Udenlandsk viele gyldig i DK?
Fra : JD

Dato : 07-01-06 10:44

Hejsa NG

Jeg håber dette er den rigtige gruppe (jeg kunne i hvert fald ikke lige
komme i tanke om noget andet sted hvor jeg fandt det passende at stille mine
spørgsmål).

Hvis man bliver viet (gift) i Las Vegas, på Bali, i Italien eller noget som
helst andet sted i verden, er ægteskabet så gældende i Danmark også?

Umiddelbart tror jeg ikke selv det er gyldigt, men at det måske kan gøres
gyldigt, ved at man indleverer sin vielses-attest på folkeregistret (eller
hvor den nu skal afleveres), _eller_ at man har en dansk vielses-attest med
hjemmefra, som så bliver udfyldt/underskrevet i det pågældende land man nu
bliver viet i.
Så hvis ikke en vielse foretaget i et andet land er gyldig, hvordan kan den
så blive gyldig i DK?

Er der forskel gyldigheden, om man bliver viet i et EU land eller uden for
EU???
(altså er vielsen med det samme gældende uden brug af danske dokumenter evt,
hvis man bliver viet i et EU land)

Jeg håber der er nogen der kender svarene

Mvh.
JD

Fra : KNT

Dato : 07-01-06 10:52

Du går ind på folkeregistret/kommunekontoret med din vielsesattest (om
nødvendigt oversat) - under normale omstændigheder bliver den taget til
efterretning og du er gift også efter dansk regelsæt.
Du kan naturligvis være gift under sådanne omstændigheder at de danske
myndigheder ikke accepterer det, men så kan du jo bare gentage seancen på
det danske rådhus.

Knud

Fra : JD

Dato : 07-01-06 11:10

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> wrote in message
> [...]
> Du kan naturligvis være gift under sådanne omstændigheder at de danske
> myndigheder ikke accepterer det, men så kan du jo bare gentage seancen på

Mange tak for det hurtige svar..

Hvis man nu ikke henvender sig på folkeregistret med sin vielsesattest, så
er det ikke dansk registreret, er det korrekt?

Mvh.
JD

Fra : KNT

Dato : 07-01-06 13:46

"JD" <JD@JD.com> skrev i en meddelelse

> Mange tak for det hurtige svar..
>
> Hvis man nu ikke henvender sig på folkeregistret med sin vielsesattest, så
> er det ikke dansk registreret, er det korrekt?

Det har du helt ret i. Hvordan skulle myndighederne i DK vide du var blevet
gift, hvis ikke du oplyser om det.

Knud

Fra : Odin

Dato : 07-01-06 15:30

"JD" <JD@JD.com> skrev i en meddelelse

> Hvis man nu ikke henvender sig på folkeregistret med sin vielsesattest, så er det
> ikke dansk registreret, er det korrekt?

Det er ikke dansk registreret... men stadig gyldig som ægteskab. Du kan ikke bare
gifte dig igen fordi de danske myndigheder ikke ved at du er gift.

Odin

Fra : JD

Dato : 07-01-06 17:08

"Odin" <ORG_1485@yahoo.com.dk> wrote in message
> "JD" <JD@JD.com> skrev i en meddelelse

> Det er ikke dansk registreret... men stadig gyldig som ægteskab. Du kan
> ikke bare gifte dig igen fordi de danske myndigheder ikke ved at du er
> gift.

Tak skal du have

Mvh.
JD

Fra : mk

Dato : 08-01-06 09:09

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse
> Du går ind på folkeregistret/kommunekontoret med din vielsesattest (om
> nødvendigt oversat) - under normale omstændigheder bliver den taget til
> efterretning og du er gift også efter dansk regelsæt.

Korrekt. Ved en indrejse bliver man bedt om at angive sin civilstand.
Oplyser man den som ugift, selv om man er gift i udlandet, så er det
dokumentfalsk.

> Du kan naturligvis være gift under sådanne omstændigheder at de danske
> myndigheder ikke accepterer det, men så kan du jo bare gentage seancen på
> det danske rådhus.

Delvist rigtigt, men man kan ikke "bare" gifte sig igen (jeg ved godt at
"Familieadvokaten" også skiver det men det er altså ikke rigtigt).
Fremgangsmåden er at sagen sendes til Familiestyrelsen til vurdering, og
hvis de vurderer at vielsen ikke er gyldigt, kan man med dette papir "i
hånden" indgå et nyt ægteskab. Hvis det så senere viser sig at det først
indgående ægteskab alligevel er gyldigt vil det være dette der er gældende.

mk

Fra : KNT

Dato : 08-01-06 09:20

"mk" <mknews@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Korrekt. Ved en indrejse bliver man bedt om at angive sin civilstand.
> Oplyser man den som ugift, selv om man er gift i udlandet, så er det

Det er jeg ihvertfald aldrig blevet bedt om at oplyse ved indrejse i
Danmark - eller noget andet sted.

Knud

Fra : mk

Dato : 08-01-06 09:27

> "mk" <mknews@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jeg ihvertfald aldrig blevet bedt om at oplyse ved indrejse i
> Danmark - eller noget andet sted.

Det er så en fejl fra folkeregisterets side.

Bekendtgørelse af lov om Det Centrale Personregister:
"§ 20. Ved anmeldelse af tilflytning fra udlandet i øvrigt skal der oplyses
1) fulde navn,
2) eventuelt dansk personnummer,
3) fødselsdato samt fødselsregistreringssted,
4) seneste adresse i udlandet,
5) flyttedato,
6) fremtidig adresse her i landet,
7) civilstand,
8) eventuel vielsesdato og -registreringsmyndighed,
9) eventuelt medlemskab af den danske folkekirke eller af et
evangelisk-luthersk trossamfund i udlandet,
10) egne børn, ægtefælle og forældre, som ikke er omfattet af anmeldelsen,
og
11) statsborgerret.

§ 21. Der skal forevises den nødvendige dokumentation for oplysningerne i §§
19 og 20 samt for, at vedkommende opfylder § 17"

mk

Fra : KNT

Dato : 08-01-06 09:38

> [...]
> evangelisk-luthersk trossamfund i udlandet,
> 10) egne børn, ægtefælle og forældre, som ikke er omfattet af anmeldelsen,

Du taler jo ikke om indrejse men om tilflytning - det er jo noget ganske
andet.

Jeg indrejser vel omkring 1 gang ugentligt fra udlandet - men jeg er aldrig
tilflyttet Danmark. Jeg er dansk statsborger og har altid boet her - også
selv om jeg er gift i et mere eksotisk land.

Knud
it mrJeego

Fra : mk

Dato : 08-01-06 10:16

> "mk" <mknews@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Du taler jo ikke om indrejse men om tilflytning - det er jo noget ganske
> andet.

Ikke i "folkeregistersprog"
http://www.nbb.kl.dk/kmd.asp?view=3&blanketid=53

> Jeg indrejser vel omkring 1 gang ugentligt fra udlandet - men jeg er
> aldrig tilflyttet Danmark. Jeg er dansk statsborger og har altid boet
> her - også selv om jeg er gift i et mere eksotisk land.

Man går nok ud fra at ingen er så dumme at de anmelder ud- og indrejse hver
gang de kører på indkøb i Tyskland eller rejser til Mallorca

mk

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-06 08:53

mk wrote:

> Hvis det så senere viser sig at det først
> indgående ægteskab alligevel er gyldigt vil det være dette der er gældende.

Kan det så ikke nemt gå hen at blive noget forfærdeligt rod,
når man skal finde ud af, hvem der er gift med hvem?

--
Kasper Dupont -- Rigtige mænd skriver deres egne backupprogrammer
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */

Fra : mk

Dato : 09-01-06 21:17

"Kasper Dupont"
<93815509886182406408@expires.20.feb.2006.kasperd.net.invalid> skrev i en
meddelelse news:43C2164F.C83A6C41@expires.20.feb.2006.kasperd.net.invalid...

> Kan det så ikke nemt gå hen at blive noget forfærdeligt rod,
> når man skal finde ud af, hvem der er gift med hvem?

Nej, det handler om at det er det samme par der er gift to gange. Hvis
Familiestyrelsen anser det først indgående ægteskab for ugyldigt, kan de
gifte sig "igen". Hvis det så senere viser sig af det ægteskab som de først
indgik alligevel af en eller anden grund viser sig at være gyldigt så er det
dette ægteskab der er gældende. Handler lidt om dato/sted for vielse o.s.v.

mk

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-06 12:30

mk wrote:

> [...]
> dette ægteskab der er gældende. Handler lidt om dato/sted for vielse o.s.v.

Jeg troede det drejede sig om at gifte sig med en anden person.
Altså, hvis det er tivlsomt hvorvidt ægteskabet er gyldigt, og
personen så gifter sig med en anden.

Fra : mk

Dato : 11-01-06 07:19

"Kasper Dupont"
<22157902303383291364@expires.21.feb.2006.kasperd.net.invalid> skrev i en
meddelelse news:43C39ABB.BFC8EB9A@expires.21.feb.2006.kasperd.net.invalid...

> Jeg troede det drejede sig om at gifte sig med en anden person.
> Altså, hvis det er tivlsomt hvorvidt ægteskabet er gyldigt, og
> personen så gifter sig med en anden.

Jamen det kan jo også "ske". Det er dog sådan at hvis man er "kommet til"
gifte sig med to personer, så er begge ægteskaber gyldige (men det ene skal
ophæves).

mk

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 08-01-06 21:39

Hvis vielsen er gyldig i det land,hvor den er foretaget ,er den også gyldig
her i landet,med mindre den strider mod det,der kaldes ordre public( danske
grundlæggende regler,f.eks bigami,flerkoneri etc).

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-06 08:57

Henrik Nielsen wrote:

> Hvis vielsen er gyldig i det land,hvor den er foretaget ,er den også gyldig
> her i landet,med mindre den strider mod det,der kaldes ordre public( danske
> grundlæggende regler,f.eks bigami,flerkoneri etc).

Hvordan er reglerne så hvis en udlænding, som er gift med flere
personer, flytter til Danmark? Antag f.eks. at en mand som har
to koner flytter til Danmark sammen med den ene? Og hvad så hvis
den anden pludseligt dukker op?

Fra : mk

Dato : 09-01-06 21:24

"Kasper Dupont"
<93815509886182406408@expires.20.feb.2006.kasperd.net.invalid> skrev i en
meddelelse news:43C21733.EDF6E9B6@expires.20.feb.2006.kasperd.net.invalid...

> [...]
> personer, flytter til Danmark? Antag f.eks. at en mand som har
> to koner flytter til Danmark sammen med den ene? Og hvad så hvis

Tænkt eksempel: manden A har konerne B og C. Manden flytter til DK, får
opholdstilladelse og søger familiesammenføring med konerne. Her siger loven
klart at der kun kan familiesammenføres én hustru. Anderledes forholder det
sig hvis A har børn med begge koner. Så har han mulighed for at få
familiesammenført børn fra begge hustruer.

Hvordan det forholder sig hvis både A, B og C (hver for sig) opnår
opholdstilladelse, det ved jeg ikke, men jeg ved at A kun kan registreres
med én hustru i DK. Om det så bliver ved valg eller lodtrækning, ved jeg
ikke

MK