Angående danske internet's markedføring. S~
Fra : Ukendt

Dato : 06-01-06 16:45

Jeg har nu fået svar svar forbrugerombudsmanden ang. Danske Internets
markedsføring, som har været diskuteret i en tidligere tråd.
Iøvrigt tak for hjælpen til dem der hjalp i tidligere tråd.
Svaret var at forbrugerombudsmanden har begrænsede ressourser, og derfor
ikke kan gøre noget.
Jeg skrev så tilbage, og gjorde opmærksom på den lignende sag for 5 år
siden, og spurgte hvad jeg så kunne gøre.
Jeg fik så følgende svar:

Tak for din mail.

Det er rigtigt, at sagen ligner denne sag meget. Desværre har
Forbrugerombudsmanden begrænsede ressourcer, og jeg må derfor fastholde, at
vi ikke på nuværende tidspunkt kan tage sagen op, herunder da det er et
spørgsmål, som Forbrugerombudsmanden allerede har taget stilling til. Jeg
vil imidlertid foreslå dig at vise afgørelsen til selskabet, hvis ikke du
allerede har gjort dette.

Endelig kan jeg oplyse, at overtrædelse af markedsføringslovens § 2, stk. 1
straffes med bøde, jf. lovens § 22, stk. 3, og enhver kan anmelde
overtrædelser af markedsføringsloven til politiet. Du har derfor i sidste
ende mulighed for at gå til politiet med sagen. Med venlig hilsen

På Forbrugerombudsmandens vegne......

Jeg besluttede mig så til at skrive til Danske Internet.

Jeg skrev følgende:

Hej.
Jeg mener at jeres markedsføring er vildledende, og derfor også ulovlig.
Hvis man sammenligner jeres betingelser, og annoncering, med en tidligere
afgørelse fra forbrugerombudsmanden, er der næsten 100 % lighed:

Afgørelsen har nummer 2000-4052/5-97, men her er et resumé:

Forbrugerombudsmandens opmærksomhed blev henledt på en større dansk
internetudbyder, der tilbød internetadgang med høj hastighed, mulighed for
at være online 24 timer i døgnet, ingen minuttakst og fri trafik (ubegrænset
download), alt sammen til en fast abonnementspris på 395 kr. pr. måned.
Ved en nærlæsning af aftalevilkårene måtte man imidlertid konstatere, at
adgangen ikke var helt så fri, som der blev givet indtryk af i
markedsføringen. Udbyderen tog nemlig langt nede i vilkårene et forbehold
for så vidt angik de kunder, der »trafikbelastede nettet i en sådan grad, at
det i forhold til den brede kundegruppe kunne karakteriseres som misbrug«. I
så fald risikerede man at få lukket sin internetadgang.
Forbrugerombudsmanden tilkendegav over for selskabet, at der efter hans
opfattelse var tale om en vildledende markedsføring, jf.
markedsføringslovens § 2, stk. 1, idet der ikke var overensstemmelse mellem
det produkt, man blev tilbudt, og det produkt man rent faktisk fik.
Selskabet kunne ikke på den ene side tilbyde en fri og ubegrænset adgang til
internettet, et tilbud, der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse måtte
antages primært at appellere til storforbrugere, og så på den anden side
lukke abonnementet, hvis man benyttede sig af denne frie og ubegrænsede
adgang. Forbrugerombudsmanden kritiserede endvidere selve forbeholdet for at
være urimeligt og uigennemskueligt, idet det var umuligt for forbrugerne at
vide noget om, hvornår de befandt sig i en »misbrugssituation«. Den
vurdering var ifølge vilkårene subjektiv, og kunderne kunne ikke klage over
selskabets vurdering. Selskabet meddelte kort tid efter
Forbrugerombudsmanden, at man havde valgt at fjerne det pågældende
forbehold, som i øvrigt endnu aldrig var blevet håndhævet.

Jeg har derfor skrevet til Forbrugerombudsmanden, men syntes kun det var
fair også at skrive til jer
Så får i mulighed for at ændre jeres produkt, til faktisk at være med fri
trafik, eller ændre jeres hjemmeside, reklamer osv. til ikke at tilbyde fri
trafik, evt. tilbyde et 'ALTID ONLINE' produkt, med visse begrænsninger
istedet.

Mvh.
K.

Jeg fik så dette svar fra Danske internet's direktør:

Jeg anerkender modtagelsen af din mail af 6. januar 2006 og noterer mig
herefter at du har skrevet til forbrugerombudsmanden.

Du glemmer blot, at samtlige jeg har været i kontakt med omkring emnet har
indrømmet at de var i gang med ulovligheder, ulovlig fildeling etc. og
derfor accepterede mine beslutninger, jeg har dog aldrig lukket en
forbindelse.

Kom ikke og fortæl mig at folk ikke er klar over at de er med til noget
ulovligt.

Dette fremgår også tydeligt i vort materiale at vi ikke "understøtter"
ulovligheder - det har du og jeg i øvrigt talt om ved en tidligere
lejlighed.

Med venlig hilsen Søren Gjødvad Teknisk Direktør Danske Internet ApS

Jeg svarede så Følgende

Hej søren.

Beklager at det må komme til dette.
Du har naturligvis ikke pligt til at diskutere denne problemstilling med
mig.
I sidste ende gør jeg det for at kunne anbefale jeres produkt til alle jeg
laver computere for, og måske også selv blive kunde en dag.

Hvad folk bruger deres forbindelser til er ikke dit ansvar.
Det er helt og aldeles slutbrugeren, der må afgøre om det er en risiko der
er værd at løbe.
Der er ingen der vil anfægte din ret til at lukke forbindelsen, når der
foreligger beviser, på der foregår noget der er ulovligt.
Det skal bare ikke være dig der bedømmer det ud fra trafikmængder, som ikke
er mulige for forbrugeren at gennemskue.
Uanset din slet skjulte foragt til fildeling, retfærdiggør det ikke at du så
benytter ulovlig markedsføring.
Én ulovlighed skal ikke bekæmpes med en anden.
Du må gerne have begrænsninger på alle mulige måder i dit produkt, men du
kan bare ikke samtidigt reklamere med fri trafik.
Man kan heller ikke tilbyde fri trafik og samtidigt forbyde tung trafik.Det
er logik der er til at forstå.

Endelig kan jeg oplyse, at overtrædelse af markedsføringslovens § 2, stk. 1
straffes med bøde, jf. lovens § 22, stk. 3, og enhver kan anmelde
overtrædelser af markedsføringsloven til politiet.
Jeg har derfor i sidste ende mulighed for at gå til politiet med sagen.

I løber også en risiko for at en bruger, som i lukker for på det løse
grundlag at han har for meget trafik, vil lægge sag an i mod jer, og vil som
det ser ud nu, med forbrugerombudsmandens afgørelse i hånden, stå ret godt,
såvidt jeg kan vurdere.

Mvh.
K.

Jeg fik så følgende svar:

Hej igen

Egentlig har jeg ikke lyst til at kommentere mere og spilde mere af min tid
(og nu endda min sparsomme fritid) på dig, idet du jo allerede har skrevet
til forbrugerombudsmanden, det er jo som at diskutere en igangværende sag
der ikke er truffet afgørelse på endnu - men siden du nu lægger så store
ressourcer i denne bagatel som det er og er så ihærdig og brænder for din "sag",
så pyt da, idet jeg altid påskønner at folk er ihærdige og brænder for en

sag..

Lad mig rive dig lidt ud af din vildfarelse og sætte tingene i rette
perspektiv:

Først er jeg da meget beæret over at du gør det for at kunne anbefale vort
produkt til dem du laver computere for og som du skriver "og måske også selv
blive kunde en dag." - det skulle du tage og prøve for så vil du opdage hvor
meget jeg trods alt medvirker til og støtter folks ulovligheder uden at
skride ind, selv om det strider vældigt imod mine principper, det er kun i
utroligt sjældne tilfælde at jeg henvender mig og tager en snak med
vedkommende og vi har da hidtil altid fundet et kompromis.

Af og til får jeg stillet en kunde ind til mig som gerne vil købe en
hurtigere forbindelse og vi tager så en generel snak om hvad den skal bruges
til og det ender som regel med at vedkommende naturligvis indrømmer hvad den
skal bruges til og da jeg faktisk selv løber en risiko ved at være
medvidende om et strafbart forhold og endnu større risiko ved at lade det
fortsætte - så finder vi en god løsning og han en udbyder som støtter dette.

Der står jo klart i vilkår og betingelser, hent dem her
(http://tilmelding.danskeinternet.dk/pdf/produktblad%20og%20betingelser.pdf)nederst
under "Det skal du vide" at vi ikke støtter ulovligheder og ikke accepterer
p2p trafik - hvordan vil du have at jeg skulle udtrykke offentligt at "jeg
fandme ikke vil ha alle de knægte og alle deres fiduser og ulovligheder" på
netværket og være med til at støtte dem - kom lige med et bud på dét, tak!

Men samtidig glæder det mig voldsomt at se der bliver brugt noget energi
derude når jeg kan se at folk spiller og hvad ved jeg for andet sjov, men
bliver sgú sur når det er en som sætter sin computer i gang søndag aften og
lader den køre fuld speed en hel uge - hvad har du af bud på hvad det er han
laver?

I øvrigt er det umådelig sjældent jeg ser efter hvad folk laver, det sker
kun når jeg på et Access Point opdager en ekstra stor belastning som kan
true andre som er på samme AP - for det er dér problemet ligger, der er dog
grænser for hvad et enkelt AP kan klare af trafik med den nuværende
teknologi og har ikke en skid at gøre med om vi har kapacitet eller ej for
vær sikker på at det har vi!

Men jeg kan overhovedet ikke se at jeg skulle bekæmpe ulovligheder med "ulovligheder"
som du udtrykker dig - det er sgú da helt klar tale, så klar som jeg
offentligt kan tillade mig at udtrykke mig!

Og det er absolut heller ikke op til slutbrugeren alene om han vil løbe den
risiko - jeg er sgú med i det og det kunne være jeg NU måske, på baggrund af
dine mail skulle optimere mine bestræbelser på at få det stoppet derude og
måske melde nogle stykker til politiet - var det det du ville med din
henvendelse?

Nu gider jeg ikke bruge mere krudt på dig i denne weekend, skriv fremover
til kundeservice@danskeinternet.dk for på min adresse vil alt fra dig blive
slettet og ikke læst - men kundeservice vil naturligvis betjene dig i den
udstrækning de har tid.

Med venlig hilsen Søren Gjødvad Teknisk Direktør Danske Internet ApS

Og det er så hvor vi står lige nu..
Hvad synes i om hans reaktion?
Vil politiet tage det alvorligt hvis man anmelder det?
Synes i jeg bør anmelde det?

Er der alternativer til politi anmeldelse?

Fra : Andy

Dato : 06-01-06 19:21

> Jeg fik så følgende svar:

Det mest interessante i hele denne sag er vel om det er lovligt at
offentliggøre epost uden tilladelse fra afsenderen.

Andy

Fra : Rea721

Dato : 06-01-06 19:47

I news:43beb4a4$0$46980$edfadb0f@dread15.news.tele.dk
skrev Andy følgende tekst:

> Det mest interessante i hele denne sag er vel om det er lovligt at
> offentliggøre epost uden tilladelse fra afsenderen.

Lad os prøve at se i straffe loven.Den nærmeste § der kunne bruges til at
straffe med er:
Straffelovens §264d

***
§ 264 d. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, der
uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en andens
private forhold eller i øvrigt billeder af den pågældende under
omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden.
Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen eller billedet
vedrører en afdød person.
***

1. Han er ikke uberettiget.
2. Det drejer sig ikke om private forhold.
3 Der er ikke tale om billeder.
4. Der er ikke noget der "åbenbart" kan forlanges unddraget offentligheden.

Så, nej...der er ikke noget at komme efter....det er helt lovligt.

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod3[remove]@721.dk
Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning

Fra : Andy

Dato : 06-01-06 23:04

> [...]
> omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden.
> Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen eller billedet

Hvad kan berettige at offentliggøre en email udveksling?

> 2. Det drejer sig ikke om private forhold.

Det ser umiddelbart ikke sådan ud.

> 3 Der er ikke tale om billeder.

Der står ,,meddelelser eller billeder'' ikke kun ,,billeder''

> 4. Der er ikke noget der "åbenbart" kan forlanges unddraget
offentligheden.

Hvorfor ikke? Korrespondencen er jo kun relevant for de to involverede?!

Andy

Fra : Rea721

Dato : 07-01-06 00:48

I news:43bee8e2$0$47012$edfadb0f@dread15.news.tele.dk
skrev Andy følgende tekst:

> Hvad kan berettige at offentliggøre en email udveksling?

Alt. Feks at man er rette modtager eller afsender for den sags skyld. Loven
taler ikke om hvem der er berettiget...den taler om den som uberettiget
offentliggør [...] og det kan være en som feks har "stjålet" en mail, eller
modtager en i firmaets navn og feks offentliggør den i privat sammenhæng.

> Hvorfor ikke? Korrespondencen er jo kun relevant for de to
> involverede?!

Om indholdet kun er relevant for 2 personer eller 1 mill. personer er
irrellevant, og der står intet i loven om ting der offentliggøres skal være
relevant for andre. At du mener den "kun" er relevant for de to involverede
er "din" mening og deles feks ikke af mig eller afsenderen for den sags
skyld.

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-06 20:11

Det var da en mærkelig drejning at tage, det er ligesom ikke det som det
handler om? Et eller andet sted tror jeg du har tabt tråden.

Jeg tror nu ikke der er noget som skulle forhindre dette, ligesom det heller
ikke er ulovligt at optage telefon samtaler og skjult kamera, uden den anden
part har givet samtykke til dette!

Jeg synes nu det er relevant, at vi får at vide hvad, der er skrevet i denne
sag for at kunne danne os et overblik over situationen "hvem siger hvad og
hvorfor"

Vi ser desværre ofte markedsføring politik, der er i strid med loven.

Jeg håber klart firmaet får en lærestreg.

--

Mvh.
Jens_a 3060 Nordsjælland

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-06 20:07

Fra : Andy

Dato : 06-01-06 23:10

> Det var da en mærkelig drejning at tage, det er ligesom ikke det som det
> handler om?

Det er da et interessant spørgsmål, når nu indlæggets forfatter offentliggør
epost fra både en privat virksomhed og det offentlige.

Jeg burde dog have startet en ny tråd. Det beklager jeg!

>Et eller andet sted tror jeg du har tabt tråden.

Nej, jeg synes det er usædvanlig dårlig stil at offentliggøre epost, men
ville gerne vide om det var lovligt.

> Vi ser desværre ofte markedsføring politik, der er i strid med loven.

Sikkert, her synes jeg dog at vi er ovre i afdelingen for klueknepperi.

Andy

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 09:33

> Det er da et interessant spørgsmål, når nu indlæggets forfatter
> offentliggør
> epost fra både en privat virksomhed og det offentlige.

Ja det er det

> Jeg burde dog have startet en ny tråd. Det beklager jeg!

Ja det burde du have gjort!

> Nej, jeg synes det er usædvanlig dårlig stil at offentliggøre epost, men
> ville gerne vide om det var lovligt.

> Sikkert, her synes jeg dog at vi er ovre i afdelingen for klueknepperi.

Nej det tror jeg ikke der er mange der enige med dig i !

> Andy

Mvh Jens_a

Fra : Nicolai

Dato : 08-01-06 22:19

"Jens_a 3060" <Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk> wrote in message
newsudnRUqGtA-4SLeRVnyjQ@giganews.com...

> Nej det tror jeg ikke der er mange der enige med dig i !

Jo, det tror jeg der er. Jeg havde da Tiscali den gang de også havde deres
lignende forbehold. Det havde jeg det fint med, jeg har ikke noget i klemme.

> Mvh Jens_a

Nicolai

Fra : per christoffersen

Dato : 07-01-06 16:20

"Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Nej, jeg synes det er usædvanlig dårlig stil at offentliggøre epost, men
> ville gerne vide om det var lovligt.

Der ikke noget til hinder for generelt at offentliggøre e-post eller for den
sags skyld anden korrespondance.
Der kan i visse tilfælde være konkrete omstændigheder der gør det ulovligt
(feks straffeloven §264d), men jeg kan ikke se, at vi er nærheden af nogen
af disse tilfælde her.

Et firmas korrespondance med en forbruger om firmaets markedsføring (og dets
forhold til Fornrugerombudsmandens afgørelser) vil meget vanskeligt kunne
postuleres at være af en sådan karakter, at det ikke må offentliggøres.

/Per

Fra : Kenneth K

Dato : 06-01-06 19:39

> Og det er så hvor vi står lige nu..
> Hvad synes i om hans reaktion?
> Vil politiet tage det alvorligt hvis man anmelder det?
> Synes i jeg bør anmelde det?
>
> Er der alternativer til politi anmeldelse?

Havde det været mig, var den røget til politi anmeldelse.

Du kommer med dokumentation, så politiet skal tage i mod din anmeldelse og
så er den jo ikke længere....

BTW.... Jeg bliver godt nok ALRIG kunde hos dem, og vil aldrig anbefalde det
efter den historie...

Fra : Nicolai

Dato : 06-01-06 22:30

<K.> wrote in message news:gqKdnTU9UKDnDSPeRVnyiA@giganews.com...

> Og det er så hvor vi står lige nu..
> Hvad synes i om hans reaktion?

Den er da forståelig. Han forsøger at "beskytte" den del af deres brugere,
som kunne risikere at blive ramt at de mennesker, som deler store mængder
ulovlig data. Og som udbyder, er det også hans pligt/ansvar, at bedømme hvad
tingene bliver brugt til. Af samme årsag sløjfede TDC adgangen til
dk.binaer.musik, og vil du så også mene det er ulovligt? Desuden, så skriver
han jo også, at de ikke lukker linjer uden videre, men tager en snak med
folk angående for høje trafikmængde.

Hvad retningslinjerne for disse samtaler er, er en anden snak, da jeg selv
ville føle det ubehageligt at blive kontaktet for mit forbrug, hvis jeg
havde fri trafik.

> Vil politiet tage det alvorligt hvis man anmelder det?
> Synes i jeg bør anmelde det?

Hvis det går dig så meget på, så skal du da gøre det. Jeg kan bare ikke
forstå, at man skulle gide bruge så meget tid på noget, hvor man ikke selv
har noget i klemme. Men nu kan jeg se, at du skriver fra giganews og den
største fordel hos den slags udbydere, er jo de binaere grupper.

Så det virker som om du har lidt i klemme selv.

> Er der alternativer til politi anmeldelse?

Det hele handler om udbydernes mulighed for at begrænse de ulovlige ting og
deres væsentligste argument, er jo datamængden, hvilket er forståeligt, da
den er voldsom hvad angår fildeling. Så skriver du, at det skal de ikke
blande sig i, men hvorfor ikke det? Må en virksomhed ikke påtage sig et
moralsk ansvar?

Hvorfor ikke samtidig melde TDC for at have fjernet adgangen til de binaer
musik og fil grupper, når de nu skriver, at deres abonnement er incl. adgang
til news?

Så længe der er alternative udbydere, så erkend at fildeling er ulovligt
(det er kun fildelere som løber ind i problemer mht dette forbehold), og så
drop da sagen og find dig en udbyder som ikke påtager sig et moralsk ansvar.

Det lyder lidt komisk, at du vil tvinge et ansvarsfuldt firma, til at ændre
i deres ellers rigtige markedsføring, for at gavne fildelere. De har jo
netop fri trafik, bare ikke for fildelere. Og står den linje og kører fuld
knald, 24 timer i døgnet alle ugens 7 dage, så ved man altså godt hvad der
er gang i.

Nicolai

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-06 23:27

"Nicolai" <news2004@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som kunne risikere at blive ramt at de mennesker, som deler store mængder
> ulovlig data. Og som udbyder, er det også hans pligt/ansvar, at bedømme

Det tror jeg ikke det er.

> Af samme årsag sløjfede TDC adgangen til dk.binaer.musik, og vil du så
> også mene det er ulovligt?

Deres udmelding var at lukke for visse grupper pga. overbelastning.
Om det var rigtigt eller ej ,vil jeg ikke forholde mig til. Men det var
deres officielle udmelding.
Og det har intet at gøre med denne sag.

> Desuden, så skriver han jo også, at de ikke lukker linjer uden videre, men
> tager en snak med folk angående for høje trafikmængde.

Og sagde i telefonen at de havde lukket for linier et par gange.
Senere blev det til én gang.

> [...]
> (det er kun fildelere som løber ind i problemer mht dette forbehold), og
> så drop da sagen og find dig en udbyder som ikke påtager sig et moralsk

Det er altså også folk der har 'tung trafik', af den ene eller anden grund.
Det er det der er mit problem.
Man kan, og må, ikke tilbyde fri trafik, og samtidigt forbyde tung trafik.
Det er vildledende og modstridende.
Hele spørgsmålet omkring fildeling og moral er sagen uvedkommende, og det er
også det direktøren ikke har forstået.

> Det lyder lidt komisk, at du vil tvinge et ansvarsfuldt firma, til at
> ændre i deres ellers rigtige markedsføring, for at gavne fildelere. De har
> jo netop fri trafik, bare ikke for fildelere.

Du glemmer igen 'tung trafik', som altså sagtens kan være lovlig.
Så de har netop ikke fri trafik.
Jeg synes så ikke man kan kalde det et ansvarsfuldt firma.

> Og står den linje og kører fuld knald, 24 timer i døgnet alle ugens 7
> dage, så ved man altså godt hvad der er gang i.

Gør man nu også det, eller gætter/formoder man bare?

Fra : Henning Sørensen

Dato : 07-01-06 00:09

<K.> skrev i en meddelelse news:hrOdnbrXc-BQcyPeRVnygA@giganews.com...

> [...]

> Jeg synes så ikke man kan kalde det et ansvarsfuldt firma.

> Gør man nu også det, eller gætter/formoder man bare?

Måske du kunne komme med eksempler på en sådan lovlig trafik ?

/Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 00:23

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Måske du kunne komme med eksempler på en sådan lovlig trafik ?

F.eks. at man hoster en populær hjemmeside evt. med videostreaming.
Pointen er at man ikke bare kan konkludere at bruger man sin linie meget må
det være til noget ulovligt.

Fra : Nicolai

Dato : 08-01-06 21:38

<K.> wrote in message news:y9adnYixTNV5ZiPenZ2dnUVZ8qadnZ2d@giganews.com...

> F.eks. at man hoster en populær hjemmeside evt. med videostreaming.
> Pointen er at man ikke bare kan konkludere at bruger man sin linie meget
> må det være til noget ulovligt.

Sludder. 2 ting. I det tilfælde ville "load" nok ikke være konstant 100%
(kortere eller længere perioder), som den er når du fildeler. Det ville stå
og svinge, hvorimod hos en der henter film og musik, bl.a. fra giganews som
du bruger, vil load stå på 100 procent. Og giganews er specielt populære hos
fildelere, grundet deres yderst lange retention-time. Så min konklusion er,
da du poster og betaler ekstra til giganews, at dit problem er dit eget
forbrug som sikkert er fildeling og at du gerne vil bruge pågældende
udbyder. Man kan ikke både blæse og have mel i munden.

Dernæst, så ville det være 100 procent muligt for udbyder, at tjekke om der
bliver hostet noget populært fra pågældendes IP, gør der ikke det, ja, så er
det sgu ikke kun gæt mere.

Kom med et eksempel på trafik som er lige så tungt som fildeling?

Nicolai

Fra : Nicolai

Dato : 08-01-06 22:05

<K.> wrote in message news:hrOdnbrXc-BQcyPeRVnygA@giganews.com...

> Det tror jeg ikke det er.

Ikke juridisk, nej. Det skulle jeg nok have formuleret bedre. Men moralsk
har alle, du og jeg incl., et moralsk ansvar. Ikke til at lege politi, men
hvis man er vidende om noget, så til at tage affære. Og du fremlægger ikke
noget, som tyder på at der er nogen som er blevet uretfærdigt ramt,
tværtimod.

> Deres udmelding var at lukke for visse grupper pga. overbelastning.
> Om det var rigtigt eller ej ,vil jeg ikke forholde mig til. Men det var
> deres officielle udmelding.
> Og det har intet at gøre med denne sag.

Det har det da. TDC tilbyder adgang til news og med fri trafik. Hvordan kan
de så bruge et argument som overbelastning, hvilket jo er et andet ord for
"tung trafik"? Og hvordan kan du være i tvivl om det er rigtigt eller ej,
når et firma som TDC siger at de lukker adgangen pga overbelastning, når
alle andre firmaer magter det?

Nej, det er stort set identiske sager, hvori en udbyder lover adgang og fri
trafik, men har påført nogle begrænsninger.

> Og sagde i telefonen at de havde lukket for linier et par gange.
> Senere blev det til én gang.

Uanset antallet, hvis nogle havde fået lukket deres linier uretmæssigt, så
kunne de da have gået videre med sagen.

> [...]
> Det er det der er mit problem.
> Man kan, og må, ikke tilbyde fri trafik, og samtidigt forbyde tung trafik.

Jeg kan da godt se hvad du mener. Men du forstår ikke rigtigt, at der er
ikke noget "privat" trafik som er lige så tungt som fildeling og slet ikke
noget der kommer tæt på.

> Hele spørgsmålet omkring fildeling og moral er sagen uvedkommende, og det
> er også det direktøren ikke har forstået.

Hvordan kan det være uvedkommende, når det netop er det som er deres
argument? Mht den tidligere sag fra forbrugerombudsmanden, så mener jeg at
pågældende firma ikke havde noget "godt" at have deres forbehold i, men det
mener jeg at udbyderen i denne sag, plus at tiden har ændret sig markant. Da
man fildelte i 2000, var fildeling for private oftest mere svingende og
mindre i load end nu, vore alle private kan hente fra bl.a. din egen
newsserver med fuld load og alt hvad hjertet begærer.

> Du glemmer igen 'tung trafik', som altså sagtens kan være lovlig.
> Så de har netop ikke fri trafik.

Jo, til alle ikke ulovlige formål. Og du mangler igen at komme med et
eksempel på noget, som er lige så tungt og konstant som fildeling.

> Jeg synes så ikke man kan kalde det et ansvarsfuldt firma.

Jeg synes da ikke du har fremlagt noget, som viser det modsatte.

> Gør man nu også det, eller gætter/formoder man bare?

Hvis du har 100% load på din linie 24 timer i døgnet alle ugens 7 dage, som
privat. Ja, så gætter man ikke. Om man så forsynede et helt kollegie med
linien, ville den stadig være svingende i load.

nicolai

Fra : Sebastian

Dato : 07-01-06 09:18

Direktøren skriver afslutningsvis:
> [...]
> dine mail skulle optimere mine bestræbelser på at få det stoppet derude og
> måske melde nogle stykker til politiet - var det det du ville med din

Hvad ville han opnå ved at melde fildelere til politiet? :)
Sjvj er det APG og brancheorganisationerne som varetager rettighederne
på den slags.

Jeg synes godt nok at han moraliserer lidt rigeligt fremfor at erkende
at hans markedsføring er gal. Det er ikke et moralsk spørgsmål om han må
benytte sig af den markedsføring, men det forsøger han at gøre det til.

Godt initiativ, K. Der skal tages hul på bylden af en eller anden, før
de holder op med at reklamere med fri trafik som ikke er det.

Sebastian

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-01-06 12:14

K. wrote:
-snip-

> Hvad synes i om hans reaktion?

Den er forståelig og fin nok såvidt jeg lige kunne se.

Jeg fik ikke fat i... Hvad var det du skal bruge så meget trafik til,
som han ikke gider at tillade?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-01-06 12:59

"Martin Jørgensen" wrote

> Jeg fik ikke fat i... Hvad var det du skal bruge så meget trafik til, som
> han ikke gider at tillade?

Gaming server, Videostreaming, Opensource repository, Wikipedia, FTP,
Download service ala Fileplanet

Der er nok af alm lovlige internetservices der skaber trafik ude over det
sædvanlige
I øvrigt er fx P2P en service der kan anvendes til mange helt lovlige
aktiviteter

- Peter

Fra : Nicolai

Dato : 08-01-06 22:09

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in message

> Gaming server, Videostreaming, Opensource repository, Wikipedia, FTP,
> Download service ala Fileplanet

Nej. Det ville slet ikke kunne trække samme konstante trafik, som ihærdige
fildelere. Og nu går jeg udfra at vi snakker private. Udbyderen har vel
andre vilkår/priser for virksomheder og andre med kommercielle interesser.

> Der er nok af alm lovlige internetservices der skaber trafik ude over det
> sædvanlige

Ja, bestemt. Men der er forskel på trafik udover det sædvanlige og så på en
trafik som fildeling giver.

> I øvrigt er fx P2P en service der kan anvendes til mange helt lovlige
> aktiviteter

Ja, det er der mange der har sagt før dig. Lovlige programmer, lovlig musik,
billeder og andre filer. Men næppe noget der kan måle sig med det ulovlige.

> - Peter

Nicolai

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-01-06 22:38

"Nicolai" wrote

> [...]
> andre vilkår/priser for virksomheder og andre med kommercielle interesser.

Jeg har ikke tænkt kommercielle tjenester

> Ja, bestemt. Men der er forskel på trafik udover det sædvanlige og så på
> en trafik som fildeling giver.

Jeg citerer fra DI's betingelser

''Vi forbeholder os ret til at administrere båndbredden og eventuelt
begrænse hastigheden eller helt at afbryde forbindelsen, hvis vi konstaterer
voldsom trafik, der overtræder anbefalingerne for Fairshare og god skik på
Internettet, såkaldt Netetikette. "

Kører jeg en CS:S server med 32 slots vil den banke på loftet over længere
tid på en 2Mbit forbindelse

Hvis DI havde fri trafik men uden upload via internetservices så var det til
at forstå
Det har TDC på deres private ADSL

> Ja, det er der mange der har sagt før dig. Lovlige programmer, lovlig
> musik, billeder og andre filer. Men næppe noget der kan måle sig med det
> ulovlige.

DI kan indføje en klausul med at linjen lukkes ved ulovlig trafik

- Peter

Fra : Lars Jensen

Dato : 07-01-06 16:56

Martin Jørgensen wrote:
> K. wrote:
> -snip-

> Jeg fik ikke fat i... Hvad var det du skal bruge så meget trafik til,
> som han ikke gider at tillade?

Det er for så vidt fuldstændig uvedkommende hvad trafikken skal bruges til.

Spørgsmålet er simpelt: Er der fri trafik, eller ej, hvis udbyderen
laver en begrænsning? Ja, måske et tåbeligt spørgsmål, men det er jo det
det går ud på!

> Med venlig hilsen / Best regards
> Martin Jørgensen

Lars B

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 08-01-06 17:03

Lars Jensen wrote:

> Det er for så vidt fuldstændig uvedkommende hvad trafikken skal bruges til.

Nej, fordi SVJH er det kutyme at "fri trafik" ikke skal tolkes som
ubegrænset trafik men jeg skal da ikke afvise det. Det har længe været
min opfattelse at det som direktøren kommer med, er det samme hos stort
set alle andre selskaber så hvis man virkeligt vil have ubegrænset
trafik, så ligger prisen og betingelserne på et andet niveau end OP
forestillede sig og der mener jeg at det må være op til ens egen
selvforståelse at kunne regne ud at man ikke får ubegrænset trafik for
200 kr/måned eller hvad han nu forestiller sig.

Prøv du bare at slæbe en vasketøjspulver-producent i retten fordi dit
tøj ikke bliver lige så rent som de lover i reklamerne, "ulovlig
markedsføring"... Klap lige hesten. "Dit tøj bliver så rent og hvidt som
nyt" - tsk. tsk.

Og så forstår jeg stadigvæk ikke hvad OP vil med al den trafik. Jeg er
overbevist om at direktøren har fat i den lange ende.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-01-06 17:41

"Martin Jørgensen" wrote

> Og så forstår jeg stadigvæk ikke hvad OP vil med al den trafik. Jeg er
> overbevist om at direktøren har fat i den lange ende.

Jeg kan sagtens lægge fuld belastning på 2Mbit upload igennem længere tid
vha kun lovlig trafik

Pt har jeg garanteret 1Mbit/512Kb via TDC, det er for lidt til de services
jeg gerne vil køre
Disse er så hostet ude i byen

- Peter

Fra : Nicolai

Dato : 08-01-06 22:14

> Jeg kan sagtens lægge fuld belastning på 2Mbit upload igennem længere tid
> vha kun lovlig trafik

En konstant fuld belastning igennem længere tid, uden at det er "tomme
data"? Og hvad er længere tid? Fildelere gør det vel i månedsvis?

> Pt har jeg garanteret 1Mbit/512Kb via TDC, det er for lidt til de services
> jeg gerne vil køre
> Disse er så hostet ude i byen

Ja, men selvom du hostede dem hjemme, som privatperson, er det så realistisk
at du havde en konstant load på 100%? Og i så fald, ville hele dit system og
det du hoster køre rigtig skidt, så det ville du droppe hurtigt. Men har du
derimod gang i fildeling, så skader 100% load ikke og den får bare lov til
at køre.

Nu skal man jo også være realistisk. Jeg kender en som har giganews adgang
og hans maskine kan hente fra newsserveren med 100% og den står og kører
konstant. Du skal ikke fortælle mig, at man ikke i trafikmønsteret kan se
forskel på fildeling og mere end normal trafik?

> - Peter

Nicolai

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 08-01-06 19:06

Peter Lykkegaard wrote:
> "Martin Jørgensen" wrote

> Jeg kan sagtens lægge fuld belastning på 2Mbit upload igennem længere tid
> vha kun lovlig trafik

Hej Peter. Fint nok at du kan det. Jeg er ikke sikker på det med prisen
på 200 kr/måned jeg skrev... Min pointe er: "fri trafik" er noget som
internet-leverandøren/udbyderen selv nærmere definerer. De har f.eks. et
afsnit om misbrug og det skulle undre mig om ikke Danske Internet har et
tilsvarende afsnit i betingelserne.

Konkret eksempel: Jeg har været surftown-kunde, de har hostet et
webhotel for mig. SVJH brugte jeg 1%-2% af "fri trafik"-kapaciteten. Det
dækker vel sikkert 99% af deres kunders behov. At der så er 1% som har
et større behov, og som tolker det der almindeligvis er "fri trafik" som
ubegrænset trafik - det skal man have en meget klar aftale om fordi det
ligger ikke i ordene automatisk.

Så bør man gøre som dig: Gå ud i byen og køb det som en særlig ydelse.

> Pt har jeg garanteret 1Mbit/512Kb via TDC, det er for lidt til de services
> jeg gerne vil køre
> Disse er så hostet ude i byen

Det er også af ren nysgerrighed jeg spørger OP om hvad han vil bruge al
den kapacitet til. Jeg mener stadigvæk at det svarer til at slæbe en
vasketøjs-pulver-producent i retten for "ulovlig/vildledende
markedsføring" fordi tøjet ikke "bliver som nyt" som i reklamerne.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-01-06 19:26

"Martin Jørgensen" wrote

> internet-leverandøren/udbyderen selv nærmere definerer. De har f.eks. et
> afsnit om misbrug og det skulle undre mig om ikke Danske Internet har et
> tilsvarende afsnit i betingelserne.

DI kan jo bare skrive at P2P ikke er tilladt + en passus om at linjen bliver
lukket uden varsel hvis der konstateres download af ophavsretbekyttet
materiale, det er imho rimeligt klar tale
Selv lovlig P2P lægger en rimelig konstant belastning på linjen

Men DI får nok bare ikke så mange kunder i butikken :)

- Peter

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 10-01-06 07:38

On 2006-01-08, Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> [...]
> almindeligvis er "fri trafik" som ubegrænset trafik - det skal man
> have en meget klar aftale om fordi det ligger ikke i ordene

Aha. Hvordan er du kommet frem til at fri og ubegrænset ikke er det
samme? Forbrugerombudsmanden er tilsyneladende ikke enig:
http://www.forbrug.dk/markedsforing/mf/hvadergodskik/lovindgang/markedsfoeringsloven/vildledning/vildledendeangivelse/produktoplysningerpr/enannoncelovedeubegr/

--
Andreas

Fra : Nicolai

Dato : 10-01-06 18:47

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> wrote in message

> Aha. Hvordan er du kommet frem til at fri og ubegrænset ikke er det
> samme? Forbrugerombudsmanden er tilsyneladende ikke enig:
> [...]

Hvordan er du? Dit link giver ikke noget konkret omkring fri og ubegrænset.
Hvis man efter at læse den korte tekst, og vil læse mere om sagen "her", så
kommer man til en sag om ISDN.

Så hvordan er du kommet frem til at det betyder det samme, udfra dit link?

> --
> Andreas

nicolai

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-01-06 19:17

Nicolai wrote:
> [...]
> kommer man til en sag om ISDN.
>
> Så hvordan er du kommet frem til at det betyder det samme, udfra dit link?

Interessant iagttagelse - jeg er enig. Og nu har jeg læst linket... Hvis
man klikker på "læs mere" linket så finder man ud af at problemet er et
*fuldstændigt* andet sted:

Nemlig at man ikke kunne have høj hastighed og samtidigt tale i tlf.,
"ligesom opnåelse af den høje hastighed forudsatte anvendelse af to
telefonlinier og dermed betaling af dobbelt telefontakst, hvilket
reklamen ikke nævnte noget om. "

!!!

Så tilbage står at fri trafik er noget *man selv definerer*, som jeg
tidligere skrev.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-01-06 19:10

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Aha. Hvordan er du kommet frem til at fri og ubegrænset ikke er det
> samme? Forbrugerombudsmanden er tilsyneladende ikke enig:
> [...]

Jeg har ikke engang gidet at læse det, men jeg ved at da jeg var
surf-town kunde og brugte 1-2% af deres trafik-mængde, da var der "fri
trafik".

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-06 19:30

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke engang gidet at læse det,

Forbrugerombudsmanden's melding er da til at forstå:

Afgørelse nummer 2000-4052/5-97

Fra : bem

Dato : 10-01-06 20:04

K. wrote:
> "Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> Forbrugerombudsmanden's melding er da til at forstå:

Kun hvis man læser den

/Bo

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-01-06 13:49

K. wrote:
> [...]

> markedsføringslovens § 2, stk. 1, idet der ikke var overensstemmelse mellem
> det produkt, man blev tilbudt, og det produkt man rent faktisk fik.

Han har lov at mene hvad han vil - det interessante er dommen.

> [...]
> være urimeligt og uigennemskueligt, idet det var umuligt for forbrugerne at
> vide noget om, hvornår de befandt sig i en »misbrugssituation«. Den

Han har lov at kritisere men det er ikke altid det hjælper.

> [...]
> Forbrugerombudsmanden, at man havde valgt at fjerne det pågældende
> forbehold, som i øvrigt endnu aldrig var blevet håndhævet.

Det er da glimrende at selskabet har lyttet. Men:

1) hvor har du klippet den tekst fra?

2) Det du skal bemærke er:

Nævnet fandt, at den pågældende reklame efter en helhedsvurdering af
billede, tekst og lyd måtte antages at give forbrugerne det indtryk, at
de med en ISDN-forbindelse kunne opnå en hastighed på internettet, der
var 4 gange hurtigere, end hvad de kunne opnå med en almindelig
telefonforbindelse og tale i telefon samtidig.

Og så er det ikke altid at forbrugerombudsmandens mening er ret og lov,
så indtil der kommer en afgørelse hvor "fri trafik" = "ubegrænset
trafik" har du ikke bevist noget som helst. Jeg kan som sagt blot
henvise til praksis fra surftown, som jeg finder meget rimelig idet der
ikke specifikt er blevet lovet mig "ubegrænset trafik" og det finder jeg
ganske rimeligt - aht det prismæssige.

Fra : bem

Dato : 11-01-06 14:54

> [...]
> trafik" har du ikke bevist noget som helst. Jeg kan som sagt blot
> henvise til praksis fra surftown, som jeg finder meget rimelig ......

Ja så overgiver vi os sandelig. Hvis Martin Jørgensen mener det er rimeligt,
så er der ingen tvivl om, hvordan en dom vil falde ud. I den forbindelse er
ombudsmanden (who the fuck is ombudsmanden?) jo fuldstændig
betydningsløs.....

/Bo

Fra : Nicolai

Dato : 11-01-06 21:43

"bem" <nospambemb@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> er
> ombudsmanden (who the fuck is ombudsmanden?) jo fuldstændig

Omvendt, så er han heller ikke Gud. Jeg synes ikke at sagerne er
sammenlignelige. For det første er den fra 2000 og den var generel/svag
formuleret. Nu er vi i 2006 og direktøren giver udtryk for at det er til for
at forhindre ulovlig trafikmængder som normalt er store.

Men der er jo ikke andet at gøre, end at prøve sagen. Ombudsmanden vil ikke
tage den, sååå.

> /Bo

nicolai

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-01-06 22:29

Nicolai wrote:
> "bem" <nospambemb@hotmail.com> wrote in message
-snip-

> Men der er jo ikke andet at gøre, end at prøve sagen. Ombudsmanden vil ikke
> tage den, sååå.

Han ved godt sagen er ret let at tabe.

Fra : Nicolai

Dato : 17-01-06 15:43

> [...]

> Aha. Hvordan er du kommet frem til at fri og ubegrænset ikke er det
> samme? Forbrugerombudsmanden er tilsyneladende ikke enig:

Man kan jo ligefrem tilføje, at store danske virksomheder ikke er enige med
forbrugerombudsmanden. Sonofon's Fri Snak/tale og Debitel's Fri SMS, er ikke
ubegrænset, men har en grænse på henholdsvis 48 timer og 6000 SMS'er, og er
derfor ikke ubegrænset.

Så forbugerombudsmanden har jo masser at gå i gang med og vi kan slå fast,
at Fri, ikke er det samme som ubegrænset.

> --
> Andreas

nicolai

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 17-01-06 15:57

On 2006-01-17, Nicolai <news2004@mailme.dk> wrote:

> [...]
>
> Så forbugerombudsmanden har jo masser at gå i gang med og vi kan slå fast,
> at Fri, ikke er det samme som ubegrænset.

Der er den store forskel at Sonofon (og andre teleselskaber med lignende
produkter) bruger helt objektive grænser, som også fremgår af
markedsføringsmaterialet. Og det er en stor forskel i forhold til
markedsføringsloven.

Jeg ser i øvrigt ingen grund til at deltage yderligere i denne tråd.

--
Andreas

Fra : Nicolai

Dato : 17-01-06 17:50

> [...]
> markedsføringsloven.
>
> Jeg ser i øvrigt ingen grund til at deltage yderligere i denne tråd.

Nej, du har jo ikke formået at argumentere for dine links.

> --
> Andreas

nicolai

Fra : Nicolai

Dato : 08-01-06 22:16

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message

> [...]
> regne ud at man ikke får ubegrænset trafik for 200 kr/måned eller hvad han

Ja, sonofon har deres fri snak eller fri tale, men det er altså "kun" 48
timer om måneden.

> Og så forstår jeg stadigvæk ikke hvad OP vil med al den trafik. Jeg er
> overbevist om at direktøren har fat i den lange ende.

Eftersom han bruger Giganews, så er jeg også overbevist om at det er fordi
han selv har noget i klemme.

> Med venlig hilsen / Best regards
> Martin Jørgensen

> Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Nicolai

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-01-06 08:12

Nicolai wrote:
> "Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message
-snip-

> Eftersom han bruger Giganews, så er jeg også overbevist om at det er fordi
> han selv har noget i klemme.

Enig. Fuld opbakning til direktøren herfra.

Fra : Peter Makholm

Dato : 12-01-06 10:53

"Nicolai" <news2004@mailme.dk> writes:

> [...]
> formuleret. Nu er vi i 2006 og direktøren giver udtryk for at det er til for
> at forhindre ulovlig trafikmængder som normalt er store.

Hensigten er underordnet når aftalen er så elendigt formuleret.

--
Peter Makholm | Emacs is the only modern general-purpose
peter@makholm.net | operating system that doesn't multitask