilladt ved de skriftlige og mundtlige
prøver.
Stk. 2. De mundtlige prøver er offentlige, jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Rektor/forstander kan ved de mundtlige prøver begrænse adgangen
til eksamenslokalerne af pladsmæssige grunde, og enkeltpersoner kan
nægtes adgang eller bortvises, hvis dette findes nødvendigt for at sikre
den fornødne ro og orden i forbindelse med eksamen. Rektor/forstander
kan endvidere fravige bestemmelsen i stk. 2, hvis der foreligger særlige
omstændigheder, herunder hvor hensynet til eksaminanden taler derfor.

Ovenstående citat er taget fra:
http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/B2003/0085005.htm der er fundet gennem
www.uvm.dk

--
MooreHojer

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-01-06 23:27

Per skrev den 07-01-2006 11:31:
> [...]
>
> Er dette korrekt - kan man ikke nægte en uvedkommende at overvære en
> folkeskoleeksamen, gymnasieeksamen, universitetseksamen osv.

Så vidt jeg blev orienteret på handelshøjskole Syd (idag:
UniversitetscenterSyd) tilbage i 1997, så er selve forsvaret af
hovedopgaver/kandidatafhandlinger offentlige.
Dem vi skrev opgave for tog sig af den rettighed.

Ph.d-afhandlings-forsvar er offentlig tilgængelige. Og faktisk ganske
interessant, når det altså er et tema som man interesserer sig for.

Om det gælder ved alle eksamner. Det ved jeg ikke.

mvh

Carsten

Fra : Per

Dato : 08-01-06 09:40

> [...]
>
> Kan jeg forlange at være til stede til en vilkårlig mundligt eksamen i
> folkeskolen? - Kan de nægte mig at være til stede?

Hej Alle!

Jeg takker mange gange for svar.

/Per